Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 63
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af byggeloven
(Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.
m.v.)
§1
I byggeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1178 af 23. september 2016, som
ændret senest ved lov nr. 2156 af 27. november 2021, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 6 D indsættes:
Ȥ
6 E.
Social- og boligministeren kan fastsætte regler om, at nærmere
angivne tekniske specifikationer, der henvises til i regler fastsat i medfør af
denne lov, ikke indføres i Lovtidende. Ministeren fastsætter i den forbin-
delse regler om, hvordan oplysning om indholdet af sådanne tekniske spe-
cifikationer kan opnås.
Stk. 2.
Social- og boligministeren kan fastsætte regler om, at tekniske spe-
cifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende,
selv om de ikke foreligger på dansk.«
2.
I
§ 8, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter »sti«: »samt mindsteafstand for bebyg-
gelse mod vej«.
3.
I
§ 25 E, stk. 3,
og
§ 25 F, stk. 1-4,
ændres »Trafik- og Byggestyrelsen«
til: »Social- og Boligstyrelsen«.
4.
I
§ 30, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »byggevarer«: »samt markedsover-
vågning heraf«.
5.
I
§ 31 B, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og lokaliteter« til: », transportmidler og
andre lokaliteter«.
6.
I
§ 31 B, stk. 5,
ændres »Trafik- og Byggestyrelsen« til: »markedsover-
vågningsmyndigheden«.
§2
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
2
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2. Udvidet bemyndigelsesbestemmelse til fastsættelse af krav om mind-
steafstand for bebyggelse mod vej
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.3. Præcisering af markedsovervågningsbestemmelsen om straf
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.4. Præcisering af markedsovervågningsbestemmelser vedrørende lokalite-
ter
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at udmønte dele af den politiske aftale om
bygge- og boligpolitiske indsatser af 15. maj 2023 mellem regeringen (So-
cialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet.
I henhold til aftalen skal der genfremsættes en ændring af byggeloven, som
indebærer undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovti-
dende, udvidelse af bemyndigelsesbestemmelse om fastsættelse af regler
om mindsteafstand for bebyggelse mod vej samt præcisering af to af bygge-
lovens bestemmelser om markedsovervågning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende
2.1.1. Gældende ret
Grundlovens § 22, 2. pkt., indebærer, at love skal kundgøres. Det antages,
at kundgørelseskravet også gælder for bekendtgørelser. Grundloven inde-
holder ikke bestemte krav til kundgørelsens form.
Det fremgår af lovtidendeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1098 af 10. august
2016 om udgivelsen af en Lovtidende, at blandt andet love og bekendtgø-
relser skal indføres i Lovtidende, og at Lovtidende er den bindende bekendt-
gørelsesform for de retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens kund-
gørelsesordning. Kravet om optagelse i Lovtidende kan fraviges ved lov, når
der fastsættes en alternativ kundgørelsesmåde.
Der findes flere eksempler på, at der i lovgivningen henvises til tekniske
specifikationer, samt at det har været nødvendigt at fravige den almindelige
kundgørelsesordning i Lovtidende på det pågældende ministeriums område.
4
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
Regler fastsat i medfør af byggeloven henviser til tekniske specifikationer.
Tekniske specifikationer indeholder blandt andet dokumentationsmetoder,
beskrivelser af teknisk kontrol og testmetoder, som er relevante i forbindelse
med efterlevelsen af visse krav. Disse tekniske specifikationer kan tilgås hos
pågældende myndighed, på biblioteker landet over og rekvireres mod beta-
ling hos rettighedshaver, og indføres ikke i Lovtidende.
2.1.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelse og den fo-
reslåede ordning
Formålet med ændringen er, at social- og boligministeren efter en konkret
vurdering kan undtage nærmere angivne tekniske specifikationer, der hen-
vises til i regler fastsat i medfør byggeloven, fra kravet om indførelse i Lov-
tidende. I tilknytning hertil foreslås, at ministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om, hvordan der kan opnås adgang til indholdet af de tekniske speci-
fikationer, der ikke indføres i Lovtidende. Forslaget skal sikre, at tekniske
specifikationer kan undtages fra indførelse i Lovtidende, og i stedet kund-
gøres på anden vis.
