Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Spørgsmål 106
Offentligt
2652381_0001.png
Forenkling af beskæftigelsesindsatsen
J.nr. 2017 – 7823
Spørgsmål 2.4.5. Antallet af unge, der ikke er i ud-
dannelse eller beskæftigelse fordelt på kommuner
Spørgsmål nr. 2.4.5 fra Socialdemokratiet
Hvad er kommunefordelingen for tallet for antallet af unge, der ikke var i beskæfti-
gelse eller i uddannelse, jf. svaret på spørgsmål 2.4.4?
Svar:
I svaret på spørgsmål 2.4.4 fremgår det, at der var 26.263 unge under 21 år, der pr.
1. oktober 2016 ikke var i uddannelse eller i beskæftigelse.
For 15-24-årige er antallet af unge, der ikke var i uddannelse eller beskæftigelse,
48.490 pr. 1. oktober 2016.
Målgruppen af 15-24-årige er nærmere beskrevet i vedlagte notat
Alle 25-årige
skal have gennemført en uddannelse, være i uddannelse eller være i beskæftigelse i
2030 – hvordan går det?
fra Undervisningsministeriet.
Med aftalen i efteråret 2017 om den forberedende grunduddannelse blev der for-
muleret en ny uddannelsespolitisk målsætning, med afsæt i en fælles politisk ambi-
tion om, at alle unge skal have en ungdomsuddannelse eller tilknytning til arbejds-
markedet. Den forberedende grunduddannelse skal være med til at løfte opgaven
om at nå målsætningen. Undervisningsministeriets notat indeholder den første må-
ling, efter aftalen er indgået.
Antallet af 15-24-årige, der hverken var i uddannelse i beskæftigelse, er
fordelt på
kommuner i tabel 1
i vedlagte notat
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 106: Spm. om udviklingen frem til i dag i antallet af unge, der hverken er i uddannelse eller beskæftigelse, herunder fordelt på kommuner
2652381_0002.png
Alle 25-årige skal have gennemført en uddannel-
se, være i uddannelse eller være i beskæftigelse i
2030 - hvordan går det?
Med aftalen i efteråret 2017 om den forberedende grunduddannelse blev
der formuleret en ny uddannelsespolitisk målsætning, med afsæt i en fælles
politisk ambition om, at alle unge skal have en ungdomsuddannelse eller
tilknytning til arbejdsmarkedet. Den forberedende grunduddannelse skal
være med til at løfte opgaven om at nå målsætningen. De første elever star-
ter på uddannelsen i august 2019. Dette notat er første måling efter aftalen
er indgået og giver en status på de to første elementer i målsætningen.
For så vidt angår målsætningens tredje del, forventes de unges rettighed til
en uddannelsesplan og vejledning at blive indskrevet i vejledningsloven. I
den opsøgende og opfølgende indsats skal der vejledes i mulighederne for
deltagelse i fx almene fag eller ordblindeundervisning. Denne indsats skal
gennemføres af kommunernes ungeindsatser og skal også gælde unge, der
er i beskæftigelse.
Den nye uddannelsespolitiske målsætning:
Alle 25-årige skal have gennemført en uddannelse, være i uddannelse eller være i
beskæftigelse. Det betyder, at:
i 2030 skal mindst 90 procent af de 25-årige have gennemført en ungdomsud-
dannelse.
i 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse
eller arbejdsmarkedet, være halveret.
alle unge under 25 år, der hverken er i gang med eller har fuldført mindst en
ungdomsuddannelse, har ret til at få en uddannelsesplan og skal gennem en
opsøgende og opfølgende indsats tilbydes vejledning om mulighederne for at
øge deres formelle kompetencer på kort og på længere sigt.
Resultaterne er:
84 procent af de unge, som gik i 9. klasse i 2016, forventes at opnå
mindst en ungdomsuddannelse, inden de bliver 25 år.
Andelen har lig-
get på samme niveau siden 2012.
7 procent af de unge i alderen 15-24 år er uden tilknytning til uddan-
nelse eller arbejdsmarkedet.
Der er variation på tværs af landet.
Resultaterne findes på kommuneniveau bagerst i dette notat.
Styrelsen for It og Læring 5. december 2017
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 106: Spm. om udviklingen frem til i dag i antallet af unge, der hverken er i uddannelse eller beskæftigelse, herunder fordelt på kommuner
2652381_0003.png
Side 2 af 10
90 procent af de 25-årige skal have gennemført en ungdomsuddannelse i
2030 – hvordan ser det ud nu?
