Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 167
Offentligt
2749359_0001.png
12. september 2023
Trepartsaftale om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og
videreuddannelse
Danmark skal være rustet til fremtiden. Det gælder også arbejdsmarkedet, hvor
den grønne omstilling, digitalisering og nye teknologier, skiftende efterspørgsel ef-
ter kompetencer, stigende pensionsalder, en aldrende befolkning og pres på vel-
færden stiller stadig nye krav til arbejdsstyrkens kompetencer og omstillingsevne.
Derfor er det vigtigt, at der er gode muligheder for at udvikle, omstille og ud-
danne sig løbende gennem hele arbejdslivet. Efteruddannelse og opkvalificering
kan på tværs af uddannelsesniveauer også være en vej til rekruttering til de områ-
der, hvor der kommer til at mangle arbejdskraft.
Her spiller voksen-, efter- og videreuddannelsessystemet (VEU) en central rolle.
Det offentlige VEU-system har tilbud på alle uddannelsesniveauer og bidrager
hvert år til, at mellem 160.000-210.000 borgere efteruddanner sig på det erhvervs-
rettede område, mens 75.000-105.000 efteruddanner sig på det almene område og
70.000-80.000 borgere efteruddanner sig på det videregående område.
Efteruddannelse og opkvalificering kan bidrage til at styrke den enkelte arbejdsta-
gers beskæftigelses- og udviklingsmuligheder og offentlige arbejdsgiveres og virk-
somheders adgang til de nødvendige kompetencer, og derigennem understøtte ud-
viklingen og mobiliteten på arbejdsmarkedet og muligheden for at skabe vækst,
velfærd og nye jobs. Det gavner både arbejdstagere, arbejdsgivere og samfundet.
Derfor er efteruddannelse og opkvalificering af arbejdskraften også et fælles an-
svar for arbejdsgivere, arbejdstagere og regeringen.
--0--
Sammenlignet med andre vestlige lande er der i Danmark fordelagtige muligheder
for efteruddannelse, opkvalificering og lønkompensation under uddannelse. Der
er også sket væsentlige forbedringer af overenskomstdækkede arbejdstageres mu-
ligheder for – via fx overenskomstfastsatte kompetencefonde – at søge tilskud til
både deltagerbetaling og lønkompensation. Trækket på kompetencefonde vil såle-
des tilsvarende stige, hvis fx deltagerbetalingen for at deltage i et AMU-kursus sæt-
tes op. Trods det gode udgangspunkt for løbende opkvalificering, er der alligevel
udfordringer, som vi har brug for, at der tages hånd om.
Først og fremmest er der brug for stabilitet omkring de overordnede rammer for
det offentligt finansierede voksen- efter og videreuddannelsessystem, så systemet
er i stand til at håndtere de skift på arbejdsmarkedet, Danmark står over for. Det
forudsætter langsigtede og holdbare løsninger.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Til orientering. Indgåelse af Trepartsaftale på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet (VEU) samt nyhed
Side 2 af 13
I 2022 blev daværende regering og arbejdsmarkedets parter enige om en række
pejlemærker for kommende forhandlinger, som skulle danne baggrund for de
langsigtede løsninger, der skulle bidrage til at fremtidssikre et robust VEU-system,
der kan opfylde arbejdsmarkedets behov nu og på sigt. De fire pejlemærker var:
1) Et fremtidssikret VEU-system, der understøtter en omstillingsparat arbejds-
styrke og arbejdsmarkedets behov. 2) En national handlingsplan og et styrket løft
af basale færdigheder. 3) Et tilgængeligt, fleksibelt og overskueligt VEU-system
med kvalitetsudbud og høj forsyningssikkerhed. 4) Et mere digitalt VEU-system.
Med denne aftale er regeringen og arbejdsmarkedets parter enige om en række ini-
tiativer, der skal skabe stabile rammer for og styrke efter- og videreuddannelses-
indsatsen i Danmark. Regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om føl-
gende centrale indsatsområder:
Løft af basale færdigheder
Kvalitet og forsyningssikkerhed i AMU samt øget brugervenlighed og vej-
ledning i VEU-systemet
National strategisk satsning på digital læring
Styrkede muligheder for videregående VEU og sporskifte
Afbureaukratisering og øget fleksibilitet
Aftalen indebærer merudgifter på i alt 360 mio. kr. årligt. Der er enighed om, at
staten tilvejebringer den varige finansiering, og at VEU-opsparingen, der er op-
gjort til 669 mio. kr., nedskrives helt. Dermed lukkes også det aftalespor, som blev
etableret med
Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter-, og videreuddannelse
(2018-2021).
Med denne aftale er der taget et væsentligt skridt i retning af et styr-
ket VEU-system, selvom parterne er enige om, at ikke alle problemer er løst. Re-
geringen vil fremover løbende forholde sig til behov for ændringer i VEU-syste-
met. Dette vil i relevant omfang ske i løbende dialog med arbejdsmarkedets parter
efter normal praksis.
