Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 164
Offentligt
Departementet
Center for Analyse og
Struktur
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Analyse: Udvikling i antal uddannelsesaftaler i den offentlige og
den private sektor
1. Problem
Trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft og læreplad-
ser fra 2016 havde en målsætning om 8.000-10.000 flere lærepladser for
elever på erhvervsuddannelserne årligt
1
.
Antallet af lærepladser i 2016 var 34.200 ekskl. social- og sundhedsud-
dannelsen (SOSU) og den pædagogiske assistentuddannelse (PAU),
hvoraf de 3.300 var offentlige svarende til ca. 10 pct. af det samlede an-
tal. I perioden 2016-2022 er det årlige antal lærepladser steget med 4.500
til 38.700. Denne stigning stammer udelukkende fra en stigning i antallet
af indgåede lærepladser i den private sektor på 4.500, mens det samlede
årlige antal offentlige lærepladser, ekskl. SOSU og PAU, er faldet med
100 i perioden 2016-2022,
jf. tabel 1.
30. august 2023
Sagsnr.: 23/15123
Tabel 1. Indgåede lærepladsaftaler fordelt på offentlig og privat sektor, 2016-2022.
2016
I alt inkl. SOSU &
PAU
SOSU & PAU
43.900
9.600
2017
42.300
7.700
34.600
3.300
30.700
700
2018
45.100
7.900
37.200
3.400
33.000
700
2019
43.800
8.400
35.400
3.300
31.500
700
2020
48.000
9.900
38.100
3.300
34.100
700
2021
49.000
10.600
38.300
3.100
34.400
800
2022
49.700
11.000
38.700
3.200
34.800
700
I alt ekskl. SOSU &
34.200
PAU
Offentlig sektor
Privat sektor
Øvrige
3.300
30.300
600
Anm. Værdier er afrundede til nærmeste 100, hvorfor totalen af de enkelte værdier ikke nødvendigvis er lig
med summen.
Kilde. Uddannelsesstatisitk.dk.
1
https://bm.dk/media/6674/aftaletekst-pdf.pdf