Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2643104_0001.png
Evaluering af Flexuddannelsen
Hovedresultater fra evalueringen
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Henvendelse fra Glad Fonden om at flexuddannelse til unge med kognitive handicap i fare for at lukke
2643104_0002.png
Kort om Flexuddannelsen
Flexuddannelsen er en toårig forsøgsuddannelse, som er målrettet unge (18-30-årige) med
kognitive handicap. Uddannelsen er udviklet og afprøvet i perioden 2017-2021, og er efterføl-
gende blevet forlænget ad flere omgange. Flexuddannelsen foregår som virksomhedsforlagt
praksislæring, hvor et mindre hold af elever indgår med deres faglærer på en virksomhed.
Flexuddannelsen foregår i tæt samarbejde med virksomheder indenfor de brancher, hvor ud-
dannelsen er blevet udbudt (Lager, Detail, Gastro og Grøn service). Derudover er der tilknyt-
tet en vejleder, som støtter hele vejen rundt om de unge for at få bl.a. transport, det sociale og
det helbredsmæssige til at fungere. På de to første årgange, som er fokus for evalueringen, var
der i alt 95 elever, som påbegyndte uddannelsen.
Illustration af Flexuddannelsens uddannelsesmodel
1 År
Intro
6 ugers intro
Praksislæring på uddannelsesvirksomhed
34 uger på hold med faglærer: 20 timers læring gennem deltagelse i praksis
og 5 timers teori pr. uge
2 År
Praksislæring og individuelle praktikker
32 ugers vekslen mellem individuelle praktikker (ialt ca. 20 uger) på nye virksom-
heder samt forløb med faglærer på uddannelsesvirksomhed
Eksamen
8 ugers eksamensfor-
beredelse og eksamen
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Henvendelse fra Glad Fonden om at flexuddannelse til unge med kognitive handicap i fare for at lukke
2643104_0003.png
Hvordan virker Flexuddannelsen?
Flexuddannelsens virkningsmekanismer er evalueret på baggrund af en programteori.
Programteorien beskriver ud fra et teoretisk afsæt, hvilke aktiviteter, rammer og vilkår i
uddannelsen, der forventes at bidrage til, at unge mennesker med kognitive handicap kan
opbygge kompetencer, komme tættere på arbejdsmarkedet og få et mere selvstændigt liv.
Evalueringen viser, at aktiviteterne i Flexuddannelsen har bidraget til at skabe positive
virkninger for eleverne – både fagligt og socialt. Der er især fire aktiviteter, som evalueringen
indikerer, er vigtige, jf. figuren nedenfor.
Aktiviteter i uddannelsen, som er særligt vigtige for at skabe positive virkninger
Praksislæring på virksomheder
• Undervisning, som foregår ude på uddannelsesvirksomhederne, herunder sidemandsoplæring
ved faglærer og ansatte på virksomhederne.
Feedback, evalueringer og prøver
• Aktiviteter, som sikrer, at eleverne får konstruktiv feedback, og at både elever, faglærere og
vejledere får en bedre viden om elevernes kompetencer og progressionen i disse.
Fællesskaber i praksis og vejledning
• Aktiviteter, som faciliterer, at eleverne kommer til at indgå i fællesskaber med deres
holdkammerater og med ansatte på virksomheden.
Teamsamarbejdet mellem faglærer og vejleder
• Faglig sparring og løbende samarbejde om at sikre, at eleverne får den støtte og vejledning,
de har behov for.
