Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2749987_0001.png
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Power Point præsentation fra foretrædet d. 14/9-23 vedr. certificeringsordningen under byggeloven v/ SMVdanmark
2749987_0002.png
Publikum og gæster er i fare, når der ikke kontrolleres ens.
Social og boligministeren, Pernille Rosenkrantz-Theil, har i et Folketingssvar givet
udtryk for, at kommunerne selv bør fastsætte kontrolniveauet for kontrollen med
transportable konstruktioner.
Dette er ikke en opfattelse vi deler fordi:
Gæsternes sikkerhed kan ikke garanteres, når der ikke kontrolleres ens – hvis der
overhovedet kontrolleres.
Kommunerne kontrollerer forskelligt, det går både udover gæsternes sikkerhed og
reglerne for leverandørerne på tværs af kommunegrænser.
Kontrolansvaret bør pålægges andre end kommunerne selv, så der ikke opstår
interessekonflikt, når kommunen selv er arrangør.
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Power Point præsentation fra foretrædet d. 14/9-23 vedr. certificeringsordningen under byggeloven v/ SMVdanmark
2749987_0003.png
Manglende kontrol sætter publikum i fare
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Power Point præsentation fra foretrædet d. 14/9-23 vedr. certificeringsordningen under byggeloven v/ SMVdanmark
2749987_0004.png
Copenhell
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Power Point præsentation fra foretrædet d. 14/9-23 vedr. certificeringsordningen under byggeloven v/ SMVdanmark
2749987_0005.png
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Power Point præsentation fra foretrædet d. 14/9-23 vedr. certificeringsordningen under byggeloven v/ SMVdanmark
2749987_0006.png
Sådan sikrer vi gæsterne og leverandørerne
Kortlægning af hvordan man sikrer bedre og ensartet kontrol
med transportable konstruktioner til markeder, festivaler og
andre live-events på tværs af kommunegrænser.
Kontrol og tilsyn flyttes til en uafhængig myndighed, så der ikke
opstår interessekonflikter, når kommuner selv afholder events og
samtidigt skal kontrollere.
Det kunne foretages af en national enhed,
brandmyndighederne eller Sikkerhedsstyrelsen.
At sikre en stringent og ensartet måde at kontrollere på, så
sikkerheden altid er i orden for gæsterne og regler er klare for
leverandørerne.
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Power Point præsentation fra foretrædet d. 14/9-23 vedr. certificeringsordningen under byggeloven v/ SMVdanmark
2749987_0007.png
Spørgsmål?
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Power Point præsentation fra foretrædet d. 14/9-23 vedr. certificeringsordningen under byggeloven v/ SMVdanmark
2749987_0008.png
Sagen kort - baggrund
I 2016 vedtog Folketinget en certificeringsordning til byggeri, der skulle ensarte krav til certificering på
tværs af landet.
Lovgivningen blev fulgt af en bekendtgørelse om certificeringsordningen for transportable
konstruktioner i 2019. Ordningen rummer flere positive elementer og sikrede at reglerne for
certificering ikke blev administreret forskelligt på tværs af kommunegrænser.
I certificeringsordningen godkendes transportable konstruktioner (mobile scener, telte osv.,) nationalt,
men kontrollen af dette er overladt til kommunerne selv.
Problemet:
Certificeringsordningen for transportable konstruktioner skal kontrolleres af kommunerne selv, som
ofte svigter denne opgave.
Mange kommuner kontrollerer og håndhæver slet ikke reglerne på området.
Kommunerne fortolker forskelligt, hvilket skaber usikkerhed for rammerne om certificering (Rambøll,
2019)
Lovgivningen kontrolleres ikke tilstrækkeligt (Rambøll, 2019)
Manglende tydelighed i kravene til kontrol i kommunerne (Rambøll, 2019)
Certificering af meget administrativt tungt og tager op til 18 måneder.
Manglende kontrol og certificering udgør en fare mod gæsternes sikkerhed.