Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2726269_0001.png
PIXI VERSION
Cirkulært
byggeri –
fra drøm til
virkelighed
Ambitiøs regulering skal drive
omstillingen mod en cirkulær
byggeribranche
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 20/6-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. Nye og politiske anbefalinger fra Rådet for Grøn Omstilling: Cirkulært byggeri står og falder med politisk handling
2726269_0002.png
CIRKULÆRT BYGGERI – FRA DRØM TIL VIRKELIGHED
2
B RUG FO R HAN D LI N G
Byggeriet er en kæmpe og fortsat uløst klimaudfor-
dring – både herhjemme, i EU og globalt. 50 pct. af
de materialer, vi udvinder på globalt plan, går i dag
ind i byggeriet, og byggeriet tegner sig for omkring
30 pct. af det samlede danske klimaaftryk og 40
pct. af den samlede globale CO
2
-udledning. Alene
forbruget af byggematerialer som eksempelvis stål
og beton udgør hele 11 pct. af den samlede globale
CO
2
-udledning.
Omstillingen til en mere cirkulær byggebranche er en
af de helt nødvendige svar på den udfordring – og en
afgørende løftestang til opnå substantielle redukti-
oner i byggeriets klimaaftryk. Adskillige analyser og
studier har således de seneste år dokumenteret, at
der er store klimareduktionspotentialer i, at byggeriet
bliver mere cirkulært. Blandt andet peger en analyse
fra Ellen MacArthur Foundation på, at alene omstillin-
gen til en mere cirkulær økonomi kunne bane vejen
for globale CO
2
-reduktioner fra byggeriet med hele
38 pct. i 2050 – særligt ved, at efterspørgslen på
cement, stål, aluminium og plastik reduceres.
Derfor er det set med klimabrillerne på en bunden
opgave, at branchen – både herhjemme, EU og glo-
balt – skal omstille sig til at tænke og agere cirkulært.
Tager man status på den danske byggebranche i
dag, er vi dog langt fra et scenarie, hvor cirkularitet
for alvor er brudt igennem. Debatten om cirkulært
byggeri har kørt i mange år, men indtil nu er det i høj
grad blevet ved snakken, og cirkulært byggeri har
herhjemme fortsat karakter af enkeltstående presti-
geprojekter. Et eksempel: Tal fra Miljøstyrelsen viser,
at der produceres 5 mio. ton bygge- og anlægsaffald
i Danmark om året, men at det i dag kun er 36 pct.
af det, der genbruges.
Analysen på tværs i byggeriets værdikæde er, at der
endnu mangler klare incitamenter, krav og rammer,
som kan være med til for alvor at skalere cirkulære
forretningsmodeller og produkter i branchen.
Derfor er der brug for en langt mere ambitiøs og om-
fattende politisk indsats, hvis omstillingen til et mere
cirkulært byggeri skal realiseres – og hvis klimaaftryk-
ket fra vores byggeri skal reduceres i det tempo og
omfang, som vores klimaambitioner tilskriver.
Det er ikke kun vigtigt for klimaet og for, at vi når
vores reduktionsmål, men også vigtigt for at frem-
tidssikre en byggebranche, som skal agere på et
europæisk og globalt marked, hvor efterspørgslen
på ressourcer stiger, hvor den europæisk lovgivning
strammes, og hvor de virksomheder, der leverer
cirkulære løsninger, i stigende grad belønnes.
Læs den uddybende rapport på rgo.dk.
BRANCHEN ER IKKE PÅ RETTE KLIMASPOR
FN’s årlige statusrapport på byggeri og anlægssek-
toren fra 2022 konkluderer, at “bygge- og anlægs-
sektoren ikke er på vej til at opnå dekarbonisering
inden 2050. Og kløften mellem sektorens faktiske
BYGGERIET ER LANGT FRA AT KUNNE
OVERHOLDE PARISAFTALEN
kg co
2
ep/m
2
yr
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
0.40
0.98
Kilde: Reduction Roadmap, 2022.
klimapræstationer og dekarboniseringsvejen udvides.”
