Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2749060_0001.png
Lærepladsområdet 2022
Årsstatistik
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0002.png
Lærepladsområdet 2022
Årsstatistik
2023
ISBN nr. [xxx xxx xxx] (web udgave)
Design: Center for Kommunikation og Presse
Denne publikation kan ikke bestilles.
Der henvises til webudgaven.
Publikationen kan hentes på:
www.uvm.dk
Børne- og Undervisningsministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0003.png
Indhold
Forord 4
Resume ......................................................................................................................................................................... 5
1
1.1
1.2
1.3
1.4
De seneste tendenser på lærepladsområdet 2018-2022 .......................................................... 7
Indgåelse af uddannelsesaftaler og optag i skoleoplæring ..................................................... 9
Udviklingen i lærepladssøgende ......................................................................................................10
Målsætninger for aftaleindgåelse på grundforløbet ................................................................12
Uddannelsesaftaler på de ti største uddannelser ......................................................................13
2
2.1
2.2
Udviklingen i aftaletyper ......................................................................................................................16
Udviklingen i korte aftaler ...................................................................................................................17
Længden af uddannelsesaftaler ........................................................................................................19
3
3.1
3.2
Sektorernes brug af uddannelsesaftaler ........................................................................................21
Uddannelsesaftaler i den offentlige sektor ...................................................................................21
Uddannelsesaftaler fordelt på sektor og aftaletype .................................................................22
4
4.1
4.2
4.3
4.4
Skoleoplæring ..........................................................................................................................................25
Udviklingen i elever i skoleoplæring ...............................................................................................25
Længden af skoleoplæringsforløb ...................................................................................................26
Udviklingen i elever i skoleoplæring under hele uddannelsen ............................................27
Årsager til elever afslutter skoleoplæring .....................................................................................28
5
Bilag ..............................................................................................................................................................29
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0004.png
Forord
Der er godt 100 forskellige erhvervsuddannelser i Danmark. Erhvervsuddannelserne er vekseluddannel-
ser, hvor eleverne veksler mellem skoleundervisning og oplæring i en virksomhed. Hovedparten af er-
hvervsuddannelsen foregår typisk i en oplæringsvirksomhed, hvor eleven søger og indgår en uddannel-
sesaftale om en læreplads. Elever, der ikke kan finde en læreplads eller uforskyldt mister sin læreplads,
har mulighed for at blive optaget i skoleoplæring på de erhvervsuddannelser, der bliver udbudt med
skoleoplæring.
Styrelsen for It og Læring udarbejder hvert år en årsstatistik for lærepladsområdet for det forgangne år.
Årsstatikken skal bidrage til en mere dybdegående beskrivelse af den langsigtede udvikling på lære-
pladsområdet. Årsstatistikken belyser blandt andet udviklingen i indgåede og igangværende uddannel-
sesaftaler, optaget i skoleoplæring samt hvilke aftaletyper, der hyppigst bruges af virksomheder.
I årsstatistikken ses der som udgangspunkt på udviklingen de seneste fem år, og den er et supplement
til månedsstatistikkerne, som offentliggøres hver måned og følger udsving gennem året.
Rapportens indhold
Kapitel 1
belyser de seneste tendenser og udviklingen i igangværende uddannelsesaftaler, lærepladssø-
gende, indgåede uddannelsesaftaler og målsætningerne for aftaleindgåelse.
Kapitel 2
viser udviklingen i brugen af de forskellige aftaletyper. Her kan du se, hvilke uddannelsesafta-
ler, der hyppigst indgås samt hvor mange måneder de forskellige uddannelsesaftaler i gennemsnit va-
rer.
Kapitel 3
belyser fordelingen af indgåede uddannelsesaftaler fordelt på sektorer. Her kan du se, hvor
mange uddannelsesaftaler, der er indgået i den private sektor eller i den offentlige sektor.
Kapitel 4
belyser udviklingen i skoleoplæring. Her kan du se udviklingen i antallet af elever i skoleoplæ-
ring, hvor lang tid elever i gennemsnit er i skoleoplæring og hvor mange elever, der fuldfører en er-
hvervsuddannelse udelukkende i skoleoplæring.
Find mere viden om lærepladser
Der er adgang til mere detaljerede oplysninger og historiske data om lærepladsområdet i Børne- og
Undervisningsministeriets datavarehus på www.uddannelsesstatistik.dk.
FORORD
4
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0005.png
Resume
Antallet af indgåede uddannelsesaftaler er stigende
Antal
50.000
45.000
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
2018
2019
2020
2021
2022
Læs mere om de seneste tendenser på lærepladsområdet i
kapitel 1.
49.721
nye uddannelsesaftaler
blev indgået i 2022.
Det er en stigning på
10 pct.
i forhold til 2018.
71 pct.
af de
indgåede uddannelses-
aftaler er inden for den
private sektor i 2022.
Læs mere om sektorernes
brug af uddannelsesaftaler i
kapitel 3.
Uddannelsesområdet teknologi,
byggeri og transport har den høje-
ste andel af korte aftaler. I 2022 er
53 pct.
ler inden for området korte aftaler.
Læs mere om aftaletyper i kapitel 2.
26 pct.
af de indgåede afta-
14.022
af eleverne, der startede i skoleoplæ-
ring i 2021, er i skoleoplæring i tre må-
neder eller derunder.
Læs mere om skoleoplæring i kapitel 4.
De fleste elever afslutter skoleoplæring fordi de får en
restaftale med en virksomhed (64 pct.) i 2022.
Afslutningsårsager for skoleoplæring
3%
20%
3%
10%
64%
nye uddannelses-
aftaler blev indgået
i den offentlige
sektor i 2022.
de indgåede ud-
dannelsesaftaler er
inden for social-
og sundhedsud-
dannelserne.
Læs
mere om sektorernes
brug af uddannelsesaf-
taler i kapitel 3.
Får aftale
68 pct.
af
Udlært
Anden uddannelse
Frafald
Ukendt
RESUME
5
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0006.png
De seneste tendenser på lærepladsområdet 2018-2022
Hovedpunkter:
Ved udgangen af 2022 er 80.700 elever i gang med enten en uddannelsesaftale,
skoleoplæring eller en uddannelse uden oplæring, hvilket er et fald på ca. 0,6 pct. i
forhold til 2021.
I 2022 er der indgået 49.700 nye uddannelsesaftaler, hvilket er en stigning på 10
pct. i forhold til 2018. I løbet af de seneste fem år har uddannelser inden for om-
sorg, sundhed og pædagogik haft den største stigning i indgåede uddannelsesafta-
ler.
Flest uddannelsesaftaler indgås på social- og sundhedsassistentuddannelsen. Siden
2018 har træfagenes byggeuddannelse overhalet kontoruddannelsen, og er således
næststørst i 2022.
RESUME
6
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0007.png
1
De seneste tendenser på
lærepladsområdet 2018-2022
For at beskrive udviklingen på lærepladsområdet i perioden 2018-2022 ses i dette kapitel på elever
med uddannelsesaftaler, elever i skoleoplæring og lærepladssøgende elever.
Ultimo 2022 har ca. 81.000 elever en uddannelsesaftale eller er i skoleoplæring på en erhvervsuddan-
nelse. Det er en stigning på 12 pct. over de seneste fem år,
jf. tabel 1.1.
Lige under hver tiende elev ta-
ger også en gymnasial uddannelse i form af en eux.
Antallet af elever i skoleoplæring er faldet markant de seneste fem år. Andelen af elever i skoleoplæring
er faldet fra syv pct. af eleverne til fire pct. over den femårige periode, hvilket skal ses i sammenhæng
med stigningen i antallet af indgåede/igangværende uddannelsesaftaler.
Tabel 1.1 Igangværende uddannelsesaftaler og elever i skoleoplæring, ultimo året,
samt praktikårselever 2018-2022
2018
Elever med uddan-
Ultimo året
nelsesaftaler
Elever med uddan-
- heraf eux
nelsesaftaler
Elever med uddan- Praktikårs-
nelsesaftaler
elever
Elever i skoleoplæ-
ring
Elever i skoleoplæ-
ring
Elever i skoleoplæ-
ring
Elever i alt
Elever i alt
Elever i alt
Ultimo året
- heraf eux
Praktikårs-
elever
Ultimo året
- heraf eux
Praktikårs-
elever
66.876
4.363
67.992
5.264
658
6.085
72.338
5.021
74.356
2019
69.564
5.065
70.781
4.958
638
5.230
74.715
5.703
76.258
2020
73.498
5.825
73.302
5.349
679
5.797
79.041
6.504
79.336
2021
76.757
6.498
77.149
4.321
616
5.281
81.215
7.114
82.621
2022
77.173
6.950
79.792
3.441
479
3.664
80.718
7.429
83.607
Ændring
(pct.) 2018-
2022
15
59
17
-35
-27
-40
12
48
12
Note 1: Praktikårselever er beregnet som antal dage alle elever på uddannelsen har været i uddannelsesaftale i året, divideret med
antallet af dage i året.
Note 2: Elever i ekstraordinær skoleoplæring tæller med i antallet af elever i skoleoplæring i perioden juli 2020 til udgangen af de-
cember 2021.
Note 3: Elever på en erhvervsuddannelse uden mulighed for oplæring indgår i elever i alt, men fremgår ikke særskilt af tabellen.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
DE SENESTE TENDENSER PÅ LÆREPLADSOMRÅDET 2018-2022
7
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0008.png
Skoleoplæring
Skoleoplæring er et tilbud til elever på erhvervsuddannelserne, der enten ikke kan finde en lære-
plads efter endt grundforløb, som uforskyldt har mistet en læreplads i en virksomhed eller ikke
har fået en ny uddannelsesaftale efter udløb af en kort uddannelsesaftale. Skoleoplæring giver
mulighed for, at denne gruppe af elever kan fortsætte på hovedforløbet, selvom de ikke har en
uddannelsesaftale med en virksomhed. Skoleoplæringsordningen indgår som en del af uddannel-
sesgarantien på erhvervsuddannelserne. I 2022 udbydes 58 erhvervsuddannelser med skoleoplæ-
ring. Læs mere om skoleoplæring i kapitel 4.
Udviklingen i igangværende aftaler er forskellig på tværs af de fire uddannelsesområder.
