Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2649405_0001.png
Bilag 1
Bolig- og Planstyrelsens fagområder vedrørende byggeri og bolig er med kongelig resolution af
15. december 2022 ressortoverført til Social-, Bolig- og Ældreministeriet.
Evaluering af Fonden for blandede byer
Indledning
Den 26. november 2021 indgik den daværende regering (S), DF, SF, EL og KD aftale om
Fonden for blandede byer – flere billige boliger og en vej ud af hjemløshed.
Med aftalen
blev aftalepartierne bl.a. enige om etablering af Fonden for blandede byer, som tilføres
10 mia. kr. i perioden 2022-2035 fra Nybyggerifonden. Med aftalen udmøntes i første
omgang 5 mia. kr. i perioden 2022-2031, mens de resterende 5 mia. kr. i perioden 2032-
2035 afventer stillingtagen på et senere tidspunkt. Formålet med Fonden for blandede
byer er at bidrage til at skabe mere blandede byer gennem fremme af billige almene
boliger.
Selvom der i det nye Folketing ikke er flertal for forliget bag fonden for blandede byer,
og det derfor er ophørt, har regeringen ønsket, at nærværende evaluering udarbejdes.
Ligeledes har regeringen til hensigt at sende en årlig status på udmøntningen af midler
under Fonden for blandede byer til Folketingets Boligudvalg.
Nærværende evaluering er udarbejdet som led i opfølgningen på aftalen, hvor det frem-
går af aftaleteksten, at:
”Parterne
er enige om, at der senest ved udgangen af 2022 gennemføres en
evaluering af aftalen, herunder med inddragelse af relevante aktører, som
efterfølgende forelægges for parterne med henblik på at træffe beslutning
om eventuelle justeringer af aftalens indhold.”
Det bemærkes, at evalueringen omfatter den del af aftalen, der vedrører initiativer på
Social-, Bolig- og Ældreministeriets ressortområde, herunder især de nye støtteordnin-
ger under Fonden for blandede byer, der på forskellige måder har til formål at fremme
etableringen af nye almene boliger – særligt i de store byer, hvor behovet for almene
boliger vurderes at være størst.
Evalueringen skal læses i lyset af, at de nye støtteordninger, der blev besluttet med af-
talen og efterfølgende implementeret ved lov nr. 888 den 21. juni 2022 og i bekendtgø-
relser udstedt henholdsvis 1. juli og 30.september 2022, har haft begrænset tid til at
virke - særligt henset til, at aftaleperioden løber frem til 2031.
Derfor er evalueringens primære fokus at redegøre for ordningerne, give en overordnet
status på indkomne ansøgninger og udmøntning af støtte via ordningerne samt status
på øvrige initiativer relateret til aftalen.
Sagsnr.
2022-5313
Dato
05-01-2023
1
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Orientering af udvalget om Fonden for blandede byer
2649405_0002.png
Det bemærkes, at der, i henhold til aftalen, ligeledes skal udarbejdes en særskilt årlig
status på udmøntningen af midler under de forskellige støtteordninger. Som bilag til
denne evaluering vedlægges første årlige status på udmøntningen af støtteordningerne
for 2022.
Læsevejledning
Evalueringen består af to hoveddele. Første del redegør for aftalens støtteordninger,
herunder det væsentligste indhold af ordningerne, status på indkomne ansøgninger og
udmøntning af støttemidler samt en kort beskrivelse af gennemførte aktiviteter for at
udbrede kendskabet til støtteordningerne til kommuner og boligorganisationer.
Anden del giver en status på øvrige initiativer relateret til aftalen. Det gælder f.eks. af-
talen om almene boliger på Christiania og topartsaftalen med KL vedrørende afskaffelse
af hjemløshed.
Del 1: Nye støtteordninger under Fonden for blandede byer
Med vedtagelsen af lov nr. 888 af 21. juni 2022 om ændring af lov om almene boliger
m.v. (Etablering
af fonden for blandede byer og anvendelse af fondens midler og
Landsbyggefondens driftsstøtte m.v.)
og den efterfølgende udstedelse af en række be-
kendtgørelser, blev der åbnet for, at kommuner og almene boligorganisationer kunne
søge om midler fra støtteordningerne under fonden for blandede byer. De første be-
kendtgørelser trådte i kraft den 1. juli 2022 og beskriver kriterierne for at søge og
komme i betragtning til støtte, der gives som tilskud eller lån.