--1--
Løft af basale færdigheder
Analyser viser, at der er et stort antal voksne i den erhvervsaktive alder med min-
dre gode læse-, regne- og it-færdigheder. Basale færdigheder er vigtige for den en-
keltes tilknytning til arbejdsmarkedet, muligheder for efteruddannelse og opkvali-
ficering og deltagelse i samfundet i øvrigt. Det forventes, at kravene til basale it-
færdigheder fortsat vil stige i takt med den teknologiske udvikling. Det forudsæt-
ter, at der er relevante tilbud, som kan løfte målgruppen, og at undervisningstil-
buddene imødekommer målgruppernes behov. Derfor er voksnes basale færdig-
heder et centralt indsatsområde, der bør omfattes af en ambitiøs national hand-
lingsplan for området.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter
er enige om, at følgende indsatser indgår i en na-
tional handlingsplan:
1. Fagene FVU-digital og FVU-engelsk videreføres varigt fra 2024 og frem.
Målgruppen for de to fag harmoniseres med målgruppen for dansk og
matematik, dvs. alle der kan få udbytte af tilbuddet. Dermed vil bl.a. både
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Til orientering. Indgåelse af Trepartsaftale på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet (VEU) samt nyhed
Side 3 af 13
ledige og beskæftigede have adgang til tilbuddene. Der indføres mulighed
for at udbyde fagelementer i FVU, dvs. både FVU-digital, FVU-engelsk
samt FVU-dansk og FVU-matematik, så der også kan tilrettelægges for-
løb med fokus på særlige emner for de deltagere eller medarbejdere, der
har et afgrænset behov inden for et fag. Der indføres et nyt trin over det
nuværende øverste trin på FVU-digital, og timetalsintervallet for alle trin
på FVU-engelsk ændres fra 20-30 timer til 30-60 timer.
2. Den forhøjede SVU til FVU og OBU på 100 pct. af den maksimale dag-
pengesats videreføres varigt fra 2024 og frem for at tilskynde flere til at
efteruddanne sig på det almene område, mens de er i arbejde.
3. Der oprettes en national alliance om løft af basale færdigheder i Dan-
mark. Alliancen oprettes mellem regeringen, arbejdsmarkedets parter og
10-20 store arbejdsgivere i Danmark. Et af målene med alliancen er, at
andre virksomheder, herunder små- og mellemstore virksomheder, lø-
bende melder sig ind i alliancen og på baggrund af de opnåede erfaringer
bidrager til at løfte medarbejdernes basale færdigheder. Arbejdsgivere i al-
liancen forpligter sig til at arbejde systematisk med løft af basale færdighe-
der via bl.a. samtaler med medarbejdere, screeninger og opkvalificering og
til at bidrage til vidensdeling. Alliancen skal opstille ambitiøse mål for ind-
satsen, der underbygger intentionen om, at flere får løftet deres basale
færdigheder. Det kan være mål for, hvor mange medarbejdere, der skal
være screenet og opkvalificeret hvert år frem til og med 2026. Der afrap-
porteres på indsatsen og udveksles erfaringer herom på et årligt status-
møde mellem relevante parter og børne- og undervisningsministeren.
Derudover vil virksomheder i alliancen blive inviteret til et møde med
børne- og undervisningsministeren for at orientere om og udveksle erfa-
ringer. Der igangsættes følgende tiltag med henblik på at understøtte alli-
ancen:
a) Der udarbejdes et logo, som virksomheder i alliancen kan benytte,
ligesom der på voksenuddannelse.dk oprettes en underside, hvor
alliancens formål, medlemmer, opsamling på alliancens løbende er-
faringer osv. fremgår.
b) Der udarbejdes et inspirationsmateriale med ideer og gode råd til,
hvordan arbejdsgivere kan gå i dialog med medarbejdere om ba-
sale færdigheder baseret på hidtidige erfaringer. Materialet udarbej-
des af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) og Styrelsen
for IT og Læring (STIL) i samarbejde med relevante aktører, her-
under arbejdsmarkedets parter.
c) Der etableres en sammenhængende og målrettet rådgivningsind-
sats rettet mod virksomheder i alliancen. Rådgivningsindsatsen
forankres i voksen- og virksomhedsvejledningen i STIL.
d) Der etableres en national styregruppe bestående af repræsentanter
fra arbejdsmarkedets parter. Styregruppen sekretariatsbetjenes af
Børne- og Undervisningsministeriet. Styregruppen mødes én gang
årligt for at drøfte fremdrift i alliancens arbejde.
4. Regeringen forpligter sig til at nedsætte en arbejdsgruppe med arbejds-
markedets parter med det formål at udvikle modeller, der skal understøtte
at flere voksne screenes for læse- og skrivevanskeligheder og ordblindhed,
samt hvordan der følges op med konkrete uddannelsestilbud. Arbejds-
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Til orientering. Indgåelse af Trepartsaftale på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet (VEU) samt nyhed
Side 4 af 13
gruppen kan bl.a. tage udgangspunkt i Reformkommissionens anbefalin-
ger på området, men kan også inddrage øvrig relevant viden og erfaringer
fra praksis. Arbejdsgruppen igangsættes i efteråret 2023 og skal afrappor-
tere til regeringen senest i 1. halvår 2024. Regeringen forpligter sig i for-
længelse heraf til i forbindelse med Ordblindepakke V at tilvejebringe 5
mio. kr. årligt i 2024-2026 til afprøvning af konkrete modeller for scree-
ning af voksne for læse- og skrivevanskeligheder og ordblindhed.
