Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
Boligudvalget 2022-23
-- AKT 115733 -- BILAG 1 -- [ Landsbyggefondens bemærkninger til styrelsens redegørelse om LBF udmøntning ] --
(2.- samling)
BOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
Landsbyggefondens bemærkninger til Bolig- og planstyrelsens redegørelse af 16.
december 2022 - Styrelsens sag 2022-8547
Bolig- og Planstyrelsen (”Styrelsen”) har i mail af 2. januar 2023 anmodet om
Landsbyggefondens bemærkninger til Styrelsens udkast til redegørelse af 16. december
2022 om Landsbyggefondens tilsagn om driftsstøtte og udmøntning af renoveringsrammer
i perioden 2020-2022.
I styrelsens redegørelse sættes fokus på følgende områder:
•
Om Landsbyggefonden ved skrivelser af maj 2020 har givet retsligt bindende
tilsagn til aktivering af renoveringskøen,
før
det lovgivningsmæssige grundlag
forelå.
Landsbyggefonden har absolut ikke givet retsligt bindende tilsagn uden
lovhjemmel, hvilket vil fremgå af nærværende svar.
Skrivelserne fra Landsbyggefonden til boligorganisationerne angående
renoveringssager på ventelisten fra maj 2020 kan på ingen måde betragtes som
retsligt bindende forvaltningsakter. Tilsagn er nemlig betinget af registrering i
statens BOSSINF-system, hvilket fremgår utvetydigt af skrivelserne.
BOSSINF-systemet åbnes, når hjemlen foreligger, hvorefter først kommunerne skal
give skema A-tilsagn i systemet, boligorganisationer skal registrere deres relevante
vedtagelse, inden Landsbyggefonde giver sit endelige tilsagn i systemet efterfulgt
af et tilsagnsbrev. Alle tilsagn i medfør af lovændringen af 20. juni 2020 er således
givet efter 1. juli 2020.
I øvrigt skal det bemærkes, at staten løbende modtager kopi af alle
driftsstøttetilsagn, hvilket er sket i mere end 25 år. Staten har adgang til
oplysningerne i BOSSINF. Staten er således løbende underrettet om
tilsagnstidspunktet også for disse tilsagn, og systemet er velkendt af dem, som
modtog de betingede tilsagn i maj 2020.
•
Om Landsbyggefonden har afveget de fastlagte renoveringsrammer fastlagt i
boligaftalerne fra 2014 og 2020, herunder den vedtagne lovgivning af 20. juni 2020
og 21. december 2020.
I udkastet til redegørelse anfører styrelsen, at der i 2020 er sket et overforbrug af
renoveringsrammen på 236 mill.kr. i forhold til det politisk vedtagne.
Styrelsens har i sin konklusion imidlertid ikke taget højde for, at der i styrelsens
opgørelse er inddraget et projekt fra den såkaldte udsatte ramme (fra
”Ghettopakken” i 2018) på netop 236 mill.kr. Dermed kan det konkluderes,
at
Landsbyggefonden i 2020 har givet tilsagn til præcis det beløb, som er angivet i
lovgivningen.
I udkastet til redegørelse anfører styrelsen ganske korrekt, at der i 2021 er
1