Det overordnede formål med de forskellige støtteordninger er at give nye og bedre mu-
ligheder for at tilvejebringe almene boliger. Det gælder særligt i de større byer, hvor
behovet for nye almene boliger vurderes at være størst. Nye almene boliger kan således
bidrage til at imødegå tendensen til stadig mere opdelte byer, hvor folk i stigende grad
”klumper” sig sammen med andre, som ligner dem selv, og hvor mennesker med almin-
delige lønninger får stadigt vanskeligere ved at bosætte sig på grund af manglen på øko-
nomisk tilgængelige boliger. Nedenfor uddybes de enkelte støtteordninger.
Ordning
Samlet økonomi
Periode
Udmøntningsform
Grundkøbslån til etable-
ring af almene boliger
Tilskud til etablering af
særligt billige almene
familieboliger
Særlig støtte til almene
boligorganisationers er-
hvervelse af ustøttede
beboelsesejendomme
Særlig støtte almene bo-
ligorganisationers er-
hvervelse og omdan-
nelse af erhvervsejen-
domme til almene boli-
ger
2.500 mio.kr. (inkl. kommunal
medfinansiering)
900 mio. kr.
2022-2031
To årlige ansøgningsfrister (1. fe-
bruar og 1. oktober)
Kvartalsvise ansøgningsfrister
2022-2027
870 mio. kr.
2022-2031
5 årlige ansøgningsfrister (15.2.,
15.2., 15.4., 15.6., 15.9. og 15.11.)
675 mio. kr.
2022-2031
To årlige frister (1. marts og 1. sep-
tember)
2
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Orientering af udvalget om Fonden for blandede byer
2649405_0003.png
Bidrag til forbedringsar-
bejder ved fortætning
med nye almene boliger
Midlertidig tilskud til
nedsættelse af husleje i
visse almene familiebo-
liger
Bæredygtige løsninger i
alment byggeri
Renoveringer og tilpas-
ning af eksisterende al-
mene boliger og bolig-
områder til ældres be-
hov
Etablering af almene
boliger på småøer
Tilskud til etablering af
almene boliger i de fire
ø-kommuner og Born-
holms Regionskom-
mune
422 mio. kr.
2022-2031
Kvartalsvise ansøgningsfrister
150 mio. kr.
2022
Kun en og samme ansøgningsfrist,
30. sept. 2022
100 mio. kr.
2022-2026
Løbende ansøgninger
50 mio. kr.
2022-2026
Løbende ansøgninger
10 mio. kr.
2022-2026
Kvartalsvise ansøgningsfrister
10 mio. kr.
2022-2026
Kvartalsvise ansøgningsfrister
Grundkøbslån til etablering af almene boliger
Støtteordningen har som formål at øge antallet af almene boliger i områder, hvor grund-
priserne ligger over de almene boligorganisationers betalingsevne inden for maksi-
mumsbeløbsordningen. Grundkøbslånet er rentefrit og skal først afdrages, når ejen-
dommens økonomi tillader det, dog senest 50 år efter ibrugtagelsen. Grundkøbslånet
kan højest udgøre forskellen mellem de samlede grundudgifter og 20 pct. af maksi-
mumsbeløbet for familieboliger. Den samlede ramme for perioden 2022-2031 er på
knap 2.500 mio. kr. (inkl. kommunal medfinansiering). For 2022 var den maksimale
ansøgningsramme 37,1 mio.kr. Der er endnu ikke modtaget ansøgninger. Ordningen
administreres af Landsbyggefonden, der har udarbejdet en procedure og vejledning til
ordningen. Denne ligger tilgængelig på Landsbyggefondens hjemmeside. Læs uddy-
bende her: https://www.lbf.dk/selvbetjeninger/grundkoebslaan/.
