Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 111
Offentligt
UDKAST 24. april 2023
Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del - Bilag 111
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Sænkelse af klasseloftet i børnehaveklassen og på 1.-2. klassetrin)
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1396 af 5. oktober 2022,
som ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, § 1 i lov nr. 209
af 5. marts 2019 og § 1 i lov nr. 882 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 17
indsættes før stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 1.
Elevtallet i børnehaveklassen og på 1. og 2. klassetrin må nor-
malt ikke ved skoleårets begyndelse overstige 26. Kommunalbestyrelsen
kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal på de i 1. pkt. nævnte
klassetrin, dog ikke over 28.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og 3.
2.
To steder i
§ 17. stk.1,
der bliver stk. 2, ændres »i grundskolens klasser«
til: »på 3.-9. klassetrin«.
3.
I
§ 25, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 17, stk. 1«: »og 2«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. august 2024.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, finder anvendelse for nye årgange i børnehaveklassen
fra og med skoleåret 2024/25.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen
UDKAST 24. april 2023
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Dette lovforslag udmønter en aftale, som den daværende regering (Social-
demokratiet) indgik den 28. september 2022 med Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folke-
parti og Liberal Alliance om at sænke klasseloftet i folkeskolen til 26 ele-
ver i 0.-2. klasse fra skoleåret 2023/24.
I henhold til aftalen er partierne er enige om, at det er afgørende, at alle
børn får en god skolestart, der understøtter børnenes faglige, trivselsmæs-
sige og sociale udvikling.
Aftalepartierne er derfor enige om at sænke klasseloftet i folkeskolen til 26
elever i 0.-2. klasse, dog med mulighed for op til 28 elever i særlige tilfæl-
de, for nye årgange fra skoleåret 2023/24.
I henhold til aftalen vil klasseloftet i grundskolen i øvrigt fortsat være 28
elever, dog med mulighed for op til 30 elever i særlige tilfælde.
Som følge af folketingsvalget og den lange regeringsdannelse har det ikke
været muligt at fremsætte lovforslaget, som skal udmønte den politiske
aftale, så de nye regler kan træde i kraft fra skoleåret 2023/24 som oprin-
deligt aftalt.
Det foreslås derfor, at ændringen træder i kraft den 1. august 2024 og får
virkning for nye årgange fra skoleåret 2024/25.
2. Sænkelse af klasseloftet
2.1. Gældende ret
Det fremgår af folkeskolelovens § 17, stk. 1, at elevtallet i grundskolens
klasser normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets begyndelse. Kommu-
nalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal i grund-
skolens klasser, dog ikke over 30.
Modifikationen i § 17, stk. 1, 2. pkt., hvorefter kommunalbestyrelsen i
særlige tilfælde kan tillade et højere elevtal, dog ikke over 30, blev indsat
ved lov nr. 826 af 21. december 1988 om ændring af lov om folkeskolen
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen
UDKAST
(Klassestørrelser, skolenedlæggelser og samlæsning m.v.) som folkeskole-
lovens daværende § 15, stk. 1.
Af de specielle bemærkninger til den foreslåede bestemmelse fremgår føl-
gende om forståelsen af bestemmelsen, jf. Folketingstidende 1988-89, til-
læg A, sp. 2885:
”På
1-sporede skoler vil blot 29 elever i en enkelt årgang betyde, at skal
dannes 2 klasser. Konsekvensen af 2 relativt små klasser vil ofte være, at
elevtimetallet bliver forholdsvis lavt.
Endvidere forekommer det meget uheldigt, at en enkelt eller nogle få til-
flyttere til et skoledistrikt kan betyde, at eksisterende klasser skal deles.
Af hensyn til eleverne anses det for vigtigere, at undervisningstiden kan
fastholdes på et højt niveau, frem for at der dannes for små klasser med et
mindre timetal til følge.
Formålet med den ændrede formulering af § 15, stk. 1, har alene været at
tilvejebringe en vis fleksibilitet, så kommunerne i særlige tilfælde kan
danne klasser med lidt over 28. Der er derfor foreslået et maksimum på
30.”
