Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2705727_0001.png
Dansk Firmaidræt
DYRK SAMMENHOLDET
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 105: Præsentation fra Dansk Firmaidræts foretræde for udvalget den 11/5-23 om indsatsen for at få flere på ungdomsuddannelserne til at bevæge sig
2705727_0002.png
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 105: Præsentation fra Dansk Firmaidræts foretræde for udvalget den 11/5-23 om indsatsen for at få flere på ungdomsuddannelserne til at bevæge sig
2705727_0003.png
Firmaidrætten er mangfoldig
I Dansk Firmaidræts 80 firmaidræts- og
landsforeninger dyrker vi mere end 68
forskellige idrætter på tværs af landet
og på tværs af alder og køn.
Hver dag arbejder vi for at sætte Danmark i
bevægelse i firmaidrætsforeningerne og på
arbejdspladserne. Det er her, vi i mere end
75 år, har dyrket sammenholdet.
Dansk Firmaidræt er en
nonprofitorganisation, der årligt bevæger
mere end en halv million mennesker i
firmaidrætsforeningerne samt til events og
aktiviteter over hele landet.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 105: Præsentation fra Dansk Firmaidræts foretræde for udvalget den 11/5-23 om indsatsen for at få flere på ungdomsuddannelserne til at bevæge sig
2705727_0004.png
Medlemstal
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 105: Præsentation fra Dansk Firmaidræts foretræde for udvalget den 11/5-23 om indsatsen for at få flere på ungdomsuddannelserne til at bevæge sig
2705727_0005.png
Ulighed i fysisk aktivitet viser sig tidligt
Dårlig mental trivsel og muskel-skelet-
besvær udgør tilsammen over 16. mia. kr. i årlige
ekstraomkostninger i sygehussektoren.
I produktionstab medfører depression over
25 mia. kr. i ekstra omkostninger årligt.
16,6 % af de unge på en erhvervsuddannelse
siger, at de mangler nogen af være aktive
sammen med.
30 % af de unge prioriterer fritidsarbejdet frem
for motion og bevægelse.
Der er dokumenteret stor ulighed i forhold til
sygedage og førtidspension set i forhold til
uddannelseslængde.
Inden for stort set alle bevægelsestyper er
unge på en erhvervsuddannelse mindre aktive
end unge på en af de øvrige
ungdomsuddannelser.
66% af erhvervsskoleeleverne efterspørger
mere motion og bevægelse.
19 % af alle unge mener, at de er i for dårlig form
til at være fysisk aktive.
Unge med lav fysisk sundhed eller lav mental
sundhed har større sandsynlighed end andre
unge for ikke at være i arbejde, i uddannelse
eller have gennemført en ungdomsuddannelse
som 25-årige.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 105: Præsentation fra Dansk Firmaidræts foretræde for udvalget den 11/5-23 om indsatsen for at få flere på ungdomsuddannelserne til at bevæge sig
2705727_0006.png
Aktive fællesskaber gennem motion og bevægelse
Dansk Firmaidræt arbejder, for at
der skal være motion på alle
ungdomsuddannelser.
Vi ønsker at hjælpe de unge med
at finde sammenhold gennem
inkluderende motion og
bevægelse.
Vi uddanner lærerne til at kunne
formidle god og inkluderende
bevægelse på en meningsfuld måde
på erhvervsuddannelsen.
Vi koordinerer og arrangerer aktiviteter
på tværs af skoler og regioner.
Vi hjælper med bevægelse og
motionstilbud lokalt gerne i skoletiden
på skolen.
Vi skaber sammenhæng til
arbejdspladser og organisationer, som
også arbejder for unge i trivsel og
bevægelse.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 105: Præsentation fra Dansk Firmaidræts foretræde for udvalget den 11/5-23 om indsatsen for at få flere på ungdomsuddannelserne til at bevæge sig
2705727_0007.png
Motion på alle ungdomsuddannelser
link til film:
https://youtu.be/GVQ6bpkRQwA
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 105: Præsentation fra Dansk Firmaidræts foretræde for udvalget den 11/5-23 om indsatsen for at få flere på ungdomsuddannelserne til at bevæge sig
2705727_0008.png
Det siger underviserne på erhvervsuddannelserne
Jeg er uddannelsesleder på en erhvervsskole og
har bl.a. ansvar for en stor gruppe grundforløb. Vi
har fokus på at inddrage motion i undervisningen,
men kunne helt klart blive bedre til at
implementere det i den daglige undervisning. Det
er en vanskelig opgave for vores undervisere, hvis
ikke de selv har en idrætslig baggrund/interesse.
