Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 90
Offentligt
UDKAST
Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del - Bilag 90
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Ret til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller føl-
geerhverv, inden for en pulje i 2023)
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 701 af 22.
maj 2022, som ændret ved § 3 i lov nr. 875 af 21. juni 2022 og § 6 i lov nr.
879 af 21. juni 2022, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 97 b, stk. 1,
indsættes efter »den 31. december 2022«: »og i perio-
den fra og med den 1. juni 2023 til og med den 31. december 2023«.
2.
§ 97 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. december 2023 og
skal påbegyndes inden den 1. april 2024.«
3.
I
§ 97 b,
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Kursusprisen for en uddannelse efter stk. 1, må ikke overstige et
prisloft på 600.000 kr. eksklusive moms.«
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2023.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
2676887_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
3.1.
3.1.1.
3.1.2.
3.1.3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Indledning
Lovforslagets baggrund
Lovforslagets hovedpunkter
Ret til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet
eller følgeerhverv, inden for en pulje i 2023
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) ønsker på bag-
grund af en aftale mellem den tidligere regering (Socialdemokratiet), Ven-
stre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance, som er
aftalekredsen bag
Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv
berørt af COVID-19
af 25. januar 2021, at forlænge/genindføre retten til
uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv,
inden for en pulje i 2023.
Dette indebærer konkret en genindførelse af ordningen med ret til tilbud om
uddannelse til personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv,
inden for en pulje, som fremgår af § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats.
Dette lovforslag udmønter genindførelsen af retten til tilbud om uddannelse
for ledige, der har arbejdet i mink- eller følgeerhvervet, inden for en pulje,
så retten også gælder i perioden fra og med den 1. juni 2023 til og med den
31. december 2023.
2. Lovforslagets baggrund
Den tidligere regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance indgik den 25. januar 2021
Aftale
om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19.
Det fremgik bl.a. af aftalens pkt. 7 om omstilling for minkavlere og følge-
erhverv mv., at aftalepartierne var enige om, at der skulle etableres en særlig
indsats, der kunne understøtte fornyet udvikling, vækst og beskæftigelse i
de kommuner, der i særlig grad er berørt af aflivningen af mink, og hjælpe
de beskæftigede i erhvervene videre i nye job.
Det fremgik også af aftalen, at der var enighed om, at der blev afsat 100 mio.
kr. til en omstillingsindsats, der skulle udmøntes sammen med aftaleparti-
erne. Indsatsen skulle køre i to spor, der omfattede henholdsvis medarbej-
dere og virksomheder. Aftalepartierne afsatte 50 mio. kr. til hvert af de to
spor.
Aftalens punkt 7, som angik omstillingsindsatsen for medarbejdere/ledige
fra mink- og følgeerhvervet, blev udmøntet i lovgivningen med lov nr. 466
af 20. marts 2021. Ordningen blev forlænget til og med 2022 med lov nr.
2588 af 28. december 2021.
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
Indsatsen fremgår af § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Efter
bestemmelsen har personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeer-
hverv, inden for en pulje ret til tilbud om uddannelse i perioden fra og med
den 23. marts 2021 til og med den 31. december 2022.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Ret til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet
eller følgeerhverv, inden for en pulje i 2023
3.1.1. Gældende ret
Reglerne om tilbud om vejledning og opkvalificering, herunder tilbud om
uddannelse fremgår af gældende kapitel 14 i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats.
Efter den gældende lovs § 97 b har personer, der har arbejdet i minkerhver-
vet eller følgeerhverv, inden for en pulje og i perioden fra og med den 23.
marts 2021 til og med den 31. december 2022, ret til tilbud om uddannelse,
som er omfattet af lovens §§ 90 og 91, hvis personen er omfattet af en af
følgende målgrupper i loven:
1) § 6, nr. 1-5.
2) § 6, nr. 6 og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig
virksomhed.
3) § 6, nr. 8.
4) § 6, nr. 9, og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr. 10-13.
Målgruppen, der kan få tilbud om uddannelse efter § 97 b er dermed dag-
pengemodtagere, kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, over-
gangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet efter integrati-
onsloven (overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet),
sygedagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb, som ikke er i et
ansættelsesforhold eller driver selvstændig virksomhed, personer i ressour-
ceforløb, ledighedsydelsesmodtagere, revalidender, førtidspensionister,
selvforsørgende ledige samt unge under 18 år med behov for en uddannel-
ses- og beskæftigelsesfremmende indsats.
Efter lovens § 97 b, stk. 3, skal personen have arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til
og med den 22. marts 2022, og personen skal på tro og love erklære, at per-
sonen har arbejdet i et af disse erhverv i hele eller dele af perioden.
Der stilles ikke krav om, at personen er blevet ledig i denne periode. Perso-
nen kan dermed blive ledig senere og have ret til tilbud om uddannelse. Der
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
stilles heller ikke krav til længden af eller timetal for arbejdet inden for pe-
rioden, eller til om personen har arbejdet som lønmodtager, selvstændig el-
ler som medhjælpende/medarbejdende ægtefælle.
