Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 164
Offentligt
2747764_0001.png
Departementet
Center for Analyse og
Struktur
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Analyse: Udvikling i antal uddannelsesaftaler i den offentlige og
den private sektor
1. Problem
Trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft og læreplad-
ser fra 2016 havde en målsætning om 8.000-10.000 flere lærepladser for
elever på erhvervsuddannelserne årligt
1
.
Antallet af lærepladser i 2016 var 34.200 ekskl. social- og sundhedsud-
dannelsen (SOSU) og den pædagogiske assistentuddannelse (PAU),
hvoraf de 3.300 var offentlige svarende til ca. 10 pct. af det samlede an-
tal. I perioden 2016-2022 er det årlige antal lærepladser steget med 4.500
til 38.700. Denne stigning stammer udelukkende fra en stigning i antallet
af indgåede lærepladser i den private sektor på 4.500, mens det samlede
årlige antal offentlige lærepladser, ekskl. SOSU og PAU, er faldet med
100 i perioden 2016-2022,
jf. tabel 1.
30. august 2023
Sagsnr.: 23/15123
Tabel 1. Indgåede lærepladsaftaler fordelt på offentlig og privat sektor, 2016-2022.
2016
I alt inkl. SOSU &
PAU
SOSU & PAU
43.900
9.600
2017
42.300
7.700
34.600
3.300
30.700
700
2018
45.100
7.900
37.200
3.400
33.000
700
2019
43.800
8.400
35.400
3.300
31.500
700
2020
48.000
9.900
38.100
3.300
34.100
700
2021
49.000
10.600
38.300
3.100
34.400
800
2022
49.700
11.000
38.700
3.200
34.800
700
I alt ekskl. SOSU &
34.200
PAU
Offentlig sektor
Privat sektor
Øvrige
3.300
30.300
600
Anm. Værdier er afrundede til nærmeste 100, hvorfor totalen af de enkelte værdier ikke nødvendigvis er lig
med summen.
Kilde. Uddannelsesstatisitk.dk.
1
https://bm.dk/media/6674/aftaletekst-pdf.pdf
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: BUU - Til orientering: Analyse vedr. udvikling i antal uddannelsesaftaler i den offentlige og den private sektor
2747764_0002.png
Jf. trepartsaftalen indgår SOSU og PAU ikke, da de indgår i særskilt afta-
le. Udviklingen inden for disse områder belyses derfor ikke yderligere i
notatet. Det bemærkes, at uddannelsesaftaler inden for SOSU og PAU
svarer til knap 80 pct. af alle indgåede aftaler i den offentlige sektor i
2022. I denne analyse konkluderes der derfor på en lille del af den samle-
de udvikling i den offentlige sektor, idet der afgrænses til de uddannelser,
som er omfattet af trepartsaftalen.
Dette notat belyser bagvedliggende faktorer, der er drivende for den
forskellige udvikling i antallet af indgåede lærerpladsaftaler i henholdsvis
den private og offentlige sektor i perioden 2016-2022.
2. Udvikling i lærepladser i den private sektor
Fra 2016-2022 er antallet af aftaler i den private sektor steget med 4.500,
hvoraf de 4.100 skyldes en stigning inden for byggeri- og energibran-
chen,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Indgåede lærepladsaftaler i den private sektor, 2016-2022.
2016
Privat sektor
30.300
i alt
Byggeri &
6.800
Energi
Øvrig privat
23.500
sektor
2017
30.700
7.600
23.000
2018
33.000
8.800
24.300
2019
31.500
8.800
22.700
2020
34.100
10.500
23.600
2021
34.400
10.600
23.800
2022
34.800
10.900
23.900
Ændring
2016-2022
4.500
4.100
400
Anm. Værdier er afrundede til nærmeste 100, hvorfor totalen af de enkelte værdier ikke nødvendigvis er lig
med summen.
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk.
