Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 158
Offentligt
2743936_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2024
i forhold til finansloven for 2023
August 2023
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 158: FFL 24 - hovedbevægelser og betænkning
Side 2 af 43
FFL24 sammenlignet med FL23
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2024
sammenlignet med finansloven for 2023 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2023. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2024.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2024, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2023 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2024 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2024 i forhold til finansloven for 2023,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2023 til finanslov-
forslaget for 2024.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 158: FFL 24 - hovedbevægelser og betænkning
Side 3 af 43
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ...................................................................................................... 4
§ 6. Udenrigsministeriet .............................................................................................. 5
§ 7. Finansministeriet................................................................................................... 7
§ 8. Erhvervsministeriet .............................................................................................. 8
§ 9. Skatteministeriet.................................................................................................. 10
§ 10. Økonomiministeriet ......................................................................................... 12
§ 11. Justitsministeriet................................................................................................ 13
§ 12. Forsvarsministeriet ........................................................................................... 14
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet ........................................................ 15
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet................................................................. 16
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet ................................................................ 19
§ 17. Beskæftigelsesministeriet ................................................................................. 21
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet ........................................................ 25
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet .............................................................. 27
§ 21. Kulturministeriet............................................................................................... 29
§ 22. Kirkeministeriet ................................................................................................ 30
§ 23. Miljøministeriet ................................................................................................. 31
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ........................................... 32
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet .................................................... 34
§ 28. Transportministeriet......................................................................................... 35
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ..................................................... 38
§ 35. Generelle reserver ............................................................................................. 41
§ 36. Pensionsvæsenet ............................................................................................... 43
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 158: FFL 24 - hovedbevægelser og betænkning
Side 27 af 43
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
Reserver
Merudgiften på 403,9 mio. kr. skyldes primært bevillingsprofilen på en række reserver,
herunder reserve til udmøntning ifm. udløbet af trepartsaftalen af oktober 2017, re-
serve til FGU med videre og reserve til kommunale udgifter til bedre mulighed for ud-
sat skolestart. Dertil kommer, at der i 2023 var indbudgetteret en række negative bud-
getreguleringer, som ikke er indbudgetteret i 2024, herunder negativ budgetregulering
ifm. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Nye Borgerlige og Alternativet om en samlet indsats for elever og studerende
med handicap på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser, negativ
budgetregulering som følge af generel rammereduktion i staten og negativ budgetregu-
lering vedr. udkantstilskud (§ 20.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 1.238,3 mio. kr. skyldes primært, at puljen til indfasning af mini-
mumsnormgeringer er udmøntet som følge af ikrafttrædelsen af lovkravet om mini-
mumsnormeringer i 2024, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om minimumsnormeringer af
december 2020. I modsat retning trækker den stigende bevillingsprofil i 2024 på pulje
til mere uddannet pædagogisk personale (§ 20.21.05.).
Mindreudgiften på 22,5 mio. kr. skyldes udløb af bevilling fra Aftale mellem den davæ-
rende S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
om finansloven for 2020 af december 2019 (§ 20.42.05.).
Mindreudgiften på 29,2 mio. kr. skyldes primært afslutningen på en omfattende reno-
vering og modernisering af den fredede kostelev- og rektorbygning "Rektorgårdens
Forbygning" på Sorø Akademis Skole samt et projekt om forbedring af indeklimaet i
en række undervisningslokaler i skolens fredede bygninger i 2023 (§ 20.42.52.).
Mindreudgiften på 249,1 mio. kr. skyldes profilen for en række bevillinger, afsat i for-
bindelse med politiske aftaler, som alle udløber i 2024. Det drejer sig primært om til-
skud til løft af forberedende grunduddannelse, som afsat på Finansloven for 2023,
samt tilskud til støtte af undervisningsformål med videre som afsat på Finansloven for
2022 (§ 20.55.10.).
Mindreudgiften på 53,8 mio. kr. skyldes udløb af Aftale mellem den daværende S-rege-
ring og arbejdsmarkedets parter om 1-årig forlængelse til 2023 af trepartsaftale om styr-
ket og mere fleksibel voksen-, efter og videreuddannelse (2018-2022) samt bortfald af
særtilskud til offentlige udbydere af AMU, hvor AMU har udgjort størstedelen af insti-
tutionens samlede uddannelsesaktivitet over perioden 2019-2021 afsat i forbindelse
med Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Alternativet om løft af FGU, VEU samt af ung-
domsuddannelser i udkantsområder i 2023 af oktober 2022 (§ 20.72.07.).
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 158: FFL 24 - hovedbevægelser og betænkning
Side 28 af 43
Mindreudgiften på 26,0 mio. kr. skyldes primært en opdateret prognose for antallet af
fordrevne fra Ukraine, der er meddelt opholdstilladelse efter lov om midlertidig op-
holdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, jf. lov nr. 324 af den 16. marts
2022 (§ 20.72.11.).
Mindreudgiften på 26,0 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende S-regering og arbejdsmarkedets parter om 1-årig forlængelse til
2023 af trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse
(2018-2022) af september 2022 (§ 20.74.04.).
Merudgiften på 46,4 mio. kr. skyldes primært, at der er afsat midler til nye initiativer,
herunder initiativer på ordblindeområdet og aktiviteter under Trivselskommissionen. I
modsat retning trækker, at kontoen er reduceret ifm. Børne- og Undervisningsministe-
riets andel af udmøntningen af en samlet generel rammereduktion på tværs af staten.
Merindtægten på 6,0 mio. kr. skyldes indbudgettering af forbrug af opsparing ifm. Af-
tale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om det fremti-
dige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen af oktober 2021 (§ 20.89.01.).