Ved følgeerhverv forstås, at over halvdelen af virksomhedens omsætning i
2017-19 skal hidrøre fra handel med danske minkproducenter, og at virk-
somhedens produktion ikke umiddelbart kan omlægges til anden aktivitet,
dog med 2 undtagelser hertil, om henholdsvis udlejet staldkapacitet til dansk
minkavl og pelserier, der betjener danske minkavlere, hvor pelseriet indgår
i en virksomhed, hvor der også drives minkavl i Danmark. Dette fremgår af
Aftale om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-
19
af 25. januar 2021.
Følgeerhverv kan f.eks. være fodercentraler, pelserier, produktionsenheder
til diverse materiel, autoværksteder til vedligehold af maskineri, minkforar-
bejdningsvirksomheder og minkauktionshuse.
Hvis personen er i tvivl om, hvorvidt personen har arbejdet som lønmodta-
ger inden for et følgeerhverv, må personen henvende sig til den virksomhed,
hvor personen var ansat, for at afklare dette. Personen har også mulighed for
at bede jobcenteret om hjælp.
Efter lovens § 97 b, stk. 2, skal tilbuddet være bevilget senest den 31. de-
cember 2022 og skal påbegyndes inden den 1. april 2023. Det betyder, at
jobcenteret senest den 31. december 2022 skal have givet tilbuddet om ud-
dannelse til personen, og at personen senest den 31. marts 2023 skal være
begyndt på uddannelsen.
Lovens § 90 omfatter tilbud om ordinær uddannelse i form af uddannelser,
der har hjemmel i lov og udbydes generelt. Uddannelsen skal umiddelbart
være rettet mod job på arbejdsmarkedet. Det kan f.eks. være tilbud om en
erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser eller tilbud om
AMU-kurser efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Med hjemmel i lovens § 99, stk. 1, er der dog fastsat regler om, at visse
uddannelser ikke umiddelbart skal være rettet mod arbejdsmarkedet. Det
gælder bl.a. en række forberedende og almene uddannelser.
Lovens § 91 omfatter tilbud om øvrig vejledning og opkvalificering i form
af uddannelser og kurser, der ikke er omfattet af § 90, korte vejlednings- og
afklaringsforløb, særligt tilrettelagte projekter og særligt tilrettelagte uddan-
nelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet. De uddannelser
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
og kurser, som er omfattet af § 91, er bl.a. kurser hos private udbydere og
jobsøgningskurser.
Der er inden for puljen ikke begrænsninger for, hvilke typer og antal af ud-
dannelser omfattet af §§ 90 og 91, som personen har ret til. Retten til tilbud
om uddannelse omfatter dermed alle typer af uddannelse, herunder uddan-
nelser rettet mod den grønne omstilling samt partsafklarede og skræddersy-
ede opkvalificeringsforløb. Dette gælder uanset, om det er offentlige eller
private udbydere i Danmark – og uden noget prisloft.
Derimod omfatter retten ikke andre vejlednings- og opkvalificeringstilbud,
f.eks. særligt tilrettelagte forløb, dvs. forløb som ikke kan anses for uddan-
nelse.
Efter lovens § 97 b, stk. 8, er der dog hjemmel til at fastsætte bekendtgørel-
sesregler om bl.a. at der inden for puljen også kan gives visse andre tilbud
om vejledning og opkvalificering, herunder tilbud om jobsøgningskurser.
Reglerne er fastsat i bekendtgørelse nr. 2638 af 28. december 2021om ret til
uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv
inden for en pulje i 2021 og 2022, og om administration m.v. af puljen. I
bekendtgørelsen er det fastsat, at retten også omfatter tilbud om jobsøg-
ningskurser og realkompetencevurderinger.
Da personen efter loven har ret til tilbud under puljen, skal jobcenteret ikke
fortage en vurdering af, om f.eks. tilbuddet er den rigtige indsats for at
bringe den enkelte tilbage til arbejdsmarkedet, eller om pågældende har de
nødvendige kompetencer til at gennemføre uddannelsen.
Personen skal selv henvende sig om de uddannelser, som personen ønsker
at få bevilget under sin ret til tilbud om uddannelser, men jobcenteret skal i
overensstemmelse med de almindelige regler hjælpe og vejlede personer i
målgruppen om retten til tilbud. Personen har ikke en ret over for uddannel-
sesstederne. Personen skal dermed opfylde de almindelig betingelser for op-
tagelse m.v. på uddannelsesinstitutioner og private uddannelsessteder m.v.
Retten til uddannelse er betinget af, at der er midler inden for puljen til be-
taling af udgiften til uddannelsen. Dermed er personens ret til tilbud om ud-
dannelse begrænset af puljen, dvs. at der på bevillingstidspunktet for tilbud-
det om uddannelse er midler inden for kommunens tilsagn/andel af puljen.