1
Inden for om-
sorg, sundhed og pædagogik ses i perioden 2018 til 2022 en stigning på 5.100 aftaler, svarende til knap
40 pct. Teknologi, byggeri og transport er steget med 5.400 aftaler, svarende til knap 17 pct., mens ud-
viklingen har ligget stabilt inden for de øvrige uddannelsesområder,
jf. figur 1.1.
Figur 1.1: Igangværende aftaler fordelt på uddannelsesområde, ultimo 2018-2022
Antal
90.000
80.000
70.000
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
12.902
12.936
9.135
2018
14.889
12.689
8.862
2019
16.134
13.057
9.011
2020
17.617
13.268
9.055
2021
18.045
12.845
8.994
2022
31.903
33.124
35.296
36.817
37.289
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Omsorg, sundhed og pædagogik
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
Kontor, handel og forretningsservice
Teknologi, byggeri og transport
1
Se bilag 7 for en præcisering af hvilke uddannelser, der indgår under de forskellige uddannelsesområder.
DE SENESTE TENDENSER PÅ LÆREPLADSOMRÅDET 2018-2022
8
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0009.png
1.1
Indgåelse af uddannelsesaftaler og optag i skoleoplæring
I 2022 er der en stigning på 10 pct. i indgåede uddannelsesaftaler mellem virksomheder og elever på
erhvervsuddannelserne i forhold til 2018, mens optaget i skoleoplæring er faldet med 37 pct. i 2022 i
forhold til 2018. I de seneste fem år ses en markant stigning i antallet af indgåede aftaler inden for om-
sorg, sundhed og pædagogik, hvilket skal ses i lyset af
Trepartsaftale om styrket rekruttering til det of-
fentlige arbejdsmarked
fra 2020, der bl.a. sikrer elever over 25 år fuld løn fra start på grundforløbet på
social- og sundhedsuddannelserne,
jf. tabel 1.2.
Tabel 1.2: Indgåede aftaler 2018-2022 fordelt på uddannelsesområde, samt optag i
skoleoplæring
2018
Indgåede uddannelsesaftaler
- Andel eux
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
Elever optaget i skoleoplæring
- Andel eux
45.149
6%
6.525
7.939
9.454
21.231
7.073
9%
2019
43.833
6%
6.068
7.858
9.871
20.036
6.717
10%
2020
48.013
7%
6.369
7.965
11.667
22.012
8.870
11%
2021
48.955
7%
6.354
8.241
12.236
22.124
6.698
11%
2022
49.721
8%
6.262
7.833
12.525
23.101
4.449
10%
-4
-1
32
9
-37
Ændring
(pct.)
10
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
Målsætning fra trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret
arbejdskraft i hele Danmark og lærepladser
I 2016 blev der indgået en trepartsaftale, som skulle sikre tilstrækkelig og kvalificeret arbejds-
kraft, med en målsætning om, at der
skal ske en stigning i antallet af lærepladser, så der indgås
8.000-10.000 flere aftaler i 2025 i forhold til i 2016.
I figur 1.2 illustreres en lineær udvikling hen
imod henholdsvis 8.000 og 10.000 uddannelsesaftaler. I 2022 er der indgået 4.530 flere uddan-
nelsesaftaler, end i 2016 på de samme uddannelser,
jf. figur 1.2.
DE SENESTE TENDENSER PÅ LÆREPLADSOMRÅDET 2018-2022
9
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0010.png
Figur 1.2: Indgåede uddannelsesaftaler omfattet af trepartsmålsætningen
42.000
40.000
38.000
36.000
34.000
32.000
30.000
2016
2017
2018
2019
Mål: 8.000
2020
2021
Mål: 10.000
2022
Indgåede aftaler
34.621
34.235
37.223
35.430
38.115
38.765
38.344
Note 1: Vær opmærksom på, at den lodrette akse er skåret ved 30.000.
Note 2: Figuren viser indgåede aftaler i perioden 2016-2022, eksklusiv social- og sundhedsuddannelserne og den pædagogiske
assistentuddannelse, som ikke er omfattet af trepartsmålsætningen.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
1.2
Udviklingen i lærepladssøgende
Samlet set er antallet af lærepladssøgende faldet fra 9.100 ved udgangen af 2018 til 5.800 i 2022. Det
svarer til et fald på 36 pct.,
jf. figur 1.3.
Lærepladssøgende
Elever i grundforløbets 2. del, som ikke har en uddannelsesaftale, skal være aktivt
lærepladssøgende fra starten af deres grundforløb 2 (læs om EMMA-kriterierne på side 28).
opgøres tre forskellige former for lærepladssøgende:
Lærepladssøgende elever i gang med grundforløbet
er søgende, som endnu ikke har afsluttet de-
res grundforløb.
Lærepladssøgende elever med afsluttet grundforløb
er personer, der har afsluttet deres grundfor-
løb og hverken er i uddannelsesaftale eller skoleoplæring. De mangler derfor en læreplads for at
kunne færdiggøre deres uddannelse.
Elever i skoleoplæring
er i gang med deres hovedforløb, men har ikke en uddannelsesaftale, og
skal derfor samtidig søge en læreplads.
Elever uden en uddannelsesaftale skal fra den 1. januar 2022 enten ved start på grundforløbets 2. del
eller senest 20 uger før de afslutter det studiekompetencegivende forløb på merkantile uddannelser
være registreret som lærepladssøgende,
jf. trepartsaftalen om flere lærepladser og entydigt ansvar
fra
2020. Tidligere var fristen de sidste 8 uger. Denne ændring betyder alt andet lige et større antal læ-
repladssøgende på grundforløbet.
Kilde:
Styrelsen for It og Læring.
DE SENESTE TENDENSER PÅ LÆREPLADSOMRÅDET 2018-2022
10
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0011.png
Fra 2021 til 2022 er elever i skoleoplæring faldet med 20 pct., og lærepladssøgende med afsluttet
grundforløb er faldet med 21 pct. Dette skal ses i sammenhæng med, at der generelt er færre elever,
der er startet på grundforløbets 2. del samt at flere af de elever, som går på grundforløbet har en ud-
dannelsesaftale. Lærepladssøgende, der fortsat er i gang med grundforløbet, er omvendt steget med
25 pct. sammenlignet med året før,
jf. figur 1.3.
Det skyldes, at eleverne fra 2022 skal registrere sig som
lærepladssøgende tidligere end hidtil,
jf. faktaboksen ovenfor.
Figur 1.3: Lærepladssøgende elever, fordelt på elever i gang med grundforløbet, med
afsluttet grundforløb og elever i skoleoplæring, ultimo 2018-2022
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2018
2019
2020
2021
2022
Lærepladssøgende i gang med grundforløbet
Lærepladssøgende med afsluttet grundforløb
Igangværende elever i skoleoplæring
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
2.632
1.216
2.952
1.170
3.028
951
1.446
753
5.349
1.810
595
5.264
4.958
4.321
3.441
DE SENESTE TENDENSER PÅ LÆREPLADSOMRÅDET 2018-2022
11
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0012.png
1.3
Målsætninger for aftaleindgåelse på grundforløbet
I 2020 blev der med trepartsaftalen om flere lærepladser og entydigt ansvar fastsat målsætninger for
indgåelse af uddannelsesaftaler. Læs mere om dette i faktaboksen nedenfor.
Fokus på tidlig aftaleindgåelse
Med
trepartsaftalen om flere lærepladser og entydigt ansvar
fra november 2020 blev der indført
nye nationale målsætninger for indgåelse af uddannelsesaftaler, som gælder for hver enkelt af
skolens uddannelser:
Der skal ved 15. undervisningsuge på grundforløbets 2. del være indgået uddannelsesaftaler
for 60 pct. af eleverne.
Der skal ved afslutningen af grundforløbets 2. del være indgået uddannelsesaftaler for 80 pct.
af eleverne.
For merkantile uddannelser med eux-forløb gælder, at:
Der skal ved 35. undervisningsuge på det studiekompetencegivende forløb være indgået ud-
dannelsesaftaler for 46 pct. af de aktive elever på hver enkelt uddannelse.
Der skal ved afslutningen af det studiekompetencegivende forløb være indgået uddannelses-
aftaler for 66 pct. af de aktive elever på hver enkelt uddannelse.
Der er aftalt en indfasningsmodel, hvor det med udgangspunkt i baselineåret 2019 fastsættes,
fra hvilket kalenderår målsætningerne er gældende for hver enkelt uddannelse. Læs mere om
indfasningsmodellen her: Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fører tilsyn med erhvervsskolernes overholdelse af måltal-
lene i trepartsaftalen.
I 2022 er elever med en uddannelsesaftale ved slutningen af grundforløbets 2. del steget på 79 ud af 98
uddannelser, sammenlignet med 2019. På 55 uddannelser (hvor mere end 20 elever gennemførte
grundforløbet) er der sket en stigning i andelen af indgåede uddannelsesaftaler ved afslutningen af
grundforløbet på mindst fire procentpoint i forhold til 2019. Nedenfor er vist de uddannelser med den
største stigning,
jf. figur 1.4.
DE SENESTE TENDENSER PÅ LÆREPLADSOMRÅDET 2018-2022
12
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0013.png
Figur 1.4: Uddannelser med størst stigning i andelen af elever med uddannelsesaftaler ved
afslutningen af grundforløbet, pct., 2019 og 2022
100%
80%
60%
40%
20%
0%
Social og sundhedsassistent
Ejendomsservicetekniker
Greenkeeper
Grafisk tekniker
Møbelsnedker og orgelbygger
Fitnessinstruktør
Elektronik og svagstrømsuddannelse
Vejgodstransportuddannelse
Veterinærsygeplejerske
Finmekaniker
Receptionist
Kosmetiker
Vognmaler
Indfasningsår:
2026
2026
2026
2026
2026
2024
2023
2025
2026
2023
2024
2022
2026
2019
2022
Mål fra trepartsaftalen, som senest skal indfries ved udgangen af 2026
Note 1: Der indgår ikke uddannelser, hvor 20 eller færre elever har afsluttet grundforløbets 2. del i 2022
.
