Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2732152_0001.png
Vores forældre er
kommet mere på
banen
I Netværk Vest har fokus i frisættelsen været på at inddrage
forældrene mere i hverdagen i børnehusene.
Kom og vær med. I er meget velkomne.
Sådan har det overordnede frisættelsesbudskab
lydt til alle forældre med børn i dagtilbuddene i Netværk Vest.
Det skal ikke forstås sådan, at forældrene ikke tidligere har været velkomne i
dagtilbuddene. Men frisættelsen har givet mulighed for at tænke nyt
og for at sprænge
nogle af de rammer, som tidligere har begrænset, fx hvor mange medlemmer en
forældrebestyrelse må have.
- I vores dagtilbud har vi besluttet, at alle, der har lyst til at
være med i forældrebestyrelsen, kan være med, fortæller
Helle Grangaard, leder af Børnehuset Spiloppen:
- Det kan få nogle ud af busken, som tidligere ville holde sig tilbage ved udsigten til et
kampvalg. Vi vil gerne høre alle stemmer, ikke kun dem som altid råber op.
Spiloppen har i en periode haft 16 bestyrelsesmedlemmer, mod tidligere otte. Men det er
en styrke, pointerer Helle Grangaard. Dels er der flere hænder til at løfte de opgaver, som
bestyrelsen står for. Dels er der flere hoveder til at udtænke ideer.
I Spiloppen har det bl.a. ført til forældrekaffe på legepladsen den sidste fredag i hver
måned
et arrangement som bygger bro mellem forældrene. Og til et forældrestyret møde
i maj for nye forældre, som får en introduktion til institutionen.
Alle kan være med i bestyrelsen
Hos Christine Skyum Lund i Børnehuset Mariehønen er der også plads i
forældrebestyrelsen til alle de forældre, der har lyst. Det har givet to
bestyrelsesmedlemmer mere end sædvanligt
og en god idé med åben legeplads på
lørdag formiddage. Arrangementet er forældrestyret.
Arrangementer af den slags er med til at underbygge et meget vigtigt netværk mellem
forældrene.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0002.png
- De børn, som går i vores dagtilbud, kommer med en blandet baggrund, og nogle af
forældrene har ikke det store netværk. En del giver udtryk for, at de savner kontakter, og
det har ført til ideen om arrangementer for forældre og børn, fortæller Christine Skyum
Lund.
I dagtilbuddene er erfaringen, at forældrene ikke nødvendigvis kommer, hvis der er
forældremøde med foredrag om kost eller søvn på programmet. Til gengæld er der bred
opbakning til spiseaftener, sommerfester, teaterforestillinger
og åben legeplads og
forældrekaffe.
Et rart sted
Abildvængets Børnehus har også udvidet forældrebestyrelsen
og har eksperimenteret
med at holde forældremøde i det nye Kulturhus Nordvest.
- Vi vil gerne præsentere kulturhuset for forældrene og gøre dem opmærksom på, at her er
et rart sted at være, fortæller leder Charlotte Holmblad.
Dagtilbuddene har aftalt med kulturhuset, at de kan benytte huset i formiddagstimerne
og tanken er, at børnene med tiden kan lave udstillinger etc.
- Vi håber, at vi får skabt et forældrenetværk, hvor
forældrene kan bruge hinanden
og at det kan smitte af på
deres børn, siger Charlotte Holmblad:
- Når forældre og børn er sammen på kryds og tværs, får forældrene en større forståelse
for hinandens børn
og det kan måske give legeaftaler til nogen af de børn, som ellers
ikke har så mange. Hvis forældrene ser, at deres barn leger godt med en anden, kan det
give lyst til at invitere nye børn med hjem.
Et helt nyt hus
Hos Helle Grangaard rækker tankerne om, hvad forældrenetværket kan, meget vidt.
Frisættelsen har affødt ønsket om et helt nyt hus til Spiloppen, som i dag bor på to
forskellige matrikler i nordvest.