Reglerne om fordeling af tilsagn/andel af puljen til kommunerne er med
hjemmel i lovens § 97 b, stk. 8, fastsat i bekendtgørelse om ret til uddannelse
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv inden for
en pulje i 2021 og 2022, og om administration m.v. af puljen.
Efter lovens § 97 b, stk. 4, er tilbuddet frivilligt for personen, og personen
er under tilbuddet fritaget fra pligten til at deltage i andre tilbud, herunder
tilbud som allerede er påbegyndt. Personen kan dermed sige nej til et tilbud
om uddannelse, og kan undlade at påbegynde eller deltage i tilbuddet og kan
ligeledes ophøre med tilbuddet uden sanktioner efter ydelsesreglerne i hen-
holdsvis lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. for dagpengemodtagere, lov
om sygedagpenge for sygedagpengemodtagere og lov om aktiv socialpolitik
for de øvrige målgrupper.
Personen er under tilbuddet ligeledes fritaget fra pligten efter lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik til at være aktivt
jobsøgende og stå til rådighed for henvist arbejde, jf. § 97 b, stk. 5, i loven.
Dermed er personen fritaget for både at søge og tage job, herunder doku-
mentere sine jobsøgningsaktiviteter i joblog, mens personen deltager i ud-
dannelsen.
Efter lovens § 97 b, stk. 6, kan tilbuddet række ud over den dato, hvortil
personen er berettiget til den enkelte forsørgelsesydelse, og personen har ret
til at fortsætte tilbuddet, hvis personen ved ydelsesskift fortsat er omfattet
af en målgruppe i § 6. Tilbuddet fortsættes på den ydelse, som personen er
berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift.
Dermed har personen mulighed for at kunne færdiggøre den uddannelse,
som personen er påbegyndt under puljen.
Retten til at fortsætte tilbuddet giver ikke ret til en forsørgelsesydelse. Det
er således betingelserne for at modtage ydelsen, der afgør, om en person har
ret til ydelsen. Hvis personen ikke har ret til en ydelse efter ydelseslovgiv-
ningen, vil personen kunne færdiggøre uddannelsen på su, hvis personen har
ret til det, eller som selvforsørgende, det vil sige uden ydelse. Hvis personen
får en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, vil pågældende kunne fort-
sætte uddannelsen som voksenlærling, hvis betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt.
Efter lovens § 97 b, stk. 7, finder reglerne i lovens §§ 53 og 95 om de over-
ordnede betingelser for tilbud og om studie- og erhvervskompetencegivende
uddannelser ikke anvendelse for tilbud om uddannelse inden for puljen.
7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
Jobcenteret kan dermed ikke afvise tilbuddet ud fra en vurdering om, at til-
buddet ikke er den hurtigste vej til varig beskæftigelse, eller at betingelserne
i lovens § 95 ikke er opfyldt.
Lovens almindelige regler om bl.a. cv, cv-samtaler, tilmelding som arbejds-
søgende, jobsamtaler under kontaktforløbet og opfølgningssamtaler, finder
anvendelse for personen. Ligeledes finder reglerne i lovens kapitel 26 og 27
om befordringsgodtgørelse, hjælpemidler og mentor anvendelse for tilbud-
det.
Efter lovens § 97 a, stk. 8, fastsætter beskæftigelsesministeren nærmere reg-
ler om målgruppen, tilbuddet om uddannelse og om, at der inden for puljen
også kan gives visse andre tilbud om vejledning og opkvalificering, herun-
der tilbud om jobsøgningskurser. Beskæftigelsesministeren fastsætter end-
videre regler om udbetaling, administration, regnskab og revision m.v. af
tilskud under puljen.
Med hjemmel i bestemmelsen er der i bekendtgørelse om ret til uddannelse
for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv inden for
en pulje i 2021 og 2022, og om administration m.v. af puljen, fastsat regler
om bl.a. afgrænsning af følgeerhverv og uddannelse, om at der inden for
puljen kan gives tilbud om jobsøgningskurser og realkompetencevurderin-
ger og om, at kommunerne med midler fra puljen kan få dækket driftsudgif-
terne til køb af tilbud efter § 97 b. Der er også fastsat regler om bl.a. admi-
nistration af puljen herunder om afgivelse af tilsagn om midler til kommu-
nerne og regnskabsaflæggelse.
Det følger af lovens § 196 b, at inden for puljen refunderer staten 100 pct.
af kommunes udgifter til tilbud efter § 97 b, herunder udgifter til et fortsat
tilbud, hvis personen skifter målgruppe.