For bekendtgørelse læs her:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1063
Tilskud til etablering af særligt billige almene familieboliger
Støtteordningen har til formål at øge antallet af almene boliger med en særlig lav husleje
målrettet hjemløse og andre udsatte borgere gennem ydelse af et engangstilskud. Det
indgår bl.a. som et krav i ordningen, at bruttoarealet i den almene familiebolig, der kan
ydes støtte til, ikke må overstige 55 m
2
, og at kommunalbestyrelsen udøver anvisnings-
retten fra ibrugtagning af boligerne. Tilskuddet pr. bolig udgør 415.800 kr. (2022-pris-
niveau). Den samlede ramme for perioden 2022-2027 er på 900 mio. kr. Der er modta-
get en ansøgning. Som en del af ansøgningen skal kommunen medsende en plan for
bekæmpelse af hjemløshed. Ordningen administreres af den tidligere Bolig- og Plansty-
relse. Læs uddybende om bekendtgørelse og ordning her:
https://bpst.dk/da/Bolig/Lister/Puljer/Puljer/2022/06/Pulje-for-etablering-af-
s%C3%A6rlige-billige-almene-familieboliger#
3
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Orientering af udvalget om Fonden for blandede byer
2649405_0004.png
Særlig støtte til almene boligorganisationer erhvervelse af ustøttede beboelsesejen-
domme
Støtteordningen har til formål at understøtte almene boligorganisationers køb af bebo-
elsesejendomme, som f.eks. private udlejningsejendomme i områder, hvor der er et sær-
ligt behov for flere økonomisk tilgængelige boliger. Det er allerede i dag muligt for al-
mene boligorganisationer at opkøbe private udlejningsejendomme med henblik på om-
dannelse til almene boliger, men ordningen imødegår det problem, at finansieringen af
de sidste 20 pct. af lånesummen, som ikke har pant i fast ejendom, er dyr og derfor kan
gøre det vanskeligt at få projektøkonomien til at hænge sammen. Med puljen gives der
mulighed for at få støtte til op til 20 procent af ejendomsværdien i form af et langfristet
lån med gunstige vilkår. Den samlede ramme er på 870 mio. kr. for perioden 2022-2031.
For 2022 var den maksimale ansøgningsramme 313 mio. kr. Første ansøgningsfrist var
den 15. november 2022 og der er modtaget én ansøgning og på den baggrund givet til-
sagn til etablering af 546 almene boliger svarende til et støttetilsagn på 129,4 mio. kr.
Ordningen administreres af den tidligere Bolig- og Planstyrelse. Læs uddybende om be-
kendtgørelse og ordning her:
https://bpst.dk/da/Bolig/Lister/Puljer/Puljer/2022/10/Bidrag-til-finansiering-af-er-
hvervelse-af-privat-udlejningsejendom#
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1374
Særlig støtte til almene boligorganisationers køb og ombygning af ejendomme, der
ikke anvendes til beboelse, med henblik på ombygning til almene boliger
Støtteordningen har til formål at understøtte køb og ombygning af ejendomme, som
eksempelvis erhvervsejendomme såsom kontorbygninger eller hoteller, med henblik på
ombygning til almene boliger. Der kan i forvejen gives støtte til formålet efter almenbo-
ligloven, men kun inden for rammerne af maksimumsbeløbet, hvilket kan gøre det van-
skeligt at sikre en sammenhængende projektøkonomi. Med ordningen er det gjort mu-
ligt at søge ekstra støtte til de ombygningsudgifter, som ligger ud over maksimumsbe-
løbet. Den samlede ramme for ordningen er 675 mio. kr. for perioden 2022-2031. An-
søgningsfristen vil første gang være 1. marts 2023. Der er endnu ikke modtaget ansøg-
ninger. Ordningen administreres af den tidligere Bolig- og Planstyrelse. Læs uddybende
om bekendtgørelse og ordning her:
Særlig støtte til almene boligorganisationers køb af ejendomme (bpst.dk)
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1375
Bidrag til forbedringsarbejder ved fortætning med nye almene boliger
Støtteordningen har til formål at tilskynde til fortætning med nye almene boliger i eksi-
sterende almene boligafdelinger, som i dag har et relativt begrænset omfang. Fortæt-
ning kan f.eks. ske ved udnyttelse af tagetager o. lign. eller ved at frasælge en del af en
almene boligafdelings grundareal og på dette etablere en ny boligafdeling. Støtten ud-
møntes gennem et
fortætningsbidrag
på op til 150.000 kr. pr. bolig, der etableres ved
fortætning og ydes til den eksisterende almene boligafdelinger til finansiering af forbed-
ringsarbejder i afdelingen. Med ordningen kan der i perioden 2022-2031 gives tilsagn
om fortætningsbidrag inden for en bevilling fastsat på den årlige finanslov. Den samlede
ramme for nævnte periode er på 422 mio. kr. Ordningen har løbende ansøgningsfrist.
