Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 30
Offentligt
UDKAST
Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del - Bilag 30
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene
boliger
(Tilskud til midlertidig huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger)
§1
I lov om almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1877 af 27. september
2021, som ændret ved § 1 i lov nr. 2157 af 27. november 2021, § 2 i lov nr.
344 af 22. marts 2022, § 1 i lov nr. 888 af 21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 890
af 21. juni 2022, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 78, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 91 a, stk. 1 og 2« til: »§ 91 a, stk. 1, 2 og
5«.
2.
I
§ 91 a
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Landsbyggefonden kan i året 2023 af de midler, der er overført
til landsdispositionsfonden, jf. § 89, give tilsagn til 350 mio. kr. til tilskud
til huslejenedsættelse i almene boligafdelinger med særligt behov for sup-
plerende midlertidig huslejehjælp. Ikke anvendte beløb i 2023 overføres til
2024.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
3.
I
§ 91 a, stk. 5, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1, 2 og 5«.
4.
I
§ 91 a, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1, 2 og 5«.
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
§2
I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september
2019, som senest ændret ved § 1 i lov nr. 890 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 10
indsættes som
stk. 8:
»Stk. 8.
Opnår udlejer tilskud til nedsættelse af huslejen i medfør af § 91
a, stk. 5, i lov om almene boliger m.v., skal udlejer nedsætte lejen tilsvarende
for lejerne i den afdeling, som tilskuddet vedrører. Nedsættelsen skal ske for
den periode, hvor udlejer opnår tilskud til nedsættelse af lejen. Udlejer skal
i forbindelse med nedsættelsen af huslejen oplyse lejerne om årsagen til ned-
sættelsen af lejen samt størrelse og varighed af huslejenedsættelsen.«
§3
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
2
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indhold
1. Indledning................................................................................................ 3
2. Lovforslagets hovedpunkter .................................................................... 4
2.1. Landsbyggefondens tilskud til midlertidig huslejenedsættelse ........ 4
2.1.1. Gældende ret ................................................................................. 4
2.1.1.1. Lov om almene boliger m.v. ...................................................... 4
2.1.1.2. Lov om leje af almene boliger.................................................... 5
2.1.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser ........................ 6
2.1.3. Den foreslåede ordning ................................................................. 6
3. Konsekvenser for opfyldelse af verdensmålet ........................................ 8
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige ..................................................................................................... 8
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. ... 10
6. Administrative konsekvenser for borgerne ........................................... 10
7. Klimamæssige konsekvenser ................................................................ 10
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser .................................................. 10
9. Forholdet til EU-retten .......................................................................... 10
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ......................................... 11
11. Sammenfattende skema ....................................................................... 12
1. Indledning
Den 10. februar 2023 indgik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Mo-
deraterne) aftale med Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Ra-
dikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om infla-
tionshjælp.
Inflationen har i løbet af efteråret 2022 været den højeste i 40 år, og for 2022
som helhed steg forbrugerpriserne med 7,7 pct. Selvom inflationen aftog lidt
i slutningen af året, så er forventningen, at den forbliver på et forhøjet niveau
et godt stykke ind i 2023.
3
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
Den høje inflation har øget leveomkostningerne, og det skaber blandt andet
problemer i visse almene boligafdelinger, hvor en stor del af lejerne har lave
indkomster.
Med dette lovforslag udmøntes den del af aftalen om inflationshjælp, der
vedrører prioritering af 350 mio. kr. fra Landsbyggefonden til midlertidig
huslejenedsættelse i visse almene boligafdelinger.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Landsbyggefondens tilskud til midlertidig huslejenedsættelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Lov om almene boliger m.v.
Landsbyggefonden yder i dag tilskud til huslejenedsættelser i almene bolig-
afdelinger med væsentlige problemer af økonomisk, social eller anden ka-
rakter.
Den årlige ramme til huslejenedsættelser er en del af Landsbyggefondens
ramme til boligsociale indsatser, der findes i § 91 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om
almene boliger m.v. (almenboligloven). Ifølge denne kan Landsbyggefon-
den i årene 2019-2026 af de midler, der er overført til landsdispositionsfon-
den, jf. § 89, inden for en årlig ramme på 380 mio. kr. give tilsagn om tilskud
til en boligsocial indsats samt til lokal koordinering og evaluering i områder
med udsatte almene boligafdelinger, hvor der er konstateret væsentlige pro-
blemer af økonomisk, social eller anden karakter, herunder høj husleje, høj
flyttefrekvens, stor andel af boligtagere med sociale problemer, vold, hær-
værk eller nedslidning af bygninger og friarealer.
Den boligsociale indsats fastlægges i en helhedsplan, jf. almenboliglovens
§ 91 a, stk. 3, som udarbejdes med henblik på at opnå en helhedsorienteret
løsning af boligafdelingens problemer. Helhedsplanen indeholder en beskri-
velse af formålet med indsatsen, herunder af de problemer indsatsen skal
løse for boligområdet og dets beboere, boligområdet og de målgrupper i om-
rådet, som indsatsen skal skabe forandringer for.
Det er en forudsætning for Landsbyggefondens støtte, at boligorganisatio-
nen efter aftale med Landsbyggefonden finansierer indsatsen med midler fra
boligorganisationens egenkapital, jf. almenboliglovens §§ 19 og 20, i det
omfang det er økonomisk muligt og forsvarligt, jf. almenboliglovens § 91 a,
stk. 4, 1. pkt. Landsbyggefonden kan endvidere betinge sin støtte af, at kom-
munen medvirker til den boligsociale indsats, jf. almenboliglovens § 91 a,
stk. 4, 2. pkt.