5. Afprøvningen af konkrete modeller skal sikre grundlaget for at etablere
en virksom og varig indsats for løft af voksnes basale færdigheder, herun-
der ved at understøtte, at flere gør brug af almen voksen- og efteruddan-
nelse. Der afsættes som led i indeværende aftale en varig reserve fra 2027
og frem til løft af voksnes basale færdigheder, som fx vil kunne udmøntes
med udgangspunkt i resultaterne af den forudgående afprøvning og til
styrket anvendelse af læse- og skriveteknologier. Reserven udmøntes bl.a.
efter udtalelse fra VEU-rådet.
6. Regeringen agter i forbindelse med kommende ordblindepakke V at hæve
taxameteret til virksomhedsrettede forløb på OBU og FVU med 5 mio.
kr. årligt. Løftet skal tilskynde flere udbydere til at gennemføre virksom-
hedsrettede forløb til gavn for de ansatte på virksomheden.
7. Regeringen forpligter sig til at nedsætte en tværministeriel arbejdsgruppe,
der skal afdække udfordringerne ved de nuværende danskundervisnings-
tilbud på tværs af Børne- og Undervisningsministeriet og Udlændinge- og
Integrationsministeriets ressort. Arbejdsgruppen skal opstille og belyse
modeller for, hvordan dansktilbuddene bedst udformes og organiseres
fremadrettet. Arbejdsgruppen nedsættes efteråret 2023 og skal afrappor-
tere til regeringen senest 2. kvartal 2025 med henblik på politisk stillingta-
gen til evt. justeringer. Arbejdsmarkedets parter inddrages via en referen-
cegruppe til arbejdsgruppen.
--2--
Kvalitet og forsyningssikkerhed i AMU samt øget brugervenlighed og vej-
ledning i VEU-systemet
Den faldende efterspørgsel efter AMU har været medvirkende til, at mange kurser
aflyses, hvilket påvirker forsyningssikkerheden. Det er afgørende, at der trods lav
aktivitet og færre i målgruppen for AMU fortsat står et relevant efteruddannelses-
udbud klar, når der sker ændringer i kompetencebehovet. AMU-udbuddet skal
derfor styrkes, så der er forudsigelighed og stabile økonomiske rammer omkring
AMU-kurserne.
Samtidig betyder mange forskellige uddannelsesmuligheder og støtteordninger
ikke bare i AMU-systemet, men i VEU-systemet generelt, at nogle borgere og
virksomheder har svært ved at finde rundt i de muligheder, der er for efteruddan-
nelse. Reformkommissionen har peget på manglende kendskab til muligheder og
manglende motivation som en væsentlig barriere for deltagelse i efter- og videre-
uddannelse. Derfor skal systemet være mere brugervenligt og tilgængeligt. Det in-
debærer blandt andet, at virksomheder og arbejdstagere skal have en god service,
hvis efter- og videreuddannelsesindsatsen i Danmark skal lykkes.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter
er derfor enige om, at:
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Til orientering. Indgåelse af Trepartsaftale på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet (VEU) samt nyhed
Side 5 af 13
8. Takstforhøjelser og kvalitetspulje til AMU videreføres varigt fra 2024 og
frem for at sikre udbyderne et godt økonomisk grundlag for at gennem-
føre AMU-kurser.
9. Den forhøjede VEU-godtgørelse til AMU på 100 pct. af den maksimale
dagpengesats videreføres varigt fra 2024 og frem.
10. Ordningen med prøvekrav på AMU videreføres varigt fra 2024 og frem.
Der gennemføres en evaluering i 2026 med henblik på eventuelle justerin-
ger og tilpasninger efter dialog med arbejdsmarkedets parter og udby-
derne. For at forbedre brugen af prøver gennemføres desuden i 2024 en
mindre tilpasning af AMU-bekendtgørelsen, så det bliver muligt for en
udbyder at ændre prøveform for omprøver.
11. Den nuværende arkiveringsordning på AMU-området videreføres.
12. Der etableres en ny udbudsmodel på AMU-området, som kan under-
støtte forsyningssikkerheden af AMU, så der står et relevant efteruddan-
nelsesudbud klar, når borgere og virksomheder har behov for det. Det
kræver bl.a., at udbyderne lever op til udbudsforpligtelsen, og at kurserne
i videst muligt omfang ikke aflyses. Modellen vil skulle anvendes ved
førstkommende samlede udbudsrunde, der vil finde sted senest i 2026.
Den nye udbudsmodel indebærer konkret:
a) Fastholdelse af samlede udbudsrunder med mulighed for løbende
godkendelser mellem udbudsrunderne, afholdelse af udbudsrunder
med fast kadence hvert 5. år og landsdækkende godkendelser.
b) At forsyningssikkerheden af AMU-kurser inden for hver enkelt
FKB skal øges. Det kan for nogle FKB’er betyde en reduktion i
antallet af udbudsgodkendelser pr. FKB, men det vil skulle ske un-
der hensyntagen til bl.a. branchespecifikke forhold, divergerende
volumen og specialisering inden for de enkelte FKB'er.
c) Skærpede krav for at blive godkendt til udbud, bl.a. ved at udby-
derne skal kunne dokumentere, at de aktivt søger at understøtte
aktivitet på de enkelte AMU-kurser inden for de FKB’er, udbyde-
ren ansøger om at udbyde. Det kan være ved, at eksisterende ud-
bydere kan dokumentere få aflysninger af AMU-kurser med tilmel-
dinger inden for den pågældende FKB, opsøgende arbejde, tilbud
om forskellige servicekoncepter (fx full service), fleksible afholdel-
sesformer, herunder fjernundervisning, investeringer i digital læ-
ring, udbud inden for et beslægtet erhvervsuddannelsesområde.