Der er modtaget en ansøgning Ordningen administreres af den tidligere Bolig- og Plan-
styrelse. Læs uddybende om bekendtgørelse og ordning her:
https://bpst.dk/da/Bolig/Lister/Puljer/Puljer/2022/06/Pulje-vedr%C3%B8rende-bi-
drag-til-forbedringsarbejder-ved-fort%C3%A6tning-med-nye-almene-boliger#
4
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Orientering af udvalget om Fonden for blandede byer
2649405_0005.png
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1060
Midlertidigt tilskud til nedsættelse af huslejen i visse almene familieboliger
Støtteordningen har til formål at øge antallet af almene boliger med en særlig lav husleje
til boliganvisning af udsatte borgere. I modsætning til ovenstående initiativer er der tale
om en midlertidig huslejestøtte, som virker på kort sigt. Som en del af ansøgningen skal
kommunen også til denne ordning medsende en plan for bekæmpelse af hjemløshed
samt have indgået aftaler med boligorganisationerne om kommunal anvisning.
Den samlede tilskudsramme er på 150 mio. kr., der svarer til et huslejetilskud til 1.383
boliger, selvom det ved indgåelse af aftalen i 2021 var forventningen, at rammen ville
dække tilskud
op til
1.800 boliger. Nedskrivningen af boligantallet skyldes den væsent-
lige inflationsrate siden aftalens indgåelse, jf. særskilt afsnit nedenfor om inflationens
betydning.
Tilskudsrammen fordeles på regionerne efter antallet af personer i hjemløshed, jf. den
seneste hjemløsetælling fra 2022. Der har kunnet ansøges i perioden fra den 1. juli til
den 30. september 2022, og der er modtaget en række ansøgninger, men der er ikke
ansøgt om den fulde ramme på 150 mio. kr., jf. nedenfor. Ordningen administreres af
den tidligere Bolig- og Planstyrelse. Læs uddybende om bekendtgørelse og ordning her:
https://bpst.dk/da/Bolig/Lister/Puljer/Puljer/2022/06/Pulje-til-midlertidigt-til-
skud-til-neds%C3%A6ttelse-af-huslejen-i-almene-familieboliger#
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1059
Den tidligere Bolig- og Planstyrelse havde ved ansøgningsfristens udløb d. 30. septem-
ber 2022 modtaget ansøgninger fra 22 kommuner omfattende huslejetilskud til i alt
1.134
boliger. Bolig- og Planstyrelsen har vurderet, at alle ansøgninger har levet op til
kriterier for at tildele et tilskud, og samlet set ligger de inden for de afsatte regionale
rammer. Alle kommuner har fået tilsagn om tilskud til det ansøgte antal boliger. Den
tidligere Bolig- og Planstyrelse er ved at afklare, om der skal gennemføres en ny ansøg-
ningsrunde.
Tabel 1 viser fordelingen af den samlede tilsagnsramme på regionerne på baggrund
af hjemløsetællingen fra 2022.
Tabel 1. Oversigt over ansøgninger til huslejenedsættelser
Antal boliger fordelt på regioner, regionsramme og restramme
Region
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
Hele Landet
Antal ansøgt
516
55
223
260
80
1.134
Regionsramme
Rest
120
146
0
48
40
354
Andel ansøgt ift.
regionsramme (i pct.)
81
27
100
84
67
76
636
201
223
308
120
1.488
Som en del af ansøgningerne har de 22 kommuner skullet medsende en plan for be-
kæmpelse af hjemløshed.
Sammenfattende for de indsendte planer kan det konstateres, at der er forskel på, hvor
langt kommunerne er kommet med implementering af
Housing First-tilgangen.
Nogle
5
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Orientering af udvalget om Fonden for blandede byer
2649405_0006.png
kommuner havde et etableret samarbejde med Socialstyrelsen og er kommet langt i de-
res implementering af
Housing First-tilgangen,
mens andre først for nylig har vedtaget
en strategi for hjemløshedsområdet.
Kommunernes indsatser må således formodes at variere i forhold til graden af imple-
mentering af Housing First-tilgangen, både når det gælder organisering og samarbejdet
på tværs, men også i forhold til anvendelsen af de specialiserede støttemetoder.
