Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Spørgsmål 198
Offentligt
2696993_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Til:
Dato:
Beskæftigelsesministeren
26. april 2023
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
BEU alm. del
Spørgsmål 198
Vil ministeren – med udgangspunkt i regeringens forslag herom – skønne over konse-
kvenserne af at udvide beskæftigelseskravet, så borgere, der er blevet folkeregistreret på
baggrund af indrejse fra udlandet før 1. januar 2008 omfattes af beskæftigelseskravet,
hvorved ca. 14.000 personers forsørgelsesgrundlag vil kunne blive sat ned på niveau
med SHO-ydelsen? Ministeren bedes redegøre for et sådan tiltags betydning for:
a. Reduktionen i forsørgelsesgrundlag for de berørte borgere, herunder på tværs af
samlivsstatus og antallet af hjemmeboende børn under 18 år – opgjort i kroner og øre
samt procent ift. i dag.
b. Danmarks fattigdom, herunder børnefattigdom. I det omfang ministeren ikke vil regne
på fattigdommen, jf. de nu opgivne planer om at indføre en fattigdomsgrænse, bedes
ministeren regne på konsekvenser for antallet af voksne og børn i lavindkomstgruppen.
c. Antallet af personer, der skønnes at komme til at leve for mindre end det såkaldte
grundbudget, som ifølge Ydelseskommissionen ”muliggør et beskedent, men sundt liv”
(Ydelseskommission – samlede anbefalinger til et nyt ydelsessystem, 2021), herunder
hvor mange procent af grundbudgettet (opregnet til 2023-priser), der vil være tale om på
tværs af familietyper.
d. Gini-koefficienten, herunder betydning for hver decilgruppes disponible indkomst i kro-
ner og øre samt procentmæssig ændring.
e. Virkning på dels arbejdsudbuddet overordnet set, dels reel beskæftigelse af de berørte
– tallene bedes opgjort i antal fuldtidspersoner samt i procentdel af, hvor mange person-
er, der vil nedsat i forsørgelsesgrundlag.
f. Antallet af personer, hvis rådighedsbeløb vil blive endnu mindre, end hvis de var
lønmodtagere på en såkaldt HK-mindsteløn, og hvor meget mindre rådighedsbeløbet vil
blive på tværs af de familietyper, de berørte befinder sig i. Ministeren bedes her tage
højde for universelle ydelser, som både overførselsindkomst- og lønmodtagere har ret til,
herunder boligstøtte m.v.
g. Antallet af personer ift. i dag, der fejlagtigt vil blive vurderet til ikke at undtages fra
beskæftigelseskravet f.eks. som følge af manglende arbejdsevne, og dermed hvor mange
personer, der blive sat ned i ydelse på et ulovligt grundlag.
h. Antallet af borgere ift. i dag, der risikerer at ryge ud i kriminalitet, jf. dokumentationen
for, at indførelsen af integrationsydelsen i 2015 øgede kriminaliteten blandt kvinder som
beskrevet i Ydelseskommissionens rapport (Ydelseskommission – samlede anbefalinger
til et nyt ydelsessystem, 2021, s. 104-106).
i. Den samlede gæld for personer i kontanthjælpssystemet, herunder hvor meget mere
gæld borgere på tværs af familietyper forventes at måtte optage.
1/2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 198: Spm. om konsekvenserne af at udvide beskæftigelseskravet, så borgere, der er blevet folkeregistreret på baggrund af indrejse fra udlandet før 1. januar 2008 omfattes af beskæftigelseskravet, hvorved ca. 14.000 personers forsørgelsesgrundlag vil kunne blive sat ned på niveau med SHO-ydelsen
j. Negative konsekvenser for uddannelse af ”de svageste børn”, jf. Ydelseskommissio-
nens beskrivelser af, at indførelsen af integrationsydelsen i 2015 netop havde disse
negative konsekvenser (Ydelseskommission – samlede anbefalinger til et nyt ydelsessy-
stem, 2021, s. 106).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Bjarne Laustsen
formand