Bemyndigelsen vil blive anvendt, når der efter en konkret vurdering gør sig
tungtvejende hensyn gældende. Dette kan f.eks. omfatte, at tekniske speci-
fikationer er ophavsretligt beskyttede, eller at tekniske specifikationer retter
sig mod en snæver kreds af professionelle brugere.
Tekniske specifikationer, som undtages fra kundgørelseskravet, indeholder
oftest teknisk detaljerede anvisninger og dokumentationsmetoder samt be-
skrivelser af teknisk kontrol og testmetoder. Målgruppen for byggelovgiv-
ningen, herunder den professionelle byggebranche, er bekendt med og vant
til denne form for regulering, hvor der henvises til tekniske specifikationer
på området, som ikke kundgøres i Lovtidende.
Det foreslås, at der i byggeloven indsættes en bestemmelse om, at social- og
boligministeren kan fastsatte regler om, at tekniske specifikationer, som der
henvises til i regler fastsat i medfør af denne lov ikke indføres i Lovtidende.
Regler fastsat i medfør af byggeloven, hvori der henvises til tekniske speci-
fikationer, indføres i overensstemmelse med den normale kundgørelsesord-
ning i Lovtidende.
Ministeren kan herefter fastsætte regler om, hvordan kundgørelse af tekni-
ske specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, skal ske. Der vil f.eks.
kunne fastsættes regler om, at specifikationerne kan tilgås hos den pågæl-
dende myndighed og på biblioteker landet over, og at specifikationerne der-
udover vil kunne rekvireres mod betaling hos rettighedshaver.
5
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
Vedrørende tekniske specifikationer affattet på andre sprog end dansk be-
myndiges social- og boligministeren endvidere til at fastsætte regler om, at
tekniske specifikationer, som der henvises til i regler fastsat i medfør af
denne lov, og som ikke indføres i Lovtidende, kan undtages fra den almin-
deligt gældende forudsætning om, at forskrifter skal udfærdiges på dansk.
Dette er begrundet i, at det ofte er fagligt nødvendigt af hensyn til tekniske
og sproglige nuancer m.v., at de tekniske specifikationer anvendes på origi-
nalsproget (typisk engelsk).
Bemyndigelsen vil blive anvendt, når der efter en konkret vurdering gør sig
tungtvejende hensyn gældende. Dette kan f.eks. omfatte, at tekniske speci-
fikationer retter sig mod en snæver kreds af professionelle brugere, og er af
særlig teknisk karakter.
Forslaget er kodificering af gældende praksis, og vil derfor ikke medføre en
ændring af praksis.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1.
2.2. Udvidet bemyndigelsesbestemmelse til fastsættelse af krav om
mindsteafstand for bebyggelse mod vej
2.2.1. Gældende ret
Efter byggelovens § 8, stk. 1, nr. 4, kan der i bekendtgørelsen om bygnings-
reglementet (herefter bygningsreglementet) fastsættes regler om mindsteaf-
stand for bebyggelse til skel mod anden grund eller sti, men det vurderes, at
der ikke på nuværende tidspunkt er udtrykkelig hjemmel til at fastsætte reg-
ler om mindsteafstand for bebyggelse mod vej.
Bestemmelsen er en del af de bebyggelsesregulerende bestemmelser, som
blev moderniseret ved lov nr. 228 af 31. marts 2001 om ændring af bygge-
loven. Af bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende 2000-01,
tillæg A, side 167, fremgår det, at der tidligere i byggeloven var faste krav
til bebyggelsens afstand til naboskel og sti, hvilket var kendt som det så-
kaldte fritliggende krav. Bestemmelsen blev med vedtagelsen af lovforsla-
get i stedet udformet som en bred bemyndigelse med henblik på senere at
kunne fastsætte andre afstandskrav i medfør af bemyndigelsen. Det fremgår
dog ikke entydigt, om bestemmelsen også kan omfatte et krav om mindste-
afstand til vej.
2.2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelse og den fo-
reslåede ordning
I bygningsreglementet har der herefter været indført et krav om mindsteaf-
stand til vej, hvilket dog blev ændret per 1. januar 2021, da der var opstået
6
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
tvivl om, hvorvidt den eksisterende hjemmel kunne rumme et krav om en
bygnings afstand mod vej. I forbindelse med høringen over ændringen af
bygningsreglementet, der forløb i perioden fra 8. oktober 2020 til 5. novem-
ber 2020, foreslog flere af høringsparterne, at der blev tilføjet hjemmel i
byggeloven til at fastholde kravet som hidtil.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets ønsker at imødekomme dette, og fore-
slår på den baggrund, at byggelovens § 8, stk. 1, nr. 4, ændres, således at det
entydigt fremgår, at bestemmelsen også omfatter mindsteafstand for bebyg-
gelse mod vej. Herefter vil det være muligt at fastlægge et rent afstandskrav
mod vej med en ændring af bekendtgørelsen om bygningsreglementet. Ved
udmøntning vil de nærmere betingelser blive fastlagt.
Det bemærkes, at bestemmelsen ikke finder anvendelse i tilfælde, hvor der
om det pågældende forhold er fastsat regler i en lokalplan eller en byplan-
vedtægt, jf. byggelovens § 8, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2.
2.3. Præcisering af markedsovervågningsbestemmelsen om straf
2.3.1. Gældende ret
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 305 af 9. marts 2011
om fastlæggelse af harmoniserede betingelser for markedsføring af bygge-
varer og om ophævelse af Rådets direktiv 89/106/EØF (herefter byggevare-
forordning) fastsætter blandt andet regler om markedsføring og salg af byg-
gevarer og om markedskontrol heraf.
Byggevareforordningen henviser til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 765 af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markeds-
overvågning i forbindelse med markedsføring af produkter og om ophæ-
velse af Rådets forordning (EØF) nr. 339/93, som fastsætter horisontale EU-
regler for blandt andet markedskontrol, herunder også krav til medlemssta-
terne om sanktioner for overtrædelse af EU-reglerne.
Social- og boligministeren er i medfør af den gældende byggelovs § 30, stk.
2, 2. pkt., bemyndiget til at fastsætte regler om straf af bøde for overtrædelse
af De Europæiske Fællesskabers forordninger og direktiver om byggevarer,
bygningers energiforhold og lignende bygningsrelaterede bestemmelser.
Bestemmelsen er på nuværende tidspunkt udmøntet i markedskontrolbe-
kendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1465 af 28. juni 2021 om markedsfø-
ring, salg og markedskontrol af byggevarer, med en strafbestemmelse, der
henviser direkte til byggevareforordningen.
7
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
Ved overtrædelse af markedskontrolbekendtgørelsen kan der gives påbud
om berigtigelse af det ulovlige forhold eller straffes med bøde.
Byggelovens § 30, stk. 2, 2. pkt., blev indsat i byggeloven ved lov nr. 734
om ændring af byggeloven af den 8. juni 2018 med henblik på at gøre reg-
lerne for overtrædelse af byggevareforordningen mere gennemskuelige, så-
ledes at det blev mere tydeligt, hvilke regler der straffes efter ved en even-
tuel overtrædelse.
I forbindelse med lovændringen blev det under udarbejdelsen af bestemmel-
sen skønnet hensigtsmæssigt, at der blev taget højde for en eventuel udste-
delse af nye EU-regler på området, og derfor blev bestemmelsen formuleret
bredt.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1020 af 20. juni 2019
om markedsovervågning og produktoverensstemmelse m.v. (herefter mar-
kedsovervågningsforordning) blev vedtaget af Europaparlamentet og Rådet
i 2019 og trådte i kraft i 2021. Markedsovervågningsforordningen har til
hensigt at højne produktsikkerheden samt sikre bedre markedsovervågning
på det indre marked for produkter, herunder byggevarer.
2.3.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
For at fjerne eventuel tvivl om, hvorvidt social- og boligministeren efter
gældende regler har bemyndigelse til at fastsætte strafbestemmelser for
overtrædelse af markedsovervågningsforordningen, foreslås det at udvide
ordlyden af byggelovens § 30, stk. 2, 2. pkt., til også at omfatte markeds-
overvågning udtrykkeligt.
Med den foreslåede ændring af byggelovens § 30, stk. 2, 2. pkt., vil der så-
ledes indføres udtrykkelig hjemmel til, at social- og boligministeren også er
bemyndiget til at fastsætte strafbestemmelser i form af bøde efter markeds-
overvågningsforordningen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4.