Bæredygtige løsninger i alment nybyggeri
Støtteordningen har til formål at understøtte arbejdet med at udvikle og udbrede løs-
ninger, der kan bidrage til at gøre almene byggerier mere bæredygtige. Midlerne fra
puljerne kan anvendes til udvikling, gennemførelse af og systematisk erfaringsopsam-
ling i forsøg med nye bygningsdesign, konstruktioner og brug af byggematerialer med
et lavt klimaaftryk, herunder genbrugsmaterialer. Den samlede ramme for perioden
2022-2026 er på 100 mio.kr. Der er modtaget to ansøgninger, der er under behand-
ling. Ordningen administreres af Landsbyggefonden, der generelt oplever en støt sti-
gende interesse og aktivitet fra boligorganisationer og bygherrerådgivere for at søge
om støtte fra ordningen.
Læs uddybende i administrationsgrundlaget for denne og øvrige ordninger, der admi-
nistreres af Landsbyggefonden på fondens hjemmeside: https://www.lbf.dk/sto-
ette/renoveringsstoette/administrationsgrundlag-baeredygtighed/
Renoveringer og tilpasning af eksisterende almene boliger og boligområder til ældres
behov
Støtteordningen har til formål at understøtte forsøgsprojekter, hvor almene boliger og
boligområder tilpasses ældres behov. Den samlede ramme for perioden 2022-2026 er
på 50 mio. kr. Der er ikke modtaget ansøgninger. Ordningen administreres af Lands-
byggefonden. Læs uddybende om ordningen i administrationsgrundlaget på Landsbyg-
gefondens hjemmeside: https://www.lbf.dk/stoette/renoveringsstoette/administrati-
onsgrundlag-baeredygtighed/
Tilskud til etablering af almene boliger på småøerne og i de fire ø-kommuner og Born-
holms Regionskommune
Støtteordningen har til formål at gøre det billigere og dermed nemmere at etablere nye
almene boliger på de mindre øer og de fire ø-kommuner (Fanø, Læsø, Samsø, Ærø) samt
Bornholms Regionskommune ved at reducere anskaffelsessummen ved ydelse af et en-
gangstilskud på 415.800 kr. pr. bolig (2022-prisniveau). Hvad angår støtte til småøerne
er der efter politisk ønske givet en ekstra lang ansøgningsfrist. Der kan søges i perioden
fra den 1. juli 2022 til den 30. november 2026. Første ansøgningsfrist er med udgangen
af 2022. Den samlede ramme for nævnte periode er på 20 mio. kr., herunder hhv. 10
mio. kr. til småøerne og 10 mio. kr. til ø-kommunerne og Bornholms Regionskommune.
Der er modtaget to ansøgninger fra småøer på i alt 123 boliger. Tilsagn gives i januar
2023. Ordningen administreres af den tidligere Bolig- og Planstyrelse. Læs uddybende
om ordning og bekendtgørelse her:
https://bpst.dk/da/Bolig/Lister/Puljer/Puljer/2020/12/Engangstilskud-til-etable-
ring-af-almene-boliger-paa-mindre-oer#hvordan-soeger-jeg-om-tilskud
6
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Orientering af udvalget om Fonden for blandede byer
2649405_0007.png
Udarbejdelse af nye kategorier for tilgængelige boliger
Formålet med bevillingen er, at Landsbyggefonden udarbejder nye, differentierede ka-
tegorier for tilgængelige boliger og indsamler data vedrørende tilgængelige boliger. Med
tilgængelige boliger menes boliger, der er målrettet beboere med varige funktionsned-
sættelser. Hermed følges der op på Grøn boligaftale fra 2020 samt Indenrigs- og Bolig-
ministeriets tilgængelighedsanalyse. Der er afsat en samlet bevilling på 5 mio. kr. i
2022-2023 til arbejdet. Læs uddybende om ordningen i administrationsgrundlaget på
Landsbyggefondens hjemmeside: https://www.lbf.dk/stoette/renoveringsstoette/ad-
ministrationsgrundlag-baeredygtighed/
Samlet konklusion på støtteordningerne
På nær støtteordningen om midlertidigt tilskud til nedsættelse af huslejen har antallet
af ansøgninger på øvrige ordninger indtil nu haft et beskedent omfang, hvilket er for-
venteligt henset til, at ordningerne først har kunnet ansøges fra 3. kvartal 2022. Den
tidligere Bolig- og Planstyrelse og Landsbyggefonden har i efteråret 2022 modtaget en
række henvendelser og interessetilkendegivelser fra kommuner og boligorganisatio-
ner. På den baggrund forventes det, at antallet af ansøgninger til støtteordningerne vil
øges i 2023 og i de efterfølgende år og således føre til en større udmøntning af støtte-
midler.
