Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2671457_0001.png
August 2022
Hjemviste
sager om tab af
erhvervsevne
grundet
oplysnings-
grundlag
Bilag
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0002.png
2
Indholdsfortegnelse
BILAG 1
BILAG 2
BILAG 3
BILAG 4
METODE
ANALYSESKEMA
LOVGRUNDLAG
TABELSAMLING
3
4
14
19
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0003.png
3
BILAG 1
Metode
Undersøgelsen er gennemført på baggrund af en juridisk gen-
nemgang af 85 sager om §§ 17 eller 17a i Arbejdsskadesik-
ringsloven. Sagerne er klagesager om tab af erhvervsevne
1
,
som er behandlet i Ankestyrelsen i 2021 og hjemvist på grund
af ”Oplysningsgrundlag”. I 2021 blev der i alt hjemvist 145 sa-
ger om tab af erhvervsevne med begrundelsen ”Oplysnings-
grundlaget”.
Sagerne til undersøgelsen er udvalgt, så det er de nyeste afgø-
relser fra AES, hvor Ankestyrelsen har truffet afgørelse om
hjemvisning.
Analyseskema og pilotgennemgang
Til sagsgennemgangen har vi udarbejdet et analyseskema,
som vi har udfyldt for hver sag. Der er tilknyttet bemærknings-
felter til de enkelte spørgsmål i analyseskemaet. Bemærk-
ningsfelterne er brugt til at uddybe de svar, som er angivet.
De er desuden blevet brugt til at opsummere sagen og centrale
problemstillinger i sagen. Analyseskemaet fremgår af bilag 2.
Analyseskemaet har været sendt i høring hos AT og AES.
Inden den egentlige gennemgang af sager har vi gennemført
en pilotanalyse, hvor jurister har gennemgået fem sager i fæl-
lesskab. Formålet har været at sikre ensartethed i analysen af
sager ved at drøfte tvivlsspørgsmål om, hvordan spørgsmål el-
ler svarkategorier skal tolkes. Formålet har også været at kva-
lificere analyseskemaet. På baggrund af pilotanalysen og hø-
ringen hos AT og AES rettede vi analyseskemaet til.
1
Sager som handler om spørgsmålet om genoptagelse af erstatning for tab af erhvervs-
evne er ikke medtaget
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0004.png
4
BILAG 2
Analyseskema
Nedenfor fremgår det analyseskema, som vi har brugt til gen-
nemgangen af sagerne. Bemærk der er indlagt aktiveringer,
som gør, at nogle spørgsmål bliver aktiveret og andre deakti-
veret alt efter, hvilken type sag der er tale om, og hvad der
bliver svaret på de forskellige spørgsmål. Disse aktiveringer
fremgår ikke af dette bilag.
1.1 Dato for arbejdsmarkedets Erhvervssikrings afgø-
relse
_____
1.2 Hvilken dato kom tilskadekomne til skade?
_____
1.2.1 Hvad er arbejdsskaden?
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
1.3 Hvor mange procent er ménet for arbejdsskaden
fastsat til? (Ved mindre end 5 % angives ménet som 0
%)
_____
1.4 Er der fradrag i ménet?
(1)
Ja
(2)
Nej
1.4.1 Angiv det samlede mén
_____
1.4.2 Angiv, hvad der er trukket fra for og med hvilken
begrundelse
_____
2. Hvad er resultatet i AES' afgørelse om?
(1)
Afslag på e-tab
(2)
Tilkendt e-tab
2.1 Hvad er størrelsen af e-tabet fastsat til for arbejds-
skaden?
_____
3. Er der givet fradrag?
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0005.png
5
(1)
(2)
Ja
Nej
3.1 Angiv det samlede e-tab
_____
3.2 Hvad er der trukket fra for, og med hvilke begrun-
delser?
_____
4.1 Hvem har klaget over afgørelsen om erstatning for
tab af erhvervsevne?
(1)
Forsikringsselskabet
(2)
Borger/partsrepræsentant
4.2 Hvad var problemstillingen i klagen? (Uddyb evt. i
tekstfeltet)
(1)
Utilstrækkeligt oplyst _____
(2)
Årsagssammenhæng _____
(3)
Fradrag _____
(4)
Tabsbegrænsningspligt _____
(8)
Tilkendelsestidspunkt _____
(6)
E-tabet skal være højere _____
(7)
E-tabet skal være lavere _____
(9)
Ubegrundet klage _____
(5)
Andet _____
4.3 : Har AES haft mulighed for at genvurdere afgørel-
sen og forhold sig til klagepunkterne?