Note 2: Figuren viser indfasningsår for uddannelserne over søjlerne.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
1.4
Uddannelsesaftaler på de ti største uddannelser
Der er stor forskel på, hvor mange elever, der går på de omkring 100 forskellige erhvervsuddannelser.
På uddannelsen til social- og sundhedsassistent er der over 10.000 igangværende aftaler, mens andre
erhvervsuddannelser, som for eksempel glarmester og slagter, har under 100 igangværende aftaler.
Samtidig påvirkes uddannelserne også forskelligt af for eksempel konjunkturudviklingen, som har be-
tydning for antallet af uddannelsesaftaler.
I 2022 er 13 pct. af alle uddannelsesaftaler indgået på social- og sundhedsassistentuddannelsen. Der-
næst kommer træfagenes byggeuddannelse, kontoruddannelsen, elektrikeruddannelsen og detailhan-
delsuddannelsen. De ti uddannelser med flest igangværende aftaler er stort set de samme som i 2018,
men træfagenes byggeuddannelse er i perioden rykket fra en fjerdeplads til en andenplads,
jf. tabel 1.3.
DE SENESTE TENDENSER PÅ LÆREPLADSOMRÅDET 2018-2022
13
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0014.png
Tabel 1.3: Igangværende aftaler på de ti største uddannelser i 2018 og 2022
2018
Social- og sundhedsassistent
Kontoruddannelse med specia-
ler
Detailhandelsuddannelse med
specialer
Træfagenes byggeuddannelse
Elektriker
Personvognsmekaniker
Landbrugsuddannelsen
Gastronom
Smed
Pædagogisk assistentuddan-
nelse
Antal
6.852
5.617
5.235
5.260
4.557
2.618
2.400
2.344
2.085
1.982
Andel
10%
8%
8%
8%
7%
4%
4%
4%
3%
3%
2022
Social- og sundhedsassistent
Træfagenes byggeuddan-
nelse
Kontoruddannelse med spe-
cialer
Elektriker
Detailhandelsuddannelse
med specialer
Social- og sundhedshjælper
Personvognsmekaniker
Landbrugsuddannelsen
Gastronom
VVS-energiuddannelsen
Antal
10.293
6.997
5.432
5.342
4.959
3.499
3.090
2.457
2.186
2.126
Andel
13%
9%
7%
7%
6%
5%
4%
3%
3%
3%
Note 1: Tabellen viser antal og andel af alle igangværende aftaler ultimo 2018 og 2022 på de ti uddannelser med flest igangvæ-
rende aftaler hhv. ultimo 2018 og 2022.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
DE SENESTE TENDENSER PÅ LÆREPLADSOMRÅDET 2018-2022
14
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0015.png
Udviklingen i aftaletyper
Hovedpunkter:
Antallet af indgåede ordinære uddannelsesaftaler er steget med 16 pct. i 2022 målt
i forhold til 2018. Det er samtidig den mest anvendte aftaletype.
Med 26 pct. har uddannelser inden for teknologi, byggeri og transport den største
andel af indgåede korte uddannelsesaftaler i 2022, sammenlignet med de øvrige
uddannelsesområder.
39 pct. af de elever, som i løbet af deres uddannelse er i en kort aftale, indgår en ny
aftale med samme virksomhed. Det viser en opgørelse af færdiguddannede fra er-
hvervsuddannelserne i 2022.
DE SENESTE TENDENSER PÅ LÆREPLADSOMRÅDET 2018-2022
15
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0016.png
2
Udviklingen i aftaletyper
De seneste fem år er antallet af indgåede uddannelsesaftaler steget med 10 pct. Antallet af indgåede
ordinære uddannelsesaftaler er steget med 16 pct., mens antallet af korte uddannelsesaftaler og ny
mesterlæreaftaler er steget med hhv. 2 pct. og knap 30 pct. Antallet af korte uddannelsesaftaler var fal-
dende fra 2018 til 2020, men steg væsentligt 2021. Ordinære uddannelsesaftaler er stadig den hyppigst
forekommende aftaletype i 2022,
jf. tabel 2.1.
Fem typer af uddannelsesaftaler
Ordinær uddannelsesaftale er den mest almindelige form for uddannelsesaftale. Her har ele-
ven indgået en aftale med virksomhed, der omfatter hele hovedforløbet.
Kort uddannelsesaftale omfatter kun en del af uddannelsen, nemlig mindst en hel skoleperi-
ode og mindst en del af én oplæringsperiode i hovedforløbet.
Restaftale er en aftale, der indgås for den resterende del af hovedforløbet efter skoleoplæ-
ring (restaftale efter skoleoplæring), eller fordi eleven er startet på hovedforløbet med en kort
uddannelsesaftale, et oplæringsophold i udlandet eller har mistet sin første uddannelsesaf-
tale, for eksempel hvis virksomheden er gået konkurs (restaftale efter aftale).
Kombinationsaftale er en aftale mellem en elev og flere virksomheder.
Ny mesterlæreaftale omfatter som udgangspunkt hele uddannelsen. Typisk foregår det første
år af uddannelsen som praktisk arbejde hos mester og erstatter grundforløbet. Der kan godt
være kortere skoleperioder, for eksempel ved erhvervelse af certifikat.
Tabel 2.1: Antal indgåede uddannelsesaftaler fordelt på aftaletype, 2018-2022
2018
Ordinære uddannelsesaftaler
Korte uddannelsesaftaler
Restaftaler (efter aftale)
Ny mesterlæreaftaler
Restaftale (efter skoleoplæ-
ring)
Ordinære kombinationsaftaler
I alt
27.410
6.591
4.993
2.998
3.102
55
45.149
2019
27.069
6.345
4.845
3.104
2.432
38
43.833
2020
29.860
6.083
4.981
3.676
3.379
34
48.013
2021
30.601
7.536
4.264
3.722
2.801
31
48.955
2022
31.678
6.743
5.320
3.888
2.058
34
49.721
Ændring
(pct.) 2018-
2022
15,6%
2,3%
6,5%
29,7%
-33,7%
-38,2%
10,1%
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
Fordelt på de fire uddannelsesområder er der stor forskel på hyppigheden af korte uddannelsesaftaler i
2022. Andelen af korte aftaler varierer fra knap 0 pct. på uddannelser inden for kontor, handel og for-
retningsservice til 26 pct. på uddannelser inden for uddannelsesområdet teknologi, byggeri og trans-
port,
jf. figur 2.1.
UDVIKLINGEN I AFTALETYPER
16
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0017.png
Figur 2.1: Andelen af indgåede korte aftaler fordelt på uddannelsesområde, 2021-2022
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
7%
6%
0%
0%
3%
3%
30%
26%
Fødevarer, jordbrug Kontor, handel og Omsorg, sundhed Teknologi, byggeri
og oplevelser
forretningsservice
og pædagogik
og transport
2021
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
2022
Note 1: Andelen af korte uddannelsesaftaler er beregnet ud af alle typer af uddannelsesaftaler.
2.1
Udviklingen i korte aftaler
Blandt færdiguddannede elever i 2022, som i løbet af deres uddannelse havde en kort aftale, indgik 39
pct. mere end én kort aftale med samme virksomhed. Det er et lille fald i forhold til 2021, hvor 41 pct. af
de færdiguddannede elever indgik mere end én kort aftale med samme virksomhed,
jf. figur 2.2.
Heraf
havde fire pct. af eleverne tre eller flere aftaler med samme virksomhed i løbet af deres uddannelse,
hvilket er et lille fald i forhold til 2021, hvor andelen var seks pct. Dette dækker også over aftaler fra før
begrænsningen af antallet af korte uddannelsesaftaler trådte i kraft den 1. januar 2018,
jf. faktaboksen.
Trepartsaftalen
om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft
I forbindelse med trepartsaften fra 2016 blev der med virkning fra 2018 lagt begrænsninger på
brugen af virksomhedsforlagt oplæring (VFO), delaftaler og korte uddannelsesaftaler. Det sker, da
omfanget af anvendelsen af disse ordninger indikerer en afvigelse fra den grundlæggende ho-
vedregel om, at oplæring skal være omfattet af en længerevarende uddannelsesaftale og dermed
være lønnet beskæftigelse i uddannelsesøjemed.
VFO kan nu højst vare tre uger for den enkelte elev i samme virksomhed og højst vare seks
uger af elevens samlede oplæring.
Delaftaler kan kun indgås og gennemføres én gang mellem elev og samme virksomhed.
Korte uddannelsesaftaler kan kun indgås én gang mellem samme virksomhed og lærling/elev
fra 1. januar 2022. Elever med start før, kan indgå op til to korte aftaler med samme virksom-
hed, men er der indgået to korte aftaler før 1. januar 2022, er det muligt at få tredjegangs di-
spensation af det faglige udvalg.
UDVIKLINGEN I AFTALETYPER
17
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0018.png
Figur 2.2: Andel af korte aftaler mellem samme elev og virksomhed, 2021 og 2022
2021
59%
35%
5%
1%
2022
61%
35%
4%
0%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Kun én kort aftale med samme virksomhed
2 korte aftaler med samme virksomhed
3 korte aftaler med samme virksomhed
4 eller flere korte aftaler med samme virksomhed
Note 1: Figuren viser antal korte aftaler i pct. mellem samme elev og virksomhed for elever, der har gennemført en erhvervsud-
dannelse i 2021 og 2022 med mindst én kort aftale.
Note 2: Figuren inkluderer alle korte aftaler, som elever har taget på samme uddannelse uanset år for indgåelsen af aftalen. Hvis
eleven har været indskrevet på flere uddannelser tæller kun korte aftaler i forbindelse med den gennemførte uddannelse. En
elev, der har haft korte aftaler med flere forskellige virksomheder, vil indgå flere gange. En tillægsaftale til en kort aftale tælles
som en selvstændig aftale. Virksomheder er identificeret ud fra CVR-nummer.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, særkørsel.
Trods begrænsningen på indgåelse af flere korte aftaler i samme virksomhed, fortsætter lidt over en
femtedel af eleverne i 2022 i en ny kort aftale efter udløb. Tæt på halvdelen får nu en restaftale efter en
kort aftale,
jf. figur 2.3.