Oplysningsindsats og samarbejde med relevante aktører
Bolig- og Planstyrelsen har i efteråret 2022 iværksat tiltag, der har haft til formål at
oplyse kommuner og boligorganisationer om mulighederne for at søge om støtte fra de
forskellige støtteordninger. I den oplysningsindsats har styrelsen samarbejdet med KL,
Socialstyrelsen og Landsbyggefonden.
Samarbejdet har især bestået i afholdelsen af et webinar i september for landets kom-
muner. Her informerede den tidligere Bolig- og Planstyrelse sammen med KL, Social-
styrelsen og Landsbyggefonden om mulighederne for at søge på de enkelte ordninger og
de tilknyttede bekendtgørelser, der siden ikrafttrædelsen 1.juli 2022 har ligget tilgæn-
geligt på Bolig- og Planstyrelsens hjemmeside. Herudover bestod webinaret i at besvare
spørgsmål fra kommuner med henblik at kvalificere deres arbejde med ansøgninger.
Herudover har styrelsen løbende besvaret henvendelser fra kommuner om ordnin-
gerne, og der er sendt orienteringsbrev til kommunerne med supplerende oplysninger
om ordningerne.
Endelig har Landsbyggefonden ved forskellige konferencer og seminarer informeret
bredt om ordningerne og guidet til, hvordan der ansøges. Landsbyggefonden oplever
bred interesse fra boligorganisationer og kommuner for ordningerne og er i dialog med
flere potentielle ansøgere.
Betydningen af den særlige økonomiske situation i 2022
Den kraftige inflation i 2022 på omkring 10 pct. har betydning for nogle af støtteord-
ningernes forudsatte effekt målt på boligantal. Det hænger sammen med, at det i loven
om Fonden for blandede byer er fastlagt, at tilskud for de fleste af støtteordningernes
vedkommende pristalsreguleres hvert år i henhold til ændringen i nettoprisindekset. Da
de afsatte bevillinger er afsat i løbende priser, medfører pristalsreguleringen, som følge
af den væsentlige inflation, en forringelse af den forudsatte effekt målt på antallet af
boliger, der kan opnå tilskud. Ud over inflationen påvirkes det realiserede antal boliger
dog også i høj grad af kommunernes og boligorganisationernes faktiske anvendelse af
ordningerne, og at de fleste af ordningerne kan anvendes helt frem til 2031.
7
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Orientering af udvalget om Fonden for blandede byer
2649405_0008.png
Nedenfor er redegjort for inflationseffekten for de enkelte støtteordninger. I beregnin-
gerne er anvendt oplysninger om nettoprisindekset til og med oktober 2022 og forventet
fremtidig inflation, jf. Økonomisk Redegørelse fra august 2022. Derudover er anvendt
fordelingen af den samlede bevilling til støtte, som det fremgår af FFL 2023 (for perio-
den 2023-2026).
Særlig støtte til almene boligorganisationer erhvervelse af ustøttede beboelsesejen-
domme og særlig støtte til almene boligorganisationers køb og ombygning af ejen-
domme, der ikke anvendes til beboelse, med henblik på ombygning til almene boliger
Støtten under disse to ordninger gives efter konkrete vurderinger af de enkelte støtte-
projekter, og støtten reguleres ikke efter udviklingen i pristallet.
Bidrag til forbedringsarbejder ved fortætning med nye almene boliger
Uden pristalsregulering ville der med fuldt fortætningsbidrag pr. bolig på 150.000 kr.
kunne der gives tilsagn til 2.813 boliger. Med inflationsskøn, jf. ovenfor, vil der kunne
gives tilsagn til 2.257 boliger.
Tilskud til etablering af almene boliger på småøerne og i de fire ø-kommuner samt
Bornholms Regionskommune
Uden pristalsregulering ville der med et tilskud på 400.000 kr. pr. bolig kunne gives
tilskud til 50 boliger. Der forventes med et tilskud i 2023 på anslået 458.666 kr. pr. bolig
og der vil kunne gives tilsagn til 44 boliger.
