Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del Bilag 100
Offentligt
2704237_0001.png
Åben høring om
erhvervsuddannelserne med
afsæt i Lærlingeoprøret
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
10.
maj 2023, Landstingssalen på Christiansborg
Folketinget
10. maj 2023
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0002.png
Fællesoplæg ved
Tina Voldby, underdirektør i Tekniq Arbejdsgiverne
Benny Yssing,
forbundsformand i Dansk EL-
forbund
Folketinget
10. maj 2023
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0003.png
Høring om
erhvervsuddannelserne
med afsæt i
Lærlingeoprøret
v/ Benny Yssing, Dansk El-forbund, og
Tina Voldby, TEKNIQ Arbejdsgiverne
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0004.png
Indgåede uddannelsesaftaler på elektrikeruddannelsen
109 pct.
flere
uddannelsesaftaler på
elektrikeruddannelsen fra
2014-2022.
9,7 pct. flere
uddannelsesaftaler i 2022 i
forhold til 2021.
5338 er i gang med en
elektriker-uddannelse i
december 2022.
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk samt egne beregninger.
Note: opgjort ultimo 2022
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0005.png
Fleksibilitet og hurtig udvikling
jf. nye kompetencebehov
H1
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0006.png
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0007.png
Grøn omstilling og ny teknologi
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0008.png
Elbranchen er afgørende for
den grønne omstilling
Elbranchens bidrag til
Danmarks klima-
målsætninger
81 %
Kilde: CONCITO, 2022
Rapporten viser, at
elbranchen kan bidrage til
hele 81% ud af de 23
millioner ton CO2-
reduktion, som er
nødvendige for, at vi når i
mål i 2030.
Kilde: VALCON, 2022
Ca. 40 %
Cirka halvdelen af de 81 %
kommer gennem elektrificering
og tilslutning af eldrevne anlæg,
mens den anden halvdel kommer
fra Intelligent bygningsdrift, hvor
virksomhederne rådgiver,
installerer og servicerer mere
klimavenlige løsninger.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0009.png
Grøn omstilling forstærker udfordringerne
Kilde: VALCON, 2022
Kilde: VALCON, 2022
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0010.png
Analysen viser, at der er
4 hovedelementer, som
udfordrede lærlingene i
at nå de kompetencemål,
der er sat for
uddannelsen:
Pressede skoleperioder
Dårligt teknisk udstyr
Utilstrækkelig
kommunikation mellem
skole og virksomhed
Manglende opdatering af
faglærernes kompetencer
4 erhvervsskole
direktører deltog i
styregruppen
Kilde: VALCON, 2022
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0011.png
Rapporten har afledt seks anbefalinger
1
At uddannelsens obligatoriske
del tilføres 5 skoleuger for at
mindske tidspresset og sikre at
kompetencemålene bliver
opfyldt.
5
Der er behov for en ny
udbudsrunde med fokus på, at
der på den enkelte uddannelse
er flere grundforløbsskoler og
færre hovedforløbsskoler. Det
vil styrke kvaliteten og skabe
stærkere faglige og sociale
miljøer og fokuseret
investeringer i udstyr, faglig
opkvalificering af undervisere
3
Diplomuddannelse i
pædagogik skal ændres - Den
skal gentænkes så den
gennemføres tættere på
faglærernes praksis og giver
konkrete værktøjer til
undervisning,
klasserumsledelse m.v.
2
Når der indgås ny nye
klimaaftaler skal der
øremærkes statslige midler til
erhvervsuddannelserne til bl.a.
løbende kompetenceudvikling
af faglærerne for at sikre at de
er opdaterede
4
Erhvervsskolerne skal have
økonomi til investering i
udvikling af digitalt udstyr, så
undervisningen kan simuleres
fx brug af digitale tvillinger
som supplement til brugen af
fysisk udstyr.
6
Elektrikeruddannelsen flyttes
til en højere takstgruppe, så
finansieringen af uddannelsen
matcher de krav, teknologisk
udvikling og grøn omstilling
stiller til materialer og udstyr
på skolerne.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0012.png
Taxametersystemet har behov for modernisering
for at støtte ny teknologi og grøn omstilling
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0013.png
Den nye elektrikeruddannelsen
Fortsat vækst i uddannelsesaftaler
Kompetencer til fremtiden
Mindre frafald
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0014.png
Åben høring om
erhvervsuddannelserne med
afsæt i Lærlingeoprøret
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
10.
maj 2023, Landstingssalen på Christiansborg
Folketinget
10. maj 2023
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0015.png
Fællesoplæg ved
Ole
Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler- og
gymnasier (DEG)
Jannik Bay,
uddannelses- og integrationschef i Dansk
Arbejdsgiverforening (DA)
Andrea F. Jørgensen,
økonomisk konsulent i Dansk
Arbejdsgiverforening (DA)
Folketinget
10. maj 2023
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0016.png
Frafald på
erhvervsuddannelserne
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
og Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier
Høring om erhvervsuddannelserne
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
10.
maj 2023
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0017.png
Frafald, men også omvalg
70 pct.
gennemførsel
10 pct.
omvalg
20 pct.
frafald
17
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0018.png
Størst frafald på grundforløb 2
Grundforløb 1
83 pct.