- Forskning viser, at forældre har den mest afgørende betydning for børns livsmuligheder.
Derfor ligger det os meget på sinde at styrke forældrenes indsigt i børnenes hverdag og
give forældrene flere deltagelsesmuligheder i børnehuset, fortæller Helle Grangaard:
- Formålet med at styrke båndet til forældrene er at skabe endnu bedre vilkår for at give
børn en god start på livet. Det
kan vi bl.a. gøre ved at gøre huset til et ’børnenes hus’, der
fx også kan bruges af forældre på barsel. Det vil være fedt, hvis forældrene kan bruge
huset efter lukketid, så vi får skabt et uformelt sted, de kan mødes. Det hele skal bygge på
et fundament af tillid, siger hun.
Charlotte Holmblad siger:
- I øjeblikket planter vi små frø, som vi gøder med arrangementer, og så håber vi, at noget
gror frem.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0003.png
- Vi tror på, at tingene skal vokse nedefra, og det arbejder vi
på med frisættelsen. Her har vi fået ro til at koncentrere os
om de ting, vi brænder for, bl.a. fordi vi slipper for nogle
dokumentationskrav.
- Vi kan spørge os selv: Hvad er der brug for nu? Og så kan vi sætte fokus på det. Det
betyder, at frisættelsen sætter vores faglighed i spil. For os er den gode relation mellem
børn og voksne det allervigtigste.
Fakta:
Netværk Vest består af Børnehuset Spiloppen, Børnehuset Mariehønen, Børnehuset
Abildvænget, Børnehuset Montebello og Børnehuset Himmelhuset.
I Børnehuset Mariehønen står forældrene bag arrangementet Åben Legeplads på lørdag formiddage.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0004.png
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0005.png
Børn med særlige
behov kan få udsat
deres SFO-start
Dagtilbuddene i Helsingør Centrum har brugt frisættelsen til at
forbedre vilkårene for børn med særlige behov.
De fleste børn begynder i SFO i begyndelsen af maj det år, hvor de skal begynde i skole i
august. Men ikke alle børn er klar til at begynde i SFO, når de egentlig skal. Det har
dagtilbudslederne i Helsingør Centrum erfaret
og derfor har de etableret et samarbejde
med distriktsskolen om udsat SFO-start. Det er muligt, fordi Helsingør Kommune i disse år
er sat fri fra de regler, som dagtilbuddene normalt er underlagt.
- Ideen opstod, fordi vi alle sammen har sendt børn af sted i
SFO, hvor vi havde det dårligt, fordi vi ikke syntes, de var
klar, forklarer Lone Hauge Pedersen, leder i Børnehuset
Sommerlyst.
De børn, som får udsat deres SFO-start, kan blive i de velkendte rammer i børnehaven
sommeren over. De vil typisk være i gang med at blive udredt, fordi dagtilbud og forældre
igennem længere tid har været bekymrede for deres trivsel og udvikling. Måske har
børnene allerede fået udsat deres skolestart et år på baggrund af bekymringerne.
Vil ikke trives
Det betyder, at de formentlig ikke skal begynde i den almindelige folkeskole
og derfor
giver det ingen mening for dem at gå i SFO på den lokale skole i de tre måneder inden
skolestart.
- De vil i reglen ikke trives i en SFO med mange børn og færre voksne end i børnehaven. I
SFO’en er der tilmed en tre uger lang sommer-camp,
hvor børnene er sammen på kryds
og tværs af kommunens SFO’er, og for et sårbart barn vil det virke som endnu et voldsomt
skift, siger Sanne Ingemann Andersen, leder af Børnehuset Mariakringlen.
Skoler er meget lydhøre
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0006.png
Derfor har dagtilbuddene i Helsingør Centrum
som udover Sommerlyst og Mariakringlen
tæller Rosenkilden og Stjernedrys
indledt et samarbejde med Helsingør Skole om udsat
SFO-start. Og skolen har været meget lydhør, fortæller dagtilbudslederne.