2.4. Præcisering af markedsovervågningsbestemmelsen vedrørende lo-
kaliteter
2.4.1 Gældende ret
Efter de gældende regler har social- og boligministeren, eller den offentlige
myndighed, der er bemyndiget hertil, som led i kontrollen efter reglerne ud-
stedt i medfør af byggelovens § 31 og § 31 A, hvis det skønnes nødvendigt,
til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol
8
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
af byggevarer, byggepladser og lokaliteter, hvor producenter, forhandlere,
importører og øvrige omsætningsled opbevarer byggevarer, og adgang til
alle relevante dokumenter i både fysisk og elektronisk form. Myndigheden
kan ved kontrollen lade sig bistå af personer, som besidder relevant teknisk
indsigt.
Med henblik på at sikre, at de byggevarer, der anvendes i dansk byggeri,
lever op til de gældende sikkerheds- og sundhedsmæssige krav, er det afgø-
rende, at der foretages en effektiv markedskontrol af byggevarer.
Behovet for kontrolbesøg skal ses i lyset af, at det kan have alvorlige sik-
kerheds- og sundhedsmæssige konsekvenser, såfremt der bliver anvendt
byggevarer, der ikke opfylder de gældende standarder eller krav i byggelov-
givningen. Sådanne byggevarer kan f.eks. indeholde giftige stoffer, som kan
have sundhedsskadelige eller deciderede livsfarlige konsekvenser. Ligele-
des kan ulovlige byggevarer have en manglende bæreevne og funktionalitet,
som i yderste konsekvens kan føre til sammenstyrtninger. Dette indebærer,
at der i visse tilfælde kan være behov for at skaffe sig adgang og foretage
nærmere undersøgelser
også imod forhandlerens ønske, og at det bedst
egnede middel til at gennemføre sådanne undersøgelser er uanmeldte kon-
trolbesøg.
Markedskontrolordningen administreres i overensstemmelse med reglerne i
lovbekendtgørelse nr. 1121 af 12. november 2019 om retssikkerhed ved for-
valtningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter (herefter rets-
sikkerhedsloven).
Hovedreglen i retssikkerhedslovens § 5 er, at en part skal underrettes inden
et tvangsindgreb finder sted. Der findes dog en mulighed for at fravige
denne hovedregel, hvis øjemedet med tvangsindgrebets gennemførelse ville
forspildes, hvis forudgående underretning skulle gives. Denne undtagelse
tager først og fremmest sigte på tilfælde, hvor en myndighed foretager
tvangsindgreb som led i sin kontrol- eller tilsynsvirksomhed. Kontrolbesøg
kan således foretages uvarslet, hvis det i det konkrete tilfælde efter en kon-
kret vurdering må antages, at øjemedet ville blive forspildt, såfremt der skete
en forudgående varsling. Varsling vil også kunne undlades i de tilfælde,
hvor det generelt må antages, at øjemedet ville blive forspildt, såfremt den
pågældende borger eller virksomhed var advaret forinden.
Med byggelovens § 31 B, stk. 1, 1. pkt., er der desuden hjemmel til, at kon-
trolenheden har adgang til 1) byggevarer, 2) byggepladser, 3) lokaliteter og
4) relevante dokumenter. Ved byggevarer forstås i denne sammenhæng alle
9
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
varer, der fremstilles med henblik på at indgå varigt i bygværker, herunder
bygninger og anlægsarbejder.
Ved byggepladser forstås et sted, hvor et bygværk opføres. Ved lokaliteter
forstås såvel offentligt tilgængelige eller private steder, hvor byggevarer op-
bevares eller lignende af producenter, forhandlere, importører og øvrige om-
sætningsled. Som eksempler kan nævnes lagre, containere og forretningslo-
kaler. Ved relevante dokumenter forstås overensstemmelseserklæringer,
som er et dokument, der følger enhver CE-mærket byggevare i medfør af
byggevareforordningen, og dokumenter med angivelse af virksomhedens
omsætning af den pågældende byggevare og dokumenter med angivelse af,
hvilke forhandlere der har aftaget den pågældende byggevare. Der skal gi-
ves adgang til dokumenter både i fysisk og elektronisk form.
Det fremgår således ikke udtrykkeligt af gældende bestemmelser om mar-
kedskontrol, at den kontroludøvende myndighed som led i kontrollen af lo-
kaliteter også har adgang til transportmidler, hvor opbevaring eller lignende
af byggevarer foregår.
