Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 161
Offentligt
Ethel Hansen
Direktør i LearnLab
www.learnlab.dk
Åbent brev
til børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye om Reformkommissionens
anbefaling af indførelse af tvungen sprogtest af alle 3-årige
med ”Sprogvurdering 3-6”.
Kære Matthias Tesfaye
Tvungen sprogtest
–
her og nu - af alle 3-årige
med ”Sprogvurdering 3-6”
og økonomiske
sanktioner, hvis forældrene modsætter sig test. Og på sigt, indførelse af Mini PPV. Det er
Reformkommissionens svar på spørgsmålet:
”Er der behov for en mere systematisk og målrettet
indsats, først i vuggestuen og børnehaven, siden i folkeskolen, for at skabe øget læring og trivsel for
elevgruppen?”
Det er tid til at udfordre tilliden til Sprogvurdering 3-6 og tænke nyt
Siden 2007 har der hersket overordentlig stor tillid til den nationale sprogvurdering blandt
politikere, forvaltningsledere, faglige ledere, pædagoger og forældre. En tillid som
Reformkommissionen deler med sin anbefaling.
Så lidt skal der til for at et barn består Sprogvurdering 3-6
Et barn, som testes, når det er 2 år og 10 måneder, består Sprogvurdering 3-6, hvis det kan
sige
2 ord
(Ordforrådstesten)
og forstå 7 ord
(Sprogforståelsestesten) ud af i alt 60 spørgsmål.
Kommissionens anbefaling begrundes med undersøgelsen fra november 2022:
”Tidligt
ordforråd kan forudsige afgangskarakter i 9. klasse”,
der viser, at børn der som 2-årige har et
stort ordforråd (op mod 600 ord) opnår bedre afgangskarakter i 9. klasse i engelsk, dansk,
matematik og naturvidenskab. Professor Dorthe Bleses, Tryg Fondens Børneforskningscenter,
afviser imidlertid Kommissionens slutning og oplyser, at undersøgelsen om Tidligt Ordforråd
ikke
siger noget om Sprogvurdering 3-6. Men, at den undersøger sammenhængen mellem det
tidlige ordforråd, vurderet med CDI, (forældres vurdering af deres barns sproglige udvikling ud
fra 700 spørgsmål) og senere eksamenskarakterer i 9. klasse.
Det åbenlyse misforhold, der er mellem anbefaling og begrundelse, kræver en redegørelse.
Kan ministeren fremvise dokumentation for, at børn, der som 2-årige kan sige 2 ord i
sprogtesten, sandsynligvis vil få gode afgangskarakterer i 9. klasse?
Det er tid til at bevæge sig væk fra de begrænsninger, der følger med valg af test som redskab.
Det er tid til: systematiske pædagogiske observationer, ikke kun af børns sproglige udvikling,
men også sociale, følelsesmæssige og kognitive udvikling, og indsatser, der iværksættes straks
fra barnets første dag i dagtilbud og følges tæt indtil barnets overgang til skole.
Side 1
6. september 2023
LearnLab ApS
- Evalueringsredskaber til dagtilbudsområdet
www.learnlab.dk