4
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
Det følger af almenboliglovens § 91 a, stk. 2, 1. pkt., at Landsbyggefonden
af den årlige ramme på 380 mio. kr. kan give tilsagn på op til 240 mio. kr.
til tilskud til huslejenedsættelser.
Nærmere regler om tilskud til huslejenedsættelser findes i Landsbygefon-
dens regulativ om tilskud til boligsocial indsats i udsatte almene boligafde-
linger og vejledning om udarbejdelse af ansøgning i henhold til almenbolig-
lovens § 91 a, som er udstedt i henhold til almenboliglovens § 95, stk. 1, der
giver Landsbyggefondens bestyrelse bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om omfanget af og vilkårene for ydelse af støtte i henhold til §§ 90-
92, §§ 92 b og 92 c og §§ 93 og 94. Reglerne godkendes af social- og bolig-
ministeren.
Ifølge regulativet meddeles evt. prækvalifikation efter en ansøgning, som
indeholder et ansøgningsskema og en kortfattet beskrivelse af afdelingen.
Den kortfattede beskrivelse skal indeholde overordnede oplysninger om af-
delingens/boligområdets problemkompleks, om hvilke initiativer, herunder
særligt initiativer af fysisk og økonomisk art, der ud fra en lokal vurdering
bør iværksættes for at genoprette boligområdet/afdelingen.
Landsbyggefonden foretager i forbindelse med sin behandling af en ansøg-
ning en systematisk vurdering af et evt. renoveringsbehov, afdelingens regn-
skab, afdelingens attraktionsværdi og afdelingens lokale konkurrencesitua-
tion.
Afdelinger, der vurderes at opfylde betingelserne for støtte, bliver i forlæn-
gelse heraf prækvalificeret til huslejestøtte, mens afdelinger, som ikke er
omfattet, overføres til viderebehandling i landsdispositionsfonden som ”al-
mindelige” driftsstøttesager, inden evt. endeligt afslag meddeles.
For afdelinger der prækvalificeres, skal der udarbejdes en helhedsplan. En
helhedsplan, hvori indgår huslejestøtte, vil ofte have sammenhæng med en
boligsocial indsats. Selvom huslejestøtten gives i forbindelse med en øko-
nomisk og evt. fysisk genopretning, skal helhedsplanens omdrejningspunkt
være alle nødvendige forslag til boligsocial, økonomisk og fysisk genopret-
ning.
2.1.1.2. Lov om leje af almen e boliger
Den samlede leje for en afdelings boliger og lokaler fastsættes efter det så-
kaldte balanceprincip. Efter § 9, stk. 1, pkt., i lov om leje af almene boliger
(almenlejeloven), skal den samlede leje for en afdelings boliger og lokaler
til enhver tid være fastsat således, at den giver afdelingen mulighed for af
5
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
sine indtægter at afholde de udgifter, der er forbundet med driften, herun-
der til foreskrevne bidrag og henlæggelser og lignende i henhold til reg-
lerne i lov om almene boliger m.v.
Ifølge almenlejelovens § 10, stk. 1, 1. pkt., fastsættes lejen årligt på grund-
lag af et driftsbudget for det kommende år. Lejeforhøjelser, der er nødven-
dige til opfyldelse af kravet i § 9, stk. 1, samt lejeforhøjelser, der er en
følge af ændringer i lejefordelingen, jf. § 9, stk. 2, kan gennemføres med 3
måneders varsel, almenlejelovens § 10, stk. 1, 2. pkt.
Det fremgår af almenlejelovens § 10, stk. 5, at krav om forhøjelse af lejen
skal varsles skriftligt over for den enkelte lejer med det i stk. 1 omtalte
varsel og indeholde oplysning om forhøjelsens beregning, grunden til for-
højelsen og forhøjelsens størrelse angivet i kr. pr. måned.
2.1.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser
Som følge af Aftale om finansiering af indsatser for at forebygge og ned-
bryde parallelsamfund og aftale om Landsbyggefondens ramme til fysiske
forandringer af de udsatte boligområder mv. i perioden 2019-2026 er der
allerede afsat 380 mio. kr. årligt til boligsociale indsatser i Landsbyggefon-
den, hvoraf op til 240 mio. kr. kan anvendes til huslejenedsættelser.
De afsatte midler til huslejenedsættelser indgår således som et element i en
systematisk og langvarig boligsocial indsats, som nærmere beskrives i en
helhedsplan.
Den høje inflation udgør en særlig og akut risiko for, at almene boligafde-
linger udsættes for en forværring af beboernes økonomiske forhold, som
bl.a. kan medføre flere ophævelsesbreve og udsættelser.
Tilsvarende kan der være tale om almene boligafdelinger, hvis beboere ikke
har oplevet problemer med huslejebetaling, før inflationen begyndte at stige,
men som oplever problemer af økonomisk karakter med heraf afledt risiko
for at blive nødt til at opsige lejemålet eller få det ophævet på grund af hus-
lejerestance.
Der er derfor et behov for at yde en ekstraordinær hjælp til de boligafdelin-
ger, der på grund af den høje inflations virkning kombineret med bl.a. be-
boernes indkomst og huslejestørrelsen, huser mange beboere der har svært
ved at betale huslejen.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at prioritere 350 mio. kr. i 2023 (PL-2023) fra Landsbyggefon-
den til ekstraordinære huslejenedsættelser i almene boligafdelinger med
6
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
akutte problemer, som har et særligt behov for supplerende midlertidig hus-
lejehjælp. Samlet set vil forslaget sammen med den eksisterende mulighed
for at nedsætte husleje med op til 240 mio. kr. årligt give mulighed for til-
sagn om tilskud til huslejenedsættelser i almene boligafdelinger på op til
590 mio. kr. i 2023.
