Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2680939_0001.png
Betænkning over finanslovsforslaget for
2023 i forhold til finansloven for 2022
Marts 2023
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0002.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
17.11.79. Reserver og budgetregulering ............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 101,1 mio. kr. skyldes primært, at
der er afsat en reserve på 317,8 mio. kr. i 2023 til
en ny arbejdsmiljøaftale. Modsat er der optaget en
negativ budgetregulering på 207,7 mio. kr. i 2023
til udmøntning ifm. en ny arbejdsmiljøaftale.
17.19.32. Tilskud til Lønmodtagernes Garantifond
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 9,5 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil på kontoen som følge af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Social-
demokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Ra-
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om, at
alle lønmodtagere skal have ret til betalt ferie - ny
ferieordning med samtidighedsferie af oktober
2017.
17.19.33. Administration ved udbetaling af tilgodehavende
feriemidler mv.
(Reservationsbev.)
......................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,1 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil på kontoen som følge af lov nr.
465 af 20. marts 2021 om forvaltning og admini-
stration af tilgodehavende feriemidler samt en
forhøjelse af bevillingen på 1,3 mio. kr. i 2023 som
følge af Aftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti om
kompensation af borgere for stigende energipriser
af juni 2022.
17.19.77. Budgetreguleringer vedrørende delloft for indkom-
stoverførsler .........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 150,0 mio. kr. skyldes, at re-
serven vedrørende seniorpension er nulstillet, da
seniorpension er implementeret og ligger på et
højere niveau end forventet ved ordningens indfø-
relse.
16,3
117,4
101,1
183,9
174,4
-9,5
9,5
4,4
-5,1
150,0
-
-150,0
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0003.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende indkom-
stoverførsler .........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 1.323,6 mio. kr. skyldes pri-
mært, at reserven er nulstillet og udmøntet på
bloktilskudsaktstykket for 2022. Hertil kommer, at
kontoen er nedjusteret som følge af en række
politiske aftaler, bl.a. Aftale mellem den davæ-
rende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Enheds-
listen, Dansk Folkeparti og Bent Bøgsted på vegne
af arbejdsfællesskabet af løsgængere (Liselott
Blixt, Hans Kristian Skibby, Karina Adsbøl, Marie
Krarup og Lise Bech) om anden delaftale om ny-
tænkningen af beskæftigelsesindsatsen af juni
2022.
828,8
-494,8
-1.323,6
17.19.79. Reserver og budgetregulering ............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 121,4 mio. kr. skyldes primært en
forhøjelse på 100,8 mio. kr. i 2023 til en særlig
pulje til arbejdsmiljø som følge af Aftale mellem
den daværende S-regering, Dansk Folkeparti, So-
cialistisk Folkeparti og Enhedslisten om ret til tid-
lig pension af oktober 2020 samt udløb af reserven
på 31,0 mio. kr. til vanskeligt stillede familier med
børn som følge af Aftale mellem den daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Fol-
keparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socia-
listisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for
2019 af november 2018. Hertil kommer, at reser-
ven på finansloven for 2022 er nulstillet og ud-
møntet på bloktilskudsaktstykket for 2022.
17.21.01. Arbejdstilsynet
(Driftsbev.)
.................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 209,3 mio. kr. skyldes primært
udløb af Aftale mellem den daværende VLAK-re-
gering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Al-
ternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
keparti om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats
og ordnede forhold på arbejdsmarkedet af april
2019. Dertil kommer udløb af bevillinger afsat på
finansloven for 2020 og 2021 vedrørende hhv.
indsats mod social dumping og seksuel chikane og
forbedret psykisk arbejdsmiljø. Endeligt skyldes
mindreudgiften udløb af midlertidige COVID-19-
bevillinger.
81,4
202,8
121,4
559,6
350,3
-209,3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0004.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.21.04. Gebyrer for lovbundne virksomhedsbesøg samt ad-
ministrative bøder ...............................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 6,1 mio. kr. skyldes primært re-
videret skøn for indtægter vedr. administrative
bøder.
17.21.05. Forskning og forsøg på arbejdsmiljøområdet
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,3 mio. kr. skyldes primært, at der
i 2022 er indarbejdet en reduktion på 4,5 mio. kr.
som følge af udmøntning af besparelse på statens
konsulentforbrug, jf. Aftale mellem den daværen-
de S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten og Alternativet om finanslo-
ven for 2020 af december 2019.
17.21.08. Arbejdsmiljøforskningsfond (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 7,8 mio. kr. skyldes primært,
at der er indarbejdet en reduktion på 15,9 mio. kr.
som følge af planlagt medfinansiering af en ny ar-
bejdsmiljøaftale fra 2023 og frem. Hertil kommer,
at der i 2022 var indarbejdet en reduktion på 4,8
mio. kr. som følge af udmøntning af besparelse på
statens konsulentforbrug, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
finansloven for 2020 af december 2019.
