Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 69
Offentligt
Til Folketinget Boligudvalget
Att. Udvalgssekretær Mikkel Bjerregaard
20. august 2023
Lovpligtig byggeskadeforsikring og manglende forbrugersikkerhed
Vi skriver til Boligudvalget fordi vi erfarer at I planlægger en åben høring om byggesjusk,
byggeskadeforsikring og forbrugersikkerhed den 21. september 2023 kl. 10
–
12:30. Vi
bidrager gerne med et oplæg til høringen, der vil handle om, at vi på femte år står med
omfattende bygningsskader på vores parcelhus, som byggeskadeforsikringen til dato ikke vil
udbedre. Omkostningerne til udbedring er opgjort til kr. 2.893.525. Pga. byggeskade-
forsikringens manglende dækning, har vi været tvunget gennem en retssag hvis omkost-
ninger på nuværende tidspunkt er kr. 776.638,64. Selvom der foreligger en dom, hvor vi har
fået medhold i, at bygningsskaderne skal udbedres uden unødigt ophold, fortsætter
byggeskadeforsikringen med at trænere udbedring. Vores oplæg vil adressere følgende
problematikker:
a) Lovgivningen bag BEK nr. 1292 af 24/10/2007
lever ikke op til sit formål om at styrke
forbrugerens retsstilling
og lette adgang til skadesudbedring fra forsikringsselskabet
ved konstateret alvorlig byggeskade på ny bolig.
b) Sanktions- og tilsynssystem
eksisterer ikke.
Finanstilsynet der fører tilsyn med
byggeskadeforsikringer, udfører en såkaldt risikobaseret vurdering, hvis resultat er
ukendt for offentligheden. Ved henvendelse til Ombudsmanden modtages besked om
at de ikke varetager klager over byggeskadeforsikringer. Sekretariatet for
Byggeskadeforsikring varetager ifølge eget udsagn kun administration af ordningen.
Endeligt findes Ankenævnet for Forsikringen, et privat ankenævn, hvis afgørelse ikke
har nogen retsvirkning og dermed er
forbrugeren henvist til domstolene.
Omkostninger til
processuelle skridt, rets- og berammelsesafgifter er enorme for en forbruger.
c) Byggeskadeforsikringers komplekse virksomhedsstruktur
gør det vanskeligt for
forbrugeren at forfølge krav.
Byggeskadeforsikringerne er ofte udenlandske syndikater
med en forsikringsformidler i Danmark. Taksatoraktiviteter udføres af en tredje part. I
denne komplekse struktur er forbrugerens retstilling ikke eksisterende, fordi
forbrugeren ikke ved hvem der er den reelle forsikringsgiver, og hvordan forfølges et
krav når forsikringsgiver har postadresse i udlandet?
d)
Advokatskik og dobbeltrolle. Det udenlandske byggeskadeforsikring Lloyds Insurance
Company S. A. har sager i Danmark, hvor forbrugeren ikke kan få udbedret