Der er med hjemmel i § 62, stk. 10, og § 63, stk. 5, i lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v. fastsat bekendtgørelsesregler om, at dagpengemodtagere
(medlemmer), som deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, er fritaget fra pligten efter lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v. til at være aktivt jobsøgende og stå til rådighed for hen-
vist arbejde, og desuden er fritaget for at deltage i rådighedssamtaler og ak-
tiviteter i arbejdsløshedskassen, herunder selvbooking af rådighedssamtaler
med arbejdsløshedskassen. Der er også fastsat bekendtgørelsesregler om, at
medlemmer, som deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, ikke vil have pligt til at møde op til og deltage
i tilbuddet, og at de ikke vil have pligt til at deltage i andre tilbud efter loven
i den periode, hvor de deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b. Der er
8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
endelig fastsat regler om, at medlemmer, som deltager i et uddannelsestilbud
efter § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke vil kunne blive
sanktioneret for afslag på eller ophør i tilbuddet. Det samme vil gælde for
andre tilbud efter loven i den periode, hvor de deltager i et uddannelsestilbud
efter § 97 b. Det er fortsat en betingelse for udbetaling af dagpenge, at med-
lemmet i øvrigt opfylder de almindelige betingelser for ret til dagpenge.
Der er med hjemmel i § 10, stk. 2, i lov om sygedagpenge fastsat bekendt-
gørelsesregler om, at når en sygemeldt, der har arbejdet i minkerhvervet el-
ler et følgeerhverv, benytter sig af retten til at få et tilbud efter § 97 b i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats eller overgår fra dagpenge til sygedag-
penge og deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b, vil tilbuddet komme
til at indgå i opfølgningen. Da deltagelse i evt. erhvervsmæssig uddannelse
dermed vil ske efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats som led i kom-
munens opfølgningsindsats, vil der kunne udbetales sygedagpenge, selvom
personen deltager i erhvervsmæssig uddannelse, idet kommunen fastsætter
det ugentlige timetal, som personen kan deltage i undervisning med og alli-
gevel modtage sygedagpenge, ud fra en konkret vurdering i den enkelte sag.
Der er endvidere fastsat regler om, at den sygemeldte ikke vil have pligt til
at deltage i andre tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats som led
i opfølgningen i den periode, hvor personen deltager i uddannelsestilbuddet.
Det vil fortsat være en betingelse for udbetaling af sygedagpenge, at perso-
nen opfylder sygedagpengelovens betingelser. Det vil sige, at sygedagpen-
gene skal ophøre, hvis personen ikke længere er uarbejdsdygtig efter § 7, og
at personen skal medvirke til sagens oplysning.
Der er med hjemmel i § 13 c i lov om aktiv socialpolitik fastsat bekendtgø-
relsesregler om, at personer, der deltager i uddannelsestilbud efter § 97 b i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som modtager eller overgår til at
modtage uddannelseshjælp, kontanthjælp eller overgangsydelse (uden for
introduktionsprogrammet) ikke har pligt til at opfylde deres rådighedsfor-
pligtelse ved at tage imod sådanne uddannelsestilbud, og at personerne vil
kunne udeblive fra eller ophøre i tilbuddet uden ydelsesmæssige konsekven-
ser. Der er videre fastsat regler om, at personer, der deltager i uddannelses-
tilbud efter § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som modtager
eller overgår til at modtage uddannelseshjælp, kontanthjælp eller overgang-
ydelse (uden for introduktionsprogrammet), ikke skal være aktivt jobs-
øgende og stå til rådighed for henvist arbejde efter lov om aktiv socialpoli-
tik. Det vil således ikke have ydelsesmæssige konsekvenser for personerne,
hvis de, mens de deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, afviser henvist arbejde eller ikke er aktivt jobs-
øgende. Det er fortsat en betingelse for udbetaling af uddannelseshjælp,
9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
kontanthjælp eller overgangsydelse (uden for introduktionsprogrammet), at
personen i øvrigt opfylder de almindelige betingelser for ret til ydelsen i lov
om aktiv socialpolitik.
Der er med hjemmel i §§ 69, 69 k og 75 i lov om aktiv socialpolitik fastsat
bekendtgørelsesregler om, at personer, der modtager ressourceforløbsydelse
under ressourceforløb eller jobafklaringsforløb og personer, der modtager
ledighedsydelse, og som er omfattet af § 97 b i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats, ikke har pligt til at opfylde deres rådighedsforpligtelse ved at
tage imod eller deltage i tilbud omfattet af § 97 b, og at personerne vil kunne
udeblive fra eller ophøre i tilbud efter § 97 b uden ydelsesmæssige konse-
kvenser. Der er videre fastsat regler om, at personer, der modtager ressour-
ceforløbsydelse, ikke skal stå til rådighed for henvist arbejde, og at personer,
der modtager ledighedsydelse, ikke skal stå til rådighed for tilbud om et ri-
meligt fleksjob og ikke skal være aktivt jobsøgende under tilbuddet. Det vil
således ikke have ydelsesmæssige konsekvenser for personerne, hvis de,
mens de deltager i et tilbud efter § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, afviser henvist arbejde, ikke tager imod et rimeligt tilbud om fleksjob
eller ikke er aktivt jobsøgende.