17.21.09. Tilskud vedrørende forebyggelse af nedslidning og
ulykker (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 5,5 mio. kr. skyldes opregning fra
2022- til 2023-priser.
24,1
30,2
6,1
9,2
14,5
5,3
61,8
54,0
-7,8
101,4
106,9
5,5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0005.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.23.11. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og arbejde-
re m.fl. (tekstanm. 129)
(Lovbunden)
..................
Udgift ....................................................................
182,0
Merudgiften på 37,7 mio. kr. skyldes primært en
forventning om kortere sagsbehandlingstider i Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring vedrørende sager
efter lov nr. 336 af 2. april 2014 om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttrauma-
tisk belastningsreaktion (særloven) og deraf afledt
fremrykning af tilkendelser af erstatninger mv. til
de berørte personer.
Indtægt .................................................................
Nettobevillingen finansierer udgifter til statslige
arbejdsskadesager med en skadesdato før 1. januar
1997, mens udgifter til sager med en skadesdato
efter 1. januar 1997 som hovedregel bliver refun-
deret inden for samme finansår af den ansættende
statsmyndighed. På den baggrund udvikler ind-
tægtsbevillingen sig i takt med udgiftsbevillingen.
17.23.12. Forskellige erstatninger mv.
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 10,7 mio. kr. skyldes primært en
stigende bevillingsprofil for udgifter relateret til
erstatninger vedrørende COVID-19-vaccinations-
skader, der følger af lov nr. 876 af 21. juni 2022
om ændring af lov om arbejdsskadesikring.
17.23.31. Besættelsestidens ofre
(Lovbunden)
....................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 14,6 mio. kr. skyldes et fortsat
fald i antallet af erstatningsmodtagere omfattet af
ordningen. Erstatningsmodtagerne er ofre som
følge af besættelsestiden 1940-45 eller pårørende
hertil.
17.31.17. Ekstra tilskud til ydelsesmodtagere
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Kontoen er ny, og merudgiften på 376,2 mio. kr.
skyldes, at der udbetales ekstra økonomisk støtte
til økonomisk udsatte børnefamilier i 2023 som
følge af Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om
inflationshjælp til økonomisk udsatte børnefamili-
er af februar 2023.
169,2
207,5
25,5
192,6
23,4
19,5
30,2
10,7
63,0
48,4
-14,6
-
376,2
376,2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0006.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.31.18. Ekstra udbetalinger til borgere
(Lovbunden)
....
Udgift ....................................................................
Kontoen er ny, og merudgiften på 2.803,1 mio. kr.
skyldes dels, at der udbetales ekstra økonomisk
støtte til visse tilbagetrækningsmodtagere samt
modtagere af den supplerende pensionsydelse
(ældrechecken) som følge af Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti om kompensation af bor-
gere for stigende energipriser af juni 2022 og dels,
at der udbetales ekstra økonomisk støtte til visse
SU-modtagere samt modtagere af den supplerende
pensionsydelse (ældrechecken) som følge af Afta-
le mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om in-
flationshjælp af februar 2023.
-
2.803,1
2.803,1
17.31.20. Obligatorisk pensionsordning for modtagere af le-
dighedsafhængige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
232,3
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 93,0 mio. kr. skyldes primært, at
bidraget til den obligatoriske pensionsordning som
forudsat ved indførelse af ordningen stiger fra 0,9
pct. i 2022 til 1,2 pct. i 2023.
17.31.21. Obligatorisk pensionsordning for modtagere af øv-
rige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
...............
1.051,9
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 332,5 mio. kr. skyldes primært, at
bidraget til den obligatoriske pensionsordning som
forudsat ved indførelse af ordningen stiger fra 0,9
pct. i 2022 til 1,2 pct. i 2023.
17.31.24. ATP-bidrag for modtagere af dagpenge
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 21,5 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af modtagere af dagpenge fra ca.
66.900 fuldtidspersoner i 2022 til ca. 71.500 fuld-
tidspersoner i 2023, der medfører stigende udgifter
til ATP.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 250,0 mio. kr. skyldes pri-
mært, at efterreguleringen i bidrag fra a-kasser og
arbejdsgivere i 2022 udgjorde en indtægt for staten
på 155,4 mio. kr., mens efterreguleringen i 2023
325,3
93,0
1.384,4
332,5
349,7
371,2
21,5
414,4
164,4
-250,0
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0007.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
udgør en udgift for staten på 107,5 mio. kr., idet a-
kasser og arbejdsgivere sammenlagt har betalt for
meget i ATP-bidrag i 2021.
