Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 161
Offentligt
Dagtilbud uberettiget hængt ud på baggrund af fejl i
Sprogvurdering 3-6 i børnehaveklassen
En kritisk fejl i Sprogvurdering 3-6 ”Klassetest i børnehaveklassen” er endnu et argument for at
afvise Reformkommissionens omstridte anbefaling om at gøre Sprogvurdering 3-6 obligatorisk.
I år begynder ca. 61.000 børn i børnehaveklasse. Det pædagogiske personale i dagtilbud kan igen i år se
frem til at blive udråbt som skyldige i hvert femte barns dårlige sproglige udvikling, når børnene sprog-
vurderes i børnehaveklassen med ”Sprogvurdering 3-6” i efteråret. Præcis som det skete i Indenrigs- og
Boligministeriets omstridte undersøgelse fra 2022.
I 2017 blev den tidligere sprogvurdering videreudviklet til Sprogvurdering 3-6. I Vejledningen fremgår
det, at intet, af det tidligere indhold i klassetesten i børnehaveklassen, er bevaret i sin oprindelige form.
MEN det viser sig, at Sprogvurdering 3-6 ikke er korrekt opdateret efter revisionen i 2017. I ”Vejledning
til Sprogvurdering 3-6” fra december 2017 fremgår det nemlig, at testen i “Bogstavkendskab” ændres fra
alle 28 bogstaver i alfabetet til de samme 12 bogstaver, som 5-årige børn testes i, i dagtilbud.
Begrundelse: ”fordi vi ikke vurderer, at det er praktisk muligt med en vurdering af alle bogstaver.” Beslut-
ningen er IKKE blevet effektueret, og derfor vil børn i børnehaveklassen – på sjette år – fortsat fejlagtigt
blive testet i alle 28 bogstaver.
Misforståelser om den faglige kvalitet i dagtilbud
Fejlen i ”Bogstavkendskab” har medvirket til misforståelser om den faglige kvalitet i børnehaven ved
overgangen til børnehaveklassen. På baggrund af testen placeres børnene i tre indsatsgrupper:
•
•
•
Særlig indsats (rød gruppe): her placeres de 5 pct. af børnene, som har den laveste samlede score.
Fokuseret indsats (gul gruppe): her placeres de 5-15 pct. af børnene, der har den næstlaveste
score.
Generel indsats (grøn gruppe): her placeres de resterende 85 pct. af børnene.
Derfor går det galt i “Bogstavkendskab”
Lauge 64 mdr.
Børnehave
Test: “Sprogvurdering 3-6”
Lauge 70 mdr.
Børnehaveklasse
Test: Børnehaveklassens gruppetest
Lauge 70 mdr.
Børnehaveklasse
Test: Børnehaveklassens individuelle test
Lauge har 0
rigtige svar.
Lauges score er: 0
Lauge placeres
i grøn indsats
Lauge testes i 12 bogstaver
Lauge testes i maj. Han er 5 år og
4 måneder. Han ”består” bogstav-
testen på trods af, at han ingen
bogstaver kender ud af de 12, der
indgår i testen.
Lauge indplaceres i ”Generel
indsats”
Lauge har 7
rigtige svar.
Lauges score er: 7
Lauge placeres
i rød indsats
Lauge testes i 28 bogstaver
I Børnehaveklassen testes Lauge,
da han er 5 år og 10 måneder.
Han kender 7 ud af de 28 bog-
staver, der fejlagtigt stadig testes
i. Han ”består” IKKE bogstav-
testen. Her er kravet 15 rigtige
bogstaver for at ” bestå” uanset
alder.
Lauge indplaceres i ”Særlig
indsats”
Lauge har 7
rigtige svar.
Lauges score er: 7
Lauge placeres
i grøn indsats
Lauge testes i 12 bogstaver
Lauge er urolig og har svært ved
at koncentrere sig under klas-
setesten. Han testes med den
individuelle test for 6-årige. Han
scorer igen 7 rigtige – denne gang
ud af 12 bogstaver. Lauge har
”bestået” bogstavtesten.
Lauge indplaceres i ”Generel
indsats”