Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
Forbrugerbeskyttelse i Danmark
������������️.
Det sker desværre , at der er problemer med kvaliteten af de fremsatte lovforslag. Det siger sig
selv, at det er til stor skade for borgernes retssikkerhed.
Jeg har konstateret, at indenfor byggeri er der desværre flere eksempler på , at lovgivningen ikke
giver reel beskyttelse af borgeren / forbrugeren trods forsikring mv. hvilket er speciel problematisk
indenfor byggeri, det er voldsomme beløb det drejer sig om her, og noget der kan ruinere den alm
borger/forbrugeren der har handlet i god tro , ikke hverken dumdristigt eller uovervejet. !
Jeg mener derfor, at nye lovforslag med fordel kunne indeholde et afsnit, som beskriver følgerne
for retssikkerheden, hvis lovforslaget vedtages.
I Byggeskadeforsikring står der :
Formålet med ordningen er især at styrke forbrugerens retsstilling ved at give adgang til en mere
enkel proces og adgang til skadesudbedring eller erstatning fra forsikringsselskabet.
Ligeledes skal forbrugeren holdes økonomisk skadesfri .
hundrede tusinde kr?
Er 7 år enkel og nem proces og en egen betaling til forbrugeren på fler
Samtidig skal forsikringen bidrage til at forebygge væsentlige byggeskader i boligenheder og
dermed øge kvaliteten i det private boligbyggeri.
Det vil indebære kvalitetssikring men , HVEM skal sørge for at der laves
kvalitetssikring af netop dette - sekretariatet for byggeskadeforsikring ? Som udgiver statistikker
baseret på kopi syn ? ??
Kapitel 3
Forsikringsselskabets dækning .
3) rimelige og nødvendige udgifter til juridisk og teknisk bistand i forbindelse med konstatering af
skader,
4) rimelige og nødvendige udgifter til teknisk bistand i forbindelse med udbedring af skader,
5) udgifter til afholdelse af syn og skøn efter forudgående aftale med forsikringsselskabet,
Disse punkter har jeg endnu ikke mødt nogle familier har fået dækket -
tvært imod bliver det den lille forbruger der skal til lommerne ! Så HVAD og HVORDAN skal det
forståes !!???
Stk. 2. Hvis en byggeskade har udviklet sig i omfang efter det tidspunkt, hvor den burde være
anmeldt til forsikringsselskabet, jf. dog § 12, kan forsikringsselskabet afvise at yde dækning til den
del af byggeskaden, der har udviklet sig på grund af den sene anmeldelse.
Jeg anmeldte min skade Februar 2018 - vi taler vandindtrængning -
lodrette revner , så hovedentreprenør og byggeskadeforsikring har IKKE samme regler i forhold til
tidsfrist eller ????
§ 16. Når forsikringsselskabet modtager en anmeldelse af en byggeskade, skal
forsikringsselskabet underrette bygherren herom og opfordre bygherren til at lade byggeskaden
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 46: Henvendelse af 25/4-23 fra Karina Pedersen vedr. foretræde om byggeskadeforsikring
2698497_0002.png
udbedre inden for rimelig tid. Dette gælder ikke, hvis byggeskaden åbenlyst ikke er
dækningsberettiget.
Stk. 2. Forsikringsselskabet har ikke pligt til at udbedre en byggeskade, før bygherren har haft
mulighed for at foretage udbedring.
HVEM skal oplyse forbrugeren om alt dette ? Jeg har ikke talt med
nogen endnu , som har fået dette oplyst , tvært imod aner mange ikke HVEM deres
byggeskadeforsikring er , og at denne faktisk skal hjælpe forbrugeren , når der konstateres skader
( fejl / mangler ) .
Forbrugeren kæmper med at få hovedentreprenør i tale og TIDEN går ,
indtil man får nok og ringer til en advokat !
Eftersyn :
Stk. 2. Der foretages to eftersyn i forsikringens løbetid:
1) et 1-års eftersyn, der afholdes tidligst 5 måneder efter, at forsikringen er trådt i kraft og
2) et 5-års eftersyn, der afholdes tidligst 4 år efter, at forsikringen er trådt i kraft.
!!!!!
Kopi syn !!! Statestikker ?!
MANGLENDE kvalitetssikring på dette punkt !
Forbrugeren aner IKKE om de eftersyn , skal det ikke gøres tydeligt for
forbrugeren - hvordan kan man lave statistikker når mange slet ikke får de her eftersyn ?!
Forbrugerbeskyttelse og retssikkerheden indenfor byggeri / renovering bør kigges kritisabelt
igennem!
https://cdn.fbsbx.com/v/t59.2708-
21/342883670_616335383729167_8277391643814012706_n.pptx/Boligudvalget-4-maj-
2023.pptx?_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=0cab14&_nc_ohc=X-
ekxSZRBrIAX_3qvUG&_nc_ht=cdn.fbsbx.com&oh=03_AdTu6AgMDDuZKmuLlA1Kp8G2LPlQD5m
b8cabMj1mANfTWA&oe=644C76FE&dl=1
Mvh Karina Pedersen