Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 149
Offentligt
2739865_0001.png
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Kontor for Analyse og
Kommunikation
Teglholmsgade 1
2450 Kbh SV
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Faktaark: Grundskolepanel skal give vigtig viden om udviklingen i
grundskolen
Børne- og Undervisningsministeriet etablerer et grundskolepanel som en
del af den politiske aftale om
Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed – ju-
steringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel skoledag
af 30. januar 2019. I
aftalen blev det besluttet, at ”Skolernes
undervisningspraksis, herunder anven-
delse af åben skole, bevægelse, lektiehjælp og faglig fordybelse, vil desuden blive fulgt
årligt gennem et kommende grundskolepanel med et repræsentativt udsnit af sko-
lerne”.
Grundskolepanelet består af udvalgte folkeskoler og frie grundskoler, som
sammen bliver en ny og afgørende kilde til viden om, hvordan den danske
grundskole udvikler sig.
Temaer i grundskolepanelet
Grundskolepanelet skal følge skolernes perspektiver inden for tre temaer:
1.
Praktisk og motiverende undervisning.
Grundskolepanelet kan
bidrage med viden om praktisk og motiverende undervisning og
emnerne: Bevægelse, åben skole samt faglig fordybelse og lektie-
hjælp. En mere praktisk og anvendelsesorienteret undervisning
understøtter, at eleverne tilegner sig kompetencer, som understøt-
ter alsidig udvikling og dannelse, ligesom det kan inspirere flere
elever til at tage en erhvervsuddannelse. Grundskolepanelet skal
følge skolernes arbejde med at skabe motiverende rammer for
børns læring, der kan udvikle elevernes erkendelse og fantasi og
give dem tillid til egne evner samt et fundament for at tage stilling
og handle.
2.
Inkluderende læringsmiljøer for alle elever.
Skolerne arbejder
hver dag på at skabe læringsmiljøer og undervisning, som giver alle
elever de bedste forudsætninger for at udvikle sig fagligt og alsi-
17. august 2023
Sagsnr.: 23/03612
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 149: Orientering om kortlægning af sene skoledage som en del af Grundskolepanelet
2739865_0002.png
digt, og for at trives i skolens fællesskaber. Skolerne skaber inklu-
derende læringsmiljøer og sikrer, at elever med særlige behov får
opfyldt støttebehov. I 2016 og 2022 gav inklusionseftersynet og -
evalueringen vigtig viden om skolernes arbejde og behov på om-
rådet. Grundskolepanelet skal følge op på hovedresultaterne fra
2016 og 2022, og gøre det muligt at følge både folkeskolers og frie
grundskolers arbejde med at skabe inkluderende læringsmiljøer for
alle elever, herunder også elever med særlige behov.
3.
Frihed, ledelse og profession.
Der er stort politisk fokus på at
give skolerne et større handlerum til at løfte kvaliteten på den en-
kelte skole ud fra, hvad der er mest meningsfyldt lokalt og at give
skolerne mulighed for at udfylde de styringsmæssige rammer. Der-
med arbejdes der for at vise større tillid ved at styrke den faglige
frihed og øge ledelsesrummet lokalt på skolerne. Grundskolepa-
nelet skal følge udviklingen i lederes, læreres og pædagogers ople-
velse af frihed og rammerne for det arbejde, de dagligt udfører, og
hvilke ændringer et større handlerum giver i forhold til den måde,
der bedrives ledelse på og samarbejdes på.
Grundskolepanelets design
Grundskolepanelet etableres med henblik på at skabe de bedste mulighe-
der for at følge grundskolens udvikling og eventuelle udfordringer med
lavest mulig belastning af sektoren. Det er frivilligt for skolerne at deltage
i Grundskolepanelet.
Panelet vil bestå af et fast repræsentativt udsnit af danske grundskoler
(ca. 200 folkeskoler og 100 frie skoler), hvor elever (4., 6. og 8. klasse),
lærere og pædagoger (2., 4., 6. og 8. klasse) og skoleledere hvert andet år i
fire runder vil besvare et spørgeskemaer.
Tabel: Grundskolepanelets design
Indhold
Inkluderende læringsmiljøer
(tilbagevendende temaer)
Praktisk og motiverende undervisning
Frihed, ledelse og profession
Skoletyper
200 folkeskoler
100 frie skoler
Respondenter
Ledere (ca. 900)
Lærere (ca. 2.700)
Pædagoger (ca. 450)
Elever (4.- 8. kl.ca. 34.000, svarende til ca. 5 %)
Evt. kommunale forvaltninger efter behov
Klassetrin
2. (ikke elever), 4., 6. og 8.
Fag
Dansk og matematik
Kadence
Hvert andet år fra 2024-2030
Længde på spørgeskema
20-40 min.
2