3.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Beskæftigelsesministeriet er på baggrund af henvendelser til ministeriet ble-
vet opmærksom på, at en del personer, der har arbejdet i mink- og følgeer-
hvervet, først bliver ledige i 2023, og dermed ikke vil kunne få ret til uddan-
nelse under puljen.
Beskæftigelsesministeriet vurderer på denne baggrund, at det er hensigts-
mæssigt, at ordningen med ret til tilbud om uddannelse inden for en pulje
genindføres i 2023, så ordningen fortsat gælder i perioden fra og med den 1.
juni 2023 og til udgangen af 2023.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at den midlertidige ordning i § 97 b i lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats, genindføres, så personer omfattet af en af målgrupperne i §
97 b, stk. 1 nr. 1-5, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i den
periode, der fremgår af § 97 b, stk. 3, inden for en pulje fortsat har ret til
tilbud om uddannelse omfattet af §§ 90 og 91, i perioden fra og med den 1.
juni 2023 til og med den 31. december 2023.
Dermed vil dagpengemodtagere, kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmod-
tagere, overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, sy-
gedagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb, som ikke er i et
10
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
ansættelsesforhold eller driver selvstændig virksomhed, personer i ressour-
ceforløb, ledighedsydelsesmodtagere, revalidender, førtidspensionister,
selvforsørgende ledige samt unge under 18 år med behov for en uddannel-
ses- og beskæftigelsesfremmende indsats, som har arbejdet i minkerhvervet
eller følgeerhverv, også fra og med 1. juni 2023 og i resten af 2023 have ret
til tilbud om uddannelse inden for en pulje, hvis betingelserne i øvrigt er
opfyldt.
Personen skal – ligesom efter de gældende regler - have arbejdet i minker-
hvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1.
januar 2020 til og med den 22. marts 2021, og personen skal på tro og love
erklære, at personen har arbejdet i et af disse erhverv i hele eller dele af
perioden.
Det foreslås, at personen – ligesom efter de gældende regler – har ret til alle
typer af uddannelse samt realkompetencevurderinger og jobsøgningskurser,
og at der er ret til flere uddannelser.
Det foreslås dog, at der fremover skal gælde et prisloft for uddannelser un-
der puljen.
Det foreslås således, at der for den enkelte uddannelse, der bevilges som
tilbud under puljen, gælder et prisloft på 600.000 kr. eksklusive moms. Det
betyder, at den enkelte uddannelse, som jobcenteret bevilger som tilbud til
en person, højst må have en pris på 600.000 kr. eksklusive moms.
Prisloftet er fastsat således, at det forventes at kunne rumme uddannelser,
som udbydes med hjemmel i lov under Børne- og Undervisningsministeriet
og Uddannelses- og Forskningsministeriet, f. eks. AMU-kurser, erhvervs-
uddannelser og videregående uddannelser.
Prisloftet betyder, at meget dyre uddannelser, kursusforløb og kurser frem-
over ikke kan bevilges som tilbud under puljen, og at personen dermed ikke
har ret til tilbud om disse forløb.
Med prisloftet sikres det, at personer inden for puljen fortsat har ret til langt
de fleste uddannelser – både offentlige og private, men at der er en begræns-
ning i forhold til meget dyre uddannelser.
Med forslaget vil både personer, der er blevet ledige i 2021, 2022 og i 2023,
og som har arbejdet i mink- eller følgeerhvervet i perioden den 1. januar
2020 til og med den 22. marts 2021, kunne få tilbud om og påbegynde ud-
dannelser inden for prisloftet under puljen.
11
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
Retten til uddannelse er fortsat betinget af, at der er midler inden for puljen
til betaling af udgiften til uddannelsen. Dermed er personens ret til tilbud
om uddannelse begrænset af puljen, dvs. at der på bevillingstidspunktet for
tilbuddet om uddannelse er midler inden for kommunens tilsagn/andel af
puljen.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse. Det
gælder f.eks. følgende regler og betingelser:
Definition af følgeerhverv.
Tilbuddet er frivilligt for personen, og går forud for andre tilbud.
Personen er fritaget for pligten til at være aktivt jobsøgende og stå til
rådighed for henvist arbejde under uddannelsen.
Personer, der ikke har ret til forsørgelsesydelse efter ydelsesreglerne,
har med retten til uddannelse ikke en ret til en forsørgelsesydelse. Det
gælder f.eks. ledige selvforsørgende.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen ovenfor i pkt. 3.1.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget skønnes samlet at medføre statslige merudgifter på 10,0 mio. kr. i
2023.
