Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2659303_0001.png
-- AKT 117599 -- BILAG 1 -- [ LBF brev 13-01-23 ] --
Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del - Bilag 22
Offentligt
Til Landsbyggefonden
[email protected]
Sagsnr.:
2022-8457
Dato:
13. januar 2023
Opfølgende spørgsmål vedrørende Landsbyggefondens bemærkninger af 10.
januar 2023 til det daværende Bolig- og Planstyrelsens redegørelse af 16.
december 2022
Idet Social- og Boligstyrelsen takker for de modtagne bemærkninger til redegørelsen
fra Landsbyggefonden, fremsendes hermed en række spørgsmål og kommentarer
foranlediget af Landsbyggefondens bemærkninger mv. Social- og Boligstyrelsen skal
bede om at modtage Landsbyggefondens svar senest onsdag d. 18. januar kl. 16.00.
1. Projekt under ramme for udsatte boligområder
Styrelsen tager Landsbyggefondens oplysning om, at der i 2020 blev givet et
renoveringstilsagn til et projekt lydende på 236 mio. kr., og som trækker på rammen
til udsatte boligområder, til efterretning. Dette projekt vil derfor ikke skulle medtages i
beregningen af forbrugt ordinær renoveringsramme i 2020.
2. Bindende tilsagn
Landsbyggefonden anførte i redegørelse af 23. september 2022, at Landsbyggefonden
”på baggrund af den politiske aftale om hurtigst muligt at aktivere ventelisten
iværksatte … en hastebehandling i foråret 2020, og [at der] i perioden mellem d. 14. og
18. maj 2020 blev afgivet støttetilsagn til de nævnte ventelistesager som forudsætning
for behandling i beboerdemokrati og kommunalbestyrelser.” Samt ”I 2022 aktiveres
de sidste ventelistesager, og disse har ligeledes finansieringsskitse fra maj 2020 og
dermed aftrapning af driftsstøtten.”
Landsbyggefonden skriver nu som kommentar til styrelsens redegørelse, at der i maj
2020 blev udsendt skrivelser til boligorganisationer, der havde en eller flere af de 453
sager på ventelisten, men at disse skrivelser ikke er forvaltningsretligt bindende
tilsagn til renoveringer.
Social- og Boligstyrelsen skal i den forbindelse bede Landsbyggefonden uddybe,
hvilken status skrivelserne fra maj har, når de ikke er forvaltningsretligt bindende,
herunder om skrivelserne kan ophæves af Landsbyggefonden.
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Redegørelse om Landsbyggefondens tilsagn og støtteudmøntning i perioden 2020-2022
Side 2
3. Overforbruget i 2021
Landsbyggefonden anfører som kommentar til styrelsens redegørelse, at overforbruget
på 51 mio. kr. i 2021 har karakter af en fremrykning, idet afgivne tilsagn i 2022 var 73
mio. kr. lavere end renoveringsrammen for 2022 på 2.387 mio. kr. Af redegørelsen
fremgår, at der ikke er hjemmel til en sådan fremrykning, med mindre der foreligger
en godkendelse fra ministeren. En sådan godkendelse foreligger ikke. Social- og
Boligstyrelsen ønsker oplyst, om Landsbyggefonden er uenig heri, og i givet fald med
hvilken begrundelse.
4. Overforbruget til ordinære projekter i 2020
Landsbyggefonden havde i 2020 et rammeforbrug vedrørende ordinære
renoveringsprojekter uden ventelistestatus, der var 1.380 mio. kr. højere end den
ramme, der i boligaftalen for 2014 blev afsat til ordinære projekter i 2020. I
redegørelsen vurderes, at der ikke var hjemmel til i 2020 at forbruge mere end den
ordinære ramme på 2.383 mio. kr. (2020-PL) til formålet. Social- og Boligstyrelsen
ønsker oplyst, om Landsbyggefonden er uenig heri, og i givet fald med hvilken
begrundelse.
5. Hjemmel til ventelistetilsagn i 2022
Landsbyggefonden har i 2022, hvor der ikke er afsat ramme til ventelisteprojekter,
givet tilsagn til 19 projekter med ventelistestatus med en sammenlagt anskaffelsessum
på 984 mio. kr. Redegørelsens konkluderer, at der ikke er hjemmel til at træffe endelig
afgørelse om tilsagn i 2022 om støtte i medfør af en ramme, som er afgrænset hjemlet
til tilsagn afgivet i 2020 eller 2021? Social- og Boligstyrelsen ønsker oplyst, om
Landsbyggefonden er uenig heri, og i givet fald med hvilken begrundelse.
6. Fuld afvikling af ventelisten
Den politiske aftale (Grøn boligaftale af 19. maj 2020) og de to lovforslag, der
implementerede aftalen, indebar, at hele ventelisten bestående af 453 projekter skulle
afvikles. Landsbyggefonden skriver i sin redegørelse til Folketinget af 28. september
2021, at ”...praktisk
taget hele køen vil være aktiveret ved udgangen af 2021”.
Efter
det oplyste var der pr. 8. august 2022 ca. 130 ventelisteprojekter, der endnu ikke
havde fået renoveringstilsagn. Social- og Boligstyrelsen ønsker oplyst, om
landsbyggefonden er uenig i, at lovgivningen og den politiske aftale dermed ikke er
opfyldt?
7. Differentieret beboerbetaling i 2021 og 2022
Til brug for Social- og Boligstyrelsens redegørelse har Landsbyggefonden leveret et
regneark med oplysninger om blandt andet de gennemførte ventelisteprojekter.
Styrelsen er blevet opmærksom på, at der for alle ventelisteprojekter med
renoveringstilsagn efter 2020 ikke er registreret ”fordelte arbejder”, hvilket tyder på,
at de pågældende tilsagn er udarbejdet uden den differentierede beboerbetaling, som
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 22: Redegørelse om Landsbyggefondens tilsagn og støtteudmøntning i perioden 2020-2022
Side 3
er del af det gamle støttesystem? Styrelsen skal bede Landsbyggefondens belyse dette
forhold nærmere.
Venlig hilsen
Annette Klint Kofod
Kontorchef