2.4.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med henblik på at sikre, at de byggevarer, der anvendes i dansk byggeri,
lever op til de gældende sikkerheds- og sundhedsmæssige krav, er det afgø-
rende, at der foretages en effektiv markedskontrol af byggevarer.
For at fjerne eventuel tvivl om, hvorvidt transportmidler ligeledes er omfat-
tet af bestemmelsens ordlyd, indsættes der i byggelovens § 31 B, stk. 1, 1.
pkt., at den kontroludøvende myndighed foruden adgang til kontrol af byg-
gevarer, byggepladser og lokaliteter ligeledes har adgang til transportmidler,
hvor opbevaring eller lignende af byggevarer foregår. Med denne præcise-
ring sigtes der desuden efter at komme så tæt som muligt på markedsover-
vågningsforordningens ordlyd i forordningens præambelbetragtning num-
mer 38 samt artikel 14, stk. 4, litra e, hvor transportmidler ligeledes anføres
udtrykkeligt som eksempel på de lokaliteter, hvor den kontroludøvende
myndighed som led i kontrollen kan få adgang til.
For at sikre, at den kontroludøvende myndighed får mulighed for at få ad-
gang til alle relevante lokaliteter, hvor opbevaring eller lignende af bygge-
varer foregår, foreslås det at præcisere bestemmelsens ordlyd til at omfatte
”andre
lokaliteter” frem for alene at nævne
”lokaliteter”. Formålet med
10
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
2730295_0011.png
denne præcisering er at understrege i endnu højere grad end tidligere, at lo-
kaliteter anført i bestemmelsens ordlyd ikke udgør en udtømmende liste af
lokaliteter. Der er derfor tale om en opsamlingspræcisering.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have offentlige økonomiske konsekvenser el-
ler implementeringskonsekvenser.
De eventuelle kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal for-
handles med Kommunernes Landsforening, men det vurderes ikke, at kom-
munerne kompenseres herfor gennem DUT.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke relevante
for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [DATO] 2023 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
[HØRINGSPARTER INDSÆTTES]
11
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
2730295_0012.png
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU- Ingen EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
Ingen
Ja
Nej
12
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
2730295_0013.png
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
X
13
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af lovtidendeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1098 af 10. august
2016 om udgivelsen af en Lovtidende, at blandt andet love og bekendtgø-
relser skal indføres i Lovtidende, og at Lovtidende er den bindende bekendt-
gørelsesform for de retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens kund-
gørelsesordning. Kravet om optagelse i Lovtidende kan fraviges ved lov, når
der fastættes en alternativ kundgørelsesmåde.
Efter det foreslåede
§ 6 E, stk. 1, 1. pkt.,
kan social- og boligministeren fast-
sætte regler om, at nærmere angivne tekniske specifikationer, som der hen-
vises til i regler fastsat i medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Det vil betyde, at sådanne tekniske specifikationer ikke indføres i Lovti-
dende.
Efter det foreslåede
§ 6 E, stk. 1, 2. pkt.,
fastsætter social- og boligministeren
endvidere regler om, hvordan oplysning om indholdet af sådanne tekniske
specifikationer kan opnås.
Det vil betyde, at hvis social- og boligministeren fastsætter regler om, at
tekniske specifikationer undtages fra kundgørelse i Lovtidende, vil ministe-
ren også fastsætte regler om, hvordan der herefter opnås tilgang til tekniske
specifikationer. Der vil f.eks. kunne fastsættes regler om, at specifikatio-
nerne kan tilgås hos den pågældende myndighed og på biblioteker landet
over, og at specifikationerne derudover vil kunne rekvireres mod betaling
hos rettighedshaver.
Efter det foreslåede
§ 6 E, stk. 2,
kan social- og boligministeren fastsætte
regler om, at tekniske specifikationer, som ikke indføres i Lovtidende, jf. §
6 E, stk. 1, skal være gældende, selv om de ikke foreligger på dansk.
Det vil betyde, at tekniske specifikationer affattet på andre sprog end dansk,
som ikke indføres i Lovtidende, undtages fra den almindeligt gældende for-
udsætning om, at forskrifter skal udfærdiges på dansk.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
UDKAST
Til nr. 2
Efter byggelovens § 8, stk. 1, nr. 4, kan der i bekendtgørelsen om bygnings-
reglementet fastsættes regler om mindsteafstand for bebyggelse til skel mod
anden grund eller sti, men det vurderes, at der på nuværende tidspunkt er
tvivl om, hvorvidt der også kan fastsættes regler om mindsteafstand for be-
byggelse mod vej.
