Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
-- AKT 118909 -- BILAG 1 -- [ Landsbyggefondens bemærkninger til styrelsens brev af 13 januar
Boligudvalget 2022-23 (2.- samling)
] --
BOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
Landsbyggefondens bemærkninger til
”Opfølgende
spørgsmål vedrørende
Landsbyggefondens bemærkninger af 10. januar 2023 til det daværende Bolig- og
Planstyrelsens redegørelse af 16. december 2022” –
Styrelsens sagsnr. 2022-8457 af
13. januar 2023.
Landsbyggefonden har følgende bemærkninger til styrelsens opfølgende spørgsmål.
Vedr. ”2. Bindende tilsagn”
Styrelsen beder Landsbyggefonden uddybe, hvilken status Landsbyggefondens skrivelser
fra maj 2020 har, når de ikke er forvaltningsretligt bindende og således kan ophæves af
Landsbyggefonden.
Indledningsvis skal der henvises til Landsbyggefondens bemærkninger af 10. januar 2023,
hvor det klart og utvetydigt anføres, at skrivelserne ikke er retsligt bindende tilsagn, og at
der først foreligger en retsligt bindende forvaltningsakt fra Landsbyggefondens side i det
øjeblik, hvor Landsbyggefonden i BOSSINF-systemet giver endeligt tilsagn, hvilket sker
efter boligorganisationens relevante vedtagelser og kommunens skema-A tilsagn
foreligger. Det endelige tilsagn i det elektroniske system følges op af et tilsagnsbrev til den
pågældende boligorganisation.
Hvis der var opstået den situation, at Grøn boligaftale alligevel ikke var blevet indgået og
vedtaget i Folketinget, så var disse skrivelser om renoveringsstøtte til renoveringer for i alt
18,4 mia.kr. bortfaldet. Dette forhold vurderer Landsbyggefonden, at
boligorganisationerne var fuldt ud klar over. Men omvendt kan Landsbyggefonden ikke
udelukke, at der i den situation kunne være etableret forventninger om, at afholdte
udgifter for at færdiggøre renoveringssager skulle refunderes. Disse meget begrænsede
udgifter kunne dog være refunderet i medfør af Almenboliglovens §94, hvis den ganske
usandsynlige situation skulle være opstået.
Dette afspejler klart, at de afgivne skrivelser for straks at igangsætte en forberedelse af
de mange renoveringssager er sket for at leve op til et politisk ønske om en sikre og
hurtig eksekvering er renoveringerne, ligesom det er forudsat på politisk niveau.
Endvidere skal anføres, at der efter disponeringen af de mange ventelistesager op til en
ramme på 18,4 mia.er. fortsat resterer 106 oprindelige ventelistesager, hvor de
pågældende boligorganisationer i 2020 modtog en skrivelse fra Landsbyggefonden, som
ikke sidenhen er blevet fulgt op af et tilsagn til renovering fra Landsbyggefonden. Disse
106 renoveringssager har i dag helt samme status som andre renoveringssager.
Det skal i den forbindelse nævnes, at Landsbyggefonden i det praktiske arbejde med
boligorganisationer og kommuner ikke er blevet mødt med en tvivl om, at skrivelserne fra
maj 2020 ikke har karakter af retsligt bindende tilsagn.
Vedr. ”3. Overforbruget i 2021”
Landsbyggefonden er enig i, at der er sket et mertilsagn på 51 mill.kr. i forhold til den af
styrelsen opgjorte tilsagnsramme på 7.330 mill.kr. i 2021-priser. Samtidig bemærker
Landsbyggefonden, at dette har karakter af en fremrykning svarende til 7 promille af
rammen, hvilket skulle have været godkendt. Det efterfølgende år er et mindre-tilsagn,
1