Byggeri- og energibranchen består af følgende 14 uddannelser:
Glarmester
Anlægs- og bygningsstruktør
Brolægger
Murer
Stenhugger/stentekniker
Stukkatør
Teknisk isolatør
Træfagenes byggeuddannelse
Maskinsnedker
Bygningssnedker
Møbelsnedker /orgelbygger
Boligmonteringsuddannelsen
Elektriker
Tagdækker
De største stigninger i branchen ses inden for elektriker og træfagenes
byggeuddannelse, hvor antallet af lærepladsaftaler er steget med hhv.
1.000 og 1.800. De to uddannelser udgør 63 pct. af den samlede stigning
for den private sektor fra 2016-2022,
jf. figur 1.
Figur 1
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: BUU - Til orientering: Analyse vedr. udvikling i antal uddannelsesaftaler i den offentlige og den private sektor
2747764_0003.png
Udvikling i indgåede lærepladsaftaler for elektriker og træfagenes byggeuddannelse i den pri-
vate sektor, 2016-2022
5000
4500
4000
3500
3000
2500
2000
1500
2016
2017
Elektriker
Anm.: Værdier er afrundet til nærmeste 100.
Kilde: Uddannelsesstaistik.dk.
2018
2019
1900
2700
2100
2300
2400
3100
3700
3600
4500
4500
4500
2900
2600
2600
2020
2021
2022
Træfagenes byggeuddannelse
Der er ikke i særlig høj grad lærepladser inden for byggeri og energi i den
offentlige sektor. Det årlige gennemsnit for antallet af indgåede læreplad-
ser for byggeri- og energibranchen i den offentlige sektor i perioden er
39 lærepladser, hvorfor den positive branchespecifikke udvikling ikke har
haft nævneværdig indflydelse på antallet af lærepladser i den offentlige
sektor.
3. Udvikling i lærepladser i den offentlige sektor
Det er nogle helt andre uddannelser end byggeri og energi, der fylder i
forhold til uddannelsesaftaler i den offentlige sektor (ekskl. SOSU og
PAU). Det er kontoruddannelser, serviceassistent (rengøring), ernærings-
assistent mv. De 10 hyppigste uddannelser i den offentlige sektor omfat-
ter 84 pct. af uddannelsesaftalerne,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Lærepladsaftaler for de 10 hyppigste uddannelser i det offentlige i 2022 og i alt.
2016
I alt, offentlig sektor
Top 10 offentlig sektor
Kontoruddannelse med specialer
Serviceassistent
Ernæringsassistent
Data- og kommunikationsuddannelsen
Ambulancebehandler
Anlægsgartner
Vejgodstransportuddannelsen
Ejendomsservicetekniker
3.281
2.741
1.282
538
289
200
9
125
30
144
2022
3.182
2.671
1.084
529
251
247
161
102
79
79
Pct. andel 2022
100 pct.
84 pct.
34 pct.
17 pct.
8 pct.
8 pct.
5 pct.
3 pct.
3 pct.
2 pct.
3
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: BUU - Til orientering: Analyse vedr. udvikling i antal uddannelsesaftaler i den offentlige og den private sektor
2747764_0004.png
Gastronom
Lager- og terminaluddannelsen
58
66
66
55
2 pct.
2 pct.
Kilde. Uddannelsesstatisitk.dk.
Sammenlignes udviklingen for de 10 hyppigste uddannelser i den offent-
lige sektor med de samme uddannelser i den private sektor, ses, at der i
begge sektorer er tale om en flad udvikling,
jf. figur 2.
Figur 2
Udvikling i indgåede lærepladsaftaler for de 10 uddannelser med flest lærepladser i den offent-
lige sektor fordelt på den offentlige og private sektor, 2016-2022
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
2016
2017
2018
Offentlig sektor
Anm.: Værdier er afrundet til nærmeste 100.
Kilde: Uddannelsesstaistik.dk.