Bestemmelsen er en del af de bebyggelsesregulerende bestemmelser, som
senest blev moderniseret ved lov nr. 228 af 31. marts. 2001 om ændring af
byggeloven. Af bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende
2000-01, tillæg A, side 167, fremgår det, at der tidligere i byggeloven var
faste krav til bebyggelsens afstand til naboskel og sti, hvilket var kendt som
det såkaldte fritliggende krav. Bestemmelsen blev med vedtagelsen af lov-
forslaget i stedet udformet som en bred bemyndigelse med henblik på senere
at kunne fastsætte andre afstandskrav i medfør af bemyndigelsen. Det frem-
går dog ikke entydigt, at bestemmelsen også kan omfatte et krav om mind-
steafstand til vej.
I bygningsreglementet har der herefter været indført et krav om mindsteaf-
stand til vej, hvilket dog blev ændret per 1. januar 2021, da der var opstået
tvivl om, hvorvidt den eksisterende hjemmel kunne rumme et krav om en
bygnings afstand mod vej. I forbindelse med høringen over ændringen af
bygningsreglementet, der forløb i perioden fra 8. oktober 2020 til 5. novem-
ber 2020, foreslog flere af høringsparterne, at der blev tilføjet hjemmel i
byggeloven til at fastholde kravet som hidtil.
Det foreslås, at byggelovens
§ 8, stk. 1, nr. 4,
ændres, således at det entydigt
fremgår, at bestemmelsen også omfatter mindsteafstand for bebyggelse mod
vej.
Det betyder, at det herefter vil være muligt at fastlægge et rent afstandskrav
for bebyggelse mod vej med en ændring af bekendtgørelsen om bygnings-
reglementet.
Bestemmelsen forventes at blive udmøntet således, at der kan udstedes reg-
ler, der er sammenlignelige med det, der var gældende frem til per 1. januar
2021. Det vil fortsat være således, at bestemmelsen skal forstås som en bred
bemyndigelse til at fastsætte regler om mindsteafstand, herunder hvordan
denne afstand skal bedømmes. Ved udmøntning vil de nærmere betingelser
blive fastlagt.
15
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
UDKAST
Det bemærkes, at bestemmelsen ikke finder anvendelse i tilfælde, hvor der
om det pågældende forhold er fastsat regler i en lokalplan eller en byplan-
vedtægt, jf. byggelovens § 8, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 3
Byggelovens
§ 25 E, stk. 3,
og
§ 25 F, stk. 1-4,
henviser på nuværende tids-
punkt til den daværende Trafik- og Byggestyrelse.
Det foreslås, at betegnelsen ændres til Social- og Boligstyrelsen.
Der er tale om redaktionelle ændringer.
Til nr. 4
I medfør af § 30, stk. 2, 2. pkt., kan social- og boligministeren fastsætte
bestemmelser om straf af bøde for overtrædelse af De Europæiske Fælles-
skabers forordninger og direktiver om byggevarer og om bygningers ener-
giforhold og lignende bygningsrelaterede bestemmelser. Dette betyder, at
der blandt andet kan fastsættes bødestraf for overtrædelse af byggevarefor-
ordningen, herunder de bestemmelser i byggevareforordningen, som henvi-
ser til forordningen om kravene til akkreditering og markedsovervågning i
forbindelse med markedsføring af produkter.
Bestemmelsen er på nuværende tidspunkt udmøntet i markedskontrolbe-
kendtgørelsen med en strafbestemmelse, der henviser direkte til byggevare-
forordningen.
Bestemmelsen blev indført i byggeloven i 2018. I lovbemærkningerne hertil
nævnes det, at det under udarbejdelsen af bestemmelsen blev skønnet hen-
sigtsmæssigt, at der blev taget højde for en eventuel udstedelse af nye EU-
regler på området og derfor blev bestemmelsen formuleret bredt.
Der er på nuværende tidspunkt ikke udtrykkelig hjemmel til, at social- og
boligministeren har bemyndigelse til at kunne fastsætte regler om straf i
form af bøde for overtrædelse af markedsovervågningsforordningen.
