Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 108
Offentligt
2707721_0001.png
Nyhed: Ny læseundersøgelse: Særligt de svage læsere er gået tilbage
Elever i både Danmark og flere andre lande læser dårligere i 2021 end i 2016. Det
viser en ny international undersøgelse af elever i 4. klasse. De danske elevers tilba-
gegang er særligt markant blandt de svageste læsere, mens de stærkeste læsere ikke
har fået ringere læsekompetencer.
Læsekompetencen blandt elever i 4. klasse i Danmark er for fjerde gang blevet un-
dersøgt i den internationale undersøgelse PIRLS 2021.
Den seneste udgave af undersøgelsen viser, at danske elevers gennemsnitlige læse-
kompetence er faldet. Danske elever er ikke alene om denne udvikling, da de fle-
ste lande i undersøgelsen har oplevet tilbagegang i elevernes læseniveau siden
2016. Den danske tilbagegang er den laveste i Norden.
Trods faldet placerer Danmark sig i den øvre del af alle deltagere i undersøgelsen
sammen med bl.a. Sverige og Norge. Fem lande scorer signifikant højere end
Danmark i undersøgelsen: Singapore, Hong Kong, England, Finland og Polen.
Den negative udvikling på tværs af mange lande antyder, at den internationale Co-
rona-pandemi har haft betydning for elevernes læsning. Det gælder også de dan-
ske elevers læseresultater.
Ikke alle elevgruppers læsning har udviklet sig på samme måde. Undersøgelsen vi-
ser, at mens de stærkeste læsere ikke er faldet i niveau siden 2016, er elever med de
svageste læsekompetence gået mere tilbage. Forskellen mellem stærke og svage læ-
sere er altså vokset siden 2016.
I en tidligere undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) vurderede
flertallet af skoleledere også, at perioderne med nedlukninger og restriktioner har
haft negativ betydning for elevernes læring, særligt for de i forvejen fagligst svage-
ste elever. Læs mere om EVA’s undersøgelser
her.
Elevernes ændrede læsevaner
Undersøgelsen peger på en bekymrende tendens i elevernes læsevaner. Sammen-
ligner man med PIRLS-undersøgelsen i 2011, læser eleverne i dag markant mindre
end for ti år siden. Mens 49 procent læste mindre end 30 minutter uden for skolen
på en normal skoledag i 2011, er dette tal vokset til 60 procent i 2021.
Andelen af elever, der rigtigt godt kan lide at læse, er samtidigt faldet fra 20 pro-
cent til 14 procent i perioden fra 2016 til 2021. Samtidig er andelen, der ikke kan
lide at læse, vokset fra 27 til 36 procent i samme periode.
Kontor for Analyse og
Kommunikation/HME
Sagsnr.: 23/07292
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 108: Orientering om offentliggørelse af PIRLS 2021, fra børne- og undervisningsministeren
2707721_0002.png
”Læsning er skolens største gave til børnene. Det er ikke alene nøglen til skolens
øvrige fag, men også en livslang kilde til kundskab, oplevelser og medborgerskab.
Derfor er jeg langtfra tilfreds, når jeg kan se i undersøgelsen, at det særligt er de
elever, der i forvejen har svært ved at læse, som har fået sværere ved bogstaverne.
Det skal ikke være sådan, at det kun er børn fra hjem med bogreoler fra gulv til
loft, der finder læseglæden. Det seneste årti har eleverne fået flere timer i dansk,
alligevel kan jeg se at eleverne i dag læser mindre. Det et tankevækkende at denne
udvikling er sket i en periode, hvor der bliver læst mere og mere på skærme og
ikke i rigtige bøger” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Flere initiativer er allerede i gang
Der har de senere år været stort fokus på elevers læsning, og der er blevet igangsat
en lang række tiltag, der endnu ikke har haft tid til at virke.
Med den politiske aftale
om et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem
i folkesko-
len blev der bl.a. besluttet screening af elever i 1. klasse for læsevanskeligheder og
obligatorisk risikotest for ordblindhed. I januar nedsatte børne- og undervisnings-
ministeren en arbejdsgruppe, der skal udvikle værktøjer til screening for læsevan-
skeligheder.
Derudover har de årlige ”Ordblindepakker” siden 2019 understøttet skolernes
indsatser med testredskaber, inspirationsmateriale og viden ift. elever med ord-
blindhed eller andre læsevanskeligheder.
Disse indsatser skal danne grundlag for tidligt at sætte ind over for elever med
tegn på læsevanskeligheder.
’Læs Mere’ boks
- Link til STUK underside om PIRLS 2021
- Læs mere om
PIRLS og download rapporten hos DPU
Fakta om PIRLS 2021
PIRLS (Progress
in International Reading Literacy Study)
undersøger kompetencer i læs-
ning blandt elever i 4. klasse. Undersøgelsen blev sidst foretaget i 2016. Over 60
lande deltager i PIRLS 2021, og cirka 6.223 danske elever fra 231 skoler deltog i
undersøgelsen i foråret 2021. Data blev indsamlet i foråret 2021. Danmarks insti-
tut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet har gennemført
den danske del af undersøgelsen med medfinansiering fra Børne- og Under-
visningsministeriet.
2