2019
2020
Privat sektor
2021
2022
2700
2800
2800
2700
2700
2700
2700
6600
6400
6400
6400
6200
6100
6000
Det samlede antal indgåede lærepladsaftaler i den private sektor for de 10
uddannelser er faldet med 200 fra 6.600 i 2016 til 6.400 i 2022, mens
niveauet er uændret i den offentlige sektor.
4. Uddannelser med størst vækst eller fald i antallet af lære-
pladser i det offentlige
Den begrænsede udvikling i antallet af indgåede uddannelsesaftaler i den
offentlige sektor dækker betydelige forskelle mellem uddannelser,
jf. figur
3.
Figur 3
Uddannelser med ændring på mere end 25 uddannelsesaftaler i den offentlige sektor, 2016-2022.
4
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: BUU - Til orientering: Analyse vedr. udvikling i antal uddannelsesaftaler i den offentlige og den private sektor
2747764_0005.png
200
150
100
50
0
-50
-100
-150
-200
-250
152
47
67
-65
-198
-42
-38
-30
Anm.: […] angiver alle uddannelser, der har haft en ændring på under 25 uddannelsesaftaler, 2016-
2022.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Uddannelsesstatistik.dk.
Uddannelser med ændring på over 25 lærepladser i perioden beskrives i
nedenstående underafsnit for at belyse de største ændringer for enkelt-
uddannelser i den offentlige sektor for 2016-2022.
4.1 Kontoruddannelse med specialer
Kontoruddannelse med specialer er den største uddannelse i den offent-
lige sektor med 1.084 lærepladsaftaler i 2022 og udgør 34 pct. af alle læ-
repladser i den offentlige sektor. Antallet er faldet fra 1.282 i 2016 sva-
rende til et fald på 15 pct. I samme periode er der sket en stigning i den
private sektor fra 1.839 til 1.959 pladser.
Kontoruddannelse med specialer består af 6 forskellige specialer, herun-
der lægesekretæruddannelsen. Lægesekretæruddannelsen blev i 2021 er-
stattet med den nye Erhvervsakademiuddannelse
sundhedsfaglig koordinator.
Korrigeres for denne tekniske omlægning er faldet i den offentlige sektor
reduceret til 32 pladser,
jf. figur 4.
Faldet i lærepladser for lægesekretærer vil fortsætte de kommende år i
takt med udfasning af uddannelsen.
5
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: BUU - Til orientering: Analyse vedr. udvikling i antal uddannelsesaftaler i den offentlige og den private sektor
2747764_0006.png
Figur 4
Udvikling i indgåede lærepladsaftaler for kontoruddannelse med specialer fordelt på offentlig
og privat sektor samt offentlig sektor ekskl. lægesekretær, 2016-2022
2000
1800
1600
1400
1200
1000
1019
800
2016
2017
1049
1282
1313
1248
1282
1212
1233
1084
1882
1734
1895
1730
1959
1839
1822
996
2018
1009
2019
937
2020
989
2021
987
2022
Offentlig sektor
Privat sektor
Offentlig sektor ekskl. Lægesekretær
Kilde: Uddannelsesstaistik.dk.
Den private sektor har i gennemsnit indgået 16 lærepladsaftaler for læge-
sekretærer årligt. Omdannelsen af uddannelsen har derfor ikke nævne-
værdig indflydelse på antallet af lærepladser i det private.
4.2 Ejendomsservicetekniker
Antallet af indgåede lærepladser for ejendomsservicetekniker uddannel-
sen er faldet fra 144 i 2016 til 79 i 2022 svarende til et fald på 65 (45 pct.)
jf. tabel 3.
Lærepladsaftaler for elever på afdelinger i Region Syddanmark i den pri-
mærkommunale sektor er faldet fra 45 i 2016 til 12 i 2022 og udgør ca.
50 pct. af det samlede fald for uddannelsen i perioden. Der er på det
foreliggende grundlag ingen oplagte underliggende forklaringer, men det
kan skyldes lokale beslutninger om ændret opgavevaretagelse.