Evalueringen finder desuden, at der især er fire rammer og vilkår, som er særligt vigtige, for at
uddannelsen har skabt de virkningen og resultater, den har gjort. Det drejer sig om:
Tid og plads til relationsopbygning
En lille holdstørrelse
Skarp afgrænsning af målgruppen
• Veldefinerede fagområder, kompetencemål og læringsmål
Datagrundlaget for virkningsevalueringen
• 9 geografisk opdelte workshops med faglærere, vejledere, uddannelsesledere og repræsentanter fra
uddannelsesvirksomhederne
• 2 fokusgruppeinterviews med uddannelsesledere og projektleder
• 14 interviews med elever
• 15 telefoninterviews med faglærere og vejledere
• 82 logbøger udfyldt af faglærere og vejledere
• 9 telefoninterviews med repræsentanter fra uddannelsesvirksomhederne
• 8 telefoninterviews med repræsentanter fra samarbejdskommunerne
• Dokumentation fra evalueringssamtaler efter ca. 30 ugers uddannelse
• Dokumentation fra tredje semesterprøve
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Henvendelse fra Glad Fonden om at flexuddannelse til unge med kognitive handicap i fare for at lukke
2643104_0004.png
Flexuddannelsen skaber resultater
Flexuddannelsen har skabt målbare resultater for eleverne på uddannelsen. Eleverne har
opnået en række konkrete kompetencer, som gør dem i stand til at varetage et arbejde inden
for de brancher, de er uddannet i. Det gælder bl.a. inden for lagerarbejde, butiksarbejde og
køkkenarbejde, hvor mange virksomheder aktuelt har svært finde ved at finde arbejdskraft.
Det betød også, at mange af eleverne på Flexuddannelsen efterfølgende kom i beskæftigelse
(typisk i fleksjob). Evalueringen finder, at Flexuddannelsen næsten fordoblede elevernes
sandsynlighed for at komme i beskæftigelse efter endt uddannelse, sammenlignet med en
tilsvarende gruppe af unge, som ikke deltog i uddannelsen. Eksempelvis var 50 pct. af ele-
verne i beskæftigelse et år efter, uddannelsen var afsluttet, mens kun 27 pct. af personerne i
sammenligningsgruppen var i beskæftigelse.
Flexuddannelsens beskæftigelseseffekt for elever med start aug. 2018
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
4 mdr. efter afslutning1
Deltagergruppe
12
mdr. efter afslutning
50%
33%
21%
27%
Kontrolgruppe
Note: N=36 for deltagergruppen og 1048 for kontrolgruppen. Der findes lignende resultater efter 4 mdr. når
man ser på alle de optagne elever – her har det dog ikke været muligt at opgøre effekten efter 12 mdr.
Kilde: Evaluering af Flexuddannelsen
Desuden har aktørerne i og omkring uddannelsen udtrykt stor begejstring over at have del-
taget i uddannelsen. Virksomheder har været meget tilfredse med det, de fik ud af at deltage
i uddannelsen, og fortæller samtidigt, at deres medarbejdere fik en større arbejdsglæde af at
omgås og samarbejde med de unge på uddannelsen.
De deltagende kommunerne er også meget tilfredse med uddannelsen og fremhæver især
uddannelsens evne til at klæde de unge på til arbejdsmarkedet.
Metode og datagrundlag – opgørelse af beskæftigelseseffekter
Beskæftigelseseffekterne er opgjort på baggrund af data fra forløbsdatabasen DREAM koblet med CPR-numre
for flexeleverne. Kontrolgruppen er dannet ved at matche flexeleverne med én eller flere personer, som har
samme køn, alder, bopælskommune, ydelsesstatus en måned før uddannelsesstart og har færdiggjort en STU
inden for samme halvår som flexeleven. Matchingen bidrager til at sikre, at flexeleverne sammenlignes med
personer, som de er statistisk set ens med. Kontrolgruppens beskæftigelsesomfang kan derfor bruges som et
kvalificeret skøn for flexelevernes beskæftigelsesomfang, hvis de ikke var startet på Flexuddannelsen.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Henvendelse fra Glad Fonden om at flexuddannelse til unge med kognitive handicap i fare for at lukke
2643104_0005.png
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Henvendelse fra Glad Fonden om at flexuddannelse til unge med kognitive handicap i fare for at lukke
2643104_0006.png
Omkostninger og gevinster ved
Flexuddannelsen
Omkostninger
Gevinster
Besparelser på
aktiveringsindsats
Højere overførsel
(
)
Højere skatte- og
momsbetalinger
Besparelser på
sociale og
sundhedsydelser
Uddannelsesudgif
t
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Henvendelse fra Glad Fonden om at flexuddannelse til unge med kognitive handicap i fare for at lukke
2643104_0007.png
Flexuddannelsen kan styrke de
offentlige finanser
Flexuddannelsen skaber værdi for eleverne og for de virksomheder, som efterfølgende
ansætter dem. Uddannelsen rummer også et væsentligt potentiale for at styrke
samfundsøkonomien og de offentlige finanser.