84 procent af de unge, som gik i 9. klasse i 2016, forventes at opnå mindst en
ungdomsuddannelse, inden de bliver 25 år, her opgjort som 8 år efter afslut-
tet 9. klasse. Resultatet er uændret siden 2012, jf. figur 1.
Andelen af en ungdomsårgang, der forventes at få en gymnasial uddannelse,
er stigende i hele perioden 2007-2016, på nær for ungdomsårgang 2016,
hvor andelen er faldet fra 69 procent til 68 procent. Andelen, der forventes
at få en erhvervsfaglig uddannelse, er faldet i hele perioden, på nær for 2016
hvor andelen med 16 procent er på samme niveau, som for 2015. Andelen,
der forventes at gennemføre en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse har
været svagt stigende over hele perioden og er med den nye Kombineret
Ungdomsuddannelse oppe på 2 procent af ungdomsårgang 2015 og 2016, jf.
figur 1.
Figur 1 Andelen af unge, der forventes at få mindst en ungdomsuddannelse
har ligget på samme niveau for ungdomsårgangene 2012-1016
Mindst en ungdoms-
uddannelse
At have gennemført
’mindst en ungdoms-
uddannelse’ vil sige, at
man enten har gen-
nemført en ungdoms-
uddannelse eller en
videregående uddan-
nelse uden forudgåen-
de ungdomsuddannel-
se.
Figuren viser:
Andel af ungdomsårgang med mindst en ungdomsuddannelse 8 år efter 9.
klasse.
Kilde:
Undervisningsministeriets profilmodel, som beregnes af Styrelsen for It og Læring
på Danmarks Statistiks registre.
Dansk og udenlandsk
herkomst
En person er af dansk
herkomst, hvis mindst en af
forældrene er dansk stats-
borger og født i Danmark.
En person er af udenlandsk
herkomst, hvis personen er
indvandrer eller efterkom-
mer. En efterkommer er
født i Danmark og ingen af
forældrene må både være
danske statsborgere og
født i Danmark. En indvan-
drer er født i udlandet og
ingen af forældrene må
både være danske stats-
borgere og født i Danmark
Andelen, der forventes at få mindst en ungdomsuddannelse, varierer med
køn og herkomst. 82 procent af drengene af dansk herkomst af ungdoms-
årgang 2016 forventes at få mindst en ungdomsuddannelse. For drengene
af udenlandsk herkomst er det kun 70 procent.
Andelen af piger af udenlandsk herkomst, som forventes at få mindst en
ungdomsuddannelse, ligger 1 procent point højere end drengene af dansk
herkomst. Pigerne af dansk herkomst har med 88 procent den største an-
del, der forventes at få en ungdomsuddannelse inden for 8 år.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 106: Spm. om udviklingen frem til i dag i antallet af unge, der hverken er i uddannelse eller beskæftigelse, herunder fordelt på kommuner
2652381_0004.png
Side 3 af 10
Figur 2 Drengene af udenlandsk herkomst får i væsentlig lavere grad
mindst en ungdomsuddannelse
Figuren viser:
Andel af ungdomsårgang 2016 med mindst en ungdomsuddannelse 8 år efter
9. klasse opdelt på køn og herkomst.
Kilde:
Undervisningsministeriets profilmodel, som beregnes af Styrelsen for It og Læring på
Danmarks Statistiks registre.
Der er både regionale og kommunale forskelle i andel, der forventes at få en
ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse 8 år efter 9. klasse.
Region Midtjylland med 86 procent og Region Nordjylland og Region Syd-
danmark begge med 85 procent ligger over landsgennemsnittet mens Regi-
on Hovedstaden med 83 procent og Regions Sjælland med 82 procent ligger
under landsgennemsnittet, jf. tabel 1 side 7.
På kommuneniveau er forskellene større. Rudersdal Kommune og Gentofte
Kommune har begge andele på hele 92 procent. Fraregnes de små ø-
kommuner ligger Ishøj og Lolland lavest med hhv. 76 og 75 procent af ung-
domsårgang 2016, der forventes at få mindst en ungdomsuddannelse, før de
fylder 25 år, jf. tabel 1.
Målsætningen sigter mod, at de unge så vidt muligt skal have en uddannelse,
mens de er unge.