De ovenfor citerede forarbejder viser således, at særlige tilfælde f.eks. om-
fatter nytilflyttede elever i løbet af skoleåret.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med aftale af 28. september 2022 blev det besluttet at sænke klasseloftet i
folkeskolen til 26 elever i 0.-2. klasse.
Det er vigtigt, at de yngste elever får en god skolestart, som understøtter
børnenes faglige, trivselsmæssige og sociale udvikling.
Det foreslås på denne baggrund at indsætte en ny § 17, stk. 1, i folkeskole-
loven, hvorefter elevtallet i børnehaveklassen og på 1. og 2. klassetrin
normalt ikke ved skoleårets begyndelse må overstige 26. Kommunalbesty-
relsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal på de nævnte klas-
setrin, dog ikke over 28.
Klasseloftet på grundskolens øvrige klassetrin vil forblive uændret, således
at det fortsat vil være 28 elever, dog med mulighed for op til 30 elever i
særlige tilfælde.
3
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen
UDKAST
Den foreslåede model for børnehaveklassen til og med 2. klassetrin bety-
der, at udgangspunktet her er 26 elever i klassen, men i lighed med den
gældende retstilstand vil der i særlige tilfælde kunne tillades et højere elev-
tal, dog ikke over 28.
Det er ikke hensigten med dette lovforslag at ændre forståelsen af begrebet
”særlige
tilfælde”, som det i dag benyttes i den gældende bestemmelse i
folkeskolelovens § 17, stk. 1. Særlige tilfælde vil således også fremover
skulle forestås således, at det f.eks. omfatter nytilflyttede elever i løbet af
skoleåret, hvor der konkret kan være behov for en vis fleksibilitet, så
kommunerne i særlige tilfælde kan danne klasser med lidt over 26. Be-
stemmelsen skal således sikre, at elev nr. 27 ikke automatisk udløser to
meget små klasser, som konkret f.eks. kan medføre en uhensigtsmæssig
anvendelse af ressourcer lokalt. Der er derfor foreslået et maksimum på
28. Hensynet bag bestemmelsen er de samme som bag den gældende be-
stemmelse i § 17, stk. 1, 2. pkt.
For nærmere om sænkelse af klasseloftet i børnehaveklassen og på 1.-2.
klassetrin henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-3, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre varige kommunale merudgifter til lærer-
og pædagoglønninger.
De kommunale merudgifter til lærer- og pædagoglønninger skønnes at
udgøre 18,2 mio. kr. i 2024, 63,0 mio. kr. i 2025, 107,8 mio. kr. i 2026 og
132,5 mio. kr. fra 2027 og frem. De økonomiske konsekvenser skal DUT-
forhandles med kommunerne.
Hertil vurderes der at være kommunale anlægsudgifter i implementerings-
årene til oprettelse af nye klasselokaler mv. Der er afsat en reserve på 52
mio. kr. årligt i perioden 2023-2025.
