Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 87
Offentligt
28.09.2023
Boligudvalget
Folketinget | Christiansborg
1240 København K
Att. Formand for Boligudvalget Henrik Møller (S)
Att. Medlem Boligudvalget Sigurd Agersnap (SF)
Att. Medlem Boligudvalget Thomas Jensen (S)
Att. Michael Aastrup Jensen (V)
Kommentar til Boligudvalgets åbne høring af 21.09.2023 vedr. forbrugerbeskyttelse af boligejere
Først og fremmest tak til Folketingets Boligudvalg for at tage initiativ til en åben høring med formål at belyse de udfordringer
husejere kan opleve, når de støder på fejl og mangler i deres bolig, og den lovgivningsmæssige forbrugerbeskyttelse ikke efterleves
af hverken forsikringsselskaber eller private og offentlige, uafhængige ankenævn.
Dernæst en stor tak til de to boligejere Karina Pedersen og Sanna Lund for at stå frem og berette om deres personlige møde og
erfaring som huskøber med en nærmest ikke eksisterende forbrugerbeskyttelse.
Uvildigheden udgør kernen i Huseftersynsordningen
Denne henvendelse til Boligudvalget udløses af min egen rolle som husejer og mit personlige møde med Huseftersynsordningen,
som afspejler præcis samme mønster af svigt i kraft af forsikringsselskabernes manglende overholdelse af Justitsministeriets
bekendtgørelse om minimumsbetingelser for ejerskifteforsikring samt beskikkede bygningssagkyndige og skønsmænds åbenlyse og
forsætlige tilsidesættelse af uvildighed og det alment tekniske fælleseje.
Jeg er dermed ikke enig i, at denne svigt skulle omhandle et kompetencespørgsmål hos skønsmænd og bygningssagkyndige, men
derimod et spørgsmål om inhabilitet og forsætlig tilsidesættelse af uvildighed.
Det er vigtigt at understrege, at påstand om tilsidesættelse af uvildighed ikke afspejler en mistanke eller begrundet mistanke. Der
er tale om en skriftlig afsløring af en fast tilknyttet skønsmand (arkitekt fra Århus) i Nævnenes Hus og ansatte med juridisk
baggrund i sekretariat for Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige, i et gensidigt samarbejde om at lukke
klagesager ned og frikende den bygningssagkyndige og dennes forsikringsselskab for erstatningsansvar.
Dertil kommer den svigagtige handling og tilsidesættelse af uvildighed fra den bygningssagkyndiges side, som starter i en nærmest
selvlysende, lyserød tilstandsrapport, og fortsættes i to skriftlige svar på mine henvendelser og dernæst videre i de hemmelige
aftaler med to fast tilknyttede skønsmænd i Nævnenes Hus og to ansatte i sekretariatet.
Jeg kalder dette for omvendt forsikringssvindel. Straffeloven kalder det bedrageri og korruption.
Forholdet gør sig ikke kun gældende i egen klagesag i Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige. Forholdet
kan også dokumenteres og bekræftes i skønserklæringer og afgørelser i andre sager i Nævnenes Hus med selv samme
sagsbehandlere i sekretariatet. Dvs. der er ikke tale om en enkeltstående sag, men et mønster og en forretningsmodel der går igen,
særligt i sager med omkostningstunge forhold.
Sagerne vidner om magtfordrejning, tilsidesættelse af forvaltningsloven i særlig grad officialprincippet, korruptionsaftaler mellem
flere aktører, dokumentfalsk og bedrageri, som tydeligvis forgrener sig ind i en dansk myndighed.
Jeg bemærkede, at boligejer Sanna Lund under Boligudvalgets høring også gjorde brug af ordet korruption i sit oplæg, og jeg kan i
mit møde med Huseftersynsordningen og via aktindsigt i øvrige sager beklageligvis kun bekræfte Sanna Lunds oplevelse og påstand.
Min sag startede med et huskøb i december 2016. I 2022 vandt jeg over mit forsikringsselskab, på egen hånd uden advokat. I 2023
afslørede jeg en kvindelig teamleder fra Nævnenes Hus i overvågning, hvor hun holdt parkeret udenfor mit hus og tog billeder i
perioden efter syn og skøn og inden afgørelse. Analyse af skønserklæring, afgørelse, diverse korrespondancer og partsaktindsigt
afdækker og bekræfter, at der er tale om omfattende korruption og bedrageri i Nævnenes Hus i form af minimum to ansatte med
juridisk baggrund, som utvivlsomt har en interesse i klagesagernes udfald.