Den tidligere uddannelsesmålsætning, 95-procentmålsætningen, målte for-
ventet uddannelsesstatus 25 år efter 9. klasse, hvilket vil sige, når de ”unge”
var cirka 40 år. Det nye i 90-procent målsætningen er, at de unge skal ud-
danne sig, inden de er fyldt 25 år. Den nye målsætning er en skærpelse af
den gamle, som næsten blev nået. Profilmodellen benyttes også til opfølg-
ning af den nye målsætning.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 106: Spm. om udviklingen frem til i dag i antallet af unge, der hverken er i uddannelse eller beskæftigelse, herunder fordelt på kommuner
2652381_0005.png
Side 4 af 10
Profilmodellen
Profilmodellen er en fremskrivning af, hvordan vi forventer en ungdomsårgang vil ud-
danne sig i løbet af de kommende 25 år under følgende antagelser:
Uddannelsessystemet vil forblive, som det var i de skoleår, hvor ungdomsårgan-
gen gik i 8. og 9. klasse.
Ungdomsårgangen vil bevæge sig i uddannelsessystemet på samme måde som
dem, der er i uddannelsessystemet i de år, hvor ungdomsårgangen gik i 8. og 9.
klasse.
Profilmodellen viser, hvad det samlede uddannelsessystem formåede i de år, hvor de
unge gik i 8. og 9. klasse. Dermed kan vi sammenligne uddannelsessystemerne over
tid, fx målt ved størrelsen af andelen, der forventes at opnå en erhvervskompetence-
givende uddannelse. Profilmodellen er i sagens natur behæftet med usikkerhed.
Andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller
arbejdsmarkedet, skal være halveret i 2030 – hvordan ser det ud nu?
På landsplan udgør andelen af unge uden tilknytning til uddannelse eller ar-
bejdsmarkedet omkring 7 procent af de unge i alderen 15-24 år. Denne andel
skal i 2030 være halveret, dvs. på 3,5 procent.
I oktober 2016 var 48.000 unge i Danmark i alderen 15-24 år uden tilknytning
til uddannelse eller arbejdsmarkedet. Det betyder, at de ikke har en ung-
domsuddannelse, ikke er i gang med en ordinær fuldtidsuddannelse, ikke er
på produktionsskole, ikke er i arbejde over 18 timer og ikke er på førtidspen-
sion eller SU. I beregningerne indgår kun de unge, som har været i en dansk
grundskole i en periode i 8.-10. klasse
1
. Det betyder, at en stor del flygtninge
samt studerende og arbejdskraft fra udlandet ikke indgår. Disse grupper for-
ventes ikke at være i den umiddelbare målgruppe for den uddannelsespoliti-
ske målsætning.
Gruppen af 15-24-årige uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked er
karakteriseret ved en høj andel, som ikke har mindst 2 i både dansk og ma-
tematik fra grundskolen, de er i højere grad børn af ufaglærte forældre, der
er flere efterkommere/indvandrere, de har oftere gået i et specialtilbud i 9.
klasse og der er en overvægt af drenge, jf. figur 3.
1
Denne beregning er ændret i forhold til de beregninger som blev brugt under FGU-
forhandlingerne. Det skyldes, at beskæftigelse over 18 timer i regi af Ungdommens Uddan-
nelsesvejledning betragtes som en grænse for at være selvforsørgende. I de tidligere bereg-
ninger indgik produktionsskoleelever under ”ikke i uddannelse”. Med de nye beregninger vil
elever i FGU indgå som ”i uddannelse”, når det opgøres, om den unge har tilknytning til
uddannelse eller arbejdsmarkedet.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 106: Spm. om udviklingen frem til i dag i antallet af unge, der hverken er i uddannelse eller beskæftigelse, herunder fordelt på kommuner
2652381_0006.png
Side 5 af 10
Figur 3 En stor andel af de 15-24-årige uden tilknytning til uddannelse og
arbejdsmarkedet har ikke mindst 2 i dansk og matematik fra grundskolen.
Figuren viser:
15-24 årige med og uden tilknytning til uddannelse eller fordelt på udvalgte
baggrundsoplysninger 2016.
Note:
Beregningerne bygger på alle 15-24-årige med bopæl i Danmark 1. oktober 2016. Alle
oplysninger er pr. 1. oktober 2016. Der indgår kun 15-24-årige som i en periode i 8.-10. klas-
se har været i en dansk grundskole. Unge uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmar-
kedet er gruppen af unge som ikke havde en ungdomsuddannelse, ikke var i gang med en
ordinær fuldtidsuddannelse, ikke er på produktionsskole, ikke er i arbejde over 18 timer og
ikke er på førtidspension eller SU.