Mhp. at understøtte et dynamisk udbud, vil nye udbydere blive
vurderet ud fra deres erfaringer med lignende uddannelsestilbud
eller ved opstilling af en businesscase som led i deres ansøgning.
d) Obligatorisk krav til en nærmere fastsat minimumsaktivitet inden
for hver enkelt FKB samt konsekvenser hvis ikke udbyderen op-
fylder kravet i form af fratagelse af udbudsgodkendelsen.
e) At udlægning af uddannelsesgodkendelser fremover begrænses til
særlige tilfælde, hvor der fx er kapacitetsudfordringer hos den god-
kendte udbyder, så der fremover bliver færre udlægninger med det
formål at understøtte forsyningssikkerhed af de enkelte AMU-kur-
ser.
Parterne involveres i efteråret 2023 i en referencegruppe, der skal komme
med input til hvilke hensyn, der skal ligge til grund for 1) væsentlige ud-
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Til orientering. Indgåelse af Trepartsaftale på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet (VEU) samt nyhed
Side 6 af 13
budskriterier, 2) fordelingen af antal udbudsgodkendelser pr. FKB, her-
under hvilke hensyn der kan begrunde undtagelser, 3) de dispensationer
Børne- og Undervisningsministeriet (STUK) skal give ift. minimumsakti-
vitet og 4) hvordan udbudsgodkendelser- og fratagelser skal håndteres
ifm. de løbende ansøgninger om udbud på FKB’er, som er undtaget for
et minimumsaktivitetskrav. Referencegruppen kan inddrage relevante ef-
teruddannelsesudvalg og input fra udbydere. Herefter udformer Børne-
og Undervisningsministeriet (STUK) den endelige model, som udmøntes
i lovforslag. Der vil være dialog med de relevante efteruddannelsesudvalg
om fastsættelse af antal udbudsgodkendelser samt minimumsaktivitet pr.
FKB.
13. For at understøtte de nye krav til udbudsgodkendelser, afsættes en pulje
på 13 mio. kr. årligt over en treårig periode (2024-2026) til implemente-
ring og udbredelse af servicekoncepter (fx full service) og opsøgende ar-
bejde. Puljen skal understøtte godkendte AMU-udbydere i at etablere en
virksomhedsnær udrednings- og rådgivningsfunktion – alene eller i sam-
arbejde med andre udbydere – samt udbydernes muligheder for at vejlede
om relevante ordninger i beskæftigelsessystemet mv. En andel af puljen
på 6 mio. kr. kan ansøges af arbejdsmarkedets parter med henblik på at
understøtte det opsøgende arbejde, herunder ift. parternes vejledning om
mulighederne i kompetencefondene. Parternes arbejde skal ske som et
supplement til og i samarbejde med udbyderne. Efter puljens udløb afsæt-
tes 7 mio. kr. årligt varigt til at understøtte det opsøgende arbejde hos
parterne i samarbejde med udbyderne. Den konkrete model for udmønt-
ningen af de varige midler fastlægges af regeringen i 2026 efter samar-
bejde med arbejdsmarkedets parter og pba. erfaringerne fra puljen i 2024-
2026.
14. Voksen- og virksomhedsvejledningen i Styrelsen for IT og Læring (STIL)
videreføres varigt fra 2024 og frem, så voksne og virksomheder fortsat
kan få vejledning om muligheder for efteruddannelse og opkvalificering.
15. VEU-koordinatorerne videreføres varigt fra 2024 og frem for fortsat at
understøtte aktørsamarbejdet om og indsatsen for, at flere ledige og be-
skæftigede opkvalificeres til at imødekomme konkrete kompetencebehov
på arbejdsmarkedet. På baggrund af en samlet prioritering videreføres til-
taget dog med en reduceret bevilling og deraf reduceret indsats.
--3--
National strategisk satsning på digital læring
Analyser indikerer, at der ligger et uforløst potentiale og uudnyttede muligheder i
forhold til brugen af digitale undervisningsforløb i AMU. Digital læring kan un-
derstøtte fleksibel opkvalificering, ligesom digital læring giver særlige didaktiske
muligheder, hvor man f.eks. kan lære i sit eget tempo. Men det kræver, at der inve-
steres i digitalt læringsudstyr, digitale læremidler og opkvalificering af undervisere.
Målet er, at digital læring gøres muligt og tilgængeligt for alle udbydere, herunder
ved at udbrede og forbedre den fælles nationale indgang til digitale læringsmateria-
ler. Der er derfor behov for en national strategisk satsning på digital læring i
AMU.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter
er derfor enige om, at:
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Til orientering. Indgåelse af Trepartsaftale på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet (VEU) samt nyhed
Side 7 af 13
16. Der skal investeres i en national indsats for udbredelse af digital læring i
AMU. Tiltaget består af følgende elementer:
a)
Pulje til investering i digitalt læringsudstyr, herunder avanceret digital lærings-
teknologi hos AMU-udbyderne.