Figur 2.3: Andel af afsluttede korte aftaler fordelt på den efterfølgende aftaletype,
2018-2022
2018
2019
2020
2021
2022
0%
39%
42%
47%
41%
49%
20%
Restaftale
40%
Kort aftale
34%
31%
26%
30%
22%
60%
Skoleoplæring
13%
13%
15%
13%
13%
80%
Tilstand ukendt
14%
14%
13%
16%
16%
100%
Note: Korte aftaler, som ikke efterfølges af en ny aftale indenfor 3 måneder, placeres under tilstand ukendt. Det inkluderer elever,
der har taget et oplæringsophold i udlandet, elever der har afbrudt uddannelsen, elever som tager en pause i uddannelsen samt
elever, der har gennemført uddannelsen.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, særkørsel.
UDVIKLINGEN I AFTALETYPER
18
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0019.png
2.2
Længden af uddannelsesaftaler
Der er betydelig variation i længden af de forskellige aftaletyper. Ordinære uddannelsesaftaler dækker
hele hovedforløbet. Ny mesterlæreaftaler omfatter hele uddannelsen, mens korte aftaler og restaftaler
kun dækker en del af hovedforløbet. Delaftaler er for elever i skoleoplæring og må maksimalt omfatte
én oplæringsperiode.
Den gennemsnitlige varighed af indgåede ordinære uddannelsesaftaler er 24 måneder i 2022 mod 22
måneder i 2018,
jf. tabel 2.2.
Den gennemsnitlige varighed af korte aftaler er 12 måneder i 2022, mens
restaftaler efter oplæring og skoleoplæring er henholdsvis 19 og 20 måneder,
jf. tabel 2.2.
Tabel 2.2: Gennemsnitlig forventet varighed for uddannelsesaftaler og delaftaler, målt
i hele måneder, 2018-2022
2018
Ordinær
Restaftale efter oplæring
Restaftale efter skoleoplæring
Kort aftale
Mesterlære
Kombinationsaftale
Delaftale (under skoleoplæring)
22
16
18
11
23
11
3
2019
24
18
20
11
26
11
3
2020
22
18
21
11
25
10
2
2021
22
17
19
11
23
14
2
2022
24
19
20
12
27
10
3
Note 1: Gennemsnitlig varighed er beregnet ud fra oprindelig slutdato. Opgørelsen af varighed af korte aftaler er alene baseret på
den første aftale, såfremt en elev har flere korte aftaler. Alle indgåede delaftaler i perioden tælles, dvs. hvis den samme elev har
indgået flere delaftaler i perioden, vil alle aftaler indgå i opgørelsen.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, særkørsel.
UDVIKLINGEN I AFTALETYPER
19
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0020.png
Sektorernes brug af uddannelsesaftaler
Hovedpunkter:
Den private sektors andel af indgåede aftaler er 71 pct. i 2022.
Den offentlige sektor bruger næsten udelukkende ordinære uddannelsesaftaler. Der ses en
lille stigning i anvendelsen af længere aftaler, dvs. ordinære, mesterlære- eller kombinationsaf-
taler, i den private sektor i 2022.
Inden for den kommunale sektor er antallet af igangværende aftaler steget med 62 pct. fra
2018 til 2022.
UDVIKLINGEN I AFTALETYPER
20
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0021.png
3
Sektorernes brug af uddannelsesaftaler
I 2022 blev der indgået ca. 4.500 flere uddannelsesaftaler end i 2018. 71 pct. af dem blev indgået i den
private sektor og 29 pct. af dem blev indgået i den offentlige sektor,
jf. figur 3.1.
Figur 3.1: Indgåede uddannelsesaftaler fordelt på sektor, 2018-2022
Antal
50.000
45.000
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
2018
2019
Offentlig sektor
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
33.107
31.563
34.248
34.517
34.947
11.295
11.557
13.058
2020
Privat sektor
13.650
2021
14.022
2022
Note: Tabellen omfatter ikke tal for uddannelsesaftaler med uoplyst sektor. I 2022 udgør det ca. 1.000 indgåede aftaler.
3.1
Uddannelsesaftaler i den offentlige sektor
I 2022 blev der i den offentlige sektor sammenlagt indgået knap 2.900 flere uddannelsesaftaler på de
to uddannelser til social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent sammenlignet med
2018. Social- og sundhedsuddannelserne udgjorde i 2022 68 pct. af de indgåede uddannelsesaftaler i
den offentlige sektor, mens den pædagogiske assistentuddannelse udgjorde 10 pct.,
jf. figur 3.2.
SEKTORERNES BRUG AF UDDANNELSESAFTALER
21
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0022.png
Figur 3.2: Indgåede uddannelsesaftaler i den offentlige sektor fordelt på SOSU og PAU,
2018-2022
Antal
16.000
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2018
2019
2020
2021
Social- og sundhedshjælper
Øvrige uddannelser
2022
4.557
4.514
5.402
5.745
5.578
3.491
1.192
2.055
3.278
1.102
2.663
3.267
1.194
3.195
3.145
1.325
3.435
3.182
1.353
3.909
Social- og sundhedsassistent
Den pædagogiske assistentuddannelse
3.2
Uddannelsesaftaler fordelt på sektor og aftaletype
I den offentlige sektor ses der særligt en stor stigning i indgåede uddannelsesaftaler i kommunerne fra
2019 til 2020, mens der blev indgået færre uddannelsesaftaler i regionerne i hele perioden siden 2018,
jf. tabel 3.1.
Udviklingen skal ses i sammenhæng med lærepladsaftalen februar 2019, hvor kommunerne
pr. 1. januar 2020 overtog det fulde ansættelsesansvar for social- og sundhedsassistentelever fra regio-
nerne.
2
Tabel 3.1: Antal indgåede uddannelsesaftaler fordelt på sektor, 2018-2022
2018
Privat sektor i alt
Offentlig sektor i alt
- heraf kommune
- heraf region
- heraf stat
I alt
33.107
11.295
7.919
2.178
1.198
45.149
2019
31.563
11.557
8.606
1.733
1.218
43.833
2020
34.248
13.058
10.881
1.083
1.094
48.013
2021
34.517
13.650
11.504
1.007
1.139
48.955
2022
34.947
14.022
11.884
900
1.238
49.721
Note: Tabellen omfatter ikke tal for uddannelsesaftaler med uoplyst sektor.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
Regeringen, KL, Danske Regioner og FOA indgik i februar
To-årig praktikpladsaftale om uddan-
nelserne til social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent samt pædagogisk assistent for
2020-2021
2
SEKTORERNES BRUG AF UDDANNELSESAFTALER
22
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0023.png
Der er forskel på, hvordan aftaletyperne anvendes i den offentlige og den private sektor. I den offent-
lige sektor er stort set alle uddannelsesaftaler ordinære aftaler, mens der ses en lille stigning i anven-
delsen af aftaler med længere varighed (ordinær, mesterlære- og kombinationsaftale) i den private sek-
tor,
jf. tabel 3.2.
Læs mere om brugen af korte aftaler i kapitel 2.
Tabel 3.2: Indgåede uddannelsesaftaler fordelt på sektor og aftaletype, 2018 og 2022
2018
Offentlig
Ordinær, mesterlære og kombinationsaftale
Restaftaler
Kort aftale
Hovedtotal
95%
5%
1%
100%
Privat
58%
22%
19%
100%
2022
Offentlig
95%
4%
0%
100%
Privat
62%
19%
19%
100%
Note 1: Tabellen omfatter ikke tal for uddannelsesaftaler med uoplyst sektor.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
Antallet af igangværende uddannelsesaftaler i den private sektor er steget med over 5.300 aftaler fra
2018 til 2022, og tilsvarende er antallet af igangværende uddannelsesaftaler i den offentlige sektor ste-
get med næsten 4.900 aftaler. Stigningen i antallet af lærepladser i den offentlige sektor skyldes især
fremgang inden for den kommunale sektor, hvor antallet af igangværende aftaler er steget med 62 pct.
I den regionale sektor er antallet af igangværende aftaler faldet med over 1.800 aftaler, svarende til en
ændring på 57 pct.,
jf. tabel 3.3.
Udviklingen skal ses i sammenhæng med lærepladsaftalen fra februar
2019, hvor kommunerne pr. 1. januar 2020 overtog det fulde ansættelsesansvar for social- og sund-
hedsassistentelever fra regionerne.
Tabel 3.3: Antal igangværende uddannelsesaftaler og praktikårselever fordelt på
sektor, ultimo 2018-2022
2018
Privat sektor i alt
Privat sektor i alt
Ultimo året
Praktikårselever
49.783
50.771
15.961
15.536
10.715
10.244
3.151
3.235
2.095
2.057
66.876
68.052
2019
50.542
51.466
17.866
17.584
12.572
12.232
3.153
3.245
2.141
2.107
69.564
70.826
2020
53.238
52.310
19.076
19.158
14.560
14.230
2.382
2.776
2.134
2.152
73.498
73.140
2021
55.043
54.929
20.449
20.540
16.596
16.317
1.807
2.117
2.046
2.106
76.757
77.164
2022
55.090
56.649
20.844
21.422
17.396
17.811
1.342
1.535
2.106
2.076
77.173
79.793
Offentlig sektor i alt
Ultimo året
Offentlig sektor i alt
Praktikårselever
-
-
-
-
-
-
I alt
I alt
Heraf kommune
Heraf kommune
Heraf region
Heraf region
Heraf stat
Heraf stat
Ultimo året
Praktikårselever
Ultimo året
Praktikårselever
Ultimo året
Praktikårselever
Ultimo året
Praktikårselever
Note 1: Praktikårselever er beregnet som antal dage alle elever på uddannelsen har været i uddannelsesaftale i året, divideret med
antallet af dage i året.
Note 2: Tabellen omfatter ikke tal for uddannelsesaftaler med uoplyst sektor.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk
SEKTORERNES BRUG AF UDDANNELSESAFTALER
23
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0024.png
Skoleoplæring
Hovedpunkter:
I 2021 varede lidt over halvdelen af skoleoplæringsforløbene tre måneder eller derunder og
den gennemsnitlige varighed af et skoleoplæringsforløb godt seks en halv måned.
Andelen af elever i skoleoplæring er faldet siden 2018 og udgør i 2022 kun fire pct. af eleverne
på hovedforløbet. Størstedelen af eleverne i skoleoplæring går på en uddannelse inden for
uddannelsesområdet teknologi, byggeri og transport.