17.31.29. ATP-bidrag for modtagere af sygedagpenge
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 20,3 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af modtagere af sygedagpenge
fra ca. 178.800 fuldtidspersoner i 2022 til ca.
182.300 fuldtidspersoner i 2023, der medfører sti-
gende udgifter til ATP.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 74,0 mio. kr. skyldes primært, at
efterreguleringen, der er indarbejdet på finanslo-
ven for 2022 var på 56,5 mio. kr. til arbejdsgiver-
ne, mens efterreguleringen, der er indarbejdet på
forslag til finansloven for 2023, er på 14,1 mio. kr.
til staten.
17.31.32. ATP-bidrag for modtagere af barselsdagpenge
(Lovbunden)
...........................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 12,5 mio. kr. skyldes primært, at
efterreguleringen i bidrag fra arbejdsgivere er la-
vere end i 2022.
17.31.35. ATP-bidrag for modtagere af ressourceforløbsydel-
se under jobafklaringsforløb
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 12,8 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af modtagere af ressourcefor-
løbsydelse under jobafklaring fra ca. 19.500 fuld-
tidspersoner i 2022 til ca. 18.200 fuldtidspersoner
i 2023, der medfører stigende udgifter til ATP.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 20,4 mio. kr. skyldes primært
et forventet lavere bidrag fra arbejdsgivere på 12,8
mio. kr. samt et højere efterreguleringsbeløb på
8,2 mio. kr., der tilfalder arbejdsgiver.
129,7
150,0
20,3
39,7
113,7
74,0
69,8
82,3
12,5
44,3
31,5
-12,8
21,6
1,2
-20,4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0008.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.31.37. ATP-bidrag for modtagere af revaliderings- og le-
dighedsydelse
(Lovbunden)
..................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,3 mio. kr. skyldes primært et
forventet fald i antallet af modtagere af revalide-
rings- og ledighedsydelse fra ca. 20.200 helårs-
personer i 2022 til ca. 15.500 helårspersoner i
2023.
17.31.39. ATP-bidrag for personer i fleksjob
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 26,0 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i aktiviteten fra ca. 72.200 hel-
årspersoner i 2022 til ca. 81.100 helårspersoner i
2023, som kan henføres til indfasningen af Aftale
mellem den daværende SRSF-regering, Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
om en reform af førtidspension og fleksjob af juni
2012.
17.31.51. Medlemsbidrag fra arbejdsløshedskasser .........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 2.531,7 mio. kr. skyldes pri-
mært et fald i udgifterne på 2.102,1 mio. kr., da det
som følge af Aftale mellem den daværende S-re-
gering, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti
og Enhedslisten om en ny ret til tidlig pension af
oktober 2020 ikke længere er muligt at udtræde af
efterlønsordningen og få tidligere indbetalt efter-
lønsbidrag udbetalt kontant og skattefrit. Dertil
skyldes det et samlet fald i udgifterne til ordinær
tilbagebetaling af efterlønsbidrag, samt kompen-
sation til borgere, der overgår til tidlig pension fra
efterløn, på 429,6 mio. kr.
17.31.55. Forsikringsordninger vedrørende dagpenge ved
sygdom ..................................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 129,9 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i indtægterne fra forsikringspræmierne.
Faldet i forsikringspræmierne kan henføres til
COVID-19-situationen, da præmierne fastsættes
med udgangspunkt i udgifterne til ordningerne, og
disse var højere under COVID-19-pandemien.
40,5
35,2
-5,3
177,6
203,6
26,0
3.446,8
915,1
-2.531,7
711,7
581,8
-129,9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0009.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.32.01. Dagpenge ved arbejdsløshed
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 1.589,0 mio. kr. skyldes samlet set
et forventet højere antal modtagere af dagpenge,
hvilket kan henføres til en forventet stigning i
bruttoledigheden på 16.000 for 2023 ved Økono-
misk Redegørelse marts 2023 i forhold til niveauet
ved Økonomisk Redegørelse december 2021, der
lå til grund for budgetteringen af finansloven for
2022. I skønnet for 2023 er endvidere indeholdt de
aktivitets- og udgiftsmæssige konsekvenser af en
række politiske aftaler, bl.a. Aftale mellem den
daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristende-
mokraterne om en ny reformpakke for dansk øko-
nomi af januar 2022.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 1.116,0 mio. kr. skyldes samlet
set et forventet højere antal modtagere af dagpen-
ge, der primært kan henføres til en forventet stig-
ning i bruttoledigheden, som beskrevet ovenfor, og
dermed en forhøjelse af den samlede dagpen-
geudgift, som kommunerne skal medfinansiere.
17.32.02. Feriedagpenge
(Lovbunden)
................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 35,6 mio. kr. skyldes primært, at
der er budgetteret med en højere gennemsnitlig
udbetaling per modtager på ca. 8.800 kr. baseret på
regnskab 2021, hvilket er ca. 1.800 kr. mere per
modtager end det budgetterede niveau for 2022.
