Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 85
Offentligt
ARBEJDSTILSYNET ÅRSOPGØRELSE 2022
ANMELDTE ARBEJDSULYKKER 2017-2022
Bilag A: Om data
Arbejdstilsynets register over anmeldte arbejdsulykker
Hvad er en arbejdsulykke?
Ved en arbejdsulykke forstås en pludselig hændelse i forbindelse med arbejdet, som
fører til, at en person kommer fysisk eller psykisk til skade.
En arbejdsulykke kan efter arbejdsskadesikringsloven også være en skade, der opstår
efter en påvirkning, som har varet i højst 5 dage.
Anmeldelse af arbejdsulykker - regler
Arbejdsgiveren har ifølge reglerne i arbejdsmiljølovgivningen pligt til at anmelde ar-
bejdsulykker og forgiftningstilfælde til Arbejdstilsynet, hvis de medfører arbejdsudyg-
tighed i mindst én dag ud over tilskadekomstdagen. Med begrebet arbejdsudygtighed
henvises til, at anmeldepligten også gælder, selv om dagen efter tilskadekomsten ikke
er en arbejdsdag (fx weekend, ferie, skiftende vagter). Med arbejdsudygtighed forstås
forventet fravær fra det sædvanlige arbejde. Se eventuelt nærmere om forståelsen af
arbejdsudygtighed og fravær på Arbejdstilsynets hjemmeside via dette link:
Hvilke ar-
bejdsulykker skal anmeldes?.
Arbejdsgiveren skal desuden anmelde arbejdsulykker i form af arbejdsrelateret vold,
trusler og anden krænkende adfærd uden for arbejdstid, hvis hændelsen er relateret
til arbejde for arbejdsgiveren, og den har medført fravær fra det sædvanlige arbejde i
mindst én dag ud over tilskadekomstdagen. Det kan fx være en socialrådgiver, der
overfaldes eller trues uden for arbejdspladsen pga. sit daglige arbejde.
Tilsvarende skal ejere/brugere af tekniske hjælpemidler mv. anmelde arbejdsulykker
til Arbejdstilsynet, når de er sket ved brugen af et teknisk hjælpemiddel, også selv om
der ikke er tale om arbejde for en arbejdsgiver. Det kan fx være en selvstændig land-
mand, der vælter med en traktor eller falder ned fra en stige under arbejde på egen
grund.
Den 1. juli 2022 blev anmeldefristen blev forlænget fra 9 til 14 dage efter første fra-
værsdag.
Anmeldelse af arbejdsulykker skal ske elektronisk i Arbejdstilsynets og Arbejdsmarke-
dets Erhvervssikrings fælles anmeldesystem EASY (Elektronisk
AnmeldeSYstem).
Det er
muligt for andre end arbejdsgiveren at anmelde arbejdsulykker i EASY. Det kan fx være
den tilskadekomne selv, dennes læge eller fagforening.
1