Med lov nr. 466 af 20. marts 2021 blev puljen til uddannelse til personer,
der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv oprettet med en bevilling
på 50,0 mio. kr. Med lov nr. 2488 af 28. december 2021 blev puljen forlæn-
get til udgangen af 2022 med en bevilling på 15,0 mio. kr. Det foreslås at
overføre 10,0 mio. kr. fra § 17.19.79.15 Reserve vedrørende digitale samta-
ler i Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen til puljen i 2023, således at
kommunerne kan igangsætte nye uddannelsesforløb, som skal være bevilget
senest den 31. december 2023 og uddannelsen påbegyndt inden den 1. april
2024. Finanslovsteknisk vil reserven på lov om tillægsbevilling for 2023
nedskrives med 10,0 mio. kr. og tilsvarende optages bevilling på 10,0 mio.
kr. på underkonto § 17.46.45.50 Pulje til uddannelse af ledige, der har ar-
bejdet i minkerhverv eller følgeerhverv.
Til puljen er tilknyttet tekstanmærkning 115, der bemyndiger beskæftigel-
sesministeren til at fastsætte regler for bevillingens anvendelse, herunder for
ydelse af tilskud, regnskab og revision samt om tilbagebetaling, endelighed
og afvisning af ansøgninger.
Endvidere er puljen tilknyttet en særlig bevillingsbestemmelse BV 2.2.11,
hvorefter tilskud kan gives som tilsagn samt BV 2.10.5, hvorefter der gives
12
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
adgang til, at overføre op til 0,3 mio. kr. til § 17.41.01. Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering til administration af ordningen. Heraf kan op
til 2/3 anvendes til lønsum. Overførslen foreslås at ske ved en intern statslig
overførsel.
Der vil ikke være kommunale udgifter forbundet med forslaget.
Følgende principper for digitaliseringsklar lovgivning er relevante for lov-
forslaget: 1. Enkle og klare regler, 2. Digital kommunikation, 4. Sammen-
hæng på tværs – ensartede begreber og genbrug af data, 5. Tryg og sikker
datahåndtering, 6. Anvendelse af offentlig infrastruktur. Lovforslagets ind-
hold understøtter muligheden for digital administration under hensyntagen
til borgernes data- og retssikkerhed og sikrer, at udbetaling af ydelser fortsat
kan ske digitalt og under hensyntagen til borgernes retssikkerhed og ved
brug af de it-systemer, som Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne
allerede har i anvendelse. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
puljeadministration og udbetaling af tilskud sker også digitalt mellem staten
og kommunerne. Ved udarbejdelse af lovforslaget, er der taget højde for at
anvende den eksisterende offentlige it-infrastruktur, og at behandlingen af
borgernes oplysninger kan finde sted inden for rammerne af databeskyttel-
sesreglerne.
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget skal forhand-
les med de kommunale parter. Forslaget medfører ikke økonomiske konse-
kvenser for regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Principperne for agil erhvervsrettet regulering
vurderes på denne baggrund ikke at være relevante for de konkrete ændrin-
ger i lovforslaget.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
13
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. september 2022 til den 29.
september 2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægspension, ASE,
BDO Danmark, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet, Business Danmark,
Cabi, Danmarks Frie Fagforening, Dansk handicapforbund, Dansk Social-
rådgiverforening, Danske A-kasser, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Professionshøjskoler, Datatilsynet, Den Uvildige Konsu-
lentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Erhvervssty-
relsen, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet,
Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring & Pension, Frie, Funktionærer, Fri-
villigrådet, FSR – danske revisorer, Institut for Menneskerettigheder,
Kommunernes Landsforening, Kristelig Fagbevægelse, LAFS – Landsfor-
eningen af fleks- og skånejobbere, Landsforeningen af førtidspensionister,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, SIND og
Udbetaling Danmark.
Derudover har lovforslaget i samme periode været sendt i høring hos 3F
Industri Vestegnen og Kopenhagen Fur.
I perioden [xx-yy. marts] 2023 har et udkast til lovforslag med ændret
ikrafttræden og tilføjet prisloft været sendt i høring hos ovenfor nævnte
myndigheder og organisationer mv.
14
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
2676887_0015.png
UDKAST
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om- udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for Staten:
stat, kommuner og regioner
2022: 0,0 mio. kr.
2023: 0,0 mio. kr.
2024: 0,0 mio. kr.
2025: 0,0 mio. kr.
Kommunerne:
Ingen
Regioner:
Ingen
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen af betydning
Staten:
2022: 10,0 mio. kr.
2023: 0,0 mio. kr.
2024: 0,0 mio. kr.
2025: 0,0 mio. kr.
Kommunerne:
Ingen
Regioner:
Ingen
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for er- Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet
EU-regulering/ Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Ja
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Nej
X
15
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende § 97 b, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
har personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, jf. stk. 3,
inden for en pulje og i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med
den 31. december 2022, ret til tilbud om uddannelse, som er omfattet af lo-
vens §§ 90 og 91, hvis personen er omfattet af en af følgende målgrupper i
loven:
1) § 6, nr. 1-5.
2) § 6, nr. 6 og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig
virksomhed.
3) § 6, nr. 8.