Blot en pct. af de elever, der afslutter deres uddannelse i 2022, har gennemført hele hovedfor-
løbet i skoleoplæring.
64 pct. af eleverne i skoleoplæring afsluttede forløbet i 2022, fordi de fik en restaftale.
SEKTORERNES BRUG AF UDDANNELSESAFTALER
24
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0025.png
4
Skoleoplæring
Antallet af elever, der blev optaget i skoleoplæring, er faldet markant fra 2020 til 2022, hvilket skal ses i
sammenhæng med, at der starter færre på erhvervsuddannelser, men en større andel af dem får en ud-
dannelsesaftale. Det høje antal elever optaget i skoleoplæring i 2020 skal ses i sammenhæng med CO-
VID-19-situationen og i forlængelse heraf trepartsaftalen om ekstraordinær hjælp til elever og lærlinge,
der blev indgået i foråret 2020. Aftalen betød, at skolerne ekstraordinært kunne oprette skoleoplæring
på alle uddannelser frem til 15. juli 2021. Elever, som var tilgået den ekstraordinære skoleoplæring i
2021, kunne fortsætte i skoleoplæring frem til 31. december 2021.
I 2022 er fire pct. af alle elever på hovedforløbet i skoleoplæring, hvilket er en nedgang fra 2018, hvor
andelen var syv pct.,
jf. tabel 4.1.
Tabel 4.1: Antal og andel elever i skoleoplæring, 2018-2022
2018
Elever optaget i skoleoplæring i året
Elever i skoleoplæring ultimo året
Andel i skoleoplæring på hovedforløbet ultimo året
7.073
5.264
7%
2019
6.717
4.958
7%
2020
8.870
5.349
7%
2021
6.698
4.321
5%
2022
4.449
3.441
4%
Note 1: Elever i ekstraordinær skoleoplæring tæller med i optaget og bestanden af elever i skoleoplæring i 2020.
Note 2: Elever i hovedforløb er beregnet som elever i skoleoplæring plus elever i uddannelsesaftale, og inkluderer ikke elever i
uddannelser uden mulighed for oplæring eller lærlinge i udlandet.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
4.1
Udviklingen i elever i skoleoplæring
I 2021 og i 2022 er henholdsvis seks pct. og fem pct. i gang med skoleoplæring, men der er stor forskel
på tværs af uddannelsesområderne. Uddannelser inden for teknologi, byggeri og transport har den hø-
jeste andel af elever i skoleoplæring. Her er henholdsvis ni pct. og syv pct. i skoleoplæring i 2021 og
2022. Andelen af elever i skoleoplæring er lav inden for omsorg, sundhed og pædagogik, da de store
velfærdsuddannelser, social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent og pædagogisk assi-
stent, ikke har skoleoplæring,
jf. tabel 4.2.
Tabel 4.2: Forholdet mellem igangværende aftaler og skoleoplæring,
Uddannelsesområder, 2021-2022
Igangværende
aftaler
2021
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
I alt
9.055
13.268
17.617
36.817
76.757
2022
9.005
12.843
18.049
37.306
77.203
2021
240
529
180
3.372
4.321
Elever i skoleoplæ-
ring
2022
144
361
173
2.764
3.442
Andel i skoleop-
læring (pct.)
2021
3%
4%
1%
9%
6%
2022
2%
3%
1%
7%
5%
Note 1: Opgørelserne dækker over bestanden ved udgangen af året.
Note 2: Elever i ekstraordinær skoleoplæring tæller med i bestanden af lærlinge i 2021 og 2022.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk.
SKOLEOPLÆRING
25
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0026.png
4.2
Længden af skoleoplæringsforløb
Lidt over halvdelen af eleverne, der startede i skoleoplæring i 2021, er i skoleoplæring i tre måneder el-
ler derunder, mens 13 pct. er i skoleoplæring i mere end ét år. Der ses generelt et fald i skoleoplærings-
forløbenes længde sammenlignet med de foregående år,
jf. figur 4.1.
Figur 4.1: Elever i skoleoplæringsforløb med start i årene 2018-2021 fordelt på
varighed
2018
2019
2020
2021
0%
10%
20%
49%
50%
51%
53%
30%
40%
50%
18%
18%
19%
18%
60%
70%
17%
16%
15%
16%
80%
16%
16%
15%
13%
90%
Over 1 år
100%
3 måneder og derunder
4-6 måneder
7-12 måneder
Note 1: Figuren viser andel i pct. af elever i skoleoplæringsforløb med start i årene 2018-2021 fordelt på varighed.
Note 2: For skoleoplæringsforløb, der ikke var afsluttet på opgørelsestidspunktet er varigheden beregnet ud fra den registrerede
forventede slutdato på afgørelsestidspunktet. Data for skoleoplæringsforløb, som er påbegyndt i 2022, vil derfor være misvisende
og er udeladt af opgørelsen.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, særkørsel.
I perioden 2018-2021 er den gennemsnitlige længde af skoleoplæring faldet fra syv måneder i 2018 til
6,6 måneder i 2021,
jf. figur 4.2.
Figur 4.2: Den gennemsnitlige varighed af et skoleoplæringsforløb målt i måneder,
2018-2021
8,0
7,0
6,0
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
2018
Kilde: Styrelsen for It og Læring, særkørsel.
7,0
6,9
6,5
6,6
2019
2020
2021
SKOLEOPLÆRING
26
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0027.png
4.3
Udviklingen i elever i skoleoplæring under hele uddannelsen
En pct. af de elever, der gennemfører deres uddannelse i 2022, har gennemført hele hovedforløbet i
skoleoplæring. Da der samtidig er et fald i det samlede antal elever, som gennemfører en erhvervsud-
dannelse, er antallet af elever, som alene er i skoleoplæring, faldet fra 905 til 280 elever i de seneste
fem år.
Andelen af elever, der gennemfører deres hovedforløb udelukkende med uddannelsesaftale er steget
en smule, fra 78 pct. i 2018 til 85 pct. i 2022. 13 pct. af dem, som gennemfører en erhvervsuddannelse i
2022, benytter skoleoplæring i en del af hovedforløbet, mod 18 pct. i 2018,
jf. figur 4.3.
Figur 4.3: Elever, som gennemførte hovedforløbet udelukkende i uddannelsesaftaler,
i skoleoplæring eller som en kombination af de to, 2018-2022
2018
78%
18%
4%
2019
79%
18%
3%
2020
83%
14%
2%
2021
86%
12%
2%
2022
0%
10%
Kun aftale
20%
30%
85%
40%
50%
60%
70%
80%
13%
90%
1%
100%
Kombination af skoleoplæring og aftale
Kun skoleoplæring
Note: Figuren viser antallet af elever, som har gennemført sin erhvervsuddannelse i 2018-2022, fordelt på elever, som gennemførte
hovedforløbet udelukkende i uddannelsesaftale, udelukkende i skoleoplæring eller som en kombination af de to. Antal elever angi-
ver antallet af elever, der har gennemført en erhvervsuddannelse i alt for hvert år.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, særkørsel.
SKOLEOPLÆRING
27
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0028.png
4.4
Årsager til elever afslutter skoleoplæring
I 2022 afsluttede omkring 4.700 elever et skoleoplæringsforløb. Knap to ud af tre stoppede i skoleop-
læring i 2022, fordi de fik en uddannelsesaftale. En ud af fem faldt fra uddannelsen, hvilket vil sige, at
eleven ikke levede op til EMMA-kriterierne, fik lønarbejde eller blev
Tre pct.
startede på en ny uddannelse, og 10 pct. blev udlært,
jf. figur 4.4.
Fordelingen mellem afslutningsårsa-
ger svarer nogenlunde til tidligere år.
EMMA-kriterierne
For at blive optaget i skoleoplæring skal eleven være aktivt lærepladssøgende. I 2021 gjaldt, at ele-
ver senest otte uger inden afslutningen af grundforløbet skulle være aktivt lærepladssøgende. Fra
januar 2022 er dette ændret, således at elever skal være aktivt lærepladssøgende fra start af
grundforløbets 2. del.
Desuden skal eleven fra afslutningen af grundforløbet og under hele skoleoplæringsforløbet leve
op til EMMA-kriterierne, som stiller krav til, at eleven er:
-
Egnet
-
Mobil geografisk
-
Mobil fagligt
-
Aktivt lærepladssøgende
Figur 4.4: Elever, som afslutter et skoleoplæringsforløb, fordelt på afslutningsårsag,
2022
3%
20%
3%
10%
64%
Får aftale
Udlært
Anden uddannelse
Frafald
Ukendt
.
Not
en uddannelsesaftale, og elever, der er i oplæring i udlandet.
over elever, som ikke lever op til EMMA kriterierne
Kilde: Styrelsen for IT og Læring, særkørsel
SKOLEOPLÆRING
28
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0029.png
5
Bilag
Bilag 1: Igangværende aftaler, elever i skoleoplæring og lærepladssøgende,
ultimo året, og indgåede aftaler 2018-2022
..........................................................................30
Bilag 2: Igangværende aftaler fordelt på uddannelse og aftaletype, ultimo 2022
(pct.)
............................................................................................................................................................31
Bilag 3: Antal elever i uddannelsesaftale, skoleoplæring og lærepladssøgende,
ultimo 2022..............................................................................................................................................34
Bilag 4: Antal elever i uddannelsesaftale fordelt på alder, ultimo 2022
.................................37
Bilag 5: Lærepladssøgende elever med afsluttet grundforløb med og uden
skoleoplæring, ultimo 2021 og 2022
.........................................................................................40
Bilag 6: Baseline (2019) og indfasningsår for trepartsmål om aftaleindgåelse
..................42
Bilag 7: De forskellige uddannelser inden for hvert uddannelsesområde
.............................45
BILAG
29
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0030.png
Bilag 1: Igangværende aftaler, elever i skoleoplæring og lærepladssøgende, ultimo
året, og indgåede aftaler 2018-2022
2018
Indgåede aftaler, i alt
Igangværende aftaler, i alt
Lærepladssøgende med afsluttet
grundforløb, i skoleoplæring
Lærepladssøgende med afsluttet
grundforløb, ikke i skoleoplæring
45.149
66.876
5.264
1.216
2019
43.833
69.564
4.958
1.170
2020
48.013
73.498
5.349
951
2021
48.955
76.757
4.321
753
2022
49.721
77.173
3.441
595
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk
BILAG
30
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0031.png
Bilag 2: Igangværende aftaler fordelt på uddannelse og aftaletype, ultimo 2022 (pct.)