Formålet er at modvirke risikoen for en stigning af udsættelser i almene bo-
ligafdelinger, som har mange økonomisk udsatte beboere. Det bemærkes i
den forbindelse, at en udsættelse af en almen lejer typisk vil påføre boligaf-
delingen udgifter, som primært dækkes af afdelingens egne midler, subsidi-
ært af boligorganisationens dispositionsfond.
Målgruppen for ordningen vil være almene boligafdelinger med særligt be-
hov for supplerende midlertidig huslejehjælp.
Anvendelse af midlerne vil ikke kræve, at der foreligger en helhedsplan.
Den foreslåede ordning vil fokusere på beboernes økonomiske forhold frem
for rene sociale eller byggetekniske forhold, f.eks. kriminalitet, hærværk el-
ler nedslidte bygninger, som inddrages ved identificering af almene afdelin-
ger efter almenboliglovens § 91 a, stk. 1, om boligsociale indsatser.
Det betyder, at kriterierne for meddelelse af tilskud efter den foreslåede ord-
ning ikke vil være identiske med de kriterier, som Landsbyggefonden an-
vender i forbindelse med huslejenedsættelse efter den gældende ordning, jf.
almenboliglovens § 91 a, stk. 2, 1. pkt.
Det er Landsbyggefonden, der i sit administrationsgrundlag vil fastsætte
nærmere kriterier. Henset til den foreslåede ordnings formål kan det forven-
tes, at kriterierne vil omfatte beboernes indkomstniveau, huslejen størrelse,
forhold relateret til ophævelser og udsættelser og lignende. Det bemærkes i
den forbindelse, at det er den enkelte afdeling, der vil modtage tilskud, som
vil komme alle beboere i afdelingen til gode i form af en lavere husleje.
Landsbyggefonden vil i øvrigt fastsatte nærmere regler vedrørende udmønt-
ning af midlerne, herunder tilskuddets størrelse. Det forventes, at tilskud vil
blive udbetalt i en bestemt periode, f.eks. i op til 12 måneder.
Ansøgningsproceduren vil sammenlignet med den gældende ordning være
enklere og hurtigere, hvilket skal ses i sammenhæng med den foreslåede
ordnings karakter.
7
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
Landsbyggefonden vil desuden fastsætte regler om tilskuddets størrelse. Det
forventes, at Landsbyggefonden i den forbindelse vil søge at opnå, at til-
skuddets størrelse reelt gør en forskel for beboerne set i forhold til den høje
inflation, samtidig med at ordningen kommer så mange beboere til gode som
muligt.
For nærmere om den foreslåede ordning henvises til lovforslagets § 1, nr. 2-
4, og bemærkningerne hertil.
Det bemærkes, at der tillige i aftalen er afsat 10 mio. kr. i 2023 til økonomisk
rådgivning af udsættelsestruede lejere. Denne ordning, som finansieres af
staten, vil blive administreret af Social- og Boligstyrelsen.
Idet lejen fastsættes årligt på grundlag af et driftsbudget for det kommende
år, er det nødvendigt, med henblik på at sikre opfyldelse af den foreslåede
ordnings formål, at tilskud til huslejenedsættelse får virkning på huslejen
umiddelbart efter at Landsbyggefonden har meddelt tilsagn herom. Det vil
være uhensigtsmæssigt, at det modtagne tilskud først får virkning i forbin-
delse med budgetlægning for næste budgetår.
Derfor foreslås det, at almenlejelovens regler om huslejefastsættelse ændres,
således at udlejer umiddelbart efter modtagelsen af tilsagn om tilskud får
mulighed for og pligt til at nedsætte huslejen tilsvarende for lejerne i den
afdeling, som tilskuddet vedrører, så snart tilskuddet modtages. Udlejer skal
orientere lejerne om årsagen til nedsættelsen af lejen samt størrelse og va-
righed af huslejenedsættelsen.
3. Konsekvenser for opfyldelse af verdensmålet
Med forslaget sikres, at de mest økonomisk udsatte almene lejere gennem
huslejenedsættelser bliver i stand til at afholde udgifter til deres husleje m.v.,
hvilket vil understøtte delmål nr. 11.1., som handler om, at alle sikres ad-
gang til egnede og sikre boliger til en overkommelig pris med adgang til
grundlæggende tjenesteydelser.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget vedrørende Landsbyggefondens midlertidige tilskud til husleje-
nedsættelser medfører mindreudgifter for staten og kommunerne.
Forslaget har konsekvenser for Landsbyggefondens landsdispositionsfond
og indebærer en forøgelse af Landsbyggefondens udgifter.
Landsbyggefondens merudgifter antages at udgøre i alt 350 mio. kr. i 2023.
8
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
Under de gældende forhold forventes Landsbyggefonden frem til 2037 at
have årlige underskud. Underskuddet finansieres ved optagelse af statslån,
som forventes at være tilbagebetalt i 2037. Den foreslåede forøgelse af
Landsbyggefondens udgifter skønnes ikke medføre ændringer heraf.
En samlet midlertidig huslejereduktion på 350 mio. kr. i den almene bolig-
sektor, svarende til Landsbyggefondens tilskud, skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre en afledt reduktion i de offentlige udgifter til indivi-
duel boligstøtte (boligsikring og boligydelse) på omkring 88 mio. kr. Heraf
udgøres ca. 26 mio. kr. af kommunale mindreudgifter. De offentlige min-
dreudgifter til boligstøtte skønnes at fordele sig med 22 mio. kr. i 2023 og
66 mio. kr. i 2024.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med KL.