Rapporten peger direkte på, at manglende fokus på
materialers klimaaftryk er en af de primære årsager til,
at byggeriet ikke er på rette vej. “På trods af sit massive
bidrag til de globale CO
2
-udledninger har indlejret CO
2
indtil videre været underprioriteret i strategier målrettet
reduktioner i byggeriet,” hedder det i rapporten.
Også herhjemme er branchen langt fra at være på
9.63
9.05
8.48
7.90
7.32
6.75
6.17
5.59
5.02
4.44
3.86
3.29
2.71
2.13
1.56
rette klimaspor. Hvis nyt byggeri i Danmark skal holde
sig inden for Parisaftalen, så skal udledningen redu-
ceres til 0,4 kg CO
2
pr. m
2
pr. år inden 2036. Kigger man
på gennemsnittet for en dansk bygnings klimaaftryk
er det i dag 9,6 kg CO
2
pr. m² om året over en 50-årig
periode. Med den lovgivning, der er lagt op til nu med
livcyklusberegninger og grænseværdier i det nye byg-
ningsreglement, må store nybyggerier ikke overskride
12 kg CO
2
pr. m
2
pr. år. Den grænse vil over de kommen-
de år blive nedsat, og i 2029 vil den, som planen ligger
i dag, være på 7,5 kg CO
2
pr. m
2
pr. år. Altså stadig langt
fra de nødvendige grænseværdier.
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 20/6-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. Nye og politiske anbefalinger fra Rådet for Grøn Omstilling: Cirkulært byggeri står og falder med politisk handling
2726269_0003.png
CIRKULÆRT BYGGERI – FRA DRØM TIL VIRKELIGHED
3
MINIMÈR
Udvinding af
råmaterialer
Produktion
og
distribution
Design-
og bygge-
proces
VÆ R D I K Æ D E FO R
C I R KU L Æ R T BYG G E R I
Kilde: Videncenter for Cirkulær Økonomi
i Byggeriet - VCØB
Gen-
anvendelse
Genbrug
Drift og
vedligehold
Anden
materiale-
nyttiggørelse
Renovering
eller
nedrivning
MINIMÈR
Forbrænding
Deponering
AM B ITI ØS REGU LERI N G
N Ø DVEN D I G
Rådet for Grøn Omstilling mener, at følgende 10
politiske tiltag er afgørende, hvis den danske bygge-
branches omstilling til mere cirkulært og ressource-
venligt byggeri skal realiseres. Politikerne skal:
ideelt set være 1500 kr./ton, som anbefalet af
1.
Indføre en høj og ensartet CO
2
-afgift, der
inkluderer alle aktører i byggeriet. Den bør
2.
Klimarådet. Producenter af byggematerialer skal
ikke have rabat, som det ellers blev aftalt med den
grønne skattereform fra 2022, men skal som mini-
mum betale 1125 kr./ton og ideelt set op til 1500 kr./
ton, så afgiften afspejler klimabelastningen.
Kigge på hele det lovgivningsområde, der
vedrører byggeriet, med cirkulære briller. Det
gælder eksempelvis planlovgivningen, affaldsre-
guleringen og andre dele af bygningsreglementet,
der rækker ud over de nuværende krav i byg-
ningsreglementet til livscyklusanalyser og indlejret
CO
2
. Det vil i første omgang kræve en omfattende
kortlægning, der afdækker både potentialer, men
til at fremme mere cirkulært byggeri.
også barrierer ved nuværende lovgivning i forhold
Indføre nye udbudsregler, som fremmer et
langt større fokus på cirkularitet i bygge-
branchen eksempelvis ved at lade offentlige
udbud følge de cirkulære rammer og krav, der
er fastsat i EU's taksonomi for bæredygtige
investeringer.
3.