4) § 6, nr. 9, og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr. 10-13.
Målgruppen, der kan få tilbud om uddannelse efter § 97 b er dermed dag-
pengemodtagere, kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, over-
gangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, sygedagpenge-
modtagere og personer i jobafklaringsforløb, som ikke er i et ansættelses-
forhold eller driver selvstændig virksomhed, personer i ressourceforløb, le-
dighedsydelsesmodtagere, revalidender, førtidspensionister, selvforsør-
gende ledige samt unge under 18 år med behov for en uddannelses- og be-
skæftigelsesfremmende indsats.
Efter lovens § 97 b, stk. 3, skal personen have arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til
og med den 22. marts 2021, og personen skal på tro og love erklære, at per-
sonen har arbejdet i et af disse erhverv i hele eller dele af perioden.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1. i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at i § 97 b, stk. 1, efter datoen: den 31. december 2022, indsæt-
tes periodeangivelsen: og i perioden fra og med den 1. juni 2023 til og med
den 31. december 2023.
Forslaget betyder, at den midlertidige ordning med ret til tilbud om uddan-
nelsen inden for en pulje efter lovens § 97 b, genindføres for perioden fra 1.
juni og i resten af 2023, så personer omfattet af målgruppen i perioden fra
og med den 1. juni 2023 til og med den 31. december 2023 har ret til tilbud
16
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
om uddannelse efter bestemmelsen, hvis de øvrige betingelser for tilbuddet
er opfyldt. Dermed vil målgruppen også i resten af 2023 have ret til tilbud
om uddannelse under puljen efter lovens § 97 a.
Retten til tilbud om uddannelse vil fortsat være betinget af, at der er midler
inden for puljen til betaling af udgiften til uddannelsen. Dermed vil perso-
nens ret til tilbud om uddannelse være begrænset af puljen, dvs. at der på
bevillingstidspunktet for tilbuddet om uddannelse er midler inden for kom-
munens tilsagn/andel af puljen.
Med forslaget vil flere personer, som har arbejdet i minkerhvervet eller føl-
geerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og
med den 22. marts 2021, kunne få tilbud om uddannelse inden for puljen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Efter den gældende § 97 b, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
skal et tilbud om uddannelse under puljen i § 97 b være bevilget senest den
31. december 2022 og skal påbegyndes inden den 1. april 2023.
Dermed skal jobcenteret senest den 31. december 2022 have givet tilbuddet
om uddannelse til personen, og personen skal senest den 31. marts 2023
være begyndt på tilbuddet.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1. i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at
§ 97 b, stk. 2,
nyaffattes med følgende ordlyd: Tilbuddet
skal
være bevilget senest den 31. december 2023 og skal påbegyndes inden den
1. april 2024.
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 1, om at genindføre den midler-
tidige ordning med ret til tilbud om uddannelse inden for en pulje efter lo-
vens § 97 b, så retten også gælder fra og med den 1. juni 2023 og i resten af
2023.
Forslaget betyder, at datoerne for, hvornår et tilbud om uddannelse under
ordningen med ret til tilbud om uddannelsen inden for en pulje, senest skal
være bevilget og påbegyndt forlænges med ét år, så personer omfattet af
målgruppen kan få bevilget tilbud om uddannelse til og med den 31. decem-
ber 2023 og kan påbegynde tilbuddet til og med den 31. marts 2024, hvis de
øvrige betingelser for tilbuddet er opfyldt.
17
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
Retten til tilbud om uddannelse vil fortsat være betinget af, at der er midler
inden for puljen til betaling af udgiften til uddannelsen. Dermed vil perso-
nens ret til tilbud om uddannelse være begrænset af puljen, dvs. at der på
bevillingstidspunktet for tilbuddet om uddannelse er midler inden for kom-
munens tilsagn/andel af puljen.
Med forslaget vil flere personer, som har arbejdet i minkerhvervet eller føl-
geerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og
med den 22. marts 2021, kunne få og påbegynde tilbud om uddannelse inden
for puljen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 3
Efter den gældende § 97 b, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
har personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for
en pulje og i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med den 31.
december 2022, ret til tilbud om uddannelse, som er omfattet af lovens §§
90 og 91, hvis personen er omfattet af en af de målgrupper som fremgår af
bestemmelsens nr. 1-5. Betingelserne for arbejdet i minkerhvervet eller føl-
geerhverv fremgår af lovens § 97, stk. 3.
Efter lovens § 97 b, stk. 1, har personer, som er i målgruppen, og som har
arbejdet i mink- eller følgeerhverv, jf. stk. 3, ret til uddannelser omfattet af
lovens § 90 og 91, og der gælder inden for puljen ingen begrænsninger for,
hvilke typer og antal af uddannelser, som personen har ret til.
Efter gældende regler omfatter retten til tilbud om uddannelse dermed alle
typer af uddannelse, herunder uddannelser rettet mod den grønne omstilling
samt partsafklarede og skræddersyede opkvalificeringsforløb og uanset, om
det er offentlige eller private udbydere i Danmark – og uden noget prisloft.