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige implementeringskonse-
kvenser for stat og kommuner.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser eller imple-
menteringskonsekvenser for regionerne.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er blevet fulgt. Selvom lov-
forslaget indeholder mange elementer, så indebærer det – i overensstem-
melse med princip 1 om enkle og klare regler - ændringer til almenboliglo-
ven, der forenkler og opdaterer bestemmelser.
I overensstemmelse med princip 2 om digital kommunikation forventes det,
at Landsbyggefondens kommunikation med almene boligorganisationer fo-
regår digitalt. For så vidt angår almene boligorganisationers kommunikation
med almene lejere, foregår det allerede som udgangspunkt digitalt.
Ifølge princip 3 om automatisk sagsbehandling skal administrationen af den
foreslåede ordning helt eller delvist ske digitalt og under hensyntagen til
borgernes og boligorganisationernes retssikkerhed. Landsbyggefonden an-
vender allerede i dag digital sagsbehandling i forbindelse med behandling
af tilskudsordninger. Dette forventes fortsat anvendt. Tilsvarende gælder for
almene boligorganisationer.
I overensstemmelse med princip 4 om sammenhæng på tværs ved fælles
begreber er der lagt op til at anvende allerede indberettede oplysninger. Der-
udover bruges de samme begreber og principper, som i dag anvendes i for-
bindelse med de boligsociale indsatser efter almenboliglovens § 91 a.
9
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
Forslagets elementer vil ikke indebære indsamling og behandling af hånd-
tering af borgernes og virksomhedernes data i strid med princip 5 om tryg
og sikker datahåndtering.
Endelig er der overensstemmelse med princip 6 om genbrug af offentlig in-
frastruktur, idet der er lagt op til, at behandling af ansøgning vil ske inden
for eksisterende IT-løsning hos Landsbyggefonden og almene boligorgani-
sationer.
Lovforslaget åbner ikke nye muligheder for snyd og fejl, jf. princip 7 om
forebyggelse af snyd og fejl.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Almene boligorganisationer anses for at være omfattet af Kommissionens
afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel
106, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på stats-
støtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomhe-
der, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økono-
misk interesse, EU-Tidende 2012, nr. L 7, side 3.
Afgørelsen fastsætter, på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form af kom-
pensation for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse ikke er
underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter traktatens artikel 108, stk. 3, da
den kan anses for at være forenelig med traktatens artikel 106, stk. 2.
Kompensation til sociale boligselskaber, der leverer tjenesteydelser af al-
mindelig økonomisk interesse, er fritaget for anmeldelsespligten uanset be-
løbet.
10
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
For at være fritaget for anmeldelsespligten skal kompensationen også op-
fylde de udførlige betingelser, der er fastsat i afgørelsens artikel 4, 5 og 6,
som skal sikre, at leverandører ikke overkompenseres.
Efter afgørelsens artikel 4 skal ansvaret for leveringen af tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse være overdraget den pågældende virksom-
hed ved en eller flere officielle retsakter, der bl.a. skal angive arten og va-
righeden af forpligtelserne til levering af tjenesteydelser af almindelig øko-
nomisk interesse, kriterierne for beregning, kontrol og revision af kompen-
sationen og de foranstaltninger, der er truffet for at undgå overkompensation
og for at sikre tilbagebetaling af en eventuel overkompensation.
I artikel 5 er det fastsat, at kompensationen ikke må overstige, hvad der er
nødvendigt for at dække omkostningerne ved opfyldelsen af leverandørens
forpligtelser under hensyn til de hermed forbundne indtægter samt en rime-
lig forrentning af den eventuelle egenkapital, der måtte være nødvendig for,
at disse forpligtelser kan opfyldes. Den indeholder også nærmere bestem-
melser om beregningen af omkostninger, indtægter og en "rimelig fortjene-
ste".
Endelig er det fastsat i artikel 6, at medlemsstaterne med jævne mellemrum
skal foretage kontrol for at sikre, at virksomheder ikke modtager kompen-
sation, som overstiger det beløb, der er fastlagt i overensstemmelse med ar-
tikel 5 (hvis overkompensationen kun er af begrænset omfang, kan den
fremføres til det efterfølgende år i stedet for at blive tilbagebetalt).
Tilskud til afdelingens drift vil som udgangspunkt udgøre kompensation for
udførelsen af en offentlig serviceforpligtelse (socialt boligbyggeri), som på-
hviler almene boligorganisationer. Overdragelsen af ansvaret for leveringen
af denne service sker generelt ved lov om almene boliger m.v. og konkret
ved kommunalbestyrelsens tilsagn om støtte efter almenboliglovens § 115.
Kommunalbestyrelsen fører desuden tilsyn med almene boligorganisatio-
ners opfyldelse af pligten. Endelig kan kompensation ikke overgå almene
boligorganisationers udgifter forbundet med opfyldelsen af pligten til at op-
føre og udleje almene boliger, idet husleje skal fastsættes som balanceleje
(non profit).
Det vurderes, at de foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 1, nr. 2 og 3,
er i overensstemmelse med Kommissionens afgørelse.
