Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 149
Offentligt
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
17. august 2023
Sagsnr.: 23/10790
Orientering om kortlægning af sene skoledage som en del af
Grundskolepanelet
Siden implementeringen af folkeskolereformen i 2014 har Børne- og Un-
dervisningsministeriet (BUVM) årligt kortlagt skoledagens sluttidspunkt
på landets folkeskoler i uge 35. Til jeres orientering kan jeg oplyse, at
BUVM fremadrettet kortlægger udbredelsen af og årsager til sene skole-
dage ved hjælp af Grundskolepanelet og nedlægger undersøgelsen ”Kort-
lægning af sene skoledage” som en selvstændig årlig undersøgelse.
Grundskolepanelet følger af en politisk aftale fra januar 2019 mellem V,
LA, KF, S, DF, RV og SF. Det fremgår således af aftale om
Folkets skole:
Faglighed, dannelse og frihed – justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel
skoledag,
at ”Skolernes
undervisningspraksis, herunder anvendelse af åben skole, be-
vægelse, lektiehjælp og faglig fordybelse, vil blive fulgt årligt gennem et kommende
grundskolepanel med et repræsentativt udsnit af skolerne”.
Det fremgår endvidere af samme aftale, at: ”Undervisningsministeriet
vil som
led i den årlige uge 35-undersøgelse af skoleugens længde fremadrettet undersøge, hvad
eventuel konvertering på skolerne anvendes til. Opfølgningen tilrettelægges med hen-
blik på, at den bliver så ubureaukratisk som muligt for kommunerne.”
Grundskolepanelet vil (jf. vedlagte bilag) blive en ny kilde til vigtig og an-
vendelig viden om, hvordan grundskolen, dvs. både folkeskolen og frie
grundskoler, udvikler sig. Den giver viden om den skoledag, eleverne
møder, og om den indsats der lægges i at skabe kvalitet i undervisningen.
Denne viden skal kunne bruges til løbende at kvalificere dialoger om
skoleudvikling nationalt og lokalt. Det er dermed en oplagt mulighed for
afbureaukratisering og mindre belastning af skolerne at undersøge udbre-
delsen af og årsager til sene skoledage ved hjælp af Grundskolepanelet.