Grundkøbslån til etablering af almene boliger
Støtten under denne ordning gives efter konkrete vurderinger af de enkelte støttepro-
jekter, og støtten reguleres ikke direkte af udviklingen i pristallet. Maksimumsbeløbet,
som indgår i beregningen af grundkøbslånet, reguleres dog med nettoprisindekset.
Ordninger vedrørende Bæredygtige løsninger i alment nybyggeri, Renoveringer og
tilpasning af eksisterende almene boliger og boligområder til ældres behov
Støtten under denne ordning gives efter konkrete vurderinger af de enkelte støttepro-
jekter, og støtten reguleres ikke direkte af udviklingen i pristallet.
Tilskud til etablering af særligt billige almene familieboliger
Uden pristalsregulering ville der med et tilskud på 400.000 kr. pr. bolig kunne gives
tilskud til 2.250 boliger. Med de nyeste inflationsskøn vil der kunne gives tilsagn til
1.878 boliger.
Midlertidigt tilskud til nedsættelse af huslejen i visse almene familieboliger
Uden pristalsregulering ville der med et huslejetilskud på 15.000 kr. årligt (med efter-
følgende nedtrapning) kunne gives huslejetilskud til 1.800 boliger inden for den afsatte
bevillingsramme på 150 mio. kr. Efter ansøgningsrunden er der givet tilsagn til kommu-
nerne til nedsættelse af huslejen i 1.134 boliger. Med inflationsskøn, jf. ovenfor, vil hus-
lejetilskuddet til disse boliger udgøre 123 mio. kr.
Del 2: Status på øvrige initiativer
I denne anden del af evalueringen følger en status på de øvrige initiativer relateret til
aftalen om Fonden for blandede byer.
8
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Orientering af udvalget om Fonden for blandede byer
2649405_0009.png
Status på aftale om almene boliger på Christiania
Daværende indenrigs- og boligminister og den daværende Bolig- og Planstyrelse indgik
den 30. august 2022 en tillægsaftale med Fonden Fristaden Christiania. Aftalen inde-
bærer, at Fonden Fristaden Christiania forpligter sig til at indgå aftale med en almen
boligorganisation om etablering af 15.000 m² almene boliger på Christiania. Aftalen
med den almene boligorganisation skal indgås på sædvanlige vilkår, og boligerne skal
udlejes efter de gældende regler for almene boliger, herunder med kommunal anvis-
ningsret. Etableringen af de nye almene boliger kan ske i tre faser, hvor minimum 7.500
m² skal være opført senest i 2027, mens minimum 3.500 m² skal være opført i senest i
2029, og de resterende 4.000 m² skal være opført senest i 2031.
Status på enhed for fremme af almene bygge- og bofællesskaber
Vejledningsenheden for Bygge- og Bofællesskaber er etableret som en del af den politi-
ske aftale om Fonden for blandede byer, hvor der for perioden 2022-2025 er afsat 5 mio.
kr. til at fremme udbredelsen af bygge- og bofællesskaber samt alternative boformer,
herunder generationshuse og
tiny houses.
En væsentlig barriere for at fremme bygge- og bofællesskaber anses for at være begræn-
set viden på området. Enheden har derfor i sin opstart haft fokus på at udbrede kend-
skabet til bygge- og bofællesskaber, afklare gældende regler af betydning for etablering,
formidle eksisterende viden og erfaringer på området samt understøtte netværksdan-
nelse og vidensdeling på tværs af feltets aktører. Enheden har i oktober 2022 afholdt en
velbesøgt netværksdag for kommuner, boligorganisationer, private virksomheder og ci-
vilsamfundsaktører med over 100 tilmeldte.
I den videre indsats har enheden et fortsat fokus på at understøtte udbredelse af viden
og erfaringer på området bl.a. via udarbejdelse af informations- og vejledningsmateri-
ale, udarbejdelse af analyser samt afsøge mulige samarbejder og partnerskaber med re-
levante aktører for at understøtte den videre vidensopbygning på området.
Status på kommunale samarbejdsaftaler
Som en del af aftalen har indenrigs- og boligministeren forpligtet sig til at indgå samar-
bejdsaftaler med de største kommuner med henblik på at tilvejebringe flere almene bo-
liger ved brug af de nye støtteordninger.