11
1
1
4
11
6
8
15
60
Grundforløb 2
Hovedforløb
77
16
7
18
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0019.png
Højt frafald på grundforløb 2 er drevet af de
elever, der ikke har gået på grundforløb 1
27 pct.
14 pct.
71 pct.
59 pct.
15 pct.
14 pct.
Elever, der er startet
direkte på grundforløb 2
Elever, der har gået på
grundforløb 1 før
grundforløb 2
19
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0020.png
Forsørgelse før forløbsstart har stor
betydning for gennemførsel
30 pct.
10 pct.
57 pct.
er offentligt
forsørget efter
frafald
43 pct.
er ikke offentligt
forsørget efter
frafald
20 pct.
10 pct.
85 pct.
er ikke offentligt
forsørget efter
frafald
70 pct.
15 pct.
er offentligt forsørget
efter frafald
60 pct.
Forsørgelse efter frafald
Forløb taget af elever, der
kommer fra offentlig
forsørgelse
Alle andre forløb
Forsørgelse efter frafald
20
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0021.png
DA’s løsningsforslag
Investér i kvalitet – så flere starter og
gennemfører en erhvervsuddannelse
Styrk fagligt og socialt miljø
Bedre adgang til skolehjem (boliger)
Bedre adgang til GF+
Bedre dialog og samarbejde mellem
skole og virksomhed, bl.a.
karakterer,
fravær, udfordringer, SPS
Samle uddannelsernes hovedforløb på
færre skoler
DEG’s løsningsforslag
Investér i kvalitet – så flere starter og
gennemfører en erhvervsuddannelse
Styrk fagligt og socialt miljø
Bedre adgang til skolehjem (boliger)
Bedre adgang til GF+
Bedre dialog og samarbejde mellem
skole og virksomhed, bl.a.
karakterer,
fravær, udfordringer, SPS
Mere data om eleverne ved
uddannelsesstart
SPS-justeringer
21
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0022.png
Åben høring om
erhvervsuddannelserne med
afsæt i Lærlingeoprøret
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
10.
maj 2023, Landstingssalen på Christiansborg
Folketinget
10. maj 2023
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0023.png
Debat mellem
Anna Lynge Schmidt, kontorelev
Rasmus Kemp,
smedelærling
Barbara Juul
Hansen, kokkeelev
Anne Fløe, seniorkonsulent ved Tænketanken DEA
Folketinget
10. maj 2023
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0024.png
KVALITET I
ERHVERVSUDDANNELSERNE
Anne Fløe, fagchef, Tænketanken DEA
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0025.png
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0026.png
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0027.png
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0028.png
Åben høring om
erhvervsuddannelserne med
afsæt i Lærlingeoprøret
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
10.
maj 2023, Landsstingssalen på Christiansborg
Folketinget
10. maj 2023
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0029.png
J
B ,
N
,
Folketinget
10. maj 2023
,
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0030.png
Social- og
Sundhedsskolen
Fredericia-
Vejle-Horsens
Vi gør Læring!
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0031.png
Hvem er vores elever?
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0032.png
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0033.png
Øget gennemførsel – mange
forskellige løsninger
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0034.png
Frafald – mange årsager
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0035.png
Øget rekruttering
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0036.png
Ung i velfærd #stoltsosu
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0037.png
Vores anbefalinger
”Vi skal have uddannelserne
til at passe til eleverne
og ikke eleverne til at passe
til uddannelserne”
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0038.png
Åben høring om
erhvervsuddannelserne med
afsæt i Lærlingeoprøret
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
10.
maj 2023, Landstingssalen på Christiansborg
Folketinget
10. maj 2023
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0039.png
Jakob
Trane Ibsen
Chefanalytiker i VIVE
Folketinget
10. maj 2023
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0040.png
Fastholdelse af
sårbare SOSU-elever
Jakob Trane Ibsen
Chefanalytiker, VIVE
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0041.png
Rammer for
uddannelsen
Organisering
af skole og
praktik
Støtte til de
enkelte
elever
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0042.png
Rammer for
uddannelsen
Rammer og vilkår omkring optag,
sprogfærdigheder og faglige krav.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0043.png
Rammer: Optag
Næsten alle ansøgere bliver optaget på uddannelserne.