Uddannelse
Ambulancebehandler
Anlægsgartner
Anlægsstruktør, bygnings-
struktør og brolægger
Autolakerer
Automatik- og procesuddan-
nelsen
Bager og konditor
Beklædningshåndværker
Beslagsmed
Boligmontering
Buschauffør i kollektiv trafik
Bygningsmaler
Bygningssnedker
Bådmekaniker
Cnc-tekniker
Cykel-og motorcykelmekani-
ker
Data- og kommunikations-
uddannelsen
Den pædagogiske assistent-
uddannelse
Detailhandelsuddannelsen
med specialer
Digital media uddannelsen
Dyrepasser
Ejendomsservicetekniker
Elektriker
Elektronik- og svagstrøms-
uddannelsen
Elektronikoperatør
Entreprenør- og landbrugs-
maskinuddannelsen
Ernæringsassistent
Eventkoordinator
Film- og tv-produktionsud-
dannelsen
Finansuddannelsen
Finmekaniker
Fitnessuddannelsen
Flytekniker
Forsyningsoperatør
Fotograf
Frisør
Gartner
Gastronom
Glarmester
Ordi-
nære
aftaler
90%
42%
56%
27%
64%
54%
76%
30%
24%
98%
39%
32%
40%
100%
24%
52%
99%
80%
56%
53%
80%
41%
68%
100%
72%
73%
86%
83%
100%
36%
82%
65%
88%
68%
14%
38%
47%
36%
Restaf-
tale efter
aftaler
10%
20%
16%
17%
11%
11%
2%
3%
31%
2%
22%
25%
10%
0%
7%
8%
0%
3%
17%
19%
6%
25%
5%
0%
8%
5%
6%
10%
0%
7%
3%
4%
1%
16%
16%
16%
13%
13%
Restafta-
ler efter
skoleop-
læring
0%
4%
1%
1%
17%
3%
6%
0%
0%
0%
3%
7%
0%
0%
7%
35%
0%
4%
21%
1%
7%
9%
20%
0%
4%
13%
3%
4%
0%
1%
6%
24%
0%
6%
14%
11%
6%
0%
Korte ud-
dannel-
sesaftaler
0%
13%
12%
22%
6%
0%
1%
0%
14%
0%
29%
33%
5%
0%
2%
5%
0%
0%
2%
14%
2%
25%
3%
0%
4%
1%
1%
3%
0%
10%
0%
6%
10%
10%
14%
17%
0%
17%
Ny me-
sterlære-
aftaler
0%
20%
14%
33%
2%
32%
15%
67%
31%
0%
7%
4%
45%
0%
61%
1%
0%
13%
4%
13%
6%
0%
4%
0%
12%
9%
4%
0%
0%
46%
9%
0%
0%
0%
42%
18%
33%
18%
BILAG
31
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0032.png
Uddannelse
Gourmetslagter
Grafisk tekniker
Greenkeeper
Guld- og sølvsmed
Handelsuddannelse med spe-
cialer
Havne- og terminaluddan-
nelsen
Hospitalsteknisk assistent
Industrioperatør
Industriteknikeruddannelsen
Karrosseriteknikeruddannel-
sen
Kontoruddannelsen med
specialer
Kosmetiker
Kranfører
Køletekniker
Lager- og terminaluddannel-
sen
Landbrugsuddannelsen
Lastvognsmekaniker
Lufthavnsuddannelsen
Maritime håndværksfag
Maskinsnedker
Mediegrafiker
Mejerist
Murer
Møbelsnedker og orgelbyg-
ger
Ortopædist
Overfladebehandler
Personvognsmekaniker
Plastmager
Procesoperatør
Produktions- og montageud-
dannelsen
Produktør
Receptionist
Serviceassistent
Sikkerhedsvagt
Skibsmontør
Skiltetekniker
Skorstensfejer
Skov- og naturtekniker
Slagter
Smed
Social- og sundhedsassistent
Ordi-
nære
aftaler
16%
31%
59%
64%
88%
100%
94%
95%
71%
26%
93%
29%
74%
60%
65%
84%
46%
88%
84%
61%
45%
95%
33%
33%
50%
83%
37%
93%
89%
92%
100%
58%
93%
96%
66%
44%
98%
37%
99%
53%
99%
Restaf-
tale efter
aftaler
3%
0%
7%
8%
1%
0%
2%
0%
13%
8%
2%
15%
0%
21%
2%
6%
15%
0%
5%
20%
12%
5%
29%
34%
0%
11%
20%
3%
1%
3%
0%
4%
1%
4%
7%
3%
2%
9%
1%
18%
1%
Restafta-
ler efter
skoleop-
læring
2%
14%
0%
11%
6%
0%
0%
4%
6%
3%
4%
25%
0%
2%
6%
0%
7%
0%
0%
5%
30%
0%
3%
7%
0%
0%
10%
1%
9%
5%
0%
0%
2%
0%
3%
4%
0%
17%
0%
4%
0%
Korte ud-
dannel-
sesaftaler
0%
3%
0%
4%
0%
0%
0%
0%
6%
14%
0%
16%
0%
17%
0%
7%
9%
0%
5%
13%
7%
0%
30%
23%
0%
3%
20%
1%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
23%
17%
0%
8%
0%
15%
0%
Ny me-
sterlære-
aftaler
79%
52%
34%
13%
5%
0%
4%
0%
4%
49%
0%
15%
26%
1%
26%
2%
22%
13%
6%
0%
6%
0%
5%
3%
50%
3%
12%
2%
0%
0%
0%
37%
3%
0%
0%
32%
0%
30%
0%
11%
0%
BILAG
32
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0033.png
Uddannelse
Social- og sundhedshjælper
Social- og sundhedsuddan-
nelsen
Stenhugger og stentekniker
Stukkatør
Støberitekniker
Tagdækker
Tandklinikassistent
Tandtekniker
Tarmrenser
Teater- event- og av-tekniker
Teknisk designer
Teknisk isolatør
Tjener
Togklargøringsuddannelsen
Træfagenes byggeuddan-
nelse
Urmager
Vejgodstransportuddannel-
sen
Veterinærsygeplejerske
VVS-energi
Værktøjsuddannelsen
I alt
Ordi-
nære
aftaler
99%
100%
90%
75%
94%
41%
33%
85%
2%
57%
61%
91%
34%
44%
29%
29%
69%
88%
47%
69%
66%
Restaf-
tale efter
aftaler
0%
0%
0%
0%
6%
13%
20%
7%
0%
9%
7%
2%
6%
0%
28%
14%
9%
10%
23%
17%
11%
Restafta-
ler efter
skoleop-
læring
0%
0%
0%
0%
0%
0%
3%
7%
0%
22%
24%
0%
1%
0%
3%
50%
1%
0%
2%
5%
5%
Korte ud-
dannel-
sesaftaler
0%
0%
0%
0%
0%
5%
12%
0%
0%
7%
3%
0%
0%
0%
32%
7%
0%
2%
28%
3%
10%
Ny me-
sterlære-
aftaler
1%
0%
10%
25%
0%
41%
31%
0%
98%
4%
5%
7%
59%
56%
9%
0%
20%
0%
0%
6%
8%
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk, særkørsel.