Det foreslås, at byggelovens
§ 30, stk. 2, 2. pkt.,
præciseres, således at social-
og boligministeren endvidere kan fastsætte bestemmelser om straf af bøde
for overtrædelse af De Europæiske Fællesskabers forordninger og direktiver
16
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
UDKAST
om byggevarer samt markedsovervågning heraf og om bygningers energi-
forhold og lignende bygningsrelaterede bestemmelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
I medfør af § 31 B, stk. 1, har social- og boligministeren, eller den offentlige
myndighed, der er bemyndiget hertil, som led i kontrollen efter reglerne ud-
stedt i medfør af byggelovens § 31 og § 31 A, hvis det skønnes nødvendigt,
til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol
af byggevarer, byggepladser og lokaliteter, hvor producenter, forhandlere,
importører og øvrige omsætningsled opbevarer byggevarer, og adgang til
alle relevante dokumenter i både fysisk og elektronisk form. Myndigheden
kan ved kontrollen lade sig bistå af personer, som besidder relevant teknisk
indsigt.
Det foreslås, at transportmidler fremover udtrykkeligt fremgår af
§ 31 B, stk.
1, 1. pkt.,
således at den kontroludøvende myndighed foruden adgang til
kontrol af byggevarer, byggepladser og lokaliteter ligeledes har adgang til
transportmidler, hvor opbevaring eller lignende af byggevarer foregår. Med
denne præcisering sigtes der efter at komme så tæt som muligt på markeds-
overvågningsforordningens ordlyd i forordningens præambelbetragtning
nummer 38 samt artikel 14, stk. 4, litra e, hvor transportmidler ligeledes
anføres udtrykkeligt som eksempel på de lokaliteter, hvor den kontroludø-
vende myndighed som led i kontrollen kan få adgang til.
Det betyder, at den udøvende kontrolmyndighed også kan få adgang til
transportmidler, hvor opbevaring eller lignende af byggevarer foregår, uden
retskendelse, således at muligheden for at stoppe salget og distributionen af
ulovlige varer styrkes.
Det foreslås endvidere, at ordlyden af byggelovens § 31 B, stk. 1, 1. pkt., i
forhold til udtrykket ”lokaliteter” ligeledes præciseres således, at bestem-
melsens ordlyd fremover omfatter ”andre lokaliteter” frem for alene at
nævne udtrykket ”lokaliteter”.
Denne præcisering foreslås for at sikre, at den kontroludøvende myndighed
får mulighed for at få adgang til alle relevante lokaliteter, hvor opbevaring
eller lignende af byggevarer foregår. Formålet hermed er at understrege i
endnu højere grad end tidligere, at lokaliteter anført i bestemmelsens ordlyd
ikke udgør en udtømmende liste af lokaliteter. Der er derfor tale om en op-
samlingspræcisering.
17
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Byggelovens
§ 31 B, stk. 5,
henviser på nuværende tidspunkt til daværende
Trafik- og Byggestyrelsen.
Det foreslås, at betegnelsen ændres til markedsovervågningsmyndigheden.
Der er tale om en redaktionel ændring.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Da byggeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1178 af 23. september 2016 med
senere ændringer, ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. byggelovens §
34, gælder loven heller ikke for Færøerne og Grønland.
18
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I byggeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1178 af 23. september
2016, som ændret senest ved lov
nr. 2156 af 27. november 2021, fo-
retages følgende ændringer:
1.
Efter § 6 D indsættes:
Ȥ
6 E.
Social- og boligministe-
ren kan fastsætte regler om, at nær-
mere angivne tekniske specifikatio-
ner, der henvises til i regler fastsat i
medfør af denne lov, ikke indføres
i Lovtidende. Ministeren fastsætter
i den forbindelse regler om, hvor-
dan oplysning om indholdet af så-
danne tekniske specifikationer kan
opnås.
Stk. 2.
Social- og boligministeren
kan fastsætte regler om, at tekniske
specifikationer, som ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 1, skal være
gældende, selv om de ikke forelig-
ger på dansk.«
§ 8.
Transport- og bygningsmini-
steren kan fastsætte regler om
1-3)
4) mindsteafstand for bebyggelse til
skel mod anden grund eller sti.
2.
I
§ 8, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter
»sti«: »samt mindsteafstand for be-
byggelse mod vej«.