Det skaber vanskeligheder for
studiemiljøet.
Det brede optag kan gøre det sværere at fastholde de enkelte elever.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0044.png
Rammer: Sprogundervisning
Der er behov for at styrke sprogfærdighederne hos elever med dansk som andetsprog, inden de
begynder på uddannelserne.
Et eksempel er den ’finske model’, hvor sprogskole og erhvervsskole er knyttet tættere sammen,
så der også undervises på fagsprog.
Der er gode erfaringer med tiltag, der er rettet mod en bred gruppe i at lære ”SOSU-dansk”, og
tiltag rettet mod den enkelte elev i form af en mentor
Flere kommuner arbejder i samme spor med kortere ’førSOSU’-forløb.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0045.png
Rammer: Sammensat gruppe
Elever er en sammensat gruppe med mange sårbare elever, mange elever med dansk som
andetsprog, men også med mere ressourcestærke i meget forskellige aldersgrupper.
Indikationer på, at frafaldet er højest hos de yngre under 25 år (kommende VIVE-rapport)
Det kan give mening at lave forskellige forløb for forskellige grupper af elever
Afvejning af, hvor flyvefærdige eleverne skal være med uddannelsen
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0046.png
Organisering af
skole og praktik
Elever oplever mange skift mellem skole og
forskellige praktiksteder.
Særligt for sårbare elever bliver det
vanskeligt at få trygge relationer.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0047.png
Organisering: Fleksibilitet for den enkelte
Fleksibilitet i forhold til at forlænge praktik, gennemføre praktik på særlige vilkår eller fravælge
praktiksteder, der kan være vanskelige at gennemføre for den enkelte.
Fleksibilitet kan være administrativt krævende.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0048.png
Organisering: Kobling mellem skole og praktik
Gode erfaringer med besøgspraktik: Underviser kommer ud på praktiksted, og praktikvejleder
deltager i undervisning på skolen.
Underviserbesøg på praktiksteder skal nok prioriteres primært til sårbare elever, da det er meget
ressourcekrævende.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0049.png
Organisering: Vejlederfunktionen
Konsolidering eller styrkelse af praktikvejlederfunktionen.
Et passende antal elever at vejlede - svært at fastholde, hvis enheden ikke har nok personale.
Løbende kompetenceudvikling af vejlederne, særligt i redskaber til at vejlede sårbare elever.
Overvejelser omkring stedplacering af funktionen i forhold til at fokusere på vejlederrollen og at
have dag-til-dag-møde med eleven
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0050.png
Organisering: Eksperiment med primær
indgang
Eksperimenter med at lægge en større del af uddannelsesopgaven på et enkelt praktiksted, så
eleven først og fremmest er ansat et sted.
Styrket faglig identitet og praksisfællesskab for nogen
Kan fx være gavnligt for elever, som har et klart billede af, hvor de gerne vil arbejde.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0051.png
Støtte til de enkelte
elever
En del indsatser ser ud til at have en god
virkning.
Nogle elever har dog så omfattende behov,
at de ligger uden for uddannelsernes felt.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0052.png
Støtte: Mentorindsatser
Der er behov for, at mentorindsatser er fleksible og brede.
Mentor bør kunne have opmærksomhed på flere elever og variere omfanget af støtte efter
elevgruppens behov.
Der er potentiale i at give mere håndholdt indsats, der ligner den, som ungegruppen under 20 år
har fået.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0053.png
Støtte: Grupper elever imellem
Hvis der mangler ressourcer, kan det gavne eleverne, at der bliver dannet grupper, hvor de kan
støtte hinanden
Det kan både være i forbindelse med løsning af opgaver på skolen.
Og det kan være særligt
vigtigt i forbindelsen med praktikchok, fx i form af supervisionsgrupper mellem elever.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0054.png
Støtte: Større støttebehov, og behov for
samarbejder
Nogle elever har så omfattende behov, at de ligger uden for uddannelsernes felt.
Det drejer sig fx om at formidle kontakt til misbrugsbehandling, krisecentre eller andet.
Bedre og mere konkret kendskab til tilbuddene og de mennesker, der sidder i dem, kan styrke
de professionelle i at vise eleverne videre.
Generelt væsentligt med tætte samarbejder fx mellem KUI og SOSU-skoler.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0055.png
Rammer for
uddannelsen
Organisering
af skole og
praktik
Støtte til de
enkelte
elever
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0056.png
Tak for
opmærksomheden
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: PowerPoint-præsentationen fra åben høring om erhvervsuddannelser
2704237_0057.png
Åben høring om
erhvervsuddannelserne med
afsæt i Lærlingeoprøret
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
10.
maj 2023, Landstingssalen på Christiansborg
Folketinget
10. maj 2023