Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 108
Offentligt
Nyhed: Ny læseundersøgelse: Særligt de svage læsere er gået tilbage
Elever i både Danmark og flere andre lande læser dårligere i 2021 end i 2016. Det
viser en ny international undersøgelse af elever i 4. klasse. De danske elevers tilba-
gegang er særligt markant blandt de svageste læsere, mens de stærkeste læsere ikke
har fået ringere læsekompetencer.
Læsekompetencen blandt elever i 4. klasse i Danmark er for fjerde gang blevet un-
dersøgt i den internationale undersøgelse PIRLS 2021.
Den seneste udgave af undersøgelsen viser, at danske elevers gennemsnitlige læse-
kompetence er faldet. Danske elever er ikke alene om denne udvikling, da de fle-
ste lande i undersøgelsen har oplevet tilbagegang i elevernes læseniveau siden
2016. Den danske tilbagegang er den laveste i Norden.
Trods faldet placerer Danmark sig i den øvre del af alle deltagere i undersøgelsen
sammen med bl.a. Sverige og Norge. Fem lande scorer signifikant højere end
Danmark i undersøgelsen: Singapore, Hong Kong, England, Finland og Polen.
Den negative udvikling på tværs af mange lande antyder, at den internationale Co-
rona-pandemi har haft betydning for elevernes læsning. Det gælder også de dan-
ske elevers læseresultater.
Ikke alle elevgruppers læsning har udviklet sig på samme måde. Undersøgelsen vi-
ser, at mens de stærkeste læsere ikke er faldet i niveau siden 2016, er elever med de
svageste læsekompetence gået mere tilbage. Forskellen mellem stærke og svage læ-
sere er altså vokset siden 2016.
I en tidligere undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) vurderede
flertallet af skoleledere også, at perioderne med nedlukninger og restriktioner har
haft negativ betydning for elevernes læring, særligt for de i forvejen fagligst svage-
ste elever. Læs mere om EVA’s undersøgelser
her.
Elevernes ændrede læsevaner
Undersøgelsen peger på en bekymrende tendens i elevernes læsevaner. Sammen-
ligner man med PIRLS-undersøgelsen i 2011, læser eleverne i dag markant mindre
end for ti år siden. Mens 49 procent læste mindre end 30 minutter uden for skolen
på en normal skoledag i 2011, er dette tal vokset til 60 procent i 2021.
Andelen af elever, der rigtigt godt kan lide at læse, er samtidigt faldet fra 20 pro-
cent til 14 procent i perioden fra 2016 til 2021. Samtidig er andelen, der ikke kan
lide at læse, vokset fra 27 til 36 procent i samme periode.
Kontor for Analyse og
Kommunikation/HME
Sagsnr.: 23/07292