Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 85
Offentligt
Til Boligudvalget Folketinget 
Mail: [email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected]  
Att. Formand Henrik Møller, Sigurd Agersnap, Charlotte Mølbæk, Thomas Monberg, Michael Aastrup, Mikkel 
Bjerregaard, Mona Juul  
 
 
 
 24. september 2023 
Boligudvalgets høring om forbrugerbeskyttelse af boligejere ift. byggesjusk – byggeskadeforsikring 
Kære politikere  
Mange tak for invitationen og jeres engagement i høringen den 21. september 2023. Vi deltog i høringen med stor 
interesse  og  synes,  den  på  fremragende  vis  belyste  den  manglende  forbrugerbeskyttelse  hos  boligejere  med 
byggesjusk i nybyggeri.  
Ved  høringen  blev  der  bl.a.  drøftet  den  udførende  totalentreprenørs  rolle  i  byggesjusk  og  den  obligatoriske 
byggeskadeforsikring.  Udbedring  af  dækningsberettigede  bygningsskader  koster  mange  penge,  hvorfor 
forsikringsselskabet bag den obligatorisk byggeskadeforsikring har økonomisk interesse i at omgå Bekendtgørelse 
om  byggeskadeforsikring  (BEK  nr.  1292  af  24/10/2007).  Underdirektør  Pia  Steffensen  fra  Forsikring  &  Pension 
nævnte i sit oplæg ved høringen, at meget få forsikringsselskaber udbyder byggeskadeforsikring, fordi det er et 
forsikringsprodukt, der er svært at tjene penge på. 
Vores sag ligner på mange områder Karina Pedersens, hvor vi også har været genstand for Marsh & Mclennan 
Agency A/S og advokat (H) Jeanette Løfberg, der repræsenterer Lloyds Insurance Company S. A. med postadresse 
i Bruxelles. I tilfælde af at Østre Landsret i Karina Pedersens sag kommer frem til, at Marsh & Mclennan Agency 
A/S ikke er et forsikringsselskab til trods for at de agerer som en byggeskadeforsikring, er der mange boligejere, 
der vil skulle rejse krav mod et udenlandsk selskab med værneting i Bruxelles. Det kan absolut ikke være foreneligt 
med byggeskadeforsikringens formål om at lette forbrugerens adgang til dækning.  
Vi har fået tegnet et parcelhus af Jeppe Utzon, der er opført af hans mangeårige samarbejdspartner Steffen Moos 
(Moos ApS). På grund af projekteringsfejl og byggesjusk, står vi på femte år med omfattende bygningsskader, som 
hverken  den udførende  totalentreprenør  eller  byggeskadeforsikringen  til  dato  vil udbedre.  Omkostningerne  til 
udbedring  er  opgjort  til  kr.  2.893.525.  Fordi  byggeskadeforsikringen  Marsh  &  Mclennan  Agency  A/S  undlod  at 
anerkende dækning på vores anmeldelse af bygningsskader i strid med Bekendtgørelse om byggeskadeforsikring, 
har vi været tvunget gennem retssager, hvis omkostninger på nuværende tidspunkt er kr. 776.638,64. Selvom der 
foreligger en byretsdom, hvor vi har fået medhold i, at bygningsskaderne skal udbedres uden unødigt ophold, 
fortsætter  byggeskadeforsikringen  med  at  trænere  udbedring.  Vi  afventer  hvorvidt  vores  sag  skal  for  Østre 
Landsret  eftersom  entreprenøren  har  tømt  sin  virksomhed  for  penge  og  ikke  kan  betale  berammelsesafgift  til 
Retten. Denne afklaring bestemmer advokat (H) Jeanette Løfberg i kraft af sin rolle som byggeskadeforsikringens 
repræsentant,  fordi  de  fortaber  sig  i  juridiske  spidsfindigheder  og  vil  have  en  endelig  afgørelse  om 
erstatningsansvar  behandlet  ved  samtlige  domstolsinstanser  –  ligesom  i  Karina  Pedersens  sag.  På  den  måde 
kommer man som forbruger til at gennemføre omkostningstunge retssager på vegne af byggeskadeforsikringen, 
hvilket er i strid med Bekendtgørelse om byggeskadeforsikring. Såfremt vores sag skal gennemføres, skal vi bruge 
yderligere 400.000 kr. på en sag mod Jeppe Utzon og hans samarbejdspartners firma, der er tømt for penge.  
