Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2644108_0001.png
Kære Børne- og Undervisningsudvalg
Med et nyt folketing, en ny regering og en ny minister er der selvfølgelig mange punkter, der kræver
opmærksomhed. Med henvisning til rapporten fra Ekspertgruppen for matematik, som i september 2022
offentligt gjorde deres rapport, vil vi kraftigt opfordre til at Ministeren prioriterer Matematikfaget højt.
Rapporten fra ekspertgruppen kan læses her:
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2022/sep/220921-ekspertgruppe-er-klar-med-anbefalinger-til-at-
styrke-matematikfaget
Ekspertgruppen skriver i deres rapport på side 41:
” Ekspertgruppen anbefaler, at forslaget om revision af læreplanen for B-niveau for stx og hf
gennemføres
hurtigst muligt
under hensyntagen til de øvrige anbefalinger med kobling til
denne.”
Yderligere skriver ekspertgruppen, også på side 41:
”Ekspertgruppen anbefaler, at der pba. de beskrevne udfordringer igangsættes en grundig
revision af B-læreplanerne for stx og hf med tilsvarende justeringer i de andre læreplaner for
matematik på det gymnasiale område. Princippet for revisionen bør følge
Matematikkommissionens anbefaling om en læreplan med færre emner, der til gengæld
behandles i større dybde (Grønbæk et al., 2017).”
I maj 2022 fik Matematiklærerforeningen udarbejdet en spørgeskemaundersøgelse (i samarbejde med GL og
analysefirmaet Defgo), som kan findes her:
https://www.lmfk.dk/news/sporgeskemaundersogelse-blandt-
medlemmerne
Der er et meget stort overlap mellem anbefalingerne i ekspertgruppens rapport og vores medlemmers holdning.
Blandt Matematiklærerforeningens medlemmer er 90% enig i, at pensum er for omfattende på stx B-niveau, og
der ønskes en revision af læreplanerne.
Elever kan trænes til at løse eksamensopgaver med computer uden at forstå den bagvedliggende
matematik
Computeren har i dag en dominerende rolle ved den skriftlige eksamen. Ekspertgruppen skriver følgende på side
13:
”Ekspertgruppen anbefaler, at brug af CAS- værktøjer udgår fra, eller kraftigt reduceres i,
de skriftlige prøver på A- og B-niveau.”
81% af Matematiklærerforeningens medlemmer mener, at elever kan trænes til at løse eksamensopgaver med
CAS (computerprogrammer) uden at forstå den bagvedliggende matematik.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 12: Henvendelse af 8/1-23 fra Matematiklærerforeningen vedr. rapporten fra Ekspertgruppen for matematik og dens anbefalinger om at prioriterer matematikfaget højt
2644108_0002.png
Mere fokus på tal og algebra
Ekspertgruppen skriver følgende på side 18:
”En medvirkende årsag til de tiltagende problemer med elevers læring af tal og algebra på alle
tre uddannelsesområder er de seneste årtiers hastige indførelse af digitale læremidler og digitale
værktøjer, og en delvist uhensigtsmæssig brug af værktøjerne i undervisningen. Det er fx
uhensigtsmæssigt at overlade for stor en del af de grundlæggende regneoperationer og
bogstavmanipulationer til de digitale værktøjer. Dette kan nemlig fjerne fokus i
undervisningen fra nødvendigheden af, at eleverne ud- vikler og vedligeholder disse
grundlæggende færdigheder og forståelser inden for tal og algebra.”
85% af Matematiklærerforeningens medlemmer mener ikke, at nye elever kan benytte brøker,
procenter og potenser.
Grundforløbet
Matematiklærerforeningen anser grundforløbet i sin nuværende form for forstyrrende for
elevernes læring og faglige progression. I vores spørgeskemaundersøgelse svarer 68% af
matematiklærerne, at grundforløbet bør afskaffes.
Der er mange ting at gå i gang med, men læreplansændringer bør være første skridt. Dels er
det relativt udgiftsneutralt, og dels ser vi muligheden for relativt hurtigt at øge motivationen
og trygheden i faget og dermed fagligheden blandt eleverne.
Vi stiller selvfølgelig gerne op til uddybende spørgsmål eller dialog.
Venlig hilsen
Matematiklærerforeningen
Kontaktinfo
Mail:
[email protected]
Matematiklærerforeningen
Toldboden 3, 2. sal D18
8800 Viborg
Hjemmeside:
mat.dk