Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2678109_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. marts 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 66 (Alm. del) af 23. januar
2023 stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget ret til tidlig pension (den såkaldte Arne-
pension) er overfinansieret i hvert af årene frem mod 2030, set i lyset af den lavere
tilgang til ordningen end forventet?
Svar
Det har siden den 1. januar 2022 været muligt at modtage tidlig pension. I 2022
var der 7.200 helårspersoner, der fik udbetalt tidlig pension. Med aftalen om ret til
tidlig pension blev det med betydelig usikkerhed skønnet, at 24.000 helårspersoner
ville overgå til tidlig pension i 2022. Væsentlig færre end ventet har således benyt-
tet sig af retten til tidlig pension.
Det forholdsvist lave antal personer på tidlig pension i 2022 vurderes dog ikke på
nuværende tidspunkt at udgøre et tilstrækkelig erfaringsgrundlag for at ændre på
reformskønnene på længere sigt. Dette skal blandt andet ses i lyset af, at ordnin-
gen fortsat er under indfasning, at vi befinder os i en gunstig konjunktursituation,
der kan have bidraget til, at flere har valgt at blive længere på arbejdsmarkedet,
samt at færre end forventet har valgt at overgå fra efterløn til tidlig pension.
I forbindelse med seneste mellemfristede fremskrivning
2030-planforløb: Grundlag
for udgiftslofter 2026
fra august 2022 er det således lagt til grund, at der sker en grad-
vis tilpasning fra det nuværende relativt lave antal personer på tidlig pension til det
tidligere forventede antal i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Forløb for antal personer på tidlig pension og de skønnede samlede offentlige merudgifter forbundet
med indførelse af tidlig pension (ekskl. finansieringselementer)
reformskøn og seneste
fremskrivning, 2022-2030
2022
Antal
Reformskøn
Seneste fremskrivning
24.500
7.200
29.300
14.100
32.300
15.500
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Helårspersoner
28.700
13.800
24.900
12.000
21.300
13.100
16.500
12.300
12.700
11.200
16.500
16.200
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 93: Svar på spørgsmål stillet i Finansudvalget
2678109_0002.png
Side 2 af 3
Nedjustering
Offentlig merudgift
Reformskøn
Seneste fremskrivning
Nedjustering
17.300
15.200
16.800
14.900
12.900
8.200
4.200
1.500
200
Mio. kr. (2023-niveau)
2.400
850
1.550
2.900
1.450
1.400
3.400
1.700
1.700
3.550
1.750
1.800
3.800
1.900
1.900
3.450
2.150
1.300
3.000
2.250
750
2.500
2.250
300
3.300
3.250
50
Anm.: Det er beregningsteknisk lagt til grund, at administrationsomkostningerne forbundet med ordningen er
uafhængige af ordningens størrelse, samt at den gennemsnitlige merudgift
pr. person
på tidlig pension er
uændret på trods af lavere tilgang end skønnet ved indgåelsen af
Aftale om en ny ret til tidlig pension.
Merudgif-
terne er opregnet til 2023-niveau på baggrund af ydelses- og lønudviklingen. Det er beregningsteknisk anta-
get, at diskrepansen mellem aftaleskønnene og den observerede tilgang vil aftage frem mod 2030, hvorefter
tilgangen vil følge aftaleskønnene. Der er i tabellen afrundet til nærmeste 100 helårspersoner og til nærmeste
50 mio. kr.
Kilde: FFL23, jobindsats.dk, 2030-planforløb og egne beregninger.
Det er beregningsteknisk antaget, at merudgiften pr. person på tidlig pension er
uændret fra aftaleskønnene, og at administrationsomkostningerne er uændrede.
Det bemærkes, at der er tale om skøn, som er behæftet med væsentlig usikkerhed,
da ordningen fortsat er under indfasning. Der vil løbende kunne komme justerin-
ger til de angivne skøn.
Nedjusteringen af det skønnede antal personer på tidlig pension i årene frem mod
2030 skønnes på den baggrund at medføre, at de offentlige udgifter til tidlig pen-
sion (ekskl. finansieringselementer) vil være knap 1,4 mia. kr. lavere i 2023 og ca.
1,8 mia. kr. lavere i 2025 end skønnet i forbindelse med aftalen.
Det bemærkes, at en del af finansieringen i
Aftale om en ny ret til tidlig pension
ikke
nåede at blive implementeret inden valgudskrivelsen. Således er den aftalte indfø-
relse af en lagerbeskatning af selskabers ejendomsavancer endnu ikke vedtaget. Fi-
nansieringstiltaget skulle bidrage med 850 mio. kr. årligt fra 2023. Med regerings-
grundlaget
Ansvar for Danmark
har regeringen valgt at annullere finansieringstilta-
get. Finansieringsbidraget er således håndteret inden for rammerne af regerings-
grundlaget, dvs. som et udgiftskrævende initiativ, der finansieres inden for de øko-
nomiske rammer, regeringsgrundlaget giver anledning til.
Ændrede skøn i forhold til de virkninger, der er forventet ved indgåelse af politi-
ske aftaler, fører efter normal praksis ikke til en genåbning af reformvirkningerne.
Afvigelser fra de oprindelig skønnede virkninger
positive såvel som negative
indregnes løbende i forbindelse med opdatering af de mellemfristede fremskriv-
ninger og indregnes dermed i grundlaget for tilrettelæggelsen af finanspolitikken
fremadrettet. Den aktuelle aktivitet for ordningen om tidlig pension giver således
ikke anledning til at foretage justeringer af finansieringen af
Aftale om en ny ret til
tidlig pension.
Med venlig hilsen
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 93: Svar på spørgsmål stillet i Finansudvalget
Side 3 af 3
Nicolai Wammen
Finansminister