17.35.11. Kontant- og uddannelseshjælp (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 177,7 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af kontant- og uddannelses-
hjælpsmodtagere fra 88.700 helårspersoner i 2022
til 84.300 helårspersoner i 2023.
17.35.22. Ressourceforløbsydelse
(Lovbunden)
..................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 81,5 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i antallet af modtagere af res-
sourceforløbsydelse fra ca. 40.600 helårspersoner
i 2022 til ca. 42.300 helårspersoner i 2023.
14.008,5
15.597,5
1.589,0
9.162,7
10.278,7
1.116,0
302,2
337,8
35,6
2.712,6
2.534,9
-177,7
1.347,2
1.428,7
81,5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0010.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.35.23. Revalideringsydelse mv. (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 16,9 mio. kr. skyldes primært et
forventet fald i antallet af modtagere af revali-
deringsydelse fra ca. 1.900 helårspersoner i 2022
til ca. 1.400 helårspersoner i 2023.
17.35.25. Ledighedsydelse (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 66,7 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af ledighedsydelsesmodtagere
fra ca. 12.900 helårspersoner i 2022 til ca. 11.000
helårspersoner i 2023.
17.37.01. Dagpenge ved barsel
(Lovbunden)
......................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 681,4 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i antallet af modtagere af bar-
selsdagpenge fra ca. 51.100 fuldtidspersoner i
2022 til ca. 53.800 fuldtidspersoner i 2023 som
følge af en forventet stigning i antallet af fødsler i
2023 ift. 2022.
17.37.11. Orlov til pasning af syge børn
(Lovbunden)
.......
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 7,7 mio. kr. skyldes primært
udløb af den midlertidige ordning i 2022, hvor
forældre, der måtte blive hjemme for at passe deres
børn som følge af COVID-19, kunne opnå en ret
til barselsdagpenge jf. Trepartsaftale mellem den
daværende S-regering og arbejdsmarkedets parter
(FH, DA, AC, KL og Danske Regioner) om mid-
lertidig suspendering af arbejdsgiverperioden samt
ordning med barselsdagpenge til forældre med
hjemsendte børn om følge af COVID-19 af no-
vember 2021.
17.38.11. Dagpenge ved sygdom
(Lovbunden)
....................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 296,4 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af modtagere af sygedagpenge
fra 72.300 fuldtidspersoner i 2022 til 80.100 fuld-
tidspersoner i 2023.
Indtægt .................................................................
82,9
66,0
-16,9
498,1
431,4
-66,7
11.845,5
12.526,9
681,4
92,5
84,8
-7,7
5.258,3
5.554,7
296,4
30,8
37,0
6,2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0011.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
Merindtægten på 6,2 mio. kr. skyldes flere for-
ventede regresindtægter i 2023.
17.41.10. Udbetaling Danmark (tekstanm. 170)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 21,5 mio. kr. mio. kr. skyldes
primært et fald i bevillingsprofilen for afsatte
midler til administration af tidlig pension som føl-
ge af Aftale mellem den daværende S-regering,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten om en ny ret til tidlig pension af oktober
2020. Derudover kommer tilførsel af bevillinger
bl.a. til implementering og løbende administration
af midlertidige ordninger og engangsudbetalinger
som følge af Aftale mellem regeringen, Socialis-
tisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye
Borgerlige om inflationshjælp af februar 2023.
17.41.41. Renter ...................................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 13,0 mio. kr. skyldes, at skønnet
for 2023 over beløb for tilskrevne renter fra
Gældsstyrelsen er opjusteret betragteligt baseret på
de faktiske niveauer fra 2020 og 2021. Det er en ny
regnskabspraksis gældende fra 2020, at til- skrevne
renter fra gæld, der ligger til inddrivelse i
Gældsstyrelsen, skal bogføres på kontoen. Ren-
terne vedrører ydelse udbetalt af arbejdsløsheds-
kasserne.
17.46.08. Uddannelsesløft med ret til en erhvervsuddannelse
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 31,2 mio. kr. skyldes primært
udløb af den midlertidige ret til at påbegynde et
uddannelsesløft til 110 pct. af hidtidig dagpenge-
sats i perioden august 2020 til udgangen af 2022
som følge af Aftale mellem den daværende S-re-
gering, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti og Alternativet om yderligere forbedringer af
hjælpepakkerne for ikke mindst de mindre er-
hvervsdrivende af februar 2021. Ordningen gen-
indføres midlertidigt i 2. halvår af 2023.
172,9
151,4
-21,5
4,6
17,6
13,0
82,3
51,1
-31,2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0012.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.46.18. Refusion af hjælpemidler mv. til ledige og beskæf-
tigede (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
....................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 8,6 mio. kr. skyldes et forventet
fald i udgifterne til hjælpemidler og befordrings-
godtgørelse til bl.a. aktiverede kontanthjælpsmod-
tagere, revalidender og sygedagpengemodtagere.
Skønnet skyldes kommunernes lavere refusions-
anmodninger for 2022.
17.46.30. Styrket indsats for ledige ordblinde og læse- og
skrivesvage (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,0 mio. kr. skyldes udløb af
bevillingen til initiativet "Indsats for ordblinde og
læse- og skrivesvage" som følge af Aftale mellem
den daværende S-regering, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
om stimuli og grøn genopretning af december
2020.
17.46.41. Uddannelsesløft (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 75,0 mio. kr. skyldes primært,
at kontoen er nedskrevet med 100,9 mio. kr. i 2023
som følge af et forventet mindreforbrug på puljen.
Hertil kommer at kontoen er reduceret med 29,0
mio. kr. i 2022 og 10,0 mio. kr. i 2023 som følge
af Aftale mellem den daværende S-regering, Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Det
Konservative Folkeparti om styrket opkvalifice-
ring af juni 2020.
17.46.43. Styrket indsats for ledige (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 11,5 mio. kr. skyldes primært den
aftalte bevillingsprofil for initiativet "Pulje til le-
dige med særlige udfordringer" som følge af Af-
tale mellem den daværende VLAK-regering, So-
cialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Ven-
stre og Socialistisk Folkeparti om en forenklet be-
skæftigelsesindsats af august 2018. Hertil kommer
den aftalte bevillingsprofil for initiativet "Pulje til
særlig indsats til ledige over 50 år" som følge af
Aftale mellem den daværende S-regering, ar-
bejdsmarkeds parter og Kommunernes Landsfor-
ening om mangel på arbejdskraft af oktober 2021.
70,9
62,3
-8,6
10,0
-
-10,0
226,9
151,9
-75,0
15,2
26,7
11,5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0013.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.46.45. Opkvalificeringsinitiativer (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 14,9 mio. kr. skyldes primært,
at der i 2022 var afsat 15,0 mio. kr. til initiativet
"Pulje til uddannelse til personer, der har arbejdet
i minkerhvervet eller følgeerhverv" som følge af
lov nr. 2588 af 28. december 2021 om ændring af
lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
17.46.53. Løntilskud til arbejdsgivere ved uddannelsesaftaler
for ledige og beskæftigede voksenlærlinge
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 125,4 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af voksenlærlinge fra 10.100 til
13.100 fuldtidspersoner i 2023.
17.46.66. Udvikling af indsatsen for sygemeldte (tekstanm.
115)
(Reservationsbev.)
.........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 16,7 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil for initiativet "Udvikling af ind-
satsen for sygemeldte" som følge af Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokrati-
et, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Ven-
stre og Socialistisk Folkeparti om en ny og for-
bedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på
arbejdsmarkedet af april 2019.
17.46.70. Tværgående aktiviteter mellem stat, kommuner og
andre aktører (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 8,1 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil for initiativet "Indsats for flere
traine-forløb" som følge af Aftale mellem den da-
værende S-regering, Venstre, Danske Folkeparti,
Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Alternativet om tiltag målrettet langtidsledige un-
der coronakrisen af maj 2021.
18,1
3,2
-14,9
418,1
543,5
125,4
-
16,7
16,7
8,1
-
-8,1
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0014.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.46.73. Tværgående it-understøtning i beskæftigelsesindsat-
sen
(Driftsbev.)
......................................................
141,0
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 39,0 mio. kr. skyldes primært, at
der er indbudgetteret en merudgift til modernise-
ring af de statslige it-systemer i beskæftigelses-
indsatsen i perioden 2022-2025, som er overført
fra § 17.11.79.25. Reserve vedrørende systemmo-
dernisering af tværgående it-understøtning af be-
skæftigelsesindsatsen.
17.46.74. Jobrotation
(Lovbunden)
......................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 25,9 mio. kr. skyldes primært
udløb af Aftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Det Konservative Folkeparti om styrket opkvalifi-
cering af juni 2020. Udløb af aftalerne medfører et
forventet fald i antal personer, der gennemfører et
jobrotationsforløb i 2023 sammenlignet med den
forventede aktivitet i 2022 på ca. 100 fuld-
tidspersoner.
17.47.01. Løntilskud ved ansættelse af forsikrede ledige
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 24,4 mio. kr. skyldes en re-
duktion i den skønnede enhedsomkostning. Om-
vendt forventes antallet af personer ansat med
løntilskud forhøjet med ca. 175 fuldtidsaktiverede
i 2023 bl.a. som følge af et forventet højere antal
dagpengemodtagere ved Økonomisk Redegørelse
marts 2023 og Aftale mellem den daværende S-
regering, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Dansk Folkeparti og Bent Bøgsted på vegne af ar-
bejdsfællesskabet af løsgængere (Liselott Blixt,
Hans Kristian Skibby, Karina Adsbøl, Marie Ka-
rup og Lise Bech) om anden delaftale om nytænk-
ningen af beskæftigelsesindsatsen af juni 2022.
180,0
39,0
115,7
89,8
-25,9
74,4
50,0
-24,4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0015.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.47.02. Løntilskud ved ansættelse af kontant- og uddannel-
seshjælpmodtagere m.fl.
(Lovbunden)
................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,5 mio. kr. skyldes en reduk-
tion i den skønnede enhedsomkostning. Antallet af
personer ansat med løntilskud forventes forhøjet
med ca. 225 fuldtidsaktiverede i 2023 bl.a. som
følge af Aftale mellem den daværende S-regering,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Fol-
keparti og Bent Bøgsted på vegne af arbejdsfæl-
lesskabet af løsgængere (Liselott Blixt, Hans Kri-
stian Skibby, Karina Adsbøl, Marie Karup og Lise
Bech) om anden delaftale om nytænkningen af
beskæftigelsesindsatsen af juni 2022.
17.49.25. Motion og fællesskab på recept (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 5,9 mio. kr. skyldes udløb i den
aftalte bevillingsprofil for initiativet "Motion og
fællesskab på recept" som følge af Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokrati-
et, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Ven-
stre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af
satspuljen for 2019 af november 2018.
17.54.11. Personlig assistance til personer med handicap
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 17,9 mio. kr. skyldes en forvent-
ning om, at et stigende refusions- og aktivitetsni-
veau i 2022 fortsætter i 2023.
17.54.21. Seniorjob for personer, som højst har 5 år til efter-
lønsalderen (tekstanm. 115)
(Lovbunden)
..........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 16,7 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af fuldtidspersoner i seniorjob
fra ca. 800 fuldtidspersoner i 2022 til ca. 700
fuldtidspersoner i 2023 som følge af, at den for-
ventede tilgang til ordningen falder.
28,5
23,0
-5,5
5,9
-
-5,9
246,3
264,2
17,9
122,1
105,4
-16,7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0016.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.54.30. Hjælp til personer uden ret til fuld førtidspension
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 7,7 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antallet af helårspersoner fra ca. 4.300
helårspersoner i 2022 til ca. 4.700 helårspersoner
i 2023.
17.55.01. Efterløn
(Lovbunden)
...........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 818,9 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i antallet af modtagere af skat-
tefri præmie fra 8.300 personer i 2022 til ca.
18.000 personer i 2023 som følge af, at der igen er
en hel årgang, der når folkepensionsalderen, da den
ikke stiger med et halvt år i 2023. Ligeledes
forventes aktiviteten på efterløn at falde fra ca.
35.480 fuldtidspersoner i 2022 til ca. 35.180 fuld-
tidspersoner i 2023. Faldet er sammensat af en
nedjustering af aktiviteten på tidlig pension og en
opdatering af datagrundlaget for fremskrivningen.
Endvidere forventes den gennemsnitlige efterløn
at falde fra ca. 168.000 kr. i 2022 til 162.000 kr. i
2023.
17.56.01. Fleksjob med fast refusion
(Lovbunden)
............
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 314,8 mio. kr. skyldes primært
et forventet fald i aktiviteten fra ca. 37.700 helårs-
personer i 2022 til ca. 35.100 helårspersoner i
2023. Mindreudgiften kan henføres til, at udgif-
terne til fleksjob i mindre grad afholdes på denne
konto og i højere grad på § 17.56.04. Fleksjob med
variabel refusion, jf. Aftale mellem den daværende
SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om reform af refusions-
systemet og tilpasninger i udligningssystemet af
februar 2015.
17.56.02. Ledighedsydelse (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 8,2 mio. kr. skyldes et forventet
fald i aktiviteten på kontoen fra ca. 2.200 helårs-
personer i 2022 til ca. 2.000 helårspersoner i 2023.
48,5
56,2
7,7
6.948,1
7.767,0
818,9
4.842,8
4.528,0
-314,8
126,7
118,5
-8,2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0017.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.56.04. Fleksjob med variabel refusion
(Lovbunden)
.....
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 428,9 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i aktiviteten fra ca. 53.200 hel-
årspersoner i 2022 til ca. 62.100 helårspersoner i
2023. Merudgiften kan henføres til, at udgifterne
til fleksjob i stigende grad afholdes på denne konto
og i mindre grad på § 17.56.01. Fleksjob med fast
refusion, jf. Aftale mellem den daværende SR-re-
gering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konser-
vative Folkeparti om reform af refusionssystemet
og tilpasninger i udligningssystemet af februar
2015.
