Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2719601_0001.png
Ansøgere til gymnasierne er blevet fordelt
I år er ansøgerne til de gymnasiale uddannelser som noget nyt blevet for-
delt centralt af Børne- og Undervisningsministeriet og regionerne. Forde-
lingen betyder, at 94 pct. af ansøgerne har fået plads på deres 1. prioritet.
94 pct. af ansøgerne til de gymnasiale uddannelser (stx, hf, hhx, htx og pre-ib) har
fået plads på deres 1. prioritet. Det viser opgørelsen af fordelingen af ansøgere,
som for første gang er foretaget centralt af Børne- og Undervisningsministeriet og
regionerne.
Fordelingen tager først og fremmest udgangspunkt i ansøgernes egne prioriterede
ønsker om, hvilke gymnasier de ønsker at gå på, således at en 1. prioritetsansøger
altid får pladsen frem for en 2. prioritetsansøger osv. Hvis der er flere ansøgere
end pladser på et givet gymnasium, fordeles pladserne til de ansøgere, der har kor-
test transporttid fra bopæl til gymnasiets adresse.
Ansøgerne er blevet fordelt efter disse velkendte fordelingsprincipper, fordi rege-
ringen tog initiativ til en tilbagerulning af de oprindeligt vedtagne regler om forde-
ling efter forældreindkomst i visse dele af landet.
Kapacitetsfastsættelse
I år er også første år, hvor gymnasiernes kapaciteter (antal elevpladser på hvert
gymnasium) er blevet fastsat i Børne- og Undervisningsministeriet.
Kapaciteten er fastsat centralt ud fra et princip om stram kapacitetsstyring, hvilket
betyder, at kapaciteten (antal elevpladser) i udgangspunktet, samlet set og i den en-
kelte region, skal svare til det forventede antal ansøgere til de gymnasiale uddan-
nelser det pågældende skoleår.
Kapaciteterne fastsættes på baggrund af en række kriterier og hensyn, herunder
blandt andet med henblik på at understøtte små afdelinger i institutioner i tyndt-
befolkede områder og gymnasier med midlertidigt stop for optag.
Faktaboks
Førsteprioritetsopfyldelse på landsplan
I tabellen nedenfor fremgår førsteprioritetsopfyldelsen på landsplan for hver af
gymnasiale uddannelser.
Stx
93 pct.
Hf
96 pct.
Hhx
96 pct.
Htx
98 pct.
Center for Gymnasier,
Erhvervs- og
Voksenuddannelser/MLZS
Sagsnr.: 23/09233
Pre-IB
97 pct.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Orientering om offentliggørelse af fordeling af ansøgere til gymnasiale uddannelser i 2023
2719601_0002.png
Anm.: Bemærk at tallene er afrundet til nærmeste heltal.
Da det er første gang, ansøgerne fordeles centralt af Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet og regionerne, findes der ikke opgørelser fra tidligere år, som dette års
opgørelse kan sammenlignes med.
Ifølge en tidligere opgørelse foretaget af Danske Regioner om den decentrale for-
deling under de hidtidige regler (som dermed ikke er sammenlignelig med dette
års opgørelse), har førsteprioritetsopfyldelsen ligget mellem 92,6 pct. og 94,2 pct.
på stx-uddannelsen i perioden 2020-2022 (kilde).
Faktaboks
Hvordan foregår fordelingen?
Fordelingen af ansøgere til de gymnasiale uddannelser sker som noget nyt i en
landsdækkende fordelingsmekanisme administreret af Børne- og Undervisnings-
ministeriet, som man kender det fra de videregående uddannelser. Fordelingen
sikrer, at så mange ansøgere som muligt får deres førsteprioritet opfyldt inden for
de fastsatte fordelingsregler.
Fordelingen tager først og fremmest udgangspunkt i ansøgerens egne prioriterede
ønsker om, hvilke gymnasier ansøgeren ønsker at gå på.
I skoleåret 2023/24 fordeles ansøgere i hele landet dernæst på baggrund af trans-
porttiden fra ansøgerens bopæl til gymnasiets adresse, hvis der er flere ansøgere
end pladser på et bestemt gymnasium.
Hvis det ikke er muligt at finde en plads på et gymnasium, som ansøgeren har øn-
sket, vil fordelingsmekanismen forsøge at finde en plads på den uddannelse, som
ansøgeren har som sin 1. prioritet, på et gymnasium, hvor vedkommende har kor-
test mulig transporttid inden for maksimalt 45 minutter.
Hvis fordelingsmekanismen ikke kan finde plads til ansøgeren, skal regionen for-
dele ansøgeren ud fra de samme kriterier som fastsat i fordelingsmekanismen.
Læs mere om den nye praksis for elevfordeling og kapacitetsfastsættelse på
https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/adgang-og-optagelse/elevforde-
ling
2