4.3 Buschauffør i kollektiv trafik
Lærepladsaftaler for uddannelsen til buschauffør i kollektiv trafik i den
offentlige sektor er faldet fra 42 i 2016 til 0 lærepladser i 2022 med stor
årlig variation. Lærepladsaftalerne er alle indgået med offentlige selskaber
bortset fra i 2020, hvor der blev indgået 36 aftaler i den primærkommu-
nale sektor.
Af de syv år fra 2016-2022 er der to år, hvor der er indgået 0 uddannel-
sesaftaler, to år hvor der er indgået 40-50 aftaler, mens der de resterende
tre år er indgået under 10 aftaler,
jf. figur 5.
Figur 5
Udvikling i indgåede lærepladsaftaler for buschauffør i kollektiv trafik i den offentlige sektor,
6
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: BUU - Til orientering: Analyse vedr. udvikling i antal uddannelsesaftaler i den offentlige og den private sektor
2747764_0007.png
2016-2022
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
0
5
6
9
0
42
40
Buschauffør i kollektiv trafik
Kilde: Uddannelsesstaistik.dk
På det foreliggende grundlag forekommer der i højere grad at være tale
om udsving fra år til år end en egentlig tendens.
4.4 Ernæringsassistent
Ernæringsassistent uddannelsen er den tredje største uddannelse i den
offentlige sektor med 251 indgåede lærepladsaftaler i 2022. Antallet af
indgåede lærepladser er faldet med 38 fra 289 i 2016 til 251 i 2022, hvil-
ket svarer til et fald på 15 pct. Det er uvist om ændret opgavevaretagelse
i form af fx udlicitering kan være af betydning.
4.5 Lufthavnsuddannelsen
Niveauet af lærepladsaftaler for lufthavnsuddannelsen er faldet med 30
fra 48 i 2016 til 18 i 2022. Aftalerne er indgået med offentlige selskaber i
form af lufthavne, hvor den politiske styring er mere indirekte.
Udviklingen i antallet af lærepladser var positiv frem til 2020, hvor der
blev indgået 87 aftaler. Herefter faldt niveauet kraftigt. Hvorvidt der er
sammenhæng til corona-nedlukningernes betydning for luftfarten er uaf-
klaret.
4.6 Ambulancebehandler
Indgåede lærepladsaftaler for ambulancebehandleruddannelsen er steget
fra 9 i 2016 til 161 i 2022 og udgør den største stigning af alle uddannel-
ser i den offentlige sektor på trods af, at det var en af de mindste uddan-
nelser målt på lærepladsaftaler i 2016.
Lærepladserne er indgået i den amtskommunale /regionale sektor.
Stigning i antallet af indgåede lærepladser i det offentlige skyldes for-
mentligt primært regionale aftaler om hjemtagelse af ambulancedriften.
7
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: BUU - Til orientering: Analyse vedr. udvikling i antal uddannelsesaftaler i den offentlige og den private sektor
2747764_0008.png
Antallet af indgåede lærepladsaftaler i Region Midtjylland er steget mar-
kant efter 2020, da regionen valgte at hjemtage driften af 60 pct. af am-
bulancerne fra 2021
2
jf. tabel 4.
Det samme gør sig gældende for Region Nordjylland, hvor indgåede
lærepladser steg fra 6 i 2021 til 52 i 2022 efter indgået aftale om, at regio-
nen selv skulle drive ambulancetjenesten sammen med selskabet PreMed
fra 1.4.2022, da den eksisterende aftale med Falck udløb
3
.
Indgåede lærepladsaftaler i Region Hovedstaden steg fra 8 i 2021 til 27 i
2022 efter, at regionen overtog ambulancedriften fra Hovedstadens Be-
redskab grundet udfordringer med medarbejdermangel
4
.
Tabel 4. Indgåede lærepladsaftaler for ambulancebehandler uddannelsen i den
offentlige fordelt på elevernes bopælskommune, 2016-2022.