11
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
2668490_0012.png
UDKAST
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. februar 2023 til den 17.
marts 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen, Arbejder-
bevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Bedre Psyki-
atri, BL - Danmarks Almene Boliger, BOSAM, Byggeskadefonden, Bygge-
societetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial Udvik-
ling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Er-
hverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Han-
dicaporganisationer, Danske Lejere, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Det Nationale Integrations-
råd, DI, Digitaliseringsstyrelsen, EjendomDanmark, Erhvervsstyrelsen, Fi-
nans Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen til
fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring og Pension, Frivil-
ligrådet, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Institut For Menneske-
rettigheder, KL, Kollegiekontorerne i Danmark, KommuneKredit, Kommu-
nernes Revision - BDO, Landdistrikternes Fællesråd, Landsbyggefonden,
Lejernes Landsorganisation i Danmark, LOS, OK-Fonden, Psykiatrifonden,
Rådet for Socialt Udsatte, SAND De hjemløses Landsorganisation, SBH,
SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet),
Selveje Danmark, Sind, SMVdanmark, Socialchefforeningen, Socialpæda-
gogernes Landsforbund, SOS Racisme, TEKNIQ, VIVE, Udbetaling Dan-
mark og Ældre Sagen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Konsekvenser Med forslaget vil sikres, at mest øko- Ingen
for opfyldelse af nomisk udsatte almene lejere gennem
verdensmålet
huslejenedsættelser bliver i stand til
at afholde udgifter til deres husleje
m.v., hvilket vil understøtte delmål
12
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
2668490_0013.png
UDKAST
nr. 11.1., som handler om, at alle sik-
res adgang til egnede og sikre boliger
til en overkommelig pris med adgang
til grundlæggende tjenesteydelser.
Økonomiske
Forslaget vil medføre en afledt reduk- Ingen
konsekvenser for tion i de offentlige udgifter til indivi-
stat, kommuner duel boligstøtte (boligsikring og bo-
og regioner
ligydelse) på omkring 22 mio. kr. i
2023 og 66 mio. kr. i 2024.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Almene boligorganisationer anses for at være omfattet af Kommissionens
retten
afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel
106, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på stats-
støtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomhe-
der, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økono-
13
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
2668490_0014.png
UDKAST
misk interesse, EU-Tidende 2012, nr. L 7, side 3. Det vurderes, at de fore-
slåede bestemmelser i lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, er i overensstemmelse
med Kommissionens afgørelse.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af almenboliglovens § 78, stk. 1, at Landsbyggefondens midler
tilvejebringes ved indbetalinger fra de almene boligorganisationer, selv-
ejende institutioner, kommuner og regioner i henhold til §§ 79-80 f.
Når fondens indtægter ikke kan dække fondens udgifter efter § 91, stk. 1, 2,
4 og 5, § 91 a, stk. 1 og 2, og §§ 91 b og 92 a-92 c, kan fonden med social-
og boligministerens godkendelse optage statslån til udligning af forskellen,
jf. almenboliglovens § 78, stk. 4. Fondens lån skal afvikles hurtigst muligt.
Statens udgifter som følge af statslån dækkes af fonden.
Det foreslås at ændre ”§ 91 a, stk. 1 og 2” til ”§ 91 a, stk. 1, 2 og 5” i almen-
boliglovens
§ 78, stk. 4, 1. pkt.
Ændringen vil medføre, at henvisningen til almenboliglovens § 91 a, stk. 1
og 2, udvides med den foreslåede § 91, stk. 5.
Hvis Landsbyggefondens indtægter ikke kan dække fondens udgifter til den
foreslåede ordning, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, vil Landsbyggefonden få mu-
lighed for at optage statslån til udligning af forskellen. Dette vil forudsætte
social- og boligministerens godkendelse, hvilket er et krav, der også gælder
for andre ordninger omfattet af almenboliglovens § 78, stk. 4.
14
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
Forslaget skal ses som følge af og som nødvendig forudsætning for gennem-
førelse af den foreslåede ordning i lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Efter almenboliglovens § 91 a, stk. 1, kan Landsbyggefonden i årene 2019-
2026 af de midler, der er overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89 i al-
menboligloven, inden for en årlig ramme på 380 mio. kr. give tilsagn om
tilskud til en boligsocial indsats samt til lokal koordinering og evaluering i
områder med udsatte almene boligafdelinger, hvor der er konstateret væ-
sentlige problemer af økonomisk, social eller anden karakter, herunder høj
husleje, høj flyttefrekvens, stor andel af boligtagere med sociale problemer,
vold, hærværk eller nedslidning af bygninger og friarealer.
Efter almenboliglovens § 91 a, stk. 2, kan Landsbyggefonden af den ramme,
der er nævnt i § 91 a, stk. 1, årligt give tilsagn på op til 240 mio. kr. årligt
til tilskud til huslejenedsættelser.
Det fremgår af almenboliglovens § 91 a, stk. 3, at det er en forudsætning for
tilskud efter stk.1 og 2, at indsatsen indgår i en helhedsplan med en tilknyttet
finansieringsplan, der er udarbejdet af boligorganisationen og godkendt af
kommunalbestyrelsen.
Det følger af den foreslåede
§ 91 a, stk. 5, 1. pkt.,
at Landsbyggefonden i
året 2023 af de midler, der er overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89,
kan give tilsagn til 350 mio. kr. til tilskud til huslejenedsættelse i almene
boligafdelinger med særligt behov for supplerende midlertidig huslejehjælp
Som almene boligafdelinger med særligt behov for supplerende midlertidig
huslejehjælp forstås almene boligafdelinger, hvor der er mange beboere med
væsentlige økonomiske problemer.
Målgruppen vil således omfatte almene boligafdelinger, hvor beboerne på
grund af den høje inflation kombineret med deres økonomiske forhold må
anses for at have behov for et særligt midlertidig tilskud til huslejenedsæt-
telse.
Det bemærkes, at det er Landsbyggefondens bestyrelse, der skal fastsætte
nærmere administrationsgrundlag for den foreslåede ordning, herunder reg-
ler om indgivelse af ansøgninger, kriterier, størrelse af tilskud, udbetaling af
tilskud, bortfald, afrapportering m.v. Der henvises i den forbindelse til lov-
forslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.3.