Gevinsten for de offentlige finanser opstår primært, fordi eleverne på Flexuddannelsen
efterfølgende opnår en stærkere tilknytning til arbejdsmarkedet og trækker mindre på de
offentlige kasser.
Det skal holdes op imod, at uddannelsen er forbundet med en merudgift på den korte bane.
Det skyldes især, at udgifterne til uddannelsen og elevernes indkomstoverførsler, mens de er
under uddannelse, overstiger de forventede udgifter, det offentlige ellers ville haft til eleverne
på Flexuddannelsen.
Evalueringen finder, at gevinsterne ved Flexuddannelsen på sigt kan overstige de kortsigtede
meromkostninger ved uddannelsen. Det betyder, at Flexuddannelsen på sigt kan bidrage til
at styrke både de offentlige finanser og samfundsøkonomien.
I evalueringen er der foretaget beregninger af, hvor meget en permanent og offentligt
finansieret Flexuddannelse kan bidrage med til de offentlige finanser. Beregninger viser
bl.a., at Flexuddannelsen kan styrke de offentlige finanser med mere end 8 mio. kr. pr.
årgang, hvis der eksempelvis optages 250 elever på en årgang.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Henvendelse fra Glad Fonden om at flexuddannelse til unge med kognitive handicap i fare for at lukke
2643104_0008.png
Vi har skabt HBS Economics for at
levere viden, der kan udvikle og
fremtidssikre velfærdssamfundet
er et af Nordens førende samfundsøkonomiske
konsulenthuse. Vi rådgiver offentlige myndigheder,
interesseorganisationer, private virksomheder og
internationale organisationer. Ved at bygge bro mellem
HBS ECONOMICS
HBS ECONOMICS
faglig viden, empiriske resultater og
er et af Nordens førende samfundsøkonomiske
er et af Nordens førende samfundsøkonomiske
den politiske
konsulenthuse. Vi rådgiver
offentlige myndigheder,
virkelighed leverer
offentlige
konsulenthuse. Vi rådgiver
vi anvendelsesorienterede analyser,
interesseorganisationer, private
interesseorganisationer, private virksomheder
og
formidlet.
som er veldokumenterede og klart
internationale organisationer.
internationale organisationer.
Ved at bygge bro mellem
mellem
faglig viden, empiriske resultater
faglig viden, empiriske resultater og den politiske
virkelighed leverer vi anvendelsesorienterede
analyser,
virkelighed leverer vi anvendelsesorienterede
analyser,
som er veldokumenterede og klart formidlet.
som er veldokumenterede og klart formidlet.
HBS ECONOMICS
Vi har skabt HBS Economics for at
Vi har skabt
levere viden, der kan udvikle og
levere viden,
fremtidssikre velfærdssamfundet
fremtidssikre
NY KONGENSGADE 9B, 1. SAL
1472 KØBENHAVN K
NY KONGENSGADE 9B, 1. SAL
1472 KØBENHAVN K
WWW.HBSECONOMICS.DK
1472 KØBENHAVN K
WWW.HBSECONOMICS.DK
WWW.HBSECONOMICS.DK
[email protected]
[email protected]
[email protected]
NY KONGENSGADE 9B, 1. SAL
HBS ECONOMICS
HBS ECONOMICS
HBS ECONOMICS
Evaluering af Flexuddannelsen
Evaluering af Flexuddannelsen
152
152
Evaluering af Fle