Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
Kort fortalt sidder vi rigtig mange familier i Danmark i lange opslidende retssager både menneskeligt og
økonomiske vedr. byggesjusk. Har oprettet en Gruppe på Facebook Forbrugerbeskyttelsen i Danmark, med
nu 780 medlemmer på kort tid.
Jeg har selv kæmpet i 6 år, for at få lavet mit nybyggede hus med byggeskader, det er endnu ikke lykkedes,
det skal nævnes at jeg har hul igennem min gavl væg - vandindtrængning -manglende ventilering på
tagkonstruktion - lodrette revner der slår igennem mursten. Jeg har naturligvis den lovpligtige
byggeskadeforsikring, som i henhold til lovgivningen, skal styrke forbrugerens retsstilling ved at give adgang
til en mere enkel proces og adgang til skadesudbedring eller erstatning fra forsikringsselskabet.
Som sikrede henvendte jeg mig både til Hovedentreprenør og byggeskadeforsikring tilbage i Februar 2018,
da jeg så de første skader.
Idag Marts 2023 er intet udbedret i mit hus - jeg vandt i byretten Marts 2021 de 1.5 millioner sagen
omhandlede, den blev anket af forsikringen til Landsretten, som skal for i august 2023.
Jeg har søgt friproces 3 gange, 2 afslag det ene fordi man antager jeg vinder, fordi jeg vandt i byretten,
sidste ansøgning i December 2022, behandlingstid hos civilstyrelsen 8-9 mdr, det gjorde jeg selv måtte
skaffe 270.000kr 4/1-2023 ellers kunne jeg ikke få supplerende spørsmål med i landsretten.
I alt taler vi ca 900.000 kr i min sag, har retshjælp for mindre end de 400.000.
Jeg kan oplyse at jeg idag er førtidspensionist, alene mor med 2, hvor af den ene er hjemmeboende på fuld
tid, så overholder de økonomiske krav der er til ansøgningen.
Jeg er i kontakt med mange familier i Danmark, som taler om selvmord - skilsmisser - sygemeldinger -
depression og økonomisk udfordret, det er den største investering man gør i livet.
Intentionen ift. nuværende lovgivning er god, men den virker ikke i disse sager, sagesløse borgere bliver
“glemt på perronen” ofte i økonomisk ruin.
Flere familier er oplyst, at deres byggeskadeforsikringer er gået konkurs, så de idag står ubeskyttet tilbage.
Der mangler et kritisk eftersyn af den nu 15 år gamle lovgivningen. Finanstilsynet pligt er at holde opsyn
med forsikringer, så forbrugerbeskyttelsen bliver overholdt.
Forbrugerens retssikkerhed må aldrig kompromitteres.
Der mangler en instans til netop byggeri - en evt ombudsmand på det område, som forbruger bliver man
kastet rundt:
Bolig og planstyrelsen videresender en til ankenævnet for forsikring,
Ankenævnet for forsikring, hvor de sidste 34 sager vedr byggeskader, vandt forbrugeren 2 gange .
Sekretariatet for byggeskadeforsikring - Forbrugerombudsmanden - kommunen - justitsministeriet og
Bygningsstyrelsen INGEN af disse har kunnet hjælpe forbrugeren - HVEM beskytter forbrugeren som
handler i god tro?
Byggeskadeforsikringen skal være det sikkerhedsnet der beskytter forbrugeren når alt andet fejler.
Jeg kan uddybe ift et evt. foretræde.