Lovforslaget vurderes at følge principperne for digitaliseringsklar lovgiv-
ning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
4
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen
UDKAST
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. maj 2023 til den 6. juni
2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Ankestyrelsen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL)
Lederfor-
ening, Børnenes Bureau, Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesud-
valg (CFU), CEPOS, Cevea, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private
Skoler
grundskoler & gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk Er-
hverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Oplysnings For-
bund, Dansk Psykolog Forening, Dansk Skoleforening for Sydslesvig,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervs-
skoler og -Gymnasier
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -
Gymnasier
Lederne, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske
HF og VUC
Bestyrelserne, Danske Landbrugsskoler, Danske Musik- og
Kulturskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske
Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler
–Bestyrelserne,
Danske Underviserorganisationers Samråd, DEA, Den uvildige konsulent-
ordning på handicapområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd, Deut-
scher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Erhvervsskolelederne, EVA - Danmarks Evalueringsin-
stitut, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Folkeligt Oplysnings Forbund,
Fora, Fag og Arbejde, Foreningen af katolske skoler i Danmark, Forenin-
gen af Kristne Friskoler, Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen til gavn
for børn og unge (fobu), Foreningsfællesskabet, Ligeværd, Forhandlings-
fællesskabet, Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, Gymnasiernes Be-
styrelsesforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, HK/Kommunal,
HK/Stat, HvorErDerEnVoksen, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
5
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen
2707981_0006.png
UDKAST
KL, Kraka, LandboUngdom, Landdistrikternes Fællesråd, Landselevbesty-
relsen for det pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Lands-
foreningen af Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for førtidspensioni-
ster, Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsorganisationen Danske
Daginstitutioner (LDD), Landsorganisationen for sociale tilbud (LOS),
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for PPR-
chefer, Lederne, Ledersamrådet, Lilleskolerne, LOF, Lærernes Centralor-
ganisation, Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring
FGU, Nationalt Center for kompetenceudvikling, Netværket for kostafde-
linger, OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes Landsfor-
ening, Private Gymnasier og Studenterkurser, Red Barnet, Rigsrevisionen,
Rådet for Børns Læring, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser (REU), Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professi-
onsbacheloruddannelser, Sammen-slutningen af Steinerskoler i Danmark,
Sammenslutningen af Unge Med Handicap, Selvejende og private institu-
tioners forening (Spifo), Skole og Forældre, Skolelederforeningen, Social-
pædagogernes Landsforbund, Ud-dannelsesforbundet, Uddannelsesleder-
ne, Ungdomsringen, Ungdomsskole-foreningen og Ungdomsuddannelser-
nes Vejlederforening.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
Negative konsekven-
ser/mindreudgifter (hvis ja, ser/merudgifter (hvis ja, an-
angiv omfang/Hvis nej, anfør giv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget skønnes at
medføre kommunale merud-
gifter på ca. 132,5 mio. kr.
årligt efter fuld indfasning.
Der er afsat en reserve på 52
mio. kr. årligt i perioden
2023-2025 til kommunale
anlægsudgifter til oprettelse
af nye klasselokaler mv.
Ingen
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
6
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen
2707981_0007.png
UDKAST
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Miljø- og naturmæssige kon- Ingen
sekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de principper
for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering/
Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej
X
7
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 17, stk. 1, i folkeskoleloven, at elevtallet i grundskolens
klasser normalt ikke må overstige 28 ved skoleårets begyndelse. Kommu-
nalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal i grund-
skolens klasser, dog ikke over 30.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1 i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 17, stk. 1, 1. pkt.,
at elevtallet i
børnehaveklassen og på 1. og 2. klassetrin normalt ikke ved skoleårets
begyndelse må overstige 26.
Den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, 1. pkt., vil medføre, at elevtallet
i børnehaveklassen og på 1. og 2. klassetrin normalt ikke ved skoleårets
begyndelse må overstige 26. Dette vil således være udgangspunktet, når
der dannes klasser lokalt.
Det fremgår endvidere af den foreslåede ændring af
§ 17, stk. 1, 2. pkt.,
at
kommunalbestyrelsen dog i særlige tilfælde kan tillade et højere elevtal på
de i 1. pkt. nævnte klassetrin, dog ikke over 28. Den gældende bestemmel-
se i § 17, stk. 1, bliver herefter § 17, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse i § 17, stk. 1, 2. pkt., vil medføre, at kommu-
nalbestyrelsen i særlige tilfælde kan tillade et højere elevtal på de i 1. pkt.,
nævnte klassetrin, dog ikke over 28.