BILAG
33
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0034.png
Bilag 3: Antal elever i uddannelsesaftale, skoleoplæring og lærepladssøgende, ultimo 2022
Uddannelse
Ambulancebehandler
Anlægsgartner
Anlægsstruktør, bygnings-
struktør og brolægger
Autolakerer
Automatik- og procesuddan-
nelsen
Bager og konditor
Beklædningshåndværker
Beslagsmed
Boligmontering
Buschauffør i kollektiv trafik
Bygningsmaler
Bygningssnedker
Bådmekaniker
Cykel- og motorcykelmeka-
niker
Data- og kommunikations-
uddannelsen
Den pædagogiske assistent-
uddannelse
Detailhandelsuddannelse
med specialer
Digital media uddannelsen
Dyrepasser
Ejendomsservicetekniker
Elektriker
Elektronik- og svagstrøms-
uddannelsen
Elektronikoperatør
Entreprenør- og landbrugs-
maskinuddannelsen
Ernæringsassistent
Eventkoordinator
Film- og tv-produktionsud-
dannelsen
Finansuddannelsen
Finmekanikeruddannelsen
Fitnessuddannelsen
Flytekniker
Forsyningsoperatør
Fotograf
Frisør
Gartner
Gastronom
Glarmester
Gourmetslagter
Igangvæ-
rende aftaler
548
715
1.066
135
825
523
89
33
58
57
968
378
20
199
1.929
2.083
4.959
52
175
375
5.360
185
18
638
592
119
235
307
112
34
78
67
88
1.075
227
2.186
72
559
129
32
26
4
18
4
14
6
35
6
7
136
70
90
19
802
31
7
74
12
7
26
19
4
Lærepladssøgende
med afsluttet
grundforløb, i sko-
leoplæring
Lærepladssøgende
med afsluttet
grundforløb, ikke i
skoleoplæring
97
5
10
202
13
38
8
BILAG
34
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0035.png
Uddannelse
Grafisk tekniker
Greenkeeper
Guld og sølvsmed
Handelsuddannelse med
specialer
Havne- og terminaluddan-
nelsen
Hospitalsteknisk assistent
Individuel EUD, Fødevarer,
jordbrug og oplevelser
Individuel EUD, Kontor, han-
del og forretningsservice
Individuel EUD, Teknologi,
byggeri og transport
Industrioperatør
Industriteknikeruddannelsen
Karrosseriteknikeruddannel-
sen
Kontoruddannelse med spe-
cialer
Kosmetiker
Kranfører
Køletekniker
Lager- og terminaluddannel-
sen
Landbrugsuddannelsen
Lastvognsmekaniker
Lufthavnsuddannelsen
Maritime håndværksfag
Maskinsnedker
Mediegrafiker
Mejerist
Murer
Møbelsnedker og orgelbyg-
ger
Overfladebehandler
Personvognsmekaniker
Plastmager
Procesoperatør
Produktions- og montage-
uddannelsen
Produktør
Receptionist
Serviceassistent
Sikkerhedsvagt
Skibsmontør
Skiltetekniker
Skorstensfejer
Igangvæ-
rende aftaler
91
95
76
2.021
11
54
5
7
12
451
978
294
5.432
100
35
199
984
2.457
509
24
82
254
301
242
1.496
211
36
3.090
167
604
64
7
141
355
48
188
77
47
Lærepladssøgende
med afsluttet
grundforløb, i sko-
leoplæring
47
Lærepladssøgende
med afsluttet
grundforløb, ikke i
skoleoplæring
86
52
43
25
4
138
31
8
126
18
4
10
72
80
71
8
10
6
267
42
29
14
BILAG
35
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0036.png
Uddannelse
Skov- og naturtekniker
Slagter
Smed
Social- og sundhedsassistent
Social- og sundhedshjælper
Stenhugger og stentekniker
Stukkatør
Støberitekniker
Tagdækker
Tandklinikassistent
Tandtekniker
Tarmrenser
Teater- event- og av-tekni-
ker
Teknisk designer
Teknisk isolatør
Tjener
Togklargøringsuddannelsen
Træfagenes byggeuddan-
nelse
Urmager
Vejgodstransportuddannel-
sen
Veterinærsygeplejerske
VVS-energi
Værktøjsuddannelsen
I alt
Igangvæ-
rende aftaler
125
74
2.008
10.293
3.499
10
4
18
132
906
27
41
138
340
56
404
25
6.997
28
932
433
2.126
168
77.173
Lærepladssøgende
med afsluttet
grundforløb, i sko-
leoplæring
9
31
Lærepladssøgende
med afsluttet
grundforløb, ikke i
skoleoplæring
7
6
13
10
12
76
6
6
549
44
65
30
3.441
7
595
Note: Der diskretioners ved observationer med 3 eller færre elever.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, wwww.uddannelsesstatistik.dk
BILAG
36
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0037.png
Bilag 4: Antal elever i uddannelsesaftale fordelt på alder, ultimo 2022
Uddannelse
Ambulancebehandler
Anlægsgartner
Anlægsstruktør, bygningsstruktør og bro-
lægger
Autolakerer
Automatik- og procesuddannelsen
Bager og konditor
Beklædningshåndværker
Beslagsmed
Boligmontering
Buschauffør i kollektiv trafik
Bygningsmaler
Bygningssnedker
Bådmekaniker
Cykel- og motorcykelmekaniker
Data- og kommunikationsuddannelsen
Den pædagogiske assistentuddannelse
Detailhandelsuddannelse med specialer
Digital media uddannelsen
Dyrepasser
Ejendomsservicetekniker
Elektriker
Elektronik- og svagstrømsuddannelsen
Elektronikoperatør
Entreprenør- og landbrugsmaskinuddan-
nelsen
Ernæringsassistent
Eventkoordinator
Film- og tv-produktionsuddannelsen
Finansuddannelsen
Finmekaniker
Fitnessuddannelsen
Flytekniker
Forsyningsoperatør
Fotograf
Frisør
Gartner
Gastronom
Glarmester
Gourmetslagter
Grafisk tekniker
Greenkeeper
Guld og sølvsmed
Handelsuddannelse med specialer
Havne- og terminaluddannelsen
Hospitalsteknisk assistent
Individuel EUD, Fødevarer, jordbrug og
oplevelser
16
59
97
36
238
11
403
15
97
16
5
4
277
33
11
13
35
38
145
13
249
117
45
44
230
480
1.181
8
47
6
1.180
28
300
74
18
6
15
15
6
24
144
11
24
29
77
299
21
158
114
17
10
Under
17 år
18-19 år
20-24 år
152
195
324
58
260
203
46
10
11
23
364
107
6
56
650
543
2.825
30
67
67
1.946
72
195
121
46
83
223
24
13
37
4
35
551
66
784
23
194
30
20
24
1.036
8
25+ år
396
419
299
45
383
177
25
10
45
31
454
215
8
86
1.014
1.022
808
14
48
301
1.985
83
16
107
14
36
383
61
146
69
72
14
39
63
49
227
147
902
32
232
45
67
48
692
10
45
BILAG
37
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0038.png
Uddannelse
Individuel EUD, Kontor, handel og forret-
ningsservice
Individuel EUD, Teknologi, byggeri og
transport
Industrioperatør
Industriteknikeruddannelsen
Karrosseriteknikeruddannelsen
Kontoruddannelse med specialer
Kosmetiker
Kranfører
Køletekniker
Lager- og terminaluddannelsen
Landbrugsuddannelsen
Lastvognsmekaniker
Lufthavnsuddannelsen
Maritime håndværksfag
Maskinsnedker
Mediegrafiker
Mejerist
Murer
Møbelsnedker og orgelbygger
Overfladebehandler
Personvognsmekaniker
Plastmager
Procesoperatør
Produktions- og montageuddannelsen
Receptionist
Serviceassistent
Sikkerhedsvagt
Skibsmontør
Skiltetekniker
Skorstensfejer
Skov- og naturtekniker
Slagter
Smed
Social- og sundhedsassistent
Social- og sundhedshjælper
Stenhugger og stentekniker
Støberitekniker
Tagdækker
Tandklinikassistent
Tandtekniker
Tarmrenser
Teater- event- og av-tekniker
Teknisk designer
Teknisk isolatør
Tjener
Togklargøringsuddannelsen
Træfagenes byggeuddannelse
Urmager
Under
17 år
18-19 år
5
20-24 år
25+ år
4
28
47
22
4
7
14
695
64
180
87
278
16
38
82
1.046
175
8
29
29
15
508
18
1.161
23
31
11
10
25
6
4
232
93
23
77
9
9
23
10
554
653
111
328
104
1.899
43
11
50
295
622
195
4
27
64
104
76
489
64
10
1.304
42
198
7
62
16
22
68
30
9
35
25
779
1.515
417
6
420
423
81
3.252
37
20
104
593
94
75
20
45
151
163
147
333
126
24
326
98
374
57
67
335
16
18
32
28
63
37
443
8.032
2.948
6
15
10
5
4
166
299
4
8
14
20
80
5
49
311
9
13
60
69
11
188
2.379
10
55
501
16
22
59
247
36
138
22
1.497
16
6
5
10
691
13
19
7
68
2.480
BILAG
38
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0039.png
Uddannelse
Vejgodstransportuddannelsen
Veterinærsygeplejerske
VVS-energiuddannelsen
Værktøjsuddannelsen
I alt
Note: Der diskretioners ved observationer med 3 eller færre elever.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk
Under
17 år
22
162
8
3.794
18-19 år
161
6
478
37
14.158
20-24 år
319
206
652
65
24.837
25+ år
430
221
834
58
34.384
BILAG
39
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0040.png
Bilag 5: Lærepladssøgende elever med afsluttet grundforløb med og uden skoleoplæring, ultimo
2021 og 2022
Søgende
med af-
sluttede
grund-
forløb,
ikke i
skoleop-
læring
2021
5
6
7
5
14
7
58
6
57
34
Søgende
med af-
sluttede
grund-
forløb,
ikke i
skoleop-
læring
2022
Søgende
med af-
sluttet
grund-
forløb, i
skoleop-
læring
2021
31
5
128
26
64
98
25
1.011
217
40
12
23
342
17
6
7
6
6
7
59
7
5
18
8
11
9
130
50
59
4
7
21
116
64
48
11
189
28
34
4
6
6
74
58
68
Søgende
med af-
sluttet
grund-
forløb, i
skoleop-
læring
2022
19
4
97
26
70
90
19
801
136
5
10
202
13
6
35
Uddannelse
Anlægsgartner
Anlægsstruktør, bygningsstruktør og
brolægger
Automatik- og procesuddannelsen
Bager og konditor
Beklædningshåndværker
Bygningsmaler
Bygningssnedker
Cykel- og motorcykelmekaniker
Data- og kommunikationsuddannelsen
Den pædagogiske assistentuddannelse
Detailhandelsuddannelse med specialer
Digital media uddannelsen
Dyrepasser
Ejendomsservicetekniker
Elektriker
Elektronik- og svagstrømsuddannelsen
Entreprenør- og landbrugsmaskinuddan-
nelsen
Ernæringsassistent
Eventkoordinator
Film- og tv-produktionsuddannelsen
Finmekaniker
Fitnessuddannelsen
Flytekniker
Fotograf
Frisør
Gartner
Gastronom
Gourmetslagter
Grafisk tekniker
Guld og sølvsmed
Handelsuddannelse med specialer
Industrioperatør
Industriteknikeruddannelsen
Karrosseriteknikeruddannelsen
Kontoruddannelse med specialer
Kosmetiker
Lager- og terminaluddannelsen
Landbrugsuddannelsen
Lastvognsmekaniker
Maskinsnedker
Mediegrafiker
Murer
Møbelsnedker og orgelbygger
12
7
31
7
74
94
38
8
7
15
13
23
18
4
14
129
32
36
7
4
86
43
25
4
138
31
18
4
10
72
80
71
6
35
9
5
138
5
4
4
52
8
126
5
8
10
6
BILAG
40
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0041.png
Uddannelse
Personvognsmekaniker
Procesoperatør
Receptionist
Serviceassistent
Skov- og naturtekniker
Smed
Social- og sundhedsassistent
Social- og sundhedshjælper
Tandklinikassistent
Tandtekniker
Teater- event- og av-tekniker
Teknisk designer
Træfagenes byggeuddannelse
Urmager
Vejgodstransportuddannelsen
VVS-energi
I alt
Kilde: Styrelsen for It og Læring,
www.uddannelsesstatistik.dk
Søgende
med af-
sluttede
grund-
forløb,
ikke i
skoleop-
læring
2021
37
5
8
4
8
4
8
Søgende
med af-
sluttede
grund-
forløb,
ikke i
skoleop-
læring
2022
29
Søgende
med af-
sluttet
grund-
forløb, i
skoleop-
læring
2021
359
36
30
15
55
Søgende
med af-
sluttet
grund-
forløb, i
skoleop-
læring
2022
267
42
14
9
31
7
6
6
6
44
6
8
753
6
65
7
595
14
11
23
106
429
38
15
32
4.321
13
10
12
76
549
44
30
4.441
Note: Der diskretioners ved observationer med 3 eller færre elever.