Der etableres en ansøgningspulje på
14 mio. kr. årligt i 2024-2026 til investeringer i digitalt læringsud-
styr, herunder avanceret digital læringsteknologi hos AMU-udby-
derne. Arbejdsmarkedets parter inddrages i udvikling af ansøg-
ningskriterier. Det vil være en tilskudsbetingelse, at der henvises til
udviklet materiale, i det omfang formatet er egnet til det, via Mate-
rialeplatformen.dk (jf. pkt c).
b)
Forhøjet udviklingspulje målrettet national udvikling af fælles digitale lære-
midler.
Bevillingen til UUL-puljen (puljen til udvikling af arbejds-
markedsuddannelser) forhøjes i 2024-2026 10 mio. kr. årligt med
henblik på at understøtte en national udvikling af digitale læremid-
ler og læringsforløb. Der åbnes for, at efteruddannelsesudvalgene
kan søge større beløb til udvikling af digitale læringsforløb. Efter-
uddannelsesudvalgene kan også søge midler til udvikling af egne
materialeplatforme og til videreudvikling af allerede udviklet mate-
riale. Efteruddannelsesudvalgene får til opgave at udpege FKB'er,
hvor potentialet for udvikling af digitale læremidler/læringsforløb
er særlig relevant. Den endelige formulering af UUL-puljens ind-
sats om digital læring fastlægges efter udtalelse fra VEU-rådet. Det
er en tilskudsbetingelse, at der henvises til udviklet materiale via
Materialeplatformen.dk (jf. pkt c).
c)
Materialeplatformen.dk skal fremadrettet også udgøre en national platform for
henvisning til avanceret digital læring målrettet AMU-udbyderne.
Digitale
undervisningsmaterialer mv., der er produceret af efteruddannel-
sesudvalgene eller udbyderne via særskilte tilskud, skal synliggøres
for alle AMU-udbydere via henvisninger på Materialeplatformen.
Udbydere og efteruddannelsesudvalg forpligtes således til at opbe-
vare det udviklede materiale – herunder inden for avancerede digi-
tale læringsteknologier – og henvise til materialet via Materialeplat-
formen. Det vil være undervisningsmaterialer målrettet såvel fysisk
undervisning som digitale afholdelsesformer. Den nationale plat-
form udgør allerede i dag et overblik, der gør det nemt for pæda-
gogisk personale, undervisere m.fl. at finde de læringsressourcer,
de har behov for. Der afsættes inden for den samlede ramme til
den nationale strategiske satsning til digital læring 3 mio. kr. årligt i
2024-2026 til at udbrede kendskabet til og tydeliggøre og forbedre
funktionaliteten på materialeplatformen for derved at understøtte
intentionen om at fremme brugen af digital læring. Dette sker i di-
alog med parterne og Efteruddannelsesudvalg.
d)
Pulje til kompetenceløft af AMU-ledere og underviserne:
Der etableres en
tildelingspulje i 2024-2026 på 3 mio. kr. årligt, som skal bidrage til
at løfte viden om anvendelse af digital didaktik i AMU. Indsatsen
kan både målrettes undervisere og institutionsledere/uddannelses-
ledere. Midlerne til kompetenceløftet udmøntes på baggrund af det
samlede årselevtal til AMU-udbydere som et tilskud til udgifter til
efteruddannelse inden for digital læring.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Til orientering. Indgåelse af Trepartsaftale på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet (VEU) samt nyhed
Side 8 af 13
e) Der afsættes 20 mio. kr. varigt fra 2027 og frem til fortsat udvik-
ling af og udbredelse af digitalt læring i AMU, herunder til fortsat
udvikling af materialeplatformen.
17. VEU-godtgørelse til fjernundervisning videreføres varigt fra 2024 og
frem, og ordningen udvides til at omfatte alle arbejdsmarkedsuddannelser,
dvs. også arbejdsmarkedsuddannelser uden prøver.
--4--
Styrkede vilkår for deltagelse i videregående VEU og sporskifte
Med arbejdsmarkedets udvikling er det nødvendigt at investere i at styrke vilkå-
rene for deltagelse i videregående efteruddannelse med henblik på at løfte flere
medarbejdergruppers kompetencer, bl.a. for at efteruddannelsesområdet kan bi-
drage til rekruttering og fastholdelse af dygtige medarbejdere.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter
er derfor enige om, at:
18. Omstillingsfonden gøres varig og målgruppen udvides fra ufaglærte og
faglærte til også at omfatte medarbejdere med en uddannelse til og med
professionsbachelorniveau. Samtidig gøres det muligt at få tilskud til al
voksen- og efteruddannelsesaktivitet på erhvervsakademier- og professi-
onshøjskoler og maritime uddannelsesinstitutioner udbudt i medfør af lov
om åben uddannelse – dog ikke kursusaktiviteter inden for ledelse (hhv.
akademiuddannelsen og diplomuddannelsen i ledelse) og HD. Dog fast-
holdes muligheden for at ufaglærte og faglærte kan tage ledelse og HD in-
den for målgruppens samlede andel af fonden. Dermed bliver det muligt
at søge tilskud til bl.a. aktiviteter på meritlærer- og meritpædagoguddan-
nelserne, samt til diplommodul til praktikvejleder til professionsbachelor-
uddannelser, ligesom det bliver muligt for sygeplejersker at søge tilskud til
f.eks. moduler under den sundhedsfaglige diplomuddannelse. Med den
udvidede målgruppe bliver fondens ramme samtidig udvidet, således at
rammen til udbetaling forhøjes med ca. 15 mio. kr. Puljen opsplittes, så
15 mio. kr. reserveres til den udvidede målgruppe. I 2026 offentliggør
Uddannelses- og Forskningsministeriet en status på Omstillingsfondens
forbrug, herunder de øremærkede midler til den udvidede målgruppe.