2016
I alt
Amtskommuna-
le/regionale sektor
Region Hovedstaden
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Region Syddanmark
9
9
-
-
-
7
2017
20
20
-
-
-
18
2018
15
15
-
-
-
15
2019
30
30
-
-
-
26
2020
53
53
-
10
-
37
2021
118
118
8
75
6
29
2022
161
160
27
35
52
41
Anm. Regioner med færre end 3 observationer er fjernet jf. diskretionering.
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk
4.7 Vejgodstransportuddannelsen
Vejgodstransportuddannelsen har haft den næststørste stigning i antallet
af lærepladser for perioden med en stigning på 67 fra 30 i 2016 til 97 i
2022. Størstedelen af lærepladserne er indgået med offentlige selskaber
og i den primærkommunale sektor. Der er på det foreliggende grundlag
ingen underliggende forklaringer.
4.8 Data- og kommunikationsuddannelsen
Antallet af lærepladser er steget fra 200 i 2016 til 247 i 2022. Ca. 60 pct.
af lærepladserne er indgået i den statslige sektor. Der er på det forelig-
gende grundlag ingen underliggende forklaringer.
5. Lærerpladser ift. antal faglærte
2
3
https://www.ph.rm.dk/aktuelt/nyheder/nyhedsarkiv-2020/ny-side/
https://rn.dk/service/nyhedsbase-rn/2021/02/region-nordjylland-skal-selv-koere-
ambulancerne-sammen-med-premed
https://www.regionh.dk/presse-og-nyt/pressemeddelelser-og-nyheder/Sider/Region-
Hovedstaden-overtager-ambulancedrift-fra-Hovedstadens-Beredskab.aspx
4
8
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: BUU - Til orientering: Analyse vedr. udvikling i antal uddannelsesaftaler i den offentlige og den private sektor
2747764_0009.png
I tabel 5 ses udviklingen i forholdet mellem praktikårselever og faglærte
årsværk i den offentlige og private sektor i perioden 2018-2022. Når SO-
SU og PAU medregnes har der været en stigning fra 7,4 til 10,6 pct. lær-
linge pr. faglært i det offentlige, og andelen i 2022 overstiger den tilsva-
rende i det private.
Når SOSU og PAU ikke medregnes har stigningen i antallet af lærlinge
pr. faglært været større i den private sektor,
jf. tabel 5.
Andelen af lærlinge
pr. faglært er dog også steget i den offentlige sektor.
Det kan forventes, at opgavernes karakter er afgørende for andelen af
lærlinge pr. fuldtidsansat. Hvis der er en betydelig opgaveløsning inden
for fagets kerneområde, vil der sandsynligvis være større basis for lærlin-
ge. Der hvor der bygges i det private, er der typisk basis for lærlinge,
mens det mindre sandsynligt vil være tilfældet, hvis en tømreruddannet i
den offentlige sektor arbejder som fx pedel eller helt uden for faget. I
den offentlige sektor er der omvendt i høj grad basis for lærlinge inden
for sundhed og omsorg, hvor der er høj grad af opgaveløsning inden for
fagets kerneområde.
Tabel 5. Praktikårselever som andel af faglærte årsværk fordelt på sektor, 2018-2022
2018
I alt inkl. SOSU &
PAU
Offentlig sektor
Privat sektor
I alt ekskl. SOSU &
PAU
Offentlig sektor
Privat sektor
4,4%
8,6%
4,4%
8,8%
4,5%
9,0%
4,7%
9,5%
4,7%
9,6%
7,4%
8,6%
8,5%
8,8%
9,4%
9,1%
10,0%
9,5%
10,6%
9,6%
2019
2020
2021
2022
Anm. Faglærte årsværk kan ikke opgøres på uddannelsesniveau, men der er forsøgt renset for SOSU/PAU
ved at bruge en nøglebaseret på fordelingen af indgåede aftaler på uddannelserne.
Kilde. Uddannelsesstatisitk.dk og faglærte årsværk fra Lærerplads AUB.
9