19
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
UDKAST
§ 25 E….
Stk. 2….
Stk. 3.
Undlader et forsikringssel-
skab at forestå gennemførelsen af
eftersyn efter stk. 1 og regler fastsat
i medfør af stk. 4, kan Trafik- og
Byggestyrelsen rekvirere et efter-
syn på forsikringsselskabets reg-
ning. Dette gælder dog ikke, hvis
forsikringsselskabet kan godtgøre,
at den manglende gennemførelse af
eftersyn og udarbejdelse af elektro-
nisk oversigt skyldes forhold hos
bygningsejeren. Der er udpant-
ningsret for beløbet.
Stk. 4….
§ 25 F.
Trafik- og Byggestyrelsen
indsamler, kontrollerer og organi-
serer oplysninger fra eftersynene,
jf. § 25 E.
Stk. 2. Forsikringsselskaberne ind-
sender oplysninger om eftersyn ef-
ter § 25 E og skadesudbedring efter
§ 25 B, stk. 2, til Trafik- og Bygge-
styrelsen.
Stk. 3. Forsikringsselskaberne ind-
betaler et gebyr til dækning af Tra-
fik- og Byggestyrelsens udgifter til
bearbejdning af oplysninger om ef-
tersyn og kontrol i medfør af de i
stk. 4 fastsatte regler.
Stk. 4. Transport- og bygningsmini-
steren kan fastsætte regler om for-
sikringsselskabernes oplysnings-
pligt og indbetalingspligt efter stk.
2 og 3. Transport- og bygningsmi-
nisteren kan endvidere fastsætte
regler om Trafik- og Byggestyrel-
sens indsamling, kontrol og organi-
sering af oplysningerne efter stk. 1
20
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
UDKAST
og om Trafik- og Byggestyrelsens
bearbejdning og offentliggørelse af
oplysningerne fra eftersynene.
Stk. 5….
3.
I
§ 25 E, stk. 3,
og
§ 25 F, stk. 1-
4,
ændres »Trafik- og Byggestyrel-
sen« til: »Social- og Boligstyrel-
sen«.
§ 30…
Stk. 2.
I de bestemmelser, der ud-
færdiges af transport- og bygnings-
ministeren i medfør af loven, kan
fastsættes straf af bøde for overtræ-
delse af bestemmelser i forskrif-
terne. Transport-, bygnings- og bo-
ligministeren kan endvidere fast-
sætte bestemmelser om straf af
bøde for overtrædelse af De Euro-
pæiske Fællesskabers forordninger
og direktiver om byggevarer og om
bygningers energiforhold og lig-
nende bygningsrelaterede bestem-
melser.
Stk. 3.-5….
4.
I
§ 30, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes ef-
ter »byggevarer«: »samt markeds-
overvågning heraf«.
§ 31 B.
Transport- og bygningsmi-
5.
I
§ 31 B, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
nisteren, eller den offentlige myn- »og lokaliteter« til: », transportmid-
dighed, der er bemyndiget hertil, ler og andre lokaliteter«.
har som led i kontrollen efter reg-
lerne udstedt i medfør af § 31 og §
31 A, hvis det skønnes nødvendigt,
til enhver tid mod behørig legitima-
tion uden retskendelse adgang til
kontrol af byggevarer, byggeplad-
ser og lokaliteter, hvor producenter,
forhandlere, importører og øvrige
21
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 63: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af byggeloven (Undtagelse for kundgørelse af tekniske specifikationer i Lovtidende m.v.)
UDKAST
omsætningsled opbevarer byggeva-
rer, og adgang til alle relevante do-
kumenter i både fysisk og elektro-
nisk form. Myndigheden kan ved
kontrollen lade sig bistå af perso-
ner, som besidder relevant teknisk
indsigt.
Stk. 2.-4….
§ 31 B, stk. 5.
Transport- og byg-
ningsministeren kan fastsætte reg-
ler om, at ethvert led i omsætningen
af byggevarer skal yde Trafik- og
Byggestyrelsen og personer, der er
særligt bemyndigede hertil, jf. § 31
A, stk. 1, bistand ved forsendelse af
prøver og afholde udgifterne her-
ved.
6.
I
§ 31 B, stk. 5,
ændres »Trafik-
og Byggestyrelsen« til: »markeds-
overvågningsmyndigheden«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar
2024.
22