Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
22. december 2022
Flexuddannelse til unge med kognitive handicap i fare for at lukke
Kære Børne- og Undervisningsudvalg
Først og fremmest tillykke med valget og med posten i Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg. Vi ser
frem til et godt samarbejde med jer om bl.a. løsning af den store samfundsmæssige udfordring, hvor 45.000
unge er uden kompetencegivende uddannelse i en tid, hvor der mangler kvalificeret arbejdskraft.
For unge med handicap er det - ligesom for unge uden handicap – nødvendigt at møde arbejdsmarkedet
med de kompetencer, der er brug for. Derfor har Glad Fonden udviklet den 2-årige Flexuddannelse, der er
for unge mellem 18-30 år med kognitive handicap såsom generelle indlæringsvanskeligheder, autisme,
ADHD, medfødt hjerneskade eller andre kognitive udfordringer.
Flexuddannelsen udmærker sig ved at være holdbaseret praksisnær undervisning, hvor et hold på ca. 7
elever undervises og understøttes af Glad Fondens faglærer og vejleder ude i virksomhederne. De unge får
en stærk faglighed og lærer at tage ansvar for afgrænsede arbejdsopgaver og får samtidig teoretisk
undervisning, der tager udgangspunkt i oplevelser fra hverdagen.
Gennem de seneste 6 år har Glad Fonden sammen med 145 virksomheder, heriblandt koncerner som
Salling Group, Biltema og Compass Group samt Esbjerg, Aarhus og Københavns kommuner gennemført
den 2-årige erhvervsrettede Flexuddannelse inden for områderne køkken, detail, lager og grøn service.
Se kort film om Flexuddannelsen
her.
Både de unge og arbejdsmarkedet har brug for Flexuddannelsen
Flexuddannelsen er et eksempel på, hvordan der kan udvikles erhvervsrettede uddannelser, der er
tilrettelagt, så de passer til de unge, der ikke i dag kan komme ind på eller gennemføre en af de eksisterende
erhvervsuddannelser.
Flexuddannelsen skaber ikke bare en meningsfuld hverdag for de unge, men sender også de
færdiguddannede videre ud på arbejdsmarkedet. 78 procent af de afsluttede elever er per december 2022
kommet videre i beskæftigelse. Flexuddannelsen er med til at skabe et arbejdsmarked med plads til alle og
på tværs af landet møder uddannelsen stor opbakning fra de deltagende kommuner og virksomheder, som
det bl.a. kan ses i vedlagte læserbrev.
Flexuddannelsen er evalueret og de væsentligste konklusioner kan ses i vedlagte opsamling. Den
samfundsmæssige gevinst ved at investere i uddannelsen er opgjort til 16 millioner kroner per årgang, hvis
uddannelsen på landsplan årligt bliver udbudt til ca. 500 unge. Vi står således med en uddannelsesmodel,
som kan være en del af løsningen på den aktuelle udfordring. Men der er brug for permanente
1