I ’Børn af ufaglærte forældre’ indgår også ’ukendt forældreuddannelse’ og i ’Ikke 2 i dansk
og matematik’ indgår også dem, som ikke har været til prøve.
Kilde:
Undervisningsministeriet, egne beregninger baseret på Danmarks Statistiks registre.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 106: Spm. om udviklingen frem til i dag i antallet af unge, der hverken er i uddannelse eller beskæftigelse, herunder fordelt på kommuner
2652381_0007.png
Side 6 af 10
Gruppen af unge uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarkedet er
størst i alderen omkring 19-21 år og få er under 17 år, jf.
figur 4.
Figur 4 Der er flest af de unge uden tilknytning til uddannelse og arbejds-
markedet i alderen omkring 20 år og få er under 17 år.
Figuren viser:
15-24-årige og unge uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarkedet for-
delt på alder 2016 i forhold til den samlede population af 15-24 årige.
Note:
Beregningerne bygger på alle 15-24 årige med bopæl i Danmark 1. oktober 2016. Alle
oplysninger er pr. 1. oktober 2016. Der indgår kun 15-24 årige som i en periode i 8.-10. klas-
se har været i en dansk grundskole. Unge uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmar-
kedet er gruppen af unge, som ikke havde en ungdomsuddannelse, ikke var i gang med en
ordinær fuldtidsuddannelse, ikke er på produktionsskole, ikke er i arbejde over 18 timer og
ikke er på førtidspension eller SU.
Kilde:
Undervisningsministeriet, egne beregninger baseret på Danmarks Statistiks registre.
De unge uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked er ikke ligeligt
fordelt i landet. Over 30 procent af unge uden tilknytning til uddannelse eller
arbejdsmarkedet er i Region Hovedstaden, mens under 10 procent er i Regi-
on Nordjylland. Inden for regionerne er der også forskelle. Region Sjælland
har med over 9 procent, den største andel af deres unge i restgruppen, mens
den laveste andel findes i Region Nordjylland og Region Midtjylland med
godt 6 procent.
Antalsmæssigt er der flest i de store byer, mens der andelsmæssigt er flest i
udkantsområderne og i de Københavnske forstæder. Dette skyldes især, at
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 106: Spm. om udviklingen frem til i dag i antallet af unge, der hverken er i uddannelse eller beskæftigelse, herunder fordelt på kommuner
2652381_0008.png
Side 7 af 10
de unge, som har eller søger uddannelse, i højere grad flytter mod de store
byer. Fx bor 10 procent af hele restgruppen i København, mens andelen af
restgruppen kun udgør godt 6 procent af de 15-24 årige i København. Om-
vendt har Lolland under 1 procent af den samlede restgruppe, mens de ud-
gør mere end 14 procent af de unge på Lolland, jf. tabel 1, kolonne 3-5.
Tabel 1 Status for målsætning vist for region og kommuner
Andel af ungdomsårgang
2016, som forventes at
få en mindst en ung-
domsuddannelse inden
de er 25 år, dvs. 8 år
efter 9. klasse
Hele Landet
Hovedstaden
Albertslund
Allerød
Ballerup
Bornholm
Brøndby
Dragør
Egedal
Fredensborg
Frederiksberg
Frederikssund
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Herlev
Hillerød
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ishøj
København
Lyngby-Taarbæk
Rudersdal
Rødovre
Tårnby
Vallensbæk
