Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 101
Offentligt
Henrik Hvidesten, FGU Danmarks bestyrelse
Hanne Fischer, FGU Danmarks Direktør- og Rektorkollegium
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Kære Hanne og Henrik
Tak for jeres brev af d. 9. marts 2023, hvori I gør opmærksom på vigtig-
heden af, at FGU prioriteres på finansloven for 2023.
Langt de fleste unge er heldigvis i gang med en uddannelse eller i arbejde
og klarer sig fint gennem overgangen til voksenlivet, men der er stadig
for mange unge, der støder hovedet mod muren i skolen eller farer vild i
livets labyrint. I 2021 var omkring 42.000 af de 15-24-årige uden tilknyt-
ning til uddannelse eller arbejdsmarkedet. Den udfordring har regeringen
været med til at sætte øverst på den uddannelsespolitiske dagsorden.
Jeg deler jeres betragtning om, at reformen var fagligt meget ambitiøs. Vi
skal være ambitiøse, fordi i alt for mange årtier er der ikke blevet gjort
nok for denne gruppe af unge. Jeg er overbevist om, at FGU og de
mange engagerede ansatte og ledere på institutionerne er de helt rette til
at hjælpe unge videre i uddannelse eller i arbejde. Det er derfor vigtigt for
regeringen, at FGU bliver en succes.
Det kræver selvfølgelig, at der er tilstrækkeligt med ressourcer på skolen
til, at lærere og ledere kan komme i mål med den pædagogiske opgave.
Folketinget har derfor også i flere omgange tilført særtilskud til FGU-in-
stitutionerne. Senest er der på finansloven for 2023 afsat 246,1 mio. kr.
til et særtilskud i 2023 til FGU samt en reserve på 185 mio. kr. i 2024 og
165 mio. kr. i 2025 og frem. Særtilskuddet i 2023 vil blive udmøntet in-
den sommerferien. Det er et betydeligt løft af institutionernes økonomi.
FGU’s succes handler også om andet end økonomi. Jeg tror ikke på, at
det kun er bygninger, taxametre og lovgivning, der får de unge til at lyk-
kes. Jeg har indtrykket af, at nogle FGU-institutioner stadig kæmper med
at finde frem til den pædagogik, der skal være skolens identitet. Ingen
kommer til at fortælle lærerne og lederne, hvordan de skal udvikle deres
pædagogik. Den pædagogiske identitet skal og må udvikles i praksis.
Jeg var selv med til at udforme lovgivningen. Jeg synes dengang, at FGU
var helt rigtig tænkt, og det synes jeg stadig. Men det har været en svær
start. Der er økonomiske udfordringer, og et markant lavere elevtal end
vi havde forudset. Det er vi opmærksom på, og jeg som minister og et
flertal i Folketinget vil gøre, hvad vi kan for at gøre institutionerne mere
robuste, end de er i dag. For vi er alle opsat på, at FGU skal lykkes.
9. maj 2023
Sagsnr.: 23/04909