Det er hensigten, at bestemmelsen skal fortolkes i overensstemmelse med
den gældende retstilstand i forhold til den gældende bestemmelsen i § 17,
stk. 1, 2. pkt., hvorefter
”særlige tilfælde”
også fremover vil skulle forestås
således, at det f.eks. omfatter nytilflyttede elever i løbet af skoleåret, hvor
der konkret kan være behov for en vis fleksibilitet, så kommunerne i særli-
ge tilfælde kan danne klasser med lidt over 26. Der er derfor foreslået et
maksimum på 28. Hensynet bag er de samme som bag den gældende be-
stemmelse i § 17, stk. 1, 2. pkt.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i folkeskolelovens § 17, stk. 1, må elev-
tallet i grundskolens klasser normalt ikke ved skoleårets begyndelse over-
stige 28. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere
elevtal i grundskolens klasser, dog ikke over 30.
Det foreslås, at to steder i
§ 17, stk. 1,
ændres ”grundskolens klasser” æn-
dres
til: ”på 3.-9. klassetrin”.
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen er der tale om en konse-
kvensændring som følge af § 1, nr. 1, hvor der foreslås indsat et nyt stykke
i folkeskolelovens § 17, stk. 1, hvorefter elevtallet i børnehaveklassen og
på 1. og 2. klassetrin normalt ikke ved skoleårets begyndelse må overstige
26. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elev-
tal på de i 1. pkt. nævnte klassetrin, dog ikke over 28. Den gældende be-
stemmelse i § 17, stk. 1, bliver herefter § 17, stk. 2.
Henvisningen i § 17, stk. 1, som bliver stk. 2,
til ”grundskolens klasser”
må som en konsekvens heraf ændres til: ”på 3.-9. klassetrin”, da
elevtallet
i børnehaveklassen og på 1. og 2. klassetrin med den foreslåede ændring
omfattes af det nye stk. 1. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i folkeskolelovens § 25, stk. 1, 1. pkt.,
deles skolen i klasser efter antallet af elever, jf. § 17, stk. 1.
Det foreslås, at i
§ 25, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter ”§ 17, stk. 1”: ”og 2”.
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen er der tale om en konse-
kvensændring som følge af § 1, nr. 1, hvor der foreslås indsat et nyt stykke
i folkeskolelovens § 17, stk. 1, hvorfor henvisninger til § 17 må ændres til
en henvisning til § 17, stk. 1 og 2. Der henvises til bemærkningerne til § 1,
nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
9
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen
UDKAST
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. august 2024.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 1, nr. 1, finder anvendelse for nye årgange i bør-
nehaveklassen fra og med skoleåret 2024/25. Det vil betyde, at loven ikke
får virkning for allerede etablerede klasser på 1.-2. klassetrin.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da den gældende folke-
skolelov, jf. dennes § 61, ikke gælder for Færøerne og Grønland og heller
ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland ved kgl. Anordning.
10
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Orientering om høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen
2707981_0011.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1396 af 5. oktober
2022, som ændret ved § 13 i lov
nr. 1746 af 27. december 2016, § 1
i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og §
1 i lov nr. 882 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændringer:
§ 17.
Elevtallet i grundskolens
klasser må normalt ikke ved
skoleårets begyndelse overstige
28. Kommunalbestyrelsen kan dog
i særlige tilfælde tillade et højere
elevtal i grundskolens klasser,
dog ikke over 30.
Stk. 2.
---
1.
I § 17 indsættes før stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 1. Elevtallet i børnehaveklas-
sen og på 1. og 2. klassetrin må
nor-malt ikke ved skoleårets be-
gyndelse overstige 26. Kommu-
nalbestyrelsen kan dog i særlige
tilfælde tillade et højere elevtal på
de i 1. pkt. nævnte klassetrin, dog
ikke over 28.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 2 og
3.
2.
To steder i
§ 17. stk.1,
der bliver
stk. 2, ændres »i grundskolens
klasser« til: »på 3.-9. klassetrin«.
§ 25.
Skolen deles i klasser efter
3.
I
§ 25, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes
antallet af elever, jf. § 17,
efter »§ 17, stk. 1«: »og 2«.
stk. 1. På små skoler og små afde-
linger af skoler, jf. § 55, stk. 1,
2. pkt., kan en klasse omfatte flere
klassetrin op til 7. klassetrin.
Stk. 2-5.
---
11