17.56.05. Fleksbidrag til kommunen
(Lovbunden)
............
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 419,1 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i aktiviteten fra ca. 51.200 hel-
årspersoner i 2022 til ca. 60.500 helårspersoner i
2023. Merudgiften kan henføres til indfasningen
af Aftale mellem den daværende SRSF-regering,
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en reform af førtidspension og
fleksjob af juni 2012 samt Aftale mellem den da-
værende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti om reform af re-
fusionssystemet og tilpasninger i udligningssyste-
met af februar 2015.
17.56.11. Fleksydelse
(Lovbunden)
......................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 234,0 mio. kr. skyldes primært,
at det ikke længere er muligt at udtræde af fleksy-
delsesordningen og få tidligere indbetalt fleksy-
delsesbidrag udbetalt kontant og skattefrit som
følge af Aftale mellem den daværende S-regering,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten om en ny ret til tidlig pension af oktober
2020.
2.052,6
2.481,5
428,9
2.017,7
2.436,8
419,1
746,8
512,8
-234,0
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0018.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.59.26. Pulje til kommunernes udgifter til varmehjælp efter
eksisterende ordninger (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Kontoen er ny, og merudgiften på 25,0 mio. kr.
skyldes tillægsaftale til Aftale mellem den davæ-
rende S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Frie Grøn-
ne og Kristendemokraterne om målrettet varme-
check af januar 2022. Med tillægsaftalen af marts
2022 blev det besluttet at forlænge puljen med
100,0 mio. kr. i 2023. Som følge af begrænset træk
på puljen i 2022 er der dog kun afsat 25,0 mio. kr.
i 2023.
17.61.03. Særligt børnetilskud
(Lovbunden)
......................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 57,0 mio. kr. skyldes primært lov
nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig opholds-
tilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine
samt en opdateret prognose for antallet af for-
drevne fra Ukraine og konsolidering af økonomien
bag loven.
17.61.05. Forskudsvis udbetaling af børnebidrag mv.
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 876,5 mio. kr. skyldes Aftale
mellem den daværende S-regering, Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet
og Kristendemokraterne om nedbringelse af dan-
skernes gæld til det offentlige af juni 2022. Aftalen
medfører en væsentlig lavere afskrivning af tilgo-
dehavender på kontoen end tidligere forventet og
færre tilgodehavender i form af renteindtægter.
17.61.08. Det midlertidige børnetilskud
(Lovbunden)
.......
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 115,9 mio. kr. skyldes, at der
ikke længere budgetteres på kontoen, da det mid-
lertidige børnetilskud udløb d. 31. december 2022.
-
25,0
25,0
405,7
462,7
57,0
499,6
-376,9
-876,5
115,9
-
-115,9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0019.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.62.02. Boligsikring
(Lovbunden)
.....................................
Udgift............................................................................ 2.633,0
Merudgiften på 250,9 mio. kr. skyldes forhøjet
grundskøn og meraktivitet som følge af lov nr. 324
af 16. marts 2022 om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine samt en
opdateret prognose for antallet af fordrevne fra
Ukraine og konsolidering af økonomien bag loven
og ny befolkningsprognose fra Danmarks Stati-
stik.
17.62.03. Støtte til betaling af beboerindskud
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 10,1 mio. kr. skyldes en nedju-
stering af skønnet for 2023, der er beregnet som et
gennemsnit af de årlige udgifter i 2020-2022.
2.883,9
250,9
177,1
167,0
-10,1
17.62.04. Tab på garantier for flygtninges fraflytningsudgifter
mv.
(Lovbunden)
...................................................
Udgift ....................................................................
12,8
Merudgiften på 29,2 mio. kr. skyldes hovedsage-
ligt øgede udgifter som følge af lov nr. 324 af 16.
marts 2022 om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine samt en op-
dateret prognose for antallet af fordrevne fra
Ukraine og konsolidering af økonomien bag loven.
17.63.01. Sygebehandling, medicin mv.
(Lovbunden)
........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 6,8 mio. kr. skyldes primært, at
skønnet er nedjusteret som følge af lavere for-
skudsrefusionsanmodninger for de to første kvar-
taler af 2022. Dertil kommer ny ordning om ve-
derlagsfri tandpleje for unge mellem 18-21 år, som
betyder, at der ikke længere forventes tandpleje-
udgifter til aldersgruppen på denne konto.
42,0
29,2
82,6
75,8
-6,8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0020.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.64.01. Folkepension (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
.......