Vi  vil  med  denne  skrivelse  fremlægge  en  række  eksempler  på  uhensigtsmæssig  virkning  af  den  obligatoriske 
byggeskadeforsikring og vores synspunkter om, at lovgivningen skal ændres: 
1. Byggeskadeforsikringers struktur er af en så sindrig karakter, at forbrugeren ikke ved, hvem der er den 
risikobærende forsikringsgiver. Faktum er, at Marsh & Mclennan Agency A/S indgår i en sindrig struktur, 
der  involverer  First  A/S,  Sedgwick  Danmark  A/S,  Advokatfirmaet  John  Larsen,  Poul  Schmith/ 
Kammeradvokaten  og  NEUGEBAUER  CLAN  ved  advokat  (H)  Jeanette  Løfberg.  En  af  de  centrale 
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Henvendelse af 25/9-23 fra Há Vu og Martin Lommer vedr. opfølgning på høring om forbrugerbeskyttelse af boligejere i sager om byggesjusk
problemstillinger i Karina Pedersens sag er, at Marsh & Mclennan Agency A/S påstår, at de ikke er rette 
påklagede. Når man som forbruger anmelder en skade, er det alle de ovennævnte parter, der behandler 
anmeldelsen. Det virker som om strukturen har til formål at gøre det vanskeligt for forbrugeren at forfølge 
krav. Marsh & Mclennan Agency A/S har udbudt rigtig mange byggeskadeforsikringer og påstår at de ikke 
er et forsikringsselskab. Dette på trods af, at de agerer som et forsikringsselskab og afgiver realitetssvar, 
når  de  afviser  dækningsberettigede  bygningsskader.  Marsh  &  Mclennan  Agency  A/S  optræder  som 
byggeskadesforsikring for over 11.000 danske familier.  
2. Som  byggeskadeforsikringer  administreres  nu,  styrker  det  ikke  forbrugerens  mulighed  for  at  opnå 
dækning, da forsikringen har bestemmelsesretten over, hvornår udbedring må iværksættes. Hvis hverken 
entreprenør  eller  forsikring  iværksætter  udbedring,  må  forbrugeren  blive  boende  i  boliger,  der  ikke 
opfylder  gældende  bygningsreglementer  samt  normer  og  dermed  ikke  vil  kunne  få  en  ibrugtagnings‐
tilladelse.   
3. Byggeskadeforsikringerne fortaber sig i juristeri med deres uendelige ressourcer og bebyrder Landsretten 
med unødige sager, der allerede er afgjort ved Byretten. Denne forretningsmodel er for at trænere og 
undsige sig dækningsansvar, men givtig for advokaterne. 
4. Bekendtgørelse om byggeskadeforsikring er på en måde, så forbrugeren de facto skal gøre krav gældende 
mod to parter, først entreprenøren og dernæst forsikringsselskabet. I tilfælde af, at forsikringsselskabet 
undlader at anerkende dækning, hvilket er almindelig praksis, skal forbrugeren derfor føre retssag mod 
to parter. Omkostningerne forbundet med gennemførelse af to retssager kunne have været bedre brugt 
på udbedring af bygningsskaderne. Afhængigt af udbedringsomkostningernes størrelse, er forbrugeren 
bedre  stillet  uden  en  byggeskadeforsikring  og  adgangen  til  udbedring  ville  ikke  være  afhængig  af  en 
langvarig trænering fra byggeskadeforsikringens side. 
5. Ændringsforslag til lovgivning er, at den obligatoriske byggeskadeforsikring skal tegnes af forbrugeren.  
o
Dermed vil forbrugeren få mulighed for at vælge det bedst egnede forsikringsselskab, og ikke 
mindst  et  dansk  selskab  med  værneting  i  Danmark.  Endvidere  vil  forbrugeren  kunne  sikre,  at 
policen  dækker  det  færdige  byggeri.  I  vores  sag  nægter  forsikringsselskabet  blandt  andet  at 
anerkende bygningsskader på en del af parcelhuset med begrundelse i at bygningsdelen ikke er 
dækket  af  policen,  selvom  der  er  betalt  forsikring  for  det  fulde  byggeri,  jvf.  BEK  nr  1291  af 
24/10/2007 § 17. 
Den udførende entreprenør har udelukkende interesse i den billigst mulige forsikring og vælger 
et selskab med en adfærd, der er i strid med redelig forretningsskik, advokatskik og god praksis.  
o
Karina Pedersens langvarige retssag, lignende triste eksempler fra andre deltagere ved høringen og vores egen 
sag, vidner om ureglementeret adfærd hos både entreprenører, forsikringsselskaber og deres advokater.  
Vi har tidligere skrevet til Boligudvalget d. 20. august 2023 (brev vedlagt), og henvendt os til Mona Juul (KF), der 
har stillet spørgsmål nr. 61 til Social‐ og Boligministeren, hvor svaret er, at sådanne spørgsmål henhører under 
domstolene.  Svaret  vidner  om,  at  Social‐  og  Boligministeren  i  marts  2023  ikke  finder  anledning  til  at  ændre 
forholdene.  