Den første samarbejdsaftale har den tidligere regering som opfølgning indgået d. 23.
juni 2022 med Københavns Kommune. Aftalen sigter på, at der etableres flere almene
boliger i København ved anvendelse af de forskellige støtteordninger, men mest nævne-
værdigt indgår der i aftalen en målsætning om, at der frem mod 2031 skal etableres 40
pct. almene boliger i de nye byudviklingsområder.
Der vil løbende blive taget stilling til indgåelse af nye kommunale samarbejdsaftaler.
Toparts-aftale med KL vedr. afskaffelse af langvarig hjemløshed
Den tidligere regering har d. 25. august 2022 indgået en toparts-aftale med KL, hvori
den politiske aftale om Fonden for blandede byer følges op med en fælles målsætning
om, at mindst 2.000 personer i hjemløshed i 2025 har fået anvist en eksisterende meget
billig almen familiebolig af kommunen (husleje på ca. 3.500 kr./md.).
Formålet med aftalen er således at afskaffe langvarig hjemløshed inden for en kortere
årrække ved øget og målrettet brug af kommunal anvisning. Udgangspunktet er, at et
styrket samarbejde formaliseret i udlejnings- og anvisningsaftaler mellem kommuner
9
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Orientering af udvalget om Fonden for blandede byer
2649405_0010.png
og boligorganisationer vil sikre, at de billigste almene familieboliger i højere grad anvi-
ses til målgruppen med meget lav betalingsevne, herunder borgere ramt af hjemløshed.
Aftalen skal understøtte realiseringen af en
housing first-baseret
tilgang til løsning af
hjemløshed.
Taskforce til hurtigere opførelse af almene boliger i Københavns Kommune
Der blev i primo 2022 som et led i aftalen nedsat en taskforce med det formål at styrke
opførelsen af nye almene boliger i Københavns Kommune. Taskforcen blev inden valget
ledet af en styregruppe bestående af den tidligere indenrigs- og boligminister, overborg-
mesteren og teknik- og miljøborgmesteren i Københavns Kommune.
Baggrunden for taskforcens nedsættelse er, at Københavns Kommune har konstateret,
at opførelsestakten for det private nybyggeri ligger væsentligt højere end opførelsestak-
ten for det almene byggeri i Københavns Kommune. Det betyder imidlertid ikke, at det
almene nybyggeri ikke opføres, men at det almene nybyggeri typisk opføres som det
sidste i et lokalplanområde.
Derfor fik taskforcen konkret til formål at undersøge, hvordan allerede besluttede al-
mene boliger samt de almene boliger, som følger af aftalen, kan opføres hurtigere end i
dag.
Ny andelsboligform
Som opfølgning på aftalen er der igangsat et arbejde, som skal undersøge mulighederne
for etablering af en særlig andelsboligform, hvor anskaffelsessummen fastholdes som
grundlag for værdiansættelsen. Undersøgelsen forventes færdig i foråret 2023.
Status på bestilte analyser
Med aftalen om Fonden for blandede byer er der bestilt en række analyser, som der gi-
ves en kort status på nedenfor.
Analyse af praksis for kommunernes brug af boligsocial anvisning
Analysen
Boligsocial kommunal anvisning – potentialet for afskaffelse af langvarig
hjemløshed
er udarbejdet af Indenrigs- og Boligministeriet og offentliggjort d. 29. au-
gust 2022.
Analyse af redskaber til imødegåelse af udlejningsvanskeligheder i almene ældreboli-
ger
Analysen er ikke afsluttet.
Analyse af udnyttelsen af den eksisterende boligmasse og igangsættelse af flyttekæ-
der
Analysen er ikke afsluttet.
Analyse af i hvilket omfang attraktive almene boliger går i ”arv”
Analysen er ikke afsluttet.
Analyse af nyt driftsstøttesystem
Der er igangsat et analysearbejde, som har til formål at komme med forslag til en kon-
kret model for et nyt, enkelt og mere gennemsigtigt driftsstøttesystem, herunder en ny
huslejemodel. Analysen er ikke afsluttet.
10
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Orientering af udvalget om Fonden for blandede byer
2649405_0011.png
Bilag
Overblik over støtteordninger i Fonden for blandede byer. Status per ultimo
2022
11