1
Antal unge uden
tilknytning til
uddannelse og
arbejdsmarked
2
Andel af kommu-
nes unge uden
tilknytning til
uddannelse og
arbejdsmarked
2
Kommunes andel
af landets unge
uden tilknytning
til uddannelse og
arbejdsmarked
2
84 %
83 %
78 %
91 %
82 %
83 %
82 %
90 %
88 %
85 %
83 %
81 %
88 %
92 %
84 %
82 %
80 %
79 %
82 %
81 %
87 %
81 %
79 %
90 %
76 %
79 %
89 %
92 %
82 %
82 %
87 %
48.490
15.050
360
160
550
330
360
60
250
350
620
430
300
420
630
210
380
320
680
270
430
530
520
140
300
4.980
300
330
330
400
110
7,0 %
7,1 %
9,4 %
5,9 %
9,7 %
9,0 %
9,2 %
4,8 %
5,4 %
8,4 %
5,5 %
8,8 %
6,7 %
5,2 %
7,7 %
8,6 %
9,0 %
10,6 %
9,7 %
8,3 %
7,0 %
8,2 %
8,8 %
5,5 %
10,7 %
6,3 %
4,8 %
5,3 %
7,7 %
9,0 %
7,2 %
100,0 %
31,0 %
0,7 %
0,3 %
1,1 %
0,7 %
0,8 %
0,1 %
0,5 %
0,7 %
1,3 %
0,9 %
0,6 %
0,9 %
1,3 %
0,4 %
0,8 %
0,7 %
1,4 %
0,6 %
0,9 %
1,1 %
1,1 %
0,3 %
0,6 %
10,3 %
0,6 %
0,7 %
0,7 %
0,8 %
0,2 %
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 106: Spm. om udviklingen frem til i dag i antallet af unge, der hverken er i uddannelse eller beskæftigelse, herunder fordelt på kommuner
2652381_0009.png
Side 8 af 10
Tabel 1 Status for målsætning vist for region og kommuner (fortsat)
Andel af ungdomsårgang
2016, som forventes at
få en mindst en ung-
domsuddannelse inden
de er 25 år, dvs. 8 år
efter 9. klasse
Midtjylland
Favrskov
Hedensted
Herning
Holstebro
Horsens
Ikast-Brande
Lemvig
Norddjurs
Odder
Randers
Ringkøbing-Skjern
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Struer
Syddjurs
Viborg
Aarhus
Nordjylland
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerland
Aalborg
1
Antal unge uden
tilknytning til
uddannelse og
arbejdsmarked
2
Andel af kommu-
nes unge uden
tilknytning til
uddannelse og
arbejdsmarked
2
Kommunes andel
af landets unge
uden tilknytning
til uddannelse og
arbejdsmarked
2
86%
86 %
85 %
87 %
87 %
86 %
87 %
88 %
80 %
85 %
85 %
87 %
79 %
86 %
87 %
88 %
84 %
86 %
87 %
84 %
85 %
84 %
84 %
87 %
84 %
70 %
87 %
82 %
86 %
82 %
83 %
86 %
10.640
310
410
660
430
830
280
140
330
150
1.040
350
30
710
360
370
170
280
770
3.030
4.630
250
460
490
370
10
300
150
190
360
320
1.740
6,4 %
5,9 %
8,2 %
6,0 %
6,1 %
8,3 %
6,3 %
6,1 %
7,3 %
6,4 %
8,6 %
5,5 %
13,6 %
6,8 %
5,6 %
6,9 %
7,7 %
6,7 %
7,0 %
5,3 %
6,3 %
6,7 %
7,5 %
6,7 %
9,4 %
4,3 %
6,4 %
6,8 %
6,5 %
7,5 %
7,8 %
5,2 %
21,9 %
0,6 %
0,8 %
1,4 %
0,9 %
1,7 %
0,6 %
0,3 %
0,7 %
0,3 %
2,1 %
0,7 %
0,1 %
1,5 %
0,7 %
0,8 %
0,4 %
0,6 %
1,6 %
6,3 %
9,5 %
0,5 %
0,9 %
1,0 %
0,8 %
0,0 %
0,6 %
0,3 %
0,4 %
0,7 %
0,7 %
3,6 %
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 106: Spm. om udviklingen frem til i dag i antallet af unge, der hverken er i uddannelse eller beskæftigelse, herunder fordelt på kommuner
2652381_0010.png
Side 9 af 10
Tabel 1 Status for målsætning vist for region og kommuner (fortsat)
Andel af ungdomsårgang
2016, som forventes at
få en mindst en ung-
domsuddannelse inden
de er 25 år, dvs. 8 år
efter 9. klasse
Sjælland
Faxe
Greve
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Køge
Lejre
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Roskilde
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Vordingborg
Syddanmark
Assens
Billund
Esbjerg
Fanø
Fredericia
Faaborg-Midtfyn
Haderslev
Kerteminde
Kolding