15
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
Det følger af den foreslåede
§ 91 a, stk. 5, 2. pkt.,
at ikke anvendte beløb i
2023 overføres til 2024.
Forslaget vil få den virkning, at ikke anvendte beløb kan overføres til det
følgende år 2024. Det er en forventning, at Landsbyggefonden meddeler til-
sagn på 350 mio. kr. i 2023. Der kan dog være sager, hvor tilsagnet bortfal-
der eller bliver frafaldt. Forslaget vil styrke ordningens fleksibilitet ved at
give mulighed for at overføre ikke anvendte beløb til året 2024.
Til nr. 3
Det fremgår af almenboliglovens § 91 a, stk. 5, 1. pkt., at Landsbyggefonden
efter tilsvarende regler og til samme formål som nævnt i stk. 1 og 2 kan yde
støtte til almene ungdomsboliger ejet af en selvejende institution og til al-
mene ældreboliger ejet af en selvejende institution, en kommune eller en
region. 1. pkt. finder ikke anvendelse for universitetsnære almene ungdoms-
boliger efter almenboliglovens § 115, stk. 6, jf. almenboliglovens § 91 a,
stk. 5, 2. pkt.
Det følger af den foreslåede ændring af almenboliglovens
§ 91 a, stk. 5, 1.
pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., at Landsbyggefonden efter tilsvarende regler
og til samme formål som nævnt i stk. 1, 2 og 5, kan yde støtte til almene
ungdomsboliger ejet af en selvejende institution og til almene ældreboliger
ejet af en selvejende institution, en kommune eller en region.
Forslag indebærer, at almene ungdomsboliger ejet af en selvejende institu-
tion og almene ældreboliger ejet af en selvejende institution, en kommune
eller en region, vil blive ligestillet med almene boliger ejet af en boligorga-
nisation i forhold til adgangen til at få tilskud til huslejenedsættelse efter det
foreslåede § 91 a, stk. 5.
Til nr. 4
Det fremgår af almenboliglovens § 91 a, stk. 6, 1. pkt., at Landsbyggefonden
løbende orienterer social- og boligministeren om fordelingen af tilsagn om
tilskud efter stk. 1 og 2.
Det følger af den foreslåede ændring af almenboliglovens
§ 91 a, stk. 6, 1.
pkt.,
der bliver stk. 7, 1. pkt., at Landsbyggefonden løbende orienterer so-
cial- og boligministeren om fordelingen af tilsagn om tilskud efter stk. 1, 2
og 5.
Forslaget indebærer, at Landsbyggefondens indberetningspligt, som i dag
gælder for fordeling af tilsagn efter almenboliglovens § 91 a, stk. 1 og 2, om
16
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
henholdsvis tilskud til en boligsocial indsats på 380 mio. kr. årligt i årene
2019-2026, heraf tilskud til huslejenedsættelser på op til 240 mio. kr. årligt,
tillige vil omfatte tilsagn om tilskud til huslejenedsættelser efter det foreslå-
ede § 91 a, stk. 5.
I praksis sendes orienteringer til Social- og Boligstyrelsen med henblik på
at sikre, at den fastsatte ramme bliver overholdt.
Til § 2
Efter almenlejelovens § 9, stk. 1, pkt., skal den samlede leje for en afdelings
boliger og lokaler til enhver tid være fastsat således, at den giver afdelingen
mulighed for af sine indtægter at afholde de udgifter, der er forbundet med
driften, herunder til foreskrevne bidrag og henlæggelser og lignende i hen-
hold til reglerne i lov om almene boliger m.v.
Lejen for en afdelings boliger fastsættes efter deres indbyrdes brugsværdi,
jf. almenlejelovens § 9, stk. 2.
Ifølge almenlejeloven § 10, stk. 1, 1. pkt., fastsættes lejen årligt på grundlag
af et driftsbudget for det kommende år. Lejeforhøjelser, der er nødvendige
til opfyldelse af kravet i § 9, stk. 1, samt lejeforhøjelser, der er en følge af
ændringer i lejefordelingen, jf. § 9, stk. 2, kan gennemføres med 3 måneders
varsel, jf. almenlejeloven § 10, stk. 1, 2. pkt. Hvis huslejeforhøjelsen er sket
med for kort varsel, er lejeren først forpligtet til at betale forhøjelsen fra det
tidspunkt, hvor et tidsmæssigt korrekt afgivet varsel ville have haft virkning,
jf. almenlejeloven § 10, stk. 1, 3. pkt.
Det fremgår af almenlejelovens § 10, stk. 5, at krav om forhøjelse af lejen
skal varsles skriftligt over for den enkelte lejer med det i stk. 1 omtalte varsel
og indeholde oplysning om forhøjelsens beregning, grunden til forhøjelsen
og forhøjelsens størrelse angivet i kr. pr. måned.
Bliver udlejeren bekendt med, at varslingsskrivelsen ikke opfylder kravene
i stk. 1 eller stk. 5, skal udlejeren i henhold til almenlejeloven § 10, stk. 6,
1. pkt., hurtigst muligt skriftligt orientere samtlige berørte lejere herom. Ori-
enteringen skal samtidig indeholde de påkrævede oplysninger, jf. almenle-
jeloven § 10, stk. 6, 2. pkt. Hvis forhøjelsen er sket med for kort varsel, skal
lejerne oplyses om virkningen heraf, jf. almenlejeloven § 10, stk. 6, 3. pkt.
De i stk. 3 nævnte lejeforhøjelser kan først varsles til ikrafttræden fra tids-
punktet for ibrugtagelsen, jf. almenlejeloven § 10, stk. 6, 4. pkt. Udlejeren
kan tage de nødvendige forbehold om kommunalbestyrelsens godkendelse,
jf. almenlejeloven § 10, stk. 6, 5. pkt.