4.
ikke kun nybyggeri – i forhold til både krav
til indlejret CO
2
og cirkulære krav for hermed også
at fremme bevarelse og transformation af den
Sætte fokus på hele byggemassen – og
eksisterende bygningsmasse. Det er langt at fore-
trække frem for nybyggeri set i et klimaperspektiv.
Sørge for hurtigere implementering af hø-
jere krav til den indlejrede CO
2
i bygnings-
reglementet. Den nuværende politiske aftale, der
ligger for indfasning af krav til CO
2
pr. m
2
pr. år er
ikke ambitiøs nok i forhold til at bane vejen for de
klimareduktioner, som byggeriet skal levere, og i
forhold til det klimaaftryk, som byggeriet i dag har.
5.
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 20/6-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. Nye og politiske anbefalinger fra Rådet for Grøn Omstilling: Cirkulært byggeri står og falder med politisk handling
2726269_0004.png
CIRKULÆRT BYGGERI – FRA DRØM TIL VIRKELIGHED
4
sourcekortlægning af den eksisterende byg-
ningsmasse ved nedrivning og renovering. Dette
kunne gøres ved at udvide den lovpligtige miljø-
kortlægning ved nedrivning til også at inkludere
en lovpligtig ressourcekortlægning, som afdækker
det cirkulære potentiale i en bygning. Der kan være
brug for, at kravet til en ressourcekortlægning kun
gælder for bygninger af en vis størrelse.
6.
Vedtage et minimumskrav i forhold til res-
ring af markedet for cirkulære materialer.
Det kan gøres med følgende initiativer: at frem-
materialerne, indføre krav om materialepas og
udvide dette til også at inkludere genbrugsma-
i forbindelse med brug af genbrugsmaterialer i
byggeriet fx kemikalieindhold.
7.
Bane vejen for en stærkere kommercialise-
me en fælles og transparent adgang til data om
Øge støtten til nye cirkulære aktører og
cirkulære værdikæder. Der mangler i dag
virksomheder i den cirkulære værdikæde. Her er
8.
terialer samt at lave tiltag, der kan minimere risici
særligt brug for testfaciliteter i forhold til ana-
lyse og data på konkrete genbrugsmaterialer
og upcyclingcentre, der kan sikre genbrug og
højværdi-genanvendelse af byggematerialer. Det
vil også være nødvendigt at kigge på at fremme
udvikling af symbioser og industrielle partnerska-
ber på tværs af byggeriet og andre sektorer med
henblik på at fremme cirkularitet.
ceforbrug. Der er brug for, at man fra politisk
9.
Indtænke byggeriet i en samlet strategisk
plan for Danmarks råstof- og ressour-
hånd udformer en samlet og langsigtet strategi
for råstoffer, ressourcer og cirkulær økonomi.
europæisk niveau i forhold til regulering af byg-
geriet, der kan fremme cirkularitet og reduktio-
ner i den indlejrede CO
2
. EU's tiltag vil utvivlsomt
sætte retningen og bestemme tempoet for
klimaomstillingen i byggeriet i mange år frem.
Derfor er det vigtigt, at danske politikere og
myndigheder arbejder for, at EU's lovgivning på
området bliver så ambitiøs som muligt.
10.
Arbejde for en ambitiøs EU-politik på
området. Der sker meget i disse år på
Politisk har der i mange år primært været fokus
på energi i den grønne omstilling. Og den lille
indsats, der er kommet i forhold til cirkularitet, er
i høj grad begrænset til affaldshåndtering. Der er
brug for at øge det politiske fokus på at reducere
vores ressourceforbrug – både som bidrag til et
mindre klimaaftryk, men også for at sikre vores
forsyningssikkerhed.
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 20/6-23 fra Rådet for Grøn Omstilling vedr. Nye og politiske anbefalinger fra Rådet for Grøn Omstilling: Cirkulært byggeri står og falder med politisk handling
2726269_0005.png
CIRKULÆRT BYGGERI – FRA DRØM TIL VIRKELIGHED
5
Kompagnistræde 22, 3. sal
1208 København K.
Danmark
www.rgo.dk