Retten til tilbud gælder ikke andre vejlednings- og opkvalificeringstilbud,
f.eks. særligt tilrettelagte forløb, dvs. forløb som ikke kan anses for uddan-
nelse. Der er dog med hjemmel i § 97, stk. 8, fastsat regler om, at der også
er ret til tilbud om jobsøgningskurser. Reglerne herom er fastsat i bekendt-
gørelse om ret til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet
eller følgeerhverv inden for en pulje i 2021 og 2022, og om administration
m.v. af puljen.
Retten til tilbud om uddannelse er betinget af, at der er midler inden for
puljen til betaling af udgiften til uddannelsen. Dermed er personens ret til
18
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
tilbud om uddannelse begrænset af puljen, dvs. at der på bevillingstidspunk-
tet for tilbuddet om uddannelse er midler inden for kommunens tilsagn/an-
del af puljen.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1. i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Med forslaget til nr. 1, foreslås ordningen genindført fra og med den 1. juni
2023 og i resten af 2023. Der henvises i det hele til bemærkningerne til nr.
1.
Det foreslås, at der i
§ 97 b,
indsættes som
stk. 4,
at kursusprisen for en
uddannelse efter stk. 1, ikke må overstige et prisloft på 600.000 kr. eksklu-
sive moms.
Det foreslås dermed – som noget nyt – at der fremover skal gælde et prisloft
for uddannelser under puljen.
Det foreslås således, at der fremover skal gælde et prisloft på 600.000 kr.
eksklusive moms for den enkelte uddannelse, der bevilges som tilbud under
puljen. Det betyder, at den enkelte uddannelse, det enkelte kursusforløb eller
kursus, som jobcenteret bevilger til en person, højst må have en pris på
600.000 kr. eksklusive moms.
Prisloftet er fastsat således, at det forventes at kunne rumme uddannelser,
som udbydes med hjemmel i lov under Børne- og Undervisningsministeriet
og Uddannelses- og Forskningsministeriet, f.eks. AMU-kurser, erhvervsud-
dannelser og videregående uddannelser.
Personen vil fortsat have ret til alle typer og antal af uddannelser og kurser,
realkompetencevurderinger og jobsøgningskurser, men der vil gælde et pris-
loft for den enkelte uddannelse, det enkelte kursusforløb eller kursus, som
jobcenteret bevilger.
Prisloftet betyder, at meget dyre uddannelser, kursusforløb og kurser frem-
over ikke kan bevilges som tilbud under puljen, og at personen dermed ikke
har ret til tilbud om disse uddannelser og kurser.
Med forslaget sikres det, at personer inden for puljen fortsat har ret til langt
de fleste uddannelser – både offentlige og private, men at der er en begræns-
ning i forhold til meget dyre uddannelser.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse.
19
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juni 2023.
Da lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke gælder for Færøerne og Grøn-
land og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget, vil dette lovforslag
heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
20
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 90: Lovudkast til lovforslag om ret til uddannelse for ledige fra mink- og følgeerhverv mv. til resten af 2023, og prisloft for uddannelser bevilget af puljen
2676887_0021.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 701 af 22. maj 2022, som æn-
dret ved § 3 i lov nr. 875 af 21. juni 2022 og § 6
i lov nr. 879 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændringer:
§ 97 b.
Inden for en pulje og i perioden fra og
med den 23. marts 2021 til og med den 31. de-
cember 2022 har personer, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, jf. stk. 3, ret til
tilbud om uddannelse omfattet af §§ 90 og 91,
hvis personen er omfattet af en af følgende mål-
grupper:
1) § 6, nr. 1-5.
2) § 6, nr. 6 og 7, og ikke er i et ansættelsesfor-
hold eller driver selvstændig virksomhed.
3) § 6, nr. 8.
4) § 6, nr. 9, og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr. 10-13.
Stk. 2-8….
§ 97 b.
Stk. 1….
Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den
31. december 2022 og skal påbegyndes inden
den 1. april 2023.
§ 97 b.
Stk. 1-2….
Stk. 3.
Personen skal have arbejdet i minkerhver-
vet eller følgeerhverv i hele eller dele af perio-
den fra og med den 1. januar 2020 til og med
den 22. marts 2021. Personen skal på tro og love
erklære at have arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv i hele eller dele af perioden.
Stk. 4-8….
1.
I
§ 97 b, stk. 1,
indsættes efter »den 31. de-
cember 2022«: »og i perioden fra og med
den 1. juni 2023 til og med den 31. december
2023«.
2.
§ 97 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den
31. december 2023 og skal påbegyndes inden den
1. april 2024.«
3.
I
§ 97 b,
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Kursusprisen for en uddannelse efter stk.
1, må ikke overstige et prisloft på 600.000 kr. eks-
klusive moms.«
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
21