17
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
Det følger af det foreslåede
§ 10, stk. 8, 1. pkt.,
at opnår udlejer tilskud til
nedsættelse af huslejen i medfør af almenboliglovens § 91 a, stk. 5, skal
udlejer nedsætte lejen tilsvarende for lejerne i den afdeling, som tilskuddet
vedrører.
Opnår udlejer tilskud til nedsættelse af huslejen i medfør af det foreslåede §
91 a, stk. 5, i almenboligloven, skal udlejer nedsætte lejen tilsvarende for
lejerne i den afdeling, som tilskuddet vedrører.
Den foreslåede bestemmelse indebærer således en forpligtelse for udlejer til
at videreføre tilskuddet i form af en huslejenedsættelse for lejerne, hvis
denne opnår tilskud hertil. Tilskuddet skal således ikke indgå som en eks-
traordinær indtægt i det løbende budgetår, som først vil få virkning i forbin-
delse med budgetlægning for det næste budgetår.
Med ’tilsvarende’ menes, at den samlede lejenedsættelse for alle lejere i af-
delingen skal svare til det tilskud, som gives til lejenedsættelse.
Det følger af det foreslåede § 10, stk. 8,
2. pkt.,
at nedsættelsen skal ske for
den periode, hvor udlejer opnår tilskud til nedsættelse af lejen.
Når udlejer opnår tilskud i medfør af almenboliglovens § 91 a, stk. 5, vil
dette tilskud angå en periode, hvori der skal ske lejenedsættelse.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at udlejer forpligtes
til at nedsætte lejen i samme periode, som udlejer opnår tilskud i.
Forpligtelsen i den foreslåede bestemmelse er ikke som i § 10, stk. 1, fastlåst
til at skulle ske en gang årligt, men skal ske for den periode, som tilskuddet
vedrører.
Dette medfører fx, at udlejer i medfør af § 10, stk. 1, kan have fastsat lejen
en gang årligt, men senere i det pågældende år i medfør af den foreslåede
bestemmelse kan nedsætte lejen for en periode som følge af opnåelsen af et
tilskud hertil i medfør af almenboliglovens § 91 a, stk. 5.
Det følger af det foreslåede § 10, stk. 8,
3. pkt.,
at udlejer i forbindelse med
nedsættelsen af huslejen skal oplyse lejerne om årsagen til nedsættelsen af
lejen samt størrelse og varighed af huslejenedsættelsen.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at udlejer, når denne nedsætter lejen,
vil være forpligtet til at oplyse lejerne om årsagen til nedsættelsen af lejen.
Her vil det som udgangspunkt være tilstrækkeligt at oplyse, at der for afde-
18
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
UDKAST
lingen er modtaget tilskud til nedsættelse af huslejen i medfør af almenbo-
liglovens § 91 a, stk. 5, om Landsbyggefondens tilskud til midlertidig hus-
lejenedsættelse i visse almene boligafdelinger.
Udlejer vil tillige være forpligtet til at oplyse om størrelsen og varigheden
af huslejenedsættelsen. Dette vil som udgangspunkt kunne håndteres ved, at
det skitseres, hvor meget huslejen sættes ned med, hvad lejeren skal betale
efter huslejenedsættelsen, hvor længe huslejenedsættelsen varer, og fra hvil-
ken dato lejeren igen skal betale lejen uden huslejenedsættelse.
Der vil ikke bestå en forpligtelse for udlejer til at varsle lejeren igen ved
ophøret af huslejenedsættelsen, og lejen vender således tilbage til det almin-
delige niveau uden varsel.
Der kan dog efter omstændighederne bestå en forpligtelse hertil, hvis ikke
udlejer har opfyldt sin meddelelsesforpligtelse i forbindelse med husleje-
nedsættelsen.
Det foreslåede § 10, stk. 8, vil sikre, at tilskud, som den pågældende bolig-
afdeling modtager efter det foreslåede ændring af almenboligloven, jf. lov-
forslaget § 1, nr. 2,
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende.
Loven skal ikke gælde for Færøerne og Grønland, idet lov om almene boli-
ger m.v. og lov om leje af almene boliger i øvrigt ikke finder anvendelse for
Færøerne og Grønland.
19
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
2668490_0020.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om almene boliger, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1877 af 27. sep-
tember 2021, som ændret ved § 1 i
lov nr. 2157 af 27. november
2021, § 2 i lov nr. 344 af 22. marts
2022, § 1 i lov nr. 888 af 21. juni
2022 og § 2 i lov nr. 890 af 21.
juni 2022, foretages følgende æn-
dringer:
§ 78. …
Stk. 2-3. …
Stk. 4.
Når fondens indtægter ikke
kan dække fondens udgifter efter
§ 91, stk. 1, 2, 4 og 5, § 91 a, stk. 1
og 2, og §§ 91 b og 92 a-92 c,
kan fonden med indenrigs- og bo-
ligministerens godkendelse optage
statslån til udligning af forskellen.
Fondens lån skal afvikles hurtigst
muligt. Statens udgifter som følge
af statslån dækkes af fonden.
§ 91 a.
Landsbyggefonden kan i
årene 2019-2026 af de midler, der
er overført til landsdispositionsfon-
den, jf. § 89, inden for en årlig
ramme på 380 mio. kr. give tilsagn
om tilskud til en boligsocial indsats
samt til lokal koordinering og eva-
luering i områder med udsatte al-
mene boligafdelinger, hvor der er
konstateret væsentlige problemer af
1.