19. Sporskifteordningen justeres og videreføres i mindre skala, så det fortsat
er muligt for medarbejdere, der enten er i risiko for at blive nedslidte eller
er nedslidte at gennemføre et sporskifteforløb med henblik på at fasthol-
delse på arbejdsmarkedet.
20. Realkompetencevurderinger (RKV) gøres gebyrfrie (fuldt taxameterfinan-
sieret) for alle deltagere på videregående VEU mhp. at give flere adgang
til at få foretaget en RKV. Uddannelses- og Forskningsministeriet offent-
liggør årligt aktivitetsudviklingen i RKV til videregående VEU, herunder
ift. adgang og afkortning i det omfang, det kan opgøres, så parterne kan
følge udviklingen.
21. Muligheden for at oprette særskilte moduler uden for eksisterende del-
tidsuddannelser på videregående VEU gøres varig. Særskilte moduler kan
udvikles og oprettes hurtigt for at imødekomme aktuelle behov på ar-
bejdsmarkedet.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Til orientering. Indgåelse af Trepartsaftale på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet (VEU) samt nyhed
Side 9 af 13
Parterne noterer sig derudover, at regeringen og de øvrige partier bag
Aftale om
rammerne for Reform af universitetsuddannelserne i Danmark
fra 2023 har tilkendegivet, at
uddannelsessystemet skal give flere muligheder for at uddanne sig på et videregå-
ende niveau. Partierne bag aftalen vil således igangsætte en reformproces med fo-
kus på sammenhængene – og vejene ind – i det videregående uddannelsessystem,
bl.a. med det formål at skabe bedre muligheder for brug af merit og erhvervsme-
rit. Derudover noterer parterne sig, at forligspartierne er enige om at tilbyde dimit-
tender fra de nye kandidatuddannelser på 1¼ studieår og erhvervskandidater på
75 ECTS en række nye efteruddannelsesmuligheder.
Parterne noterer sig endvidere, at det af forligsaftalen fremgår, at der igangsættes
et ambitiøst reformarbejde i forhold til professionsuddannelserne på velfærdsom-
rådet, blandt andet med henblik på at understøtte, at flere vælger at uddanne sig
inden for området. Der skal i arbejdet blandt andet ses på opbygningen og indhol-
det i uddannelserne, herunder potentiale for at tænke i nye fleksible uddannelses-
modeller, der kan udgøre nye veje til professionsuddannelserne, og hvor man som
studerende kan uddanne eller videreuddanne sig, mens man er i job, samt udbre-
delse af professionsrettede merituddannelser.
I forbindelse med reformarbejdet er det også muligt at se på bedre muligheder for
rekruttering og fastholdelse i fagene gennem efter- og videreuddannelse. Regerin-
gen vil gå i dialog med de relevante interessenter, herunder arbejdsmarkedets par-
ter, i forbindelse med det videre reformarbejde. Det konkrete reformindhold afta-
les af partierne bag den politiske aftale.
Endelig noterer parterne sig, at der med opkvalificeringspuljen til dagstilbudsom-
rådet er afsat 107 mio. kr. i 2023 og 195,9 mio. kr. i 2024-2030 til at understøtte et
bredt løft af kompetencerne blandt det pædagogiske personale på dagtilbudsområ-
det gennem PAU, meritpædagoguddannelse og voksen- og efteruddannelse gene-
relt.
--5--
Afbureaukratisering og øget fleksibilitet
Adgangen til voksen- og efteruddannelse skal være ukompliceret og fleksibel for
både virksomheder og kursister, så flest mulige får adgang til relevant opkvalifice-
ring. Samtidig skal udbyderne kunne koncentrere sig om kerneopgaven frem for
unødigt bureaukrati.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter
er derfor enige om, at:
22. Forsøg med friere brug af gæstelærere videreføres i perioden 2024-2026
for at fastholde fleksibiliteten og kvaliteten i AMU og opnå flere erfarin-
ger med anvendelse af gæstelærere. Der laves en foreløbig vidensopsam-
ling på forsøget primo 2024 med henblik på eventuelle justeringer i det
eksisterende forsøg.
23. Optagelse til FVU og OBU skal fremover kunne ske digitalt, når det er
fagligt forsvarligt. Ved digital optagelse tages testene fortsat under super-
vision af en fagperson, som via skærmdeling kan guide ansøgeren igen-
nem test og interviews.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Til orientering. Indgåelse af Trepartsaftale på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet (VEU) samt nyhed
Side 10 af 13
24. Undtagelsen fra karenskravet på 14 dages beskæftigelse i forhold til VEU-
godtgørelse videreføres varigt. Undtagelsen gælder kun for de uddannel-
sesdeltagere, der er omfattet af en overenskomst, og i overensstemmelse
med denne er hjemsendt som følge af vejrlig.