Folketinget kunne f.eks. få belyst de juridiske aspekter i Bekendtgørelse om byggeskadeforsikring af praktiserende 
advokater eller af jurister hos Ankenævnet for Forsikring, der behandler sager om byggeskadeforsikring. 
Vi  håber  at  I  vil  arbejde  videre  for  en  bedre  forbrugerbeskyttelse  og  retssikkerhed,  så  de  økonomiske  og 
menneskelige konsekvenser af byggeskader kan reduceres i fremtiden.  
Venlig hilsen  
Martin Lommer og Hà Vu 
Danmarksvej 27 
2800 Kgs. Lyngby 
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Henvendelse af 25/9-23 fra Há Vu og Martin Lommer vedr. opfølgning på høring om forbrugerbeskyttelse af boligejere i sager om byggesjusk
Til Folketinget Boligudvalget
Mail: [email protected],
Att. Udvalgssekretær Mikkel Bjerregaard
20. august 2023
Lovpligtig byggeskadeforsikring og manglende forbrugersikkerhed
Vi skriver til Boligudvalget fordi vi erfarer at I planlægger en åben høring om byggesjusk,
byggeskadeforsikring og forbrugersikkerhed den 21. september 2023 kl. 10
12:30. Vi
bidrager gerne med et oplæg til høringen, der vil handle om, at vi på femte år står med
omfattende bygningsskader på vores parcelhus, som byggeskadeforsikringen til dato ikke vil
udbedre. Omkostningerne til udbedring er opgjort til kr. 2.893.525. Pga. byggeskade-
forsikringens manglende dækning, har vi været tvunget gennem en retssag hvis omkost-
ninger på nuværende tidspunkt er kr. 776.638,64. Selvom der foreligger en dom, hvor vi har
fået medhold i, at bygningsskaderne skal udbedres uden unødigt ophold, fortsætter
byggeskadeforsikringen med at trænere udbedring. Vores oplæg vil adressere følgende
problematikker:
a) Lovgivningen bag BEK nr. 1292 af 24/10/2007
lever ikke op til sit formål om at styrke
forbrugerens retsstilling
og lette adgang til skadesudbedring fra forsikringsselskabet
ved konstateret alvorlig byggeskade på ny bolig.
b) Sanktions- og tilsynssystem
eksisterer ikke.
Finanstilsynet der fører tilsyn med
byggeskadeforsikringer, udfører en såkaldt risikobaseret vurdering, hvis resultat er
ukendt for offentligheden. Ved henvendelse til Ombudsmanden modtages besked om
at de ikke varetager klager over byggeskadeforsikringer. Sekretariatet for
Byggeskadeforsikring varetager ifølge eget udsagn kun administration af ordningen.
Endeligt findes Ankenævnet for Forsikringen, et privat ankenævn, hvis afgørelse ikke
har nogen retsvirkning og dermed er
forbrugeren henvist til domstolene.
Omkostninger til
processuelle skridt, rets- og berammelsesafgifter er enorme for en forbruger.
c) Byggeskadeforsikringers komplekse virksomhedsstruktur
gør det vanskeligt for
forbrugeren at forfølge krav.
Byggeskadeforsikringerne er ofte udenlandske syndikater
med en forsikringsformidler i Danmark. Taksatoraktiviteter udføres af en tredje part. I
denne komplekse struktur er forbrugerens retstilling ikke eksisterende, fordi
forbrugeren ikke ved hvem der er den reelle forsikringsgiver, og hvordan forfølges et
krav når forsikringsgiver har postadresse i udlandet?
d)
Advokatskik og dobbeltrolle. Det udenlandske byggeskadeforsikring Lloyds Insurance
Company S. A. har sager i Danmark, hvor forbrugeren ikke kan få udbedret
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 85: Henvendelse af 25/9-23 fra Há Vu og Martin Lommer vedr. opfølgning på høring om forbrugerbeskyttelse af boligejere i sager om byggesjusk
bygningsskader. Byggeskadeforsikringen anvender juridisk rådgivning, hvor selskabet
frem til december 2022 blev repræsenteret af advokat (H) Jeanette Løfberg fra Poul
Schmidt/ Kammeradvokaten. Som forbruger kan man ikke undlade at bemærke hvor-
vidt det er hensigtsmæssigt at Poul Schmidt/ Kammeradvokaten er juridiske rådgivere
for både Finanstilsynet og byggeskadeforsikringer henset til Finanstilsynets tilsynsrolle
overfor byggeskadeforsikringer.
Vi håber at I vil give en tilbagemelding på vores henvendelse.
Venlig hilsen
Martin Lommer og Hà Vu
Danmarksvej 27
2800 Kgs. Lyngby