BILAG
41
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0042.png
Bilag 6: Baseline (2019) og indfasningsår for trepartsmål om aftaleindgåelse
Andel elever med af-
tale efter 15 under-
visningsuger på
grundforløb 2
4,6%
84,1%
57,3%
56,1%
25,2%
59,1%
66,7%
3,3%
63,6%
46,4%
14,2%
57,1%
0,0%
63,3%
18,6%
33,4%
33,9%
0,0%
28,4%
69,2%
34,9%
42,3%
50,0%
74,1%
28,9%
14,3%
11,4%
41,9%
18,8%
0,0%
100,0%
8,5%
46,2%
25,8%
44,9%
-
75,0%
69,0%
93,8%
12,5%
13,3%
100,0%
10,4%
81,6%
63,9%
86,3%
Andel elever med
aftale ved afslutning
af grundforløb 2
43,8%
92,7%
72,6%
61,7%
49,0%
65,5%
61,5%
23,1%
69,2%
73,5%
27,5%
85,7%
66,7%
64,0%
30,5%
65,5%
47,9%
18,0%
28,3%
77,3%
57,0%
52,4%
92,9%
82,2%
58,0%
28,0%
28,8%
54,3%
50,0%
0,0%
100,0%
10,8%
59,8%
39,4%
61,0%
100,0%
82,7%
82,1%
95,7%
25,0%
30,9%
30,4%
76,7%
76,1%
92,1%
Uddannelse
Ambulancebehandler
Anlægs- og bygningsstruktør, bro-
lægger
Anlægsgartner
Automatik- og procesuddannelse
Bager og konditor
Beklædningshåndværker
Beslagsmed
Boligmontering
Buschauffør i kollektiv trafik
Bygningsmaler
Bygningssnedker
Bådmekaniker
Cnc-tekniker
Cykel- og motorcykelmekaniker
Data- og kommunikationsuddan-
nelsen
Den pædagogiske assistentuddan-
nelse (eud)
Detailhandelsuddannelse
Digital media uddannelse
Dyrepasser
Ejendomsservicetekniker
Elektriker
Elektronik- og svagstrømsuddan-
nelse
Elektronikoperatør
Entreprenør- og landbrugsmaskin-
uddannelsen
Ernæringsassistent
Eventkoordinator
Film- og TV produktionsuddannelse
Finmekaniker
Fitnessinstruktør
Flytekniker
Forsyningsoperatør
Fotograf
Frisør
Gartner
Gastronom
Glarmester*
Gourmetslagter
Grafisk tekniker
Greenkeeper
Guld- og sølvsmedeuddannelsen
Handelsuddannelse
Havne- og terminaluddannelse
Hospitalsteknisk assistent
Industrioperatør
Industritekniker
Karrosseriteknikeruddannelsen
Indfas-
ningsår
2024
2022
2023
2025
2026
2022
2025
2026
2026
2023
2026
2024
2023
2025
2026
2024
2026
2026
2026
2024
2026
2026
2022
2022
2024
2026
2026
2026
2026
2026
2022
2026
2025
2026
2025
2022
2022
2026
2022
2026
2026
2024
2026
2022
2023
2022
BILAG
42
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0043.png
Uddannelse
Kontoruddannelse*
Kosmetiker
Kranfører
Køletekniker
Laboratorietandtekniker
Lager- og terminaluddannelse
Landbrugsuddannelsen
Lastvognsmekaniker
Lufthavnsuddannelsen
Maritime håndværksfag
Maskinsnedker mv.
Mediegrafiker
Mejerist*
Murer
Møbelsnedker og orgelbygger
Ortopædist
Overfladebehandler
Personvognsmekaniker
Plastmager
Procesoperatør
Produktions- og montageuddan-
nelsen
Produktør
Receptionist
Serviceassistent
Sikkerhedsvagt
Skibsmontør
Skiltetekniker
Skorstensfejer
Skov- og naturtekniker
Slagter*
Smedeuddannelse
Social- og sundhedsassistent
Social- og sundhedshjælper
Stenhugger
Stukkatør
Støberitekniker
Tagdækker
Tandklinikassistent
Tarmrenser*
Teater-, event- og av-tekniker
Teknisk designer
Teknisk isolatør
Tjener
Togklargører
Træfagenes byggeuddannelse
Turistbuschauffør
Urmager
Vejgodstransportuddannelse
Veterinærsygeplejerske*
Vognmaler
VVS-energiuddannelsen
Andel elever med af-
tale efter 15 under-
visningsuger på
grundforløb 2
-
33,8%
100,0%
71,4%
66,7%
69,7%
57,7%
75,0%
25,0%
28,2%
57,0%
23,7%
-
49,4%
18,8%
0,0%
64,3%
36,4%
84,0%
50,2%
82,4%
83,3%
39,1%
14,4%
23,5%
39,2%
63,6%
100,0%
33,3%
-
71,2%
73,5%
63,7%
100,0%
100,0%
100,0%
97,5%
52,9%
-
35,6%
31,1%
94,7%
76,5%
33,3%
38,6%
0,0%
15,6%
63,7%
-
45,2%
61,5%
Andel elever med
aftale ved afslutning
af grundforløb 2
41,1%
55,0%
100,0%
79,8%
53,8%
77,8%
77,8%
84,6%
25,0%
57,8%
72,6%
40,1%
70,8%
72,2%
37,8%
0,0%
91,7%
54,0%
87,9%
55,7%
81,8%
40,0%
57,5%
65,9%
29,5%
63,9%
78,3%
100,0%
60,0%
100,0%
78,7%
88,3%
84,4%
50,0%
75,0%
100,0%
95,2%
77,7%
100,0%
47,2%
48,6%
100,0%
79,3%
88,9%
65,0%
100,0%
8,0%
84,1%
88,6%
71,7%
79,2%
Indfas-
ningsår
2026
2026
2022
2023
2022
2023
2023
2022
2026
2024
2023
2026
2023
2024
2026
2026
2022
2025
2022
2023
2022
2023
2026
2024
2026
2023
2022
2022
2023
2022
2023
2023
2023
2022
2026
2023
2022
2022
2022
2025
2026
2022
2023
2024
2024
2024
2026
2024
2023
2025
2023
BILAG
43
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0044.png
Uddannelse
Værktøjsuddannelsen
Andel elever med af-
tale efter 15 under-
visningsuger på
grundforløb 2
66,7%
Andel elever med
aftale ved afslutning
af grundforløb 2
71,1%
Indfas-
ningsår
2022
Note 1: Uddannelser markeret med * har grundforløb kortere end 20 uger og er derfor kun omfattet af målet om aftaleindgåelse ved
afslutningen af grundforløb 2.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk
BILAG
44
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0045.png
Bilag 7: De forskellige uddannelser inden for hvert uddannelsesområde
Uddannelsesområde
Uddannelse
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Anlægsgartner
Bager og konditor
Dyrepasser
Ernæringsassistent
Gartner
Gastronom
Gourmetslagter
Greenkeeper
Landbrugsuddannelsen
Mejerist
Receptionist
Skov- og naturtekniker
Slagter
Tarmrenser
Tjener
Veterinærsygeplejerske
Kontor, handel og forretningsservice
Detailhandelsuddannelsen med specialer
Eventkoordinator
Finansuddannelsen
Handelsuddannelse med specialer
Kontoruddannelse med specialer
Omsorg, sundhed og pædagogik
Den pædagogiske assistentuddannelse
Fitnessuddannelsen
Frisør
Hospitalsteknisk assistent
Kosmetiker
Social- og sundhedsassistent
Social- og sundhedshjælper
Tandklinikassistent
Teknologi, byggeri, og transport
Ambulancebehandler
Anlægsstruktør, bygningsstruktør og brolægger
Autolakerer
Automatik- og procesuddannelsen
Beklædningshåndværker
Beslagsmed
Boligmontering
Buschauffør i kollektiv trafik
Byggemontagetekniker
Bygningsmaler
Bygningssnedker
Bådmekaniker
CNC-tekniker
Cykel- og motorcykelmekaniker
Data- og kommunikationsuddannelsen
Digital media uddannelsen
Ejendomsservicetekniker
Elektriker
Elektronik- og svagstrømsuddannelsen
Elektronikoperatør
Entreprenør- og landbrugsmaskinuddannelsen
Film- og tv-produktionsuddannelsen
Finmekaniker
Flytekniker
BILAG
45
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0046.png
Uddannelsesområde
Teknologi, byggeri, og transport
Uddannelse
Forsyningsoperatør
Fotograf
Glarmester
Grafisk tekniker
Guld- og sølvsmed
Havne- og terminaluddannelsen
Industrioperatør
Industriteknikeruddannelsen
Karrosseriteknikeruddannelsen
Kranfører
Køletekniker
Lager- og terminaluddannelsen
Lastvognsmekaniker
Lufthavnsuddannelsen
Maritime håndværksfag
Maskinsnedker
Mediegrafiker
Murer
Møbelsnedker og orgelbygger
Ortopædist
Overfladebehandler
Personvognsmekaniker
Plastmager
Procesoperatør
Produktions- og montageuddannelsen
Produktør
Serviceassistent
Sikkerhedsvagt
Skibsmontør
Skiltetekniker
Skorstensfejer
Smed
Snedkeruddannelsen
Stenhugger og stentekniker
Stukkatør
Støberitekniker
Tagdækker
Tandtekniker
Teater-, event- og av-tekniker
Teknisk designer
Teknisk isolatør
Togklargøringsuddannelsen
Træfagenes byggeuddannelse
Urmager
Vejgodstransportuddannelsen
VVS-energi
Værktøjsuddannelsen
Webudvikler
Kilde: Styrelsen for It og Læring, www.uddannelsesstatistik.dk
BILAG
46
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Offentliggørelse af årsstatistikken for lærepladsområdet den 12. september 2023
2749060_0047.png
BILAG
47