Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 161
Offentligt
2746912_0001.png
Dagtilbud uberettiget hængt ud på baggrund af fejl i
Sprogvurdering 3-6 i børnehaveklassen
En kritisk fejl i Sprogvurdering 3-6 ”Klassetest i børnehaveklassen” er endnu et argument for at
afvise Reformkommissionens omstridte anbefaling om at gøre Sprogvurdering 3-6 obligatorisk.
I år begynder ca. 61.000 børn i børnehaveklasse. Det pædagogiske personale i dagtilbud kan igen i år se
frem til at blive udråbt som skyldige i hvert femte barns dårlige sproglige udvikling, når børnene sprog-
vurderes i børnehaveklassen med ”Sprogvurdering 3-6” i efteråret. Præcis som det skete i Indenrigs- og
Boligministeriets omstridte undersøgelse fra 2022.
I 2017 blev den tidligere sprogvurdering videreudviklet til Sprogvurdering 3-6. I Vejledningen fremgår
det, at intet, af det tidligere indhold i klassetesten i børnehaveklassen, er bevaret i sin oprindelige form.
MEN det viser sig, at Sprogvurdering 3-6 ikke er korrekt opdateret efter revisionen i 2017. I ”Vejledning
til Sprogvurdering 3-6” fra december 2017 fremgår det nemlig, at testen i “Bogstavkendskab” ændres fra
alle 28 bogstaver i alfabetet til de samme 12 bogstaver, som 5-årige børn testes i, i dagtilbud.
Begrundelse: ”fordi vi ikke vurderer, at det er praktisk muligt med en vurdering af alle bogstaver.” Beslut-
ningen er IKKE blevet effektueret, og derfor vil børn i børnehaveklassen – på sjette år – fortsat fejlagtigt
blive testet i alle 28 bogstaver.
Misforståelser om den faglige kvalitet i dagtilbud
Fejlen i ”Bogstavkendskab” har medvirket til misforståelser om den faglige kvalitet i børnehaven ved
overgangen til børnehaveklassen. På baggrund af testen placeres børnene i tre indsatsgrupper:
Særlig indsats (rød gruppe): her placeres de 5 pct. af børnene, som har den laveste samlede score.
Fokuseret indsats (gul gruppe): her placeres de 5-15 pct. af børnene, der har den næstlaveste
score.
Generel indsats (grøn gruppe): her placeres de resterende 85 pct. af børnene.
Derfor går det galt i “Bogstavkendskab”
Lauge 64 mdr.
Børnehave
Test: “Sprogvurdering 3-6”
Lauge 70 mdr.
Børnehaveklasse
Test: Børnehaveklassens gruppetest
Lauge 70 mdr.
Børnehaveklasse
Test: Børnehaveklassens individuelle test
Lauge har 0
rigtige svar.
Lauges score er: 0
Lauge placeres
i grøn indsats
Lauge testes i 12 bogstaver
Lauge testes i maj. Han er 5 år og
4 måneder. Han ”består” bogstav-
testen på trods af, at han ingen
bogstaver kender ud af de 12, der
indgår i testen.
Lauge indplaceres i ”Generel
indsats”
Lauge har 7
rigtige svar.
Lauges score er: 7
Lauge placeres
i rød indsats
Lauge testes i 28 bogstaver
I Børnehaveklassen testes Lauge,
da han er 5 år og 10 måneder.
Han kender 7 ud af de 28 bog-
staver, der fejlagtigt stadig testes
i. Han ”består” IKKE bogstav-
testen. Her er kravet 15 rigtige
bogstaver for at ” bestå” uanset
alder.
Lauge indplaceres i ”Særlig
indsats”
Lauge har 7
rigtige svar.
Lauges score er: 7
Lauge placeres
i grøn indsats
Lauge testes i 12 bogstaver
Lauge er urolig og har svært ved
at koncentrere sig under klas-
setesten. Han testes med den
individuelle test for 6-årige. Han
scorer igen 7 rigtige – denne gang
ud af 12 bogstaver. Lauge har
”bestået” bogstavtesten.
Lauge indplaceres i ”Generel
indsats”
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Henvendelse af 6/9-23 fra LeranLab ApS om Reformkommissionens forslag til dagtilbud
2746912_0002.png
Hvad indeholder klassetesten
Testen omfatter 83 spørgsmål i temaerne:
• Bogstavkendskab
• Rim
• Sprogforståelse
• Forlyd.
Forlyd er en ny test, med denne begrundelse: ”Testen er tilføjet for at give et mere detaljeret billede af
barnets lydlige opmærksomhed og evne til at udskille den første lyd i et ord.”
Børnene testes her med 20 spørgsmål. Både piger og drenge består testen, hvis de har 3 rigtige svar
uanset alder.
Ud fra et ønske om at give indsigt i metode og indhold i klassetesten, gengives her eksempelet på den
øvelse, der går forud for testen i de 20 spørgsmål i ”Forlyd”.
Instruktion til øvelse - Forlyd
Sig til klassen:
Nu skal vi lave en ordleg mere. Her er nogle rækker med billeder. Jeg siger hvad der er på billederne og I
skal lytte godt efter starten af de ord jeg siger.
Hvis jeg siger sssol, så skal I lægge godt mærke til den første lyd jeg siger. Det er sss-lyden. Sss-lyden er
den første lyd i sssol.
Kan I se at der er en sol på den første række? Sssol starter med sss. Nu siger jeg hvad der er på de næste
billeder på rækken. Prøv at høre om et af ordene starter med sss – lige som sssol.
I de to øvelser må du gerne sige det rigtige ord med ekstra lang forlyd
Øvelse 1: Hvilket ord starter med samme lyd som sssol? ’Bi’ ’glas’ ’fod’ ’sssaks’? Det er sssaks. Nu skal I
sætte ring om billedet af saksen.
Øvelse 2: Så prøver vi den her. Hvilket ord starter med samme lyd som fffugl? ’Ske’ ’fffinger’ ’orm’ ’gul’.
Det er rigtigt, det er fffinger. Så nu skal I sætte ring om billedet af fingeren.
Herefter følger 20 testspørgsmål.
Kan testen gennemføres på 20-30 minutter?
Det fremgår af Vejledningen, at klassetesten med 83 spørgsmål og instruktioner samlet set bør kunne
gennemføres på 20-30 minutter.
I sig selv er det ifølge forskning en umulig udfordring, at få seksårige børn til at koncentrere sig i 20-30
minutter om en aktivitet, de ikke selv har valgt og da slet ikke på samme tid.
Det må være et krav fra både dagtilbud og skole, at klassetesten inden efteråret bliver tilpasset beskriv-
elsen i Vejledning december 2017, medmindre testen helt afskaffes.