25. Der skal ses på, hvordan der kan skabes enklere og mere attraktive veje
fra ufaglært mod faglært via AMU. Der gennemføres følgende tiltag:
a) Arbejdsmarkedets parter igangsætter i regi af de faglige udvalg og
efteruddannelsesudvalgene et udviklingsarbejde med henblik på at
synliggøre og styrke sammenhængen mellem AMU-kurser og er-
hvervsuddannelser på udvalgte områder. Arbejdsmarkedets parter
forpligter sig til at afrapportere på arbejdet til Børne- og Under-
visningsministeriet inden udgangen af 2024.
b) Der gennemføres en tilpasning på voksenuddannelse.dk, hvor det
anføres hvilke AMU-kurser, der i sammenhæng kan afkorte vejen
frem mod en erhvervsuddannelse. Konkret vil det ske ved en mar-
kering af kurserne på baggrund arbejdet fra efteruddannelsesudval-
gene og de faglige udvalg.
26. Der nedsættes en arbejdsgruppe med deltagelse af Børne- og Under-
visningsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, parterne og
udbyderne, der i dialog med øvrige interessenter og med inddragelse af
ekstern aktør skal lave en afdækning af, om der er ufleksible regler og
processer i VEU-systemet, som udfordrer udbydere, kursister og virk-
somheders anvendelse af VEU. Afdækningen skal omfatte almen, er-
hvervsrettet og videregående VEU og pege på regler, processer og prak-
sisser, som enten er overflødige eller kan forenkles. Afdækningen skal fo-
kusere på centralt fastsatte regler i uddannelsessystemet og på processer
og praksisser hos udbyderne. Afdækningen skal bl.a. se på muligheder for
toning af AMU-kurser, muligheder for anvendelse af leverandørkurser
som IDV i tilknytning til AMU, samt hvor det evt. vil være relevant at
indføre mulighed for eksterne branchecensorer i AMU. Regeringen vil
tage stilling til evt. opfølgning på afdækningen i det omfang, der er tale
om centralt fastsatte regler og rammer.
27. Regeringen og arbejdsmarkedets parter er fortsat enige om, at det er am-
bitionen at lette adgang til tilmelding til videregående VEU og ansøgning
om SVU mv. Parterne er derfor enige om, at der er behov for nærmere at
afdække barrierer (systemudfordringer, økonomi og regelgrundlag ift. an-
søgningsprocessen, herunder om der er behov for at forenkle reglerne om
ansøgning om SVU inden for eksisterende økonomiske rammer) og væ-
sentlige forudsætninger for at håndtere tilmelding til videregående VEU
og ansøgning om SVU på voksenuddannelse.dk. Der igangsættes et ar-
bejde i Uddannelses- og Forskningsministeriet med det formål. Uddan-
nelses- og forskningsministeriet offentliggør senest i 2025 afdækningen af
dette arbejde med henblik på efterfølgende dialog herom med arbejds-
markedets parter. Børne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses-
og Forskningsministeriet vil fortsat arbejde med at forenkle og forbedre
kommunikationen og brugerfladen på voksenuddannelse.dk, herunder for
SVU-ansøgere.
28. Regeringen er opmærksom på, at der er personer, som ikke opfylder ad-
gangskravene til AMU, og derfor ikke vil kunne blive optaget på de ud-
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Til orientering. Indgåelse af Trepartsaftale på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet (VEU) samt nyhed
Side 11 af 13
dannelser, som kan være en forudsætning for at opnå visse myndigheds-
certifikater. Regeringen vil igangsætte en undersøgelse af potentielle ud-
fordringer. Arbejdet skal formulere mulige løsningsspor, herunder med
henblik på at internationale medarbejdere, som ikke opfylder de alminde-
lige adgangsbetingelser til AMU, kan få adgang til at opnå et AMU-bevis
og dermed et dansk myndighedsbevis via fuld deltagerbetaling. Arbejdet
forventes afsluttet i 1. kvartal 2024.
29. Parterne er enige om, at efteruddannelsesudvalgene undersøger og samler
op på de væsentligste uddannelsesmæssige barrierer for at udbyde certifi-
katkurser fleksibelt, herunder i forhold til tilrettelæggelse, varighed, digital
afvikling mv. Arbejdet skal ikke drøfte selve tilstedeværelsen og niveauet
af sikkerheds- og arbejdsmiljømæssige kompetencekrav. Efteruddannel-
sesudvalgene oversender en opsamling til BUVM med henblik på en
drøftelse og mulig opfølgning.
--6--
Tilbagebetaling af VEU-opsparing
VEU-opsparingen er opstået efter de private og offentlige arbejdsgiveres indbeta-
linger af VEU-opsparing over en årrække i 2010’erne oversteg udbetalingerne til
bl.a. VEU-godtgørelse. Siden trepartsaftalen fra 2017 oparbejdes der ikke længere
VEU-opsparing som følge af indførelsen af det fleksible VEU-bidrag.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter er
enige om, at:
30. De private arbejdsgivere og offentlige virksomheder, der agerer på mar-
kedsvilkår, får 160 mio. kr. tilbagebetalt i 2023. Tilbagebetalingen udmøn-
tes af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB).
