Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2678110_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. marts 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 67 (Alm. del) af 23. januar
2023 stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget ret til tidlig pension (den såkaldte Arne-
pension) er overfinansieret i hvert af årene frem mod 2030, hvis man forudsætter,
at den nuværende tilgang fortsætter?
Svar
Som det fremgår af svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 66 (alm. del) har til-
gangen til tidlig pension været lavere end skønnet i forbindelse med aftalen,
jf. også
tabel 1.
Den lavere tilgang vurderes blandt andet at skyldes, at ordningen er under
indfasning, at konjunktursituationen har været gunstig samt at efterlønsberettigede
med ret til tidlig pension i større omfang end forventet har valgt at blive i efter-
lønsordningen. På den baggrund er det indtil videre lagt til grund, at den lavere til-
gang til ordningen er af midlertidig karakter. I den seneste mellemfristede frem-
skrivning
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026
fra august 2022 er det således
lagt til grund, at der vil ske en gradvis tilpasning fra det nuværende relativt lave an-
tal personer på tidlig pension til det tidligere forventede antal i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Forløb for antal personer på tidlig pension og de skønnede samlede offentlige merudgifter forbundet
med indførelse af tidlig pension (ekskl. finansieringselementer)
reformskøn og seneste
fremskrivning, 2022-2030
2022
Antal
Reformskøn
Seneste fremskrivning
Nedjustering
Offentlig merudgift
Reformskøn
Seneste fremskrivning
Nedjustering
2.400
850
1.550
2.900
1.450
1.400
3.400
1.700
1.700
24.500
7.200
17.300
29.300
14.100
15.200
32.300
15.500
16.800
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Helårspersoner
28.700
13.800
14.900
24.900
12.000
12.900
21.300
13.100
8.200
16.500
12.300
4.200
12.700
11.200
1.500
16.500
16.200
200
Mio. kr. (2023-niveau)
3.550
1.750
1.800
3.800
1.900
1.900
3.450
2.150
1.300
3.000
2.250
750
2.500
2.250
300
3.300
3.250
50
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 93: Svar på spørgsmål stillet i Finansudvalget
2678110_0002.png
Side 2 af 3
Anm.: Det er beregningsteknisk lagt til grund, at administrationsomkostningerne forbundet med ordningen er
uafhængige af ordningens størrelse, samt at den gennemsnitlige merudgift
pr. person
på tidlig pension er
uændret på trods af lavere tilgang end skønnet ved indgåelsen af
Aftale om en ny ret til tidlig pension.
Merudgif-
terne er opregnet til 2023-niveau på baggrund af ydelses- og lønudviklingen. Det er beregningsteknisk anta-
get, at diskrepansen mellem aftaleskønnene og den observerede tilgang vil aftage frem mod 2030, hvorefter
tilgangen vil følge aftaleskønnene. Der er i tabellen afrundet til nærmeste 100 helårspersoner og til nærmeste
50 mio. kr.
Kilde: FFL23, jobindsats.dk, 2030-planforløb og egne beregninger.
Hvis det som alternativ til seneste mellemfristede fremskrivning antages, at tilgan-
gen vil fortsætte på 2022-niveau relativt til reformskønnene
1
, vil nedjusteringen i
antal personer på tidlig pension være større i alle årene, særligt i 2027 og frem,
hvor der vil være en permanent nedjustering således, at der i 2030 er 11.600 færre
på tidlig pension end skønnet i forbindelse med aftalen,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Forløb for antal personer på tidlig pension og de skønnede samlede offentlige merudgifter forbundet
med indførelse af tidlig pension (ekskl. finansieringselementer)
reformskøn og uændret tilgang,
2022-2030
2022
Antal
Reformskøn
Forløb med uændret tilgang
Nedjustering
Offentlig merudgift
Reformskøn
Forløb med uændret tilgang
Nedjustering
2.400
850
1.550
2.900
950
1.900
3.400
1.100
2.300
24.500
7.200
17.300
29.300
8.600
20.700
32.300
9.500
22.800
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Helårspersoner
28.700
8.500
20.200
24.900
7.300
17.600
21.300
6.300
15.000
16.500
4.900
11.600
12.700
3.800
9.000
16.500
4.900
11.600
Mio. kr. (2023-niveau)
3.550
1.150
2.450
3.800
1.200
2.600
3.450
1.100
2.350
3.000
950
2.050
2.500
800
1.700
3.300
1.050
2.250
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: FFL23, jobindsats.dk, 2030-planforløb og egne beregninger.
Såfremt det antages, at 2022-tilgangen fastholdes relativt til reformskønnene, vil
ordningens størrelse være omtrent en tredjedel af reformskønnene. Det bemær-
kes, at den lave tilgang i 2022 vurderes at kunne henføres til, at ordningen fortsat
er under indfasning, den gunstige konjunktursituation og en lavere udnyttelsesgrad
blandt efterlønsberettigede (effekten heraf vil mindskes frem mod 2030 som følge
af færre efterlønsberettigede). Alle tre forhold taler således for, at den observerede
tilgang kan være et midlertidigt fænomen. Forudsat uændret tilgang relativt til
Konkret antages det, at tilgangen fremover vil svare til omtrent 30 pct. af reformskønnene, hvilket var tilfæl-
det i 2022. Således vil antallet af personer på tidlig pension være knap en tredjedel af reformskønnene og ud-
gifterne tilsvarende lavere tillagt konstante administrationsomkostninger.
1
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 93: Svar på spørgsmål stillet i Finansudvalget
Side 3 af 3
2022-niveau, skønnes det, at de offentlige udgifter til tidlig pension (ekskl. finan-
sieringselementer) vil være knap 1,9 mia. kr. lavere i 2023 og ca. 2,45 mia. kr. la-
vere i 2025 end skønnet i forbindelse med aftalen.
Det bemærkes, at økonomiske forudsætninger i politiske aftaler efter normal prak-
sis ikke genberegnes løbende. Ordningens udvikling vil dog afspejles i den lø-
bende opfølgning og budgettering af statens udgifter i forbindelse med finanslovs-
processen og tilrettelæggelsen af finanspolitik.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister