Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 109
Offentligt
4. maj 2023
Tore Kargo
Børne- og Undervisningsministeriet
Juridisk kontor
1216 København K
Hermed fremsender FADD:
Høringssvar vedr. lovforslag, som udmønter aftale om at styrke undervisningen
for anbragte børn og unge
FADD takker for modtagelse af høring over lovforslag, som udmønter dele af aftalen af 16. marts 2022
om styrkelse af undervisning for anbragte børn og unge.
Nærværende høringssvar adresserer:
1) udkast til forslag til en ny lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge
2) udkast til lovforslag om ændring af lov om folkeskolen, lov om social service, lov om socialtilsyn og
lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet (Styrkelse af undervisningen for
anbragte og udsatte børn og unge m.v.)
FADD tilslutter sig tillige Skolealliancens høringssvar.
Generelle bemærkninger
At aftaleparterne med den politiske aftale af 16. marts ønsker at styrke undervisningstilbuddene for
anbragte og udsatte børn og unge, har FADDs FULDE opbakning. Netop vellykket skolegang og
skolekompetencer udpeger forskningen, som den største ikkebiologiske beskyttelsesfaktor for børn
og unge i udsatte positioner. Derfor er alle på området, lovgivere, myndigheder og praktikere,
forpligtede til at forfine netop denne del af vores faglige indsats.
I nærværende høringssvar vil vi indledningsvist fremhæve nogle centrale pointer, efterfølgende vil vi
adressere nogle konkrete dele af lovforslagene.