Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 75
Offentligt
Ønske om foretræde for Folketingets boligudvalg med henblik på drøftelse af Almenboliglovens §63D
I Brøndby Strand har vi i de seneste mange år arbejdet for at komme af diverse lister som udsat
boligområde eller at være på forebyggelseslisten.
På stort set alle parametre går det den rigtige vej. Det er vores opfattelse, at Brøndby Strand har passeret
det, der kan kaldes brandslukning. Ligeledes har vi efterhånden fået præciseret problematikker som social
udsathed, hvilket fordrer en målrettet indsats. De aktiviteter, der er behov for, er langsigtede indsatser i
nærområdet, men når vi er nede på den allersidste restgruppe, så kræver det også et langt større
samarbejde, fordi det primært er en indsats hvor der arbejdes individorienteret og håndholdt.
Vi accepterer til fulde, at der skal gøres noget ved kriminaliteten i boligområderne. Derfor undrer det os, at
der alene ses på antallet af dømte, der bor i området og ikke på, hvor kriminaliteten er begået.
Vi har som boligorganisationer ingen mulighed for at handle overfor beboere, der begår noget kriminelt,
hvis det foregår mere end en kilometer fra vores matrikler. Vi vil gerne stå på mål for den
utryghedsskabende kriminalitet, der bliver begået i boligområderne. Det er vi også forpligtiget til i henhold
til Almenlejelovens § 80. Men vi finder det urimeligt, at vi skal stå til ansvar for kriminalitet, der er begået
mere end en kilometer fra boligområderne eller kriminalitet, der ikke er utryghedsskabende såsom
økonomisk kriminalitet.
Vi har ligeledes ingen mulighed for at finde ud af hvem der er dømt, eller hvad de er dømt for. Det er for
eksempel ikke vores oplevelse at Almenboliglovens §63d hjælper.
Vi har et stort ønske fra boligorganisationerne, om at vi har et samarbejde omkring brugen af
Almenboliglovens paragraf 63D, vi oplever i dag, ikke at vi får adgang til de domme, der giver adgang til
ophævelse af lejemål og til at sikre at vi kan effektuere en tryghedsskabende indsats i Brøndby Strand
området
Det drejer sig om de grovere former for kriminalitet - vold, hærværk, indbrud, salg af stoffer eller
overtrædelse af våbenlovgivningen
som er nærmere defineret i bestemmelsen omkring almenboliglovens
§63d.
Vi er vidende om, at der er beboere i vores område, der har fået endog meget lange straffe for opbevaring
og salg af stoffer, uden at vi er blevet orienteret af anklagemyndigheden om dommen. Vi har et behov for
at få adgang til disse domme, hvis vores tryghedsindsats skal fungere.
Fordi vi allerede nu har en opsøgende og håndholdt indsats i forhold til utryghedsskabende adfærd, så ved
vi at noget af vores problem er, at en del af de dømte personer, der bor i Brøndby Strand, er misbrugere,
psykisk syge eller tidligere hjemløse. Det kan ikke komme bag på nogen, at den almene sektor har flere med
psykiske problemer end andre boligformer. Det skyldes, at vi er det sted, hvor personer placeres, når de
bliver løsladt fra fængsler eller udskrevet fra psykiatrien. Er det virkelig opfattelsen i Folketinget, at vi skal
sende psykisk syge på gaden?
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Henvendelse af 7/9-23 fra Brøndby Strand projektet vedr. anmodning om foretræde om almenlovens § 63 D
2747551_0002.png
Den allerede fungerende indsats, betyder at vi kan give beboerne et mere individuelt tilbud, der kan hjælpe
dem ud af kriminalitet og på anden vis give støtte til at blive selvforsørgende. Men det kræver at vi
samarbejder på tværs.
I Brøndby Strand boede der i 2022 omkring 5.300 personer over 15 år. Andelen af beboere med en dom var
på 1,38. Det vil sige at vi skal finde ca. 85 personer i et område med 2.583 husstande. Det er sikkert muligt,
men det vil være lettere og hurtigere hvis det sker i et samarbejde, med dem der allerede ved hvem
personerne er. Samtidigt skal vi ud af de 8x5 personer, finde ud af hvem der er dømt inden for en radius af
en kilometer fra matriklen. Igen ville det lettere at finde de relevante beboere, hvis der var et tættere
samarbejde.
Det er vores opfattelse at et tættere samarbejde, især ville være til gavn for de beboere der har begået
kriminaliteten. Al den forskning der kan findes, viser at en
tidlig indsats i forhold børn, unge og familier i
udsatte positioner er afgørende for børn, unge og familier, der lever i en udsat situation eller har risiko for
at komme det til, profiterer af en hurtig og konkret kontakt. Desto før der sættes ind, desto større er
chancen for at forhindre problemer i at opstå og i disse tilfælde i at udvikle sig.
Det er derfor et ønske fra boligorganisationerne i Brøndby Strand parkerne, at få foretræde for udvalget,
med henblik på at beskrive de problemer vi oplever i forbindelse med udmøntningen af almenboliglovens
§63d, samt ikke mindst, hvorfor vi mener, det påvirker vores beboere negativt.
På vegne af boligorganisationerne i Brøndby Strand
Mvh
Bo Mouritzen
Sekretariatsleder
Brøndby Strand projektet
Kisumparken 2
2660 Brøndby Strand
Mobil 60 35 46 62
Mail:
[email protected]
www.brøndbystrand.dk
og
Sekretariatsleder
______________________________
Greve Nord Projektet
Digehuset 9, 2670 Greve