Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 138
Offentligt
2731224_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
29. juni 2023
Sagsnr.: 23/00799
Kære medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget
Ekspertgruppen for matematik kom i september 2022 med sin rapport
Fælles udvikling af matematik,
der rummer otte udfordringer og et bruttoka-
talog med 61 anbefalede løsningsforslag inden for grundskolen, de gym-
nasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne samt et tværgående per-
spektiv. Til orientering vedlægges ekspertgruppens løsningsforslag.
På baggrund af rapporten har jeg på kort sigt igangsat en revision af de
gymnasiale læreplaner i matematik, da ekspertgruppen her anbefaler en
snarlig revision for at løse en række akutte problemer i faget i gymnasiet.
Jeg vil samtidig også se på behovet for at igangsætte andre initiativer i re-
lation til grundskolen og erhvervsuddannelserne på baggrund af rappor-
ten.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Brev fra børne- og undervisningsministeren vedr. opfølgning på anbefalinger fra ekspertgruppen for matematik
2731224_0002.png
Anbefaling
Uddannelsesområde
Løsningsforslag 1: Styredokumenter
1.1.
Særlig indsats for at styrke området ’tal og algebra’ (Ekspertgrup-
pen foreslår en indsats over 8-10 år)
1.2
Afdækning af anvendte matematikkompetencer i videregående ud-
dannelser
1.3
Justering af Fælles Mål, læseplan, undervisningsvejledning og
prøver
1.4
Revision af læreplanen for B-niveau stx og hf
- med tilsvarende justeringer for de andre læreplaner i matematik
på det gymnasiale område
1.5
Udvikling af selvstændig A-niveau-læreplan for valgfaget matema-
tik A
1.6
Udviklingsarbejde om matematisk modellering – herunder anven-
delsesorientering
1.7
Etablering af flere muligheder for at vælge studieretning med ma-
tematik C
1.8
Forsøg med 3-årigt matematik B
1.9
Forsøg med integration af fysik og matematik på stx
1.10
Sikring af fast normeret undervisningstid på alle niveauer
1.11
Ensartet holddannelse
1.12
Etablering af selvstændigt fagbilag for matematik C-, B- og A-ni-
veau på eux
Løsningsforslag 2: Prøver og test
2.1
Styrket fokus på aftagerperspektivet i opgavekommissionens ar-
bejde
2.2
Obligatorisk mundtlig matematikprøve
2.3
Genindførelse af to-bedømmerordningen med læreren som den
ene bedømmer
2.4
Øget adgang til læse-skrive-teknologi (LST) til de skriftlige prøver
2.5
Fokus på forståelse i Folkeskolens Nationale Færdighedstest i ma-
tematik
2.6 Udvikling af formative test til undervisningsbrug
2.7
Mindre brug af CAS-værktøjer i de skriftlige prøver
2.8
Skriftlig eksamen i matematik på B-niveau på alle gymnasiale ud-
dannelser
2.9
Èn mundtlig prøveform uanset matematikniveau
Tværgående (grundskole
og gymnasial uddannelse)
Grundskole
Grundskole
Grundskole
Grundskole
Grundskole
Gymnasiale uddannelser
Gymnasiale uddannelser
Eud
Tværgående
Tværgående
Grundskole
Gymnasiale uddannelser
Gymnasiale uddannelser
Gymnasiale uddannelser
Gymnasiale uddannelser
Gymnasiale uddannelser
Gymnasiale uddannelser
Eud
Eud
Eud
Løsningsforslag 3: Undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse
3.1
Varig prioritering af national formidling af matematikdidaktisk viden
3.2
Styrket formativ evaluering og feedback i matematikundervisnin-
gen
3.3
”To-matematiklærerordning” i klasser med lavt fagligt niveau
Tværgående
Grundskole
Grundskole
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Brev fra børne- og undervisningsministeren vedr. opfølgning på anbefalinger fra ekspertgruppen for matematik
2731224_0003.png
3.4
Udarbejdelse af vejledning til matematikundervisningen, der sup-
plerer lærerplanen
3.5
Styrkelse af elevernes kompetencer til at læse matematikfaglige
tekster
3.6
Prioritering af matematik
didaktisk forskning om eud
Løsningsforslag 4: Særlig støtte til elever
4.1
Retænkning af specialundervisningen i grundskolen
4.2
Screening til elever i risiko for matematikvanskeligheder
4.3
Udarbejdelse af læseplan med tilpassede mål for matematik rettet
mod elever i specialundervisningstilbud
4.4
Øget samarbejde mellem pædagogisk psykologisk rådgivning
(PPR) og matematikfaget
4.5
Information til hjemmet om matematikfaget
4.6
Udvikling af lokal strategi for indsats for lavtpræsterende elever i
matematik på alle gymnasier
4.7
Udvikling af mulighed for at identificere elever i vanskeligheder i
matematik
4.8
’Brush up’-kursus i matematik til udvalgte elevgrupper
5: Matematikvejledere
5.1
Matematikvejleder på alle skoler
5.2
Styrket ledelsesunderstøttelse af matematikvejlederfunktionen ved
organisering af fagteamets samarbejde
5.3
Oprettelse af vejledernetværk i alle kommuner
5.4
Etablering af digitalt samlingspunkt for matematikvejledere
5.5
Etablering af faste standarder for vejlederens funktionsbeskrivelse
5.6 Matematikvejlederuddannelse på gymnasieniveau
5.7
Matematikvejledere på erhvervsskoler og ny matematikvejlederud-
dannelse til eud
Løsningsforslag 6: Analoge og digitale læremidler
1
6.1
Udvikling af national platform med åbne og undersøgende opgaver
6.2
Bedre muligheder til lærere for kvalificeret at vælge læremidler
6.3
Udvikling af og undersøgelse af brugen af adaptive (digitale) lære-
midler
6.4
Udvikling af forsknings- og erfaringsbaseret undervisningsmateri-
ale
Løsningsforslag 7: Analoge og digitale værktøjer
7.1
Styrkelse af lærernes reflekterede brug af digitale værktøjer
1
Gymnasiale uddannelser
Gymnasiale uddannelser
Eud
Grundskole
Grundskole
Grundskole
Grundskole
Grundskole
Gymnasiale uddannelser
Eud
Eud
Grundskole
Grundskole
Grundskole
Grundskole
Grundskole
Gymnasiale uddannelser
Eud
Grundskole
Grundskole
Gymnasiale uddannelser
Eud
Grundskole
Ved
digitale hjælpemidler
kan fx forstås læse- og staveværktøjer i dansk, Google Translate og
stavekontrol i fremmedsprog, CAS-værktøjer i matematik og nye teknologier som chatbots. Digi-
tale didaktiske læremidler
kan fx være forlagenes fagportaler
3
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Brev fra børne- og undervisningsministeren vedr. opfølgning på anbefalinger fra ekspertgruppen for matematik
2731224_0004.png
7.2
Styrkelse af didaktisk og empirisk baseret viden om brug af CAS i
undervisningen
7.3
Efteruddannelse af lærerne i brug af digitale værktøjer
Løsningsforslag 8: Lærernes grunduddannelse
8.1.
Styrkelse af grundskolelæreruddannelsen
8.2
Bedre muligheder for fordybelse i gymnasiematematikkens indhold
på universitetet
8.3
Indførelse af minimumskrav for faglige kompetencer for eud-lærere
i matematik
Gymnasiale uddannelser
Eud
Grundskole
Gymnasiale uddannelser
Eud
Løsningsforslag 9: Kompetenceudvikling og styrket pædagogisk ledelse
9.1
Ressourcer til matematiklærernes efter- og videreuddannelse skal
i højere grad anvendes til lokal kompetenceudvikling
9.2
Håndtering af interne overgangsproblemer
9.3
Styrkelse af rammerne for lærernes professionelle samarbejde
9.4
Etablering af masteruddannelse i matematikundervisning for gym-
nasielærere
9.5
Udbud af flere ph.d.-stipendier i den gymnasiale matematiks didak-
tik
9.6
Etablering af efteruddannelse i funktionel erhvervsrettet matematik
9.7
Prioritering af tværfaglig forberedelse af matematikundervisningen
9.8
Indførelse af obligatoriske introduktionskurser for nye lærere på er-
hvervsuddannelser
Løsningsforslag 10: Netværk og lokale samarbejder
10.1
Etablering af lokale matematiksamarbejder mellem grundskole og
ungdomsuddannelser
Tværgående
Grundskole
Grundskole
Gymnasiale uddannelser
Gymnasiale uddannelser
Gymnasiale uddannelser
Eud
Eud
Eud
4