(1)
Ja
(2)
Nej
4.3.1 Var der tale om:
(1)
Genvurderingsafgørelse
(2)
Begge parter har klaget
(3)
Begge dele
5. Indeholder den påklagede afgørelse flere delafgørel-
ser? (F.eks. flere forskellige perioder eller afgørelser,
der både indeholder varigt mén og anerkendelse)
(1)
Ja (angiv hvilke) _____
(2)
Nej
5.1 Hvilke delafgørelser er der klaget over
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0006.png
6
5.2 Vedrører de manglende oplysninger alle delafgørel-
ser?
(1)
Ja
(2)
Nej - angiv, hvilke delafgørelser de vedrører _____
6. Er den hjemviste sag den første afgørelse om erstat-
ning for tab af erhvervsevne?
Der menes den hjemviste afgørelse er den første afgø-
relse om erstatning fra AES overhovedet og uanset om
der er givet afslag eller tilkendt erstatning.
(1)
(2)
Ja
Nej
6.1 Hvor mange tidligere afgørelser om erstatning for
tab af erhvervsevne har AES truffet?
_____
6.2 Udfyld en boks for hver tidligere afgørelse om erstatning
for tab af erhvervsevne, som AES har truffet, med:
* Dato for afgørelse
* Hjemmel (§ 17, § 17a og/eller § 12)
* Størrelse på e-tab (evt. samlet og efter fradrag).
Tidligere afgørelse om erstatning for tab af erhvervs-
evne i AES 1
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
Tidligere afgørelse om erstatning for tab af erhvervs-
evne i AES 2
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
Tidligere afgørelse om erstatning for tab af erhvervs-
evne i AES 3
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0007.png
7
________________________________________
________________________________________
Tidligere afgørelse om erstatning for tab af erhvervs-
evne i AES 4
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
Tidligere afgørelse om erstatning for tab af erhvervs-
evne i AES 5
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
7. Har Ankestyrelsen tidligere truffet afgørelse om tab af
erhvervsevne?
(1)
Ja, hvor mange _____
(2)
Nej
7.1 Udfyld en boks for hver tidligere afgørelser om erstatning
for tab af erhvervsevne, som Ankestyrelsen har truffet, med:
*
*
*
*
Dato for afgørelse
Hjemmel (§ 17, § 17a og/eller § 12)
Størrelse på e-tab (evt. samlet og efter fradrag)
Var det en stadfæstelse/ændring/hjemvisning/ophævelse.
Tidligere afgørelse om erstatning for tab af erhvervs-
evne i Ankestyrelsen 1
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
Tidligere afgørelse om erstatning for tab af erhvervs-
evne i Ankestyrelsen 2
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0008.png
8
________________________________________
________________________________________
Tidligere afgørelse om erstatning for tab af erhvervs-
evne i Ankestyrelsen 3
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
Tidligere afgørelse om erstatning for tab af erhvervs-
evne i Ankestyrelsen 4
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
Tidligere afgørelse om erstatning for tab af erhvervs-
evne i Ankestyrelsen 5
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
7.2 Var sagen tilstrækkeligt oplyst på daværende tids-
punkt?
Spørgsmålet skal sammen med de øvrige spørgsmål un-
der 7 være med til at belyse, om det er nye forhold som
er fremkommet efter de tidligere som er baggrunde for
at sagen var utilstrækkeligt oplyst, eller om det er et
forhold som har været til stede før den hjemviste afgø-
relse
(1)
Ja (uddyb evt.) _____
(2)
Nej (uddyb evt.) _____
7.3 Har Ankestyrelsen i tidligere afgørelse(r) forholdt
sig til det klagetema som var gjort gældende i den afgø-
relse, hvor vi endte med at hjemvise?
(1)
Ja – uddyb hvad har vi sagt og hvornår _____
(2)
Nej
8.1 Hvad arbejdede tilskadekomne som, da han/hun
kom til skade?
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0009.png
9
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(7)
(6)
Ufaglært _____
Faglært _____
Akademisk uddannelse _____
Selvstændig _____
Under uddannelse _____
Fleksjob _____
Andet _____
8.2 Hvad var den erhvervsmæssige situation på AES' af-
gørelsestidspunkt?
(1)
Sygemeldt (både fuldtid og deltid) _____
(10)
Raskmeldt men ikke i arbejde _____
(2)
Tilbage i arbejde (raskmeldt) _____
(3)
Ledighedsydelse _____
(4)
Efterløn _____
(5)
Fleksjob _____
(7)
Revalidering _____
(6)
Seniorpension _____