31. En tilsvarende andel for kommuner og regioner på hhv. 40 og 13 mio. kr.
vil blive udmøntet på bloktilskuddet. Tilbagebetalingen vil have karakter
af et likviditetstilskud.
Den resterende del af VEU-opsparingen opbygget til og med 2017 indgår i nær-
værende aftale. Med aftalen er denne opsparing således fuldt ud håndteret.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Til orientering. Indgåelse af Trepartsaftale på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet (VEU) samt nyhed
Side 12 af 13
Økonomioversigt
Tabel 1 nedenfor viser den samlede økonomi i aftalen.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Til orientering. Indgåelse af Trepartsaftale på voksen-, efter- og videreuddannelsesområdet (VEU) samt nyhed
2749359_0013.png
Side 13 af 13
Tabel 1
Samlet økonomioversigt
Mio. kr. 2024-pl
Løft af basale færdigheder
BUVM
BUVM
BUVM
BUVM
BUVM
BUVM
BUVM
1 Udvidelse og videreførelse af FVU-engelsk og FVU-digital
2 Videreførelse af forhøjet SVU til FVU og OBU
3 National alliance om basale færdigheder
4 Arbejdsgruppe om modeller for screening
1
5 Reserve til basale færdigheder, herunder investering i flere scree-
ninger
6 Forhøjet taxameter til OBU og FVU
1
7 Tværministeriel arbejdsgruppe om danskundervisningsområdet
28
5
3
-
-
-
1
28
5
2
-
-
-
-
28
5
2
-
-
-
-
28
5
-
-
20
-
-
28
5
-
-
20
-
-
2024
2025
2026
2027
Varigt
Kvalitet og forsyningssikkerhed i AMU
BUVM
BUVM
BUVM
BUVM
BUVM
BUVM
BUVM
BM
8 Videreførelse af takstforhøjelser og kvalitetspulje til AMU
9 Videreførelse af forhøjet VEU-godtgørelse
10 Videreførelse af prøver i AMU
11 Videreførelse af arkivregel
12 Udbudsmodel for AMU
13 Udbredelse af servicekoncepter for styrket adgang til VEU målret-
tet virksomheder
14 Videreførelse af voksen- og virksomhedsvejledningen
15 Videreførelse af VEU-koordinatorer
2
119
14
11
-
4
13
10
12
119
14
11
-
3
13
10
12
119
14
11
-
4
13
10
12
119
14
11
-
3
7
10
12
119
14
11
-
3
7
10
12
National strategisk satsning på digital læring
BUVM
BUVM
16 National investering i digital læring i AMU
17 Udvidelse og videreførelse af mulighed for VEU-godtgørelse til
fjernundervisning
30
-
30
-
30
-
20
-
20
-
Styrkede muligheder for videregående VEU og sporskifte
UFM
BM
UFM
UFM
18 En udvidet Omstillingsfond
19 Sporskifteordning
20 RKV til videregående VEU
21 Videreførelse af særskilte moduler
100
5
3
2
100
7
3
2
100
7
3
2
100
7
3
2
100
7
3
2
Afbureaukratisering og øget fleksibilitet
BUVM
BUVM
BUVM
BUVM
BUVM
UFM
BUVM
BUVM
22 Videreførelse af forsøg med friere brug af gæstelærere i AMU
23 Mulighed for digital optagelse på FVU og OBU
24 Videreførelse af undtagelse fra karenskravet på 14 dages beskæf-
tigelse
25 Via AMU i retning af faglært
26 Afdækning af muligheder for smidigere regler
27 Afdækning af barrierer for tilmelding til videregående VEU og an-
søgning om SVU på voksenuddannelse.dk
28 Undersøgelse af internationale medarbejderes adgang til certifikat-
kurser
29 Undersøgelse af uddannelsesmæssige barrierer forbundet med
opnåelse af certifikater
Udgifter i alt
1
-
-
-
1
1
-
-
360
0
-
-
-
-
1
-
-
360
0
-
-
-
-
-
-
-
360
-
-
-
-
-
-
-
-
360
-
-
-
-
-
-
-
-
360
Anm.: Evt. afvigelser mellem totaler og summen af de enkelte rækker skyldes afrunding. Udgifter til tilbagebetaling af
VEU-opsparingen, jf. aftalepunkt 30 og 31, indgår ikke i økonomioversigten, Det fremgår af aftaleteksten, at de private
arbejdsgivere og offentlige virksomheder, der agerer på markedsvilkår, får 160 mio. kr. tilbagebetalt i 2023. En tilsva-
rende andel for kommuner og regioner på hhv. 40 og 13 mio. kr. vil blive udmøntet på bloktilskuddet.
1)
Midler der finansieres som led i den kommende ordblindepakke V indgår ikke i oversigten
2)
Initiativet viser de afledte
statslige merudgifter (aktivitet). Herudover indebærer initiativet øgede arbejdsgiverindbetalinger af VEU-bidrag, der
modsvares af forhøjede godtgørelsesudbetalinger til arbejdsgivere og kursister.