Jeg er underviser på en EUD-skole, og mine elever
skal motiveres til 45 minutters bevægelse hver
dag. Jeg savner selv at blive inspireret, før jeg kan
inspirere og motivere andre.
Jeg vil gerne sammen med mine kolleger blive
bedre til at få bevægelse ind i grundfagstimerne i
håndværkeruddannelserne. Jeg er i forvejen
idrætslærer, men det er en anden måde at bruge
idrætten på, når man skal inkorporere det i de
boglige timer, hvilket jeg ikke tidligere har haft
særligt stort fokus på.
Jeg underviser på frisøruddannelsen. På
grundforløb 1 og 2 er det ligeledes en vigtig del at
få de unge til at bevæge sig og få det ind som en
naturlig del af hverdagen og sideløbende med
undervisningen.
Jeg synes, det er svært at implementere
bevægelse i hverdagen. Jeg har virkelig brug for
viden og inspiration.
At kunne videregive/videreformidle bevægelse i
undervisningen til både grundfagslærere og vores
erhvervsfaglærere vil øge vores elevers indlæring
og dermed også hæve gennemførelsesprocenten
på vores erhvervsuddannelser.
Jeg er pædagog og underviser på linjen omsorg,
sundhed og pædagogik. Jeg vil gerne være bedre
til at tilbyde aktivitet i undervisningen, som er
passende til de elever, vi har her på FGU.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 105: Præsentation fra Dansk Firmaidræts foretræde for udvalget den 11/5-23 om indsatsen for at få flere på ungdomsuddannelserne til at bevæge sig
2705727_0009.png
SOSU H Hillerød har
firmaidræt på skoleskemaet
Hver uge har eleverne på Grundforløb 1 og eleverne
på Grundforløb 2 på den pædagogisk assistent-
uddannelse på SOSU H Hillerød fast idræt på
skoleskemaet
og det foregår i Firmaidræt
Hillerød. Underviseren eller underviserne tager med
eleverne ned i foreningen, og så deltager de
sammen i den aktivitet, som instruktøren står for.
På SOSU H Hillerød har de også en teoretisk
undervisning i idræt, og foreningen ved, hvilket
tema (som konditionstræning, styrketræning, en
bestemt muskelgruppe eller lignende) de er i gang
med, sådan at instruktøren kan planlægge sin
"praktiske" aktivitet eller idræt efter det.
SOSU H Hillerød håber på sigt, at alle dets
uddannelser har fast skemalagt idræt i
undervisningen, sådan at også Hovedforløb-elever
har idræt i skoleperioderne. SOSU H Hillerød har
afholdt en workshop sammen med Firmaidræt
Hillerød med netop det sigte
og enkelte
Hovedforløb er allerede startet op.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 105: Præsentation fra Dansk Firmaidræts foretræde for udvalget den 11/5-23 om indsatsen for at få flere på ungdomsuddannelserne til at bevæge sig
2705727_0010.png
SOSU H Hillerød har
firmaidræt på skoleskemaet
Stine Sandø, underviser på SOSU H Hillerød:
"Det gør en rigtig stor forskel for det sociale og
klassernes trivsel, og vi tror, at det er vigtigt
med fællesskaber også uden for skolen og i
andre rammer."
"Der er selvfølgelig elever, der har modstand
mod det og ikke er vant til idræt og
bevægelsesaktiviteter, men vi kan se, at
eleverne er helt anderledes, når de går fra
undervisningen. De har et helt andet humør og
kropsholdning. De smiler, og de griner, og de har
måske talt med nogle andre, end de ville i
skolen. Det er ikke noget, de måske selv er
bevidste om, men vi kan i hvert fald se, at det
har en stor betydning."
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 105: Præsentation fra Dansk Firmaidræts foretræde for udvalget den 11/5-23 om indsatsen for at få flere på ungdomsuddannelserne til at bevæge sig
2705727_0011.png
Tak for
opmærksomheden
Kontaktoplysninger
Navn
Telefon
Mail
Merete Spangsberg Nielsen
20978805
[email protected]