Langeland
Middelfart
Nordfyn
Nyborg
Odense
Svendborg
Sønderborg
Tønder
1
Antal unge uden
tilknytning til
uddannelse og
arbejdsmarked
2
Andel af kommu-
nes unge uden
tilknytning til
uddannelse og
arbejdsmarked
2
Kommunes andel
af landets unge
uden tilknytning
til uddannelse og
arbejdsmarked
2
82 %
8.350
310
380
670
750
610
600
210
560
760
400
330
720
910
130
320
210
490
9.820
330
190
1.080
10
400
370
460
180
700
100
230
220
250
1.680
550
590
300
9,0 %
8,1 %
6,9 %
10,6 %
9,2 %
11,6 %
8,4 %
7,5 %
14,4 %
7,9 %
13,0 %
8,3 %
6,5 %
9,2 %
5,5 %
10,1 %
10,1 %
10,1 %
6,7 %
7,4 %
6,3 %
7,5 %
6,3 %
6,8 %
7,0 %
7,3 %
7,5 %
6,5 %
10,1 %
5,7 %
7,4 %
7,1 %
5,3 %
7,7 %
7,1 %
7,2 %
17,2 %
0,6 %
0,8 %
1,4 %
1,5 %
1,2 %
1,2 %
0,4 %
1,2 %
1,6 %
0,8 %
0,7 %
1,5 %
1,9 %
0,3 %
0,7 %
0,4 %
1,0 %
20,2 %
0,7 %
0,4 %
2,2 %
0,0 %
0,8 %
0,8 %
1,0 %
0,4 %
1,4 %
0,2 %
0,5 %
0,5 %
0,5 %
3,5 %
1,1 %
1,2 %
0,6 %
81 %
85 %
80 %
82 %
80 %
83 %
86 %
75 %
82 %
79 %
78 %
88 %
81 %
89 %
80 %
83 %
79 %
85 %
84 %
86 %
85 %
86 %
84 %
83 %
84 %
83 %
86 %
80 %
87 %
82 %
85 %
84 %
86 %
83 %
82 %
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Spørgsmål 106: Spm. om udviklingen frem til i dag i antallet af unge, der hverken er i uddannelse eller beskæftigelse, herunder fordelt på kommuner
2652381_0011.png
Side 10 af 10
Tabel 1 Status for målsætning vist for region og kommuner (fortsat)
Andel af ungdomsårgang
2016, som forventes at
få en mindst en ung-
domsuddannelse inden
de er 25 år, dvs. 8 år
efter 9. klasse
Varde
Vejen
Vejle
Ærø
Aabenraa
bopælskommune i 9. klasse.
Note 2:
Kommune er bopælskommune pr. 1. oktober 2016. Christiansø vises ikke af diskre-
tionshensyn. Beregningerne bygger på alle 15-24 årige med bopæl i Danmark 1. oktober
2016. Alle oplysninger er pr. 1. oktober 2016. Der indgår kun 15-24 årige som i en periode i
8.-10. klasse har været i en dansk grundskole. Unge uden tilknytning til uddannelse eller
arbejdsmarkedet er gruppen af unge som ikke havde en ungdomsuddannelse, ikke var i gang
med en ordinær fuldtidsuddannelse, ikke er på produktionsskole, ikke er i arbejde over 18
timer og ikke er på førtidspension eller SU.
Kilde:
Undervisningsministeriet, egne beregninger baseret på Danmarks Statistiks registre.
1
Antal unge uden
tilknytning til
uddannelse og
arbejdsmarked
2
Andel af kommu-
nes unge uden
tilknytning til
uddannelse og
arbejdsmarked
2
Kommunes andel
af landets unge
uden tilknytning
til uddannelse og
arbejdsmarked
2
87 %
83 %
86 %
83 %
84 %
390
360
960
30
440
6,9 %
7,9 %
7,3 %
5,6 %
6,9 %
0,8 %
0,8 %
2,0 %
0,1 %
0,9 %
Note 1:Data
er fremskrevne værdier baseret på kommuneprofilmodel 2016. Kommune er
Vil du vide mere?
https://www.uvm.dk/aktuelt/i-fokus/reform-af-de-
forberedende-tilbud/aftalens-maalsaetninger
kan du bl.a. læse
om den nye uddannelsesmålsætning.
Kontakt
Center for Data & Analyse
Styrelsen for It og Læring
[email protected]
Tlf.: 35 87 83 00
uvm.dk/profilmodel
kan du læse mere om profilmodellens
resultater og metoden bag. Der kan du også finde profilmo-
dellens resultater i overbliksform i profilfiguren. Der er resul-
tater både for land, region og kommuner. Der finder du også
referencer til profilmodels resultater i Undervisningsministe-
riets datavarehus og databank.