Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 144
Offentligt
2733389_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
5. juli 2023
Sagsnr.: 23/09273
Med
Aftale om bedre veje til uddannelse og job
fra oktober 2017 (herefter
FGU-aftalen) blev det aftalt at oprette Forberedende Grunduddannelse
(FGU) med opstart den 1. august 2019 som erstatning for en række tidli-
gere forberedende tilbud.
FGU-aftalen er implementeret ved lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse, jf. gældende lovbekendtgørelse nr. 836 af 14. juni 2022
(herefter FGU-institutionsloven) og lov om forberedende grunduddan-
nelse, jf. gældende lovbekendtgørelse nr. 606 af 24. maj 2019 (herefter
FGU-loven).
Lovgivning
FGU-institutionerne blev oprettet med henblik på at udbyde og varetage
FGU inden for institutionens dækningsområde, jf. FGU-institutionslo-
vens § 1, og skulle påbegynde udbuddet af FGU med uddannelsesstart
den 1. august 2019 eller snarest derefter, jf. lovens § 58, stk. 2.
Af FGU-institutionslovens § 4, stk. 2, 1. pkt., fremgår det, at institutio-
nen overalt på institutionen skal udbyde alle FGU’s uddannelsesspor,
dvs. almen grunduddannelse (agu), produktionsgrunduddannelse (pgu)
og erhvervsgrunduddannelse (egu), og tilknyttede basisniveauer. Denne
hovedregel kan fraviges i særlige tilfælde, herunder navnlig for ydreområ-
der og landdistrikter, jf. lovens § 4, stk. 2, 2. pkt.
Af forarbejderne til FGU-institutionsloven fremgår det bl.a., at placering
af de nye institutioner skulle tage udgangspunkt i de eksisterende bygnin-
ger fra produktionsskoler og VUC. En tilhørende skole kunne dermed
ved etablering omfatte flere fysiske placeringer, men for hver enkelt elev
var det klare udgangspunkt, at al undervisning skal kunne modtages på
én matrikel, således at skolen skulle kunne opleves som et sammenhæn-
gende fagligt/pædagogisk skolemiljø, hvor eleverne kan deltage i fælles-
aktiviteter mv. sammen. Af hensyn til både skolemiljøet og en samling af
uddannelseselementer på hver tilhørende skole skal der således være en
passende afstand herimellem.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Brev fra børne- og undervisningsministeren om udløb af overgangsperiode for etablering af sammenhængende skolemiljø på FGU
Af forarbejderne til FGU-institutionsloven fremgår endvidere, at det er
hensigten, at ovenstående skal være opfyldt efter en overgangsperiode på
fire år efter opstarten den 1. august 2019.
Særligt om udløbet af den fireårige overgangsperiode
Det er ministeriets fortolkning, at den i forarbejderne beskrevne hensigt
om, at en tilhørende skole efter en overgangsperiode på fire år skal
kunne opleves som et sammenhængende fagligt/pædagogisk skolemiljø,
jf. ovenfor, bygger på en erkendelse af, at etablering heraf for nogle
FGU-institutioner, fx pga. den overtagne bygningsmasse, kunne komme
til at tage en vis tid.
Ministeriet er derfor af den opfattelse, at den fireårige overgangsperiode
er en hensigtserklæring om den forventede etableringsperiode og således
ikke angiver en præcist fastsat tidsramme for, hvornår en institution en-
deligt skal have etableret - og derefter leve op til kravet om - et sammen-
hængende fagligt/pædagogisk skolemiljø, jf. FGU-institutionslovens § 4,
stk. 2, 1. pkt.
Det må bero på en konkret vurdering af de enkelte institutioners forhold,
hvornår en institution og tilhørende skoler vil skulle leve op til kravet om
et sammenhængende fagligt/pædagogisk skolemiljø. Vurderingen vil
angå forholdene for den enkelte institution, herunder f.eks. deres byg-
ningsmæssige udgangspunkt, geografiske placering, elevgrundlag mv.,
samt inddrage institutionens udsigt til at realisere et sammenhængende
fagligt/pædagogisk skolemiljø inden for en rimelig periode, herunder om
skolen har taget initiativer eller truffet beslutninger med henblik på at
kunne opfylde kravet.
Den konkrete vurdering vil skulle foretages i forbindelse med børne- og
undervisningsministerens tilsyn med institutionerne og undervisningen i
medfør af § 48 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse.
For at FGU-institutioner kan være omfattet af overgangsperioden, må
det forudsættes, at institutionen har en plan for, hvordan og hvornår kra-
vet om et sammenhængende fagligt/pædagogisk skolemiljø vil være op-
fyldt, og at planen løbende opdateres, hvis der opstår anledning dertil.
En manglende plan eller manglende opfølgning på en plan vil efter kon-
kret vurdering i forbindelse med det løbende tilsyn kunne føre til, at sko-
len konkret vurderes til ikke at være omfattet af overgangsperioden.
En institution, der på et tidligere tidspunkt har været i stand til at opfylde
kravet om et sammenhængende fagligt/pædagogisk skolemiljø, eller som
konkret vurderes til at burde have været etableret, herunder grundet en
manglende plan eller manglende opfølgning på en plan, vil ikke længere
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 144: Brev fra børne- og undervisningsministeren om udløb af overgangsperiode for etablering af sammenhængende skolemiljø på FGU
være omfattet af overgangsperioden. Institutionen vil i forbindelse med
et tilsyn skulle vurderes efter lovens almindelige tilsynsregler, hvilket kan
føre til brug af tilsynsmæssige reaktion i loven, hvis de ikke har etableret
et sammenhængende fagligt/pædagogisk skolemiljø.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
3