I
§ 78, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§
91 a, stk. 1 og 2« til: »§ 91 a, stk. 1,
2 og 5«.
2.
I
§ 91 a
indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Landsbyggefonden kan i
året 2023 af de midler, der er over-
ført til landsdispositionsfonden, jf.
§ 89, give tilsagn til 350 mio. kr.
til tilskud til huslejenedsættelser i
almene boligafdelinger med sær-
ligt behov for supplerende midler-
tidig huslejehjælp. Ikke anvendte
beløb i 2023 overføres til 2024.«
20
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
2668490_0021.png
UDKAST
økonomisk, social eller anden ka- Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
rakter, herunder høj husleje, høj 7.
flyttefrekvens, stor andel af boligta-
gere med sociale problemer, vold,
hærværk eller nedslidning af byg-
ninger og friarealer. Ikke anvendte
beløb kan overføres til det følgende
år, herunder kan ikke anvendte be-
løb i 2026 overføres til 2027. Belø-
bet reguleres én gang årligt med ud-
viklingen i nettoprisindekset, første
gang den 1. januar 2019.
Stk. 2.
Landsbyggefonden kan af
den ramme, der er nævnt i stk. 1, år-
ligt give tilsagn på op til 240 mio.
kr. til tilskud til huslejenedsættel-
ser. Heraf målrettes 10 mio. kr. år-
ligt til dækning af en andel af tom-
gangslejen i forbindelse med gen-
husninger fra et hårdt ghettoom-
råde, jf. § 61 a, stk. 4. Landsbygge-
fonden kan på de vilkår, der er
nævnt i § 134, helt eller delvis
bringe betaling af huslejetilskud til
ophør. Beløbene reguleres én gang
årligt med udviklingen i nettopris-
indekset, første gang den 1. januar
2019.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for
tilskud efter stk. 1 og 2, at indsatsen
indgår i en helhedsplan med til-
knyttet finansieringsplan, der er ud-
arbejdet af boligorganisationen i
samarbejde med relevante interes-
senter og godkendt af kommunal-
bestyrelsen. Det er desuden en for-
udsætning, at der sker en lokal ko-
ordinering og evaluering af indsat-
sen i det boligområde, hvor afdelin-
gen er beliggende. I særlige tilfælde
21
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
2668490_0022.png
UDKAST
kan Landsbyggefonden dog fravige
disse krav.
Stk. 4.
Det er en forudsætning for
tilskud efter stk. 1, at boligorgani-
sationen efter aftale med Landsbyg-
gefonden finansierer indsatsen med
midler fra boligorganisationens
egenkapital, jf. §§ 19 og 20, i det
omfang det er økonomisk muligt og
forsvarligt. Landsbyggefonden kan
endvidere betinge tilskud efter stk.
1 af, at kommunen medvirker til
den boligsociale indsats.
Stk. 5.
Landsbyggefonden kan efter
tilsvarende regler og til samme for-
mål som nævnt i stk. 1 og 2 yde
støtte til almene ungdomsboliger
ejet af en selvejende institution og
til almene ældreboliger ejet af en
selvejende institution, en kommune
eller en region. 1. pkt. finder ikke
anvendelse for universitetsnære al-
mene ungdomsboliger efter § 115,
stk. 6.
Stk. 6.
Landsbyggefonden oriente-
rer løbende indenrigs- og boligmi-
nisteren om fordelingen af tilsagn
om tilskud efter stk. 1 og 2. Lands-
byggefonden sikrer herudover en
løbende erfaringsudveksling mel-
lem de boligsociale interessenter og
koordinering af de boligsociale ind-
satser i udsatte almene boligområ-
der og sørger endvidere for, at der
sker en løbende evaluering af de
gennemførte boligsociale indsatser
samt organisering og styring heraf.
3.
I
§ 91 a, stk. 5, 1. pkt.,
der bliver
stk. 6, 1. pkt., ændres »stk. 1 og 2«
til: »stk. 1, 2 og 5«.
4.
I
§ 91 a, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver
stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 1 og 2«
til: »stk. 1, 2 og 5«.
§2
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. sep-
tember 2019, som senest ændret
22
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 30: Lovudkast: Forslag til lov om midlertidig huslejenedsættelse til visse almene boliger
2668490_0023.png
UDKAST
ved § 1 i lov nr. 890 af 21. juni
2022, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 10.
Lejen fastsættes årligt på
grundlag af et driftsbudget for det
kommende år. Lejeforhøjelser, der
er nødvendige til opfyldelse af kra-
vet i § 9, stk. 1, samt lejeforhøjel-
ser, der er en følge af ændringer i
lejefordelingen, jf. § 9, stk. 2, kan
gennemføres med 3 måneders var-
sel. Hvis huslejeforhøjelsen er sket
med for kort varsel, er lejeren først
forpligtet til at betale forhøjelsen
fra det tidspunkt, hvor et tidsmæs-
sigt korrekt afgivet varsel ville have
1.
I
§ 10
indsættes som
stk. 8:
haft virkning.
»Stk. 8.
Opnår udlejer tilskud til
Stk. 2-7. …
nedsættelse af huslejen i medfør af
§ 91 a, stk. 5, i lov om almene boli-
ger m.v., skal udlejer nedsætte lejen
tilsvarende for lejerne i den afde-
ling, som tilskuddet vedrører. Ned-
sættelsen skal ske for den periode,
hvor udlejer opnår tilskud til ned-
sættelse af lejen. Udlejer skal i for-
bindelse med nedsættelsen af hus-
lejen oplyse lejerne om årsagen til
nedsættelsen af lejen samt størrelse
og varighed af huslejenedsættel-
sen.«
23