Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 167
Offentligt
12. september 2023
Trepartsaftale om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og
videreuddannelse
Danmark skal være rustet til fremtiden. Det gælder også arbejdsmarkedet, hvor
den grønne omstilling, digitalisering og nye teknologier, skiftende efterspørgsel ef-
ter kompetencer, stigende pensionsalder, en aldrende befolkning og pres på vel-
færden stiller stadig nye krav til arbejdsstyrkens kompetencer og omstillingsevne.
Derfor er det vigtigt, at der er gode muligheder for at udvikle, omstille og ud-
danne sig løbende gennem hele arbejdslivet. Efteruddannelse og opkvalificering
kan på tværs af uddannelsesniveauer også være en vej til rekruttering til de områ-
der, hvor der kommer til at mangle arbejdskraft.
Her spiller voksen-, efter- og videreuddannelsessystemet (VEU) en central rolle.
Det offentlige VEU-system har tilbud på alle uddannelsesniveauer og bidrager
hvert år til, at mellem 160.000-210.000 borgere efteruddanner sig på det erhvervs-
rettede område, mens 75.000-105.000 efteruddanner sig på det almene område og
70.000-80.000 borgere efteruddanner sig på det videregående område.
Efteruddannelse og opkvalificering kan bidrage til at styrke den enkelte arbejdsta-
gers beskæftigelses- og udviklingsmuligheder og offentlige arbejdsgiveres og virk-
somheders adgang til de nødvendige kompetencer, og derigennem understøtte ud-
viklingen og mobiliteten på arbejdsmarkedet og muligheden for at skabe vækst,
velfærd og nye jobs. Det gavner både arbejdstagere, arbejdsgivere og samfundet.
Derfor er efteruddannelse og opkvalificering af arbejdskraften også et fælles an-
svar for arbejdsgivere, arbejdstagere og regeringen.
--0--
Sammenlignet med andre vestlige lande er der i Danmark fordelagtige muligheder
for efteruddannelse, opkvalificering og lønkompensation under uddannelse. Der
er også sket væsentlige forbedringer af overenskomstdækkede arbejdstageres mu-
ligheder for – via fx overenskomstfastsatte kompetencefonde – at søge tilskud til
både deltagerbetaling og lønkompensation. Trækket på kompetencefonde vil såle-
des tilsvarende stige, hvis fx deltagerbetalingen for at deltage i et AMU-kursus sæt-
tes op. Trods det gode udgangspunkt for løbende opkvalificering, er der alligevel
udfordringer, som vi har brug for, at der tages hånd om.
Først og fremmest er der brug for stabilitet omkring de overordnede rammer for
det offentligt finansierede voksen- efter og videreuddannelsessystem, så systemet
er i stand til at håndtere de skift på arbejdsmarkedet, Danmark står over for. Det
forudsætter langsigtede og holdbare løsninger.