Udgift .................................................................... 144.865,9
Merudgiften på 7.945,3 mio. kr. skyldes en for-
ventet stigning i antallet af modtagere af folke-
pension fra 2022 til 2023 som følge af den demo-
grafiske udvikling, en stigning i gennemsnitsydel-
sen som følge af den årlige regulering af ydelser
samt en lempeligere indtægtsregulering som følge
af Aftale mellem den daværende S-regering, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny re-
formpakke for dansk økonomi af januar 2022.
17.64.03. Varmetillæg (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 13,3 mio. kr. skyldes primært en
lempeligere indtægtsregulering som følge af Afta-
le mellem den daværende S-regering, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne om en ny reformpakke for
dansk økonomi af januar 2022.
17.64.04. Overførsel fra Den Sociale Pensionsfond
(Lovbunden)
...........................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 22,0 mio. kr. skyldes, at der
ikke længere budgetteres på kontoen, da fondens
grundkapital er udløbet, og der derfor ikke længere
vil være overførsler af midler fra fonden.
17.64.06. Højeste, mellemste og almindelig førtidspension
(tekstanm. 126)
(Lovbunden)
...............................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 547,6 mio. kr. skyldes et for-
ventet fald i antallet af helårspersoner fra ca.
54.800 helårspersoner i 2022 til ca. 49.100 helårs-
personer i 2023. Det forventede fald skyldes, at der
ikke længere er tilgang af førtidspensionister til
gammel førtidspensionsordning.
152.811,2
7.945,3
238,2
251,5
13,3
22,0
-
-22,0
7.067,2
6.519,6
-547,6
17.64.10. Førtidspension med variabel medfinansiering (tekst-
anm. 126)
(Lovbunden)
.........................................
Udgift ....................................................................
17.316,6
Merudgiften på 2.842,8 mio. kr. skyldes en for-
ventet stigning i antallet af helårspersoner fra ca.
86.400 i 2022 til ca. 96.900 i 2023. Den forventede
stigning skyldes, at nytilkendelser til førtidspen-
sion placeres her.
20.159,4
2.842,8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0021.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
Indtægt ....................................................................... 13.802,5
Merindtægten på 2.272,1 mio. vedrører kommunal
medfinansiering af førtidspension, jf. ovenfor.
17.64.13. Seniorpension
(Lovbunden)
.................................
Udgift............................................................................ 3.207,4
Merudgiften på 1.781,8 mio. kr. skyldes primært
en stigende aktivitet fra ca. 16.200 helårspersoner
i 2022 til ca. 24.900 helårspersoner i 2023. Den
forventede stigning i aktivitet skyldes et opdateret
datagrundlag for fremskrivningen som følge af et
højere antal tilkendelser end forudsat ved ordnin-
gens indførelse, og at seniorpensionisterne ved
tilkendelsestidspunktet er yngre end forventet,
hvorved de er på ordningen i længere tid.
Indtægt ......................................................................... 2.444,3
Merindtægten på 1.422,5 mio. kr. skyldes kom-
munal medfinansiering af seniorpension, jf. oven-
for.
17.64.14. ATP-bidrag for seniorpensionister
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 19,8 mio. kr. skyldes stigende ak-
tivitet fra ca. 16.200 helårspersoner i 2022 til ca.
24.900 helårspersoner i 2023. Den forventede
stigning i aktivitet vedrører stigning i aktivitet for
seniorpension.
17.64.15. Supplerende arbejdsmarkedspension for seniorpen-
sionister
(Lovbunden)
...........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 32,3 mio. kr. skyldes stigende ak-
tivitet fra ca. 9.300 helårspersoner i 2022 til ca.
16.100 helårspersoner i 2023. Stigningen i aktivi-
teten skyldes dels et opdateret datagrundlag for
fremskrivningen som følge af generelt flere seni-
orpensionister, og dels at en større andel af seni-
orpensionisterne frivilligt indbetaler til suppleren-
de arbejdsmarkedspension.
16.074,6
2.272,1
4.989,2
1.781,8
3.866,8
1.422,5
36,7
56,5
19,8
41,9
74,2
32,3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0022.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
17.64.16. Tidlig pension
(Lovbunden)
.................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 1.366,9 mio. kr. skyldes en ni-
veaujustering i antal helårspersoner på ordningen
som følge af regnskabstal for 2022. Der forventes
på den baggrund et fald i aktivitet fra ca. 24.500
helårspersoner i 2022 til ca. 14.100 helårspersoner
i 2023.
17.64.17. ATP-bidrag for modtagere af tidlig pension
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 23,6 mio. kr. skyldes en ni-
veaujustering i aktiviteten, jf. ovenfor.
3.485,3
2.118,4
-1.366,9
55,5
31,9
-23,6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Hovedbevægelser og betænkning for finanslovforslaget 2023 for så vidt angår Beskæftigelsesministeriets § 17
2680939_0023.png
148
Mio. kr.
2022
2023
Ændring