- Samarbejdet er rigtig godt, og skolen lytter meget til vores
vurdering, fortæller Annika Jensen, leder af Børnehuset
Rosenkilden.
I gennemsnit har dagtilbuddene i Helsingør Centrum hver et barn om året, som kan have
glæde af en udsat SFO-start.
- Typisk sker der det, at udredningen når at blive klar i løbet af sommeren. Og så kan
barnet komme i det rigtige skoletilbud fra begyndelsen og har undgået et unødvendigt skift
til SFO, siger Berit Laursen, leder af Børnehuset Stjernedrys.
De fire dagtilbud vil meget gerne blive ved at tilbyde børn med særlige behov en udsat
SFO-start
også efter at frisættelsesperioden udløber. Det håber de, at der bliver
mulighed for.
- Man kan synes, at det er få børn, der drejer sig om. Men for den enkelte kan det betyde
en verden til forskel, understreger Sanne Ingemann Andersen.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0007.png
Pædagoger
udveksler erfaringer
på tværs af
dagtilbud
De fem dagtilbud i Netværk Nord henter inspiration hos hinanden
og skaber relationer på tværs for at udvikle pædagogikken.
Børnene fra blå stue i Børnehuset Ålsgårde sidder på hver deres yogamåtte. De har netop
tændt for deres ’yogaknap’ og har al opmærksomheden rettet mod Marie Buhl Borup.
Marie er til daglig pædagog i Børnehuset Hellebæk
men i dag er hun på besøg i
Ålsgårde for at lave yoga med blå stues børn. Børnene iagttager hende opmærksomt
og
det samme gør deres voksne, Ane Scheel Nielsen og Sophie Gotsæd. De lærer af Marie
og hende yogaøvelser.
Marie begynder med yogaremsen:
Jeg er en lille yogi, jeg smiler med hjertet,
er noget af
ordlyden. Børnene gentager den. Bagefter går de
’tur i skoven’ og møder forskellige dyr.
De skal bl.a. hoppe som en frø, samle nødder som et egern og lette ben som en hund.
Øvelserne slutter med afslapning, hvor børnene ligger på hver deres måtte. De får en
badeand i farvet plastic på maven og kan følge med i, hvordan den hæver og sænker sig i
takt med deres vejrtrækning.
Udveksler erfaringer
Maries besøg i Børnehuset Ålsgårde er led i et øget samarbejde om pædagogikken på
tværs af dagtilbuddene i ’distrikt nord’, som omfatter Børnehuset Ålsgårde, Børnehuset
Hellebæk, Børnehuset Nyrup, Hallandsgården og Børnehuset Klatretræet i Hornbæk.
Frisættelsen af dagtilbud har for alvor sat skub i samarbejdet, fordi den har givet anledning
til at nytænke pædagogikken.
- Tanken er, at vi i vores forskellige børnehuse har
kompetencer, som vi kan bruge til udvikling på tværs,
fortæller Pia Lykke Johansson, leder i Børnehuset Ålsgårde:
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0008.png
- Tidligere har vi i de enkelte huse været tilbøjelige til at hyre dyre oplægsholdere eller
praktikere som fx yoga-entusiaster eller andre eksterne fagpersoner. Men vi vil hellere
kigge mere indad og værdsætte og bruge det, vi har i forvejen. Ud over de faglige og
relationelle effekter ved samarbejdet på tværs er der også en økonomisk gevinst, fortæller
Pia Lykke Johansson.
De fem dagtilbud i distrikt nord har forskellige styrker, som de kan lære fra sig af. Og yoga-
besøget fra Hellebæk er et eksempel på, at nogen kan noget, som andre i netværket kan
have glæde af.
Der gik nemlig ikke mange minutter, fra Ane og Sophie nævnte for Pia Lykke Johansson,
at de gerne ville supplere den ugentlige rytmik på blå stue med yogaøvelser, til de var sat i
kontakt med Marie fra Hellebæk.
Positivt stemt
På blå stue er yogaen slut efter et kvarter. Det er vigtigt at stoppe, mens alle børn fortsat
kan bevare koncentrationen. Men måtterne ligger stadig på gulvet, og børnene leger på
dem, mens Marie, Ane og Sophie udveksler erfaringer fra dagligdagen i deres respektive
huse.
Marie fortæller fx, at et mål med yogaen er, at børnene får ro i krop og sind og bliver bedre
til at aflæse hinanden.
- Det giver færre konflikter i dagligdagen. Fx er det rigtig fint,
hvis børnene kan se, om andre har lyst til, at de rører ved
dem, siger hun.
Ane og Sophie er meget positivt stemt over for yogaøvelserne og tænker helt bestemt, at
de vil bruge nogle af dem i rytmikken fremover.
- Øvelserne spiller meget godt sammen med de ting, vi laver i forvejen, siger Ane. - Så det
er bare om at finde på nogle historier som ramme for yogaen - og kaste os ud i det.
I det hele taget har Ane og Sophie været glade for Maries besøg, og de ser frem til at
samarbejde mere med deres kolleger fra andre dagtilbud i fremtiden.
- Det har været meget lærerigt og spændende at høre om
Maries erfaringer. Det er inspirerende at høre om, hvordan
de har arbejdet med yogaen i Hellebæk
og nu kender vi
hinanden, så hvis vi er i tvivl om noget, er det nemt at ringe
til Marie og spørge, siger Sophie.
Netop båndet, som er skabt på tværs af de to dagtilbud, er en vigtig gevinst ved det nye
samarbejde, understreger Pia Lykke Johansson.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0009.png
- Samtidig med at vi hos os har fået nye redskaber til at lave yoga, er der også bundet
nogle bånd mellem medarbejdere, som på længere sigt kan skabe nye platforme for
samarbejde på tværs af børnehusene, slutter hun.
En badeand på maven øger børnenes fokus på deres vejrtrækning.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0010.png
Karoline kommer
med ekstra tid til
fordybelse
Karoline de la Motte er fordybelsespædagog i Børnehuset Søbæk
og en ekstra ressource, som stuerne har glæde af på skift.
For Karoline de la Motte er stillingen som fordybelsespædagog et drømmejob. Siden 2021
har hun været ansat i Søbæk Børnehus som en ekstra ressource, der går på tværs af
stuerne. Huset rummer både vuggestue- og børnehavegrupper, og Karoline er to uger hos
en gruppe, før hun ’flyver’ videre
til den næste.
- Når jeg er på en stue, er vi fire voksne, og det giver mange ekstra muligheder. Vi kan fx
dele børnene op og tage på større ture eller gå i dybden med et tema, fortæller hun.
Karoline planlægger forløbene sammen med personalet fra stuen. Det er personalets gode
ideer og ønsker, der er udgangspunktet for det pædagogiske forløb. Det kan handle om
konflikthåndtering, følelser, at være selvhjulpen i garderoben etc.
- Vi retter opmærksomheden mod området, gerne med et
kreativt projekt. I en børnehavegruppe laver vi fx masker i
papmaché. Maskerne kan udtrykke forskellige følelser, som
vi taler om. Man kan være fjollet, vred, glad, ked af det…,
siger Karoline.
I arbejdet er det processen og det pædagogiske, der fylder
og ikke nødvendigvis at der
skal komme et flot produkt ud af det.
- Det er en metode, som
LegeKunst
(et forskningsprojekt i Helsingør Kommune, som
Søbæk har været en del af, red.)
har inspireret mig til, fortæller Karoline.
På jagt efter frøer
Et projekt sidste sommer havde fokus på natur, og Karoline møder stadig børn, som kan
huske, da de kiggede efter frøer sammen.
- Vi fandt ingen frøer
men at børnene kan huske det, viser, at det gjorde indtryk. Det
samme gælder, når forældrene siger, at deres børn har fortalt om noget, vi har lavet
sammen.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0011.png
Efter hver 14 dages periode evaluerer Karoline i samarbejde med stuens personale. Og
der er altid meget konkrete mål for børnegruppen. Fx at de skal blive bedre til at lege uden
konflikter, sige stop i stedet for at slå eller lignende.
De aktiviteter, Karoline sætter i søen, er for alle stuens børn. Men hvis et barn har særlige
behov, kan hele gruppen arbejde med en aktivitet, der understøtter det.
- Så finder vi en aktivitet, som omfavner det særlige behov -
og samtidig kommer alle til gode. Det kan fx være, at vi
gerne vil have bestemte børn til at sætte ord på de ting, vi
laver. Så er det en sejr, når vi pludselig opdager, at 'hov, der
sagde han det!' Men samtidig har alle børnene glæde af at
sætte ord på tingene, forklarer Karoline.
Tilbagemelding: Det virker!
Tilbagemeldingen fra medarbejderne er, at de kan se, den særlige indsats virker.
- Som regel kan vi se, at indsatsen har rykket noget. Alene den øgede opmærksomhed, fx
på bestemte mønstre hos børnene, kan være meget værd. Det handler også om at få
personalet til at reflektere over den måde, de arbejder på. Hvis jeg ser noget, der undrer
mig, spørger jeg ind til det, og vi vender, om der kan være andre måder at gøre tingene
på.
På den måde er Karoline med til at udvikle den pædagogiske praksis i børnehuset.
- Det gør en stor forskel, at Karoline er fast tilknyttet
børnehuset. Hun står for en permanent, faglig udvikling, i
modsætning til, når der kommer folk udefra i kortere forløb,
understreger Henrik Groth Nielsen, leder i Søbæk
Børnehus.
I det hele taget er han meget glad for, at børnehuset har en fordybelsespædagog.
- Det giver energi at lave praksisnære forløb med værdi for børnene på de enkelte stuer,
siger han:
- Det har også stor betydning, at Karoline kender alle stuer og kan sprede viden og gode
ideer på tværs af børnehuset. Det betyder øget kendskab til hinandens arbejde, selv om
huset er stort. Samtidig er Karoline til stede i huset hver dag, hvis personalet har behov for
sparring.
Fakta:
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0012.png
Ansættelsen af en fordybelsespædagog er sket som en prøvehandling, efter at Søbæk
Børnehus i lighed med kommunens øvrige dagtilbud i en fireårig forsøgsperiode er
blevet
frisat
fra det meste af den lovgivning, som dagtilbudsområdet er underlagt.
Karolines løn bliver taget af Søbæks midler til minimumsnormering.
Der har været positiv feedback fra forældrene i forhold til at have en ekstra hånd på
stuerne - og på temaerne for de pædagogiske forløb.
Karoline de la Motte foran et stort maleri, som vuggestuebørn i Søbæk har malet - med
brug af stort set hele kroppen.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0013.png
Fokus på
overgangen mellem
børnehave og skole
Øget samarbejde mellem børnehave og skole giver en nemmere
overgang for de nye skolebørn i Netværk Snekkersten.
I Netværk Snekkersten har dagtilbuddene brugt frisættelsen til at nytænke samarbejdet
med skolen om overgangen for de børn, som skal begynde i børnehaveklassen.
I det nye samarbejde sidder en leder fra Skolerne i Snekkersten med ved bordet, når
børnehavepædagoger og forældre mødes til samtale om et kommende skolebarn.
Samtalen finder sted, før skoleindskrivningen begynder, og på den måde får skolen på et
tidligt tidspunkt indblik i og viden om de børn, som skal begynde hos dem.
Den nye arbejdsgang betyder samtidig, at pædagogerne i børnehaven får frigivet noget
tid, som de før har brugt på at skrive lange overdragelsespapirer.
- Tidligere er der gået tid fra børnene til pædagogernes skrivearbejde. I det nye
samarbejde udfylder pædagog, forældre og skoleledelse papirerne i fællesskab, og
skoleledelsen kan stille de spørgsmål, som er relevante for dem, forklarer Teena Larsen,
leder af Børnehuset Villa Kulla.
Også forældrene får mulighed for at vende spørgsmål, der fylder, fx om skoleparathed og
andre usikkerhedsmomenter. Det er frivilligt, om forældrene vil have skoleledelsen med til
mødet, men langt de fleste siger ja tak.
Forældre er positive
- Vi oplever, at forældrene reagerer positivt på at møde skoleledelsen. De er jo en vigtig
medspiller i det her. Det handler i høj grad om tryghed og om at sikre, at vigtig viden om
barnet ikke går tabt i overgangen, fortæller Jette Kray Alsgaard, leder af Børnehuset
Snekkersten.
For skolen giver samarbejdet et godt fingerpeg om, hvilken årgang man ser ind i. På den
måde kan man forsøge at allokere ressourcer, der passer til børnegruppens behov.
- Det er vigtigt, at man får samarbejdet med forældrene så
tidligt i stand som overhovedet muligt, så vi sikrer, at
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0014.png
børnene kommer i trivsel i skolen, siger Mads Hasselgaard,
leder af Skolerne i Snekkersten.
For Mads Hasselgaard er tiden, som skoleledelsen bruger på at være med ved
samtalerne, godt givet ud.
- Forældrene kan have mange spørgsmål, som fx hvor mange børn der er i klasserne, og
hvordan tingene fungerer i SFO’en. Når vi allerede har besvaret en del spørgsmål
til det
indledende møde, kan vi mærke, at vi får færre opkald, når skoleindskrivningen begynder,
fortæller han og fortsætter:
- Somme tider kan man ligefrem se, hvordan forældrenes
skuldre falder ned i løbet af mødet. Simpelthen fordi de får
talt om de ting, som kan gøre dem urolige, også med os fra
skolen.
Godt klædt på
De kommende skolebørn møder skolen op til fire gange, inden de skal begynde i SFO
til
infomøde, store legedag og et par gange, hvor de er på besøg med deres børnehaver. Det
betyder, at
de er godt klædt på, når første dag i SFO’en oprinder.
For personalet i børnehusene er der også mange fordele ved det øgede samarbejde med
skolen.
- Der går ikke så meget tid fra børnene, når vi udfylder overdragelsespapirerne sammen
med forældre og skole. Samtidig er det rigtig rart for pædagogerne, at de kender
skoleledelsen og kan ringe til fx Mads eller Mia, når ting omkring et barn skal afklares
inden skolestart, siger Pernille Roe, leder af Børnehuset Snerlen.
Det bliver også nemmere for pædagogerne
i børnehaverne at koordinere med SFO’en, så
de ting, de laver i storegruppen, fx forløb om trafik etc., ikke bliver gentaget, lige når
børnene er begyndt i SFO.
Alt i alt er dagtilbuddene meget glade for det nye samarbejde, som det er planen at køre
videre med, efter at frisættelsesforsøget er afsluttet.
- Vi tager hatten af for skolen, som lægger tiden i det. Det er en tidlig indsats, som vil
noget, siger Katrine Fischer, leder af Børnehuset Kysten.
Fakta
Netværk Snekkersten består af Børnehuset Villa Kulla, Børnehuset Snekkersten,
Børnehuset Kysten og Børnehuset Snerlen.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 143: Præsentation fra Indenrigsudvalgets og Børne- og Undervisningsudvalgets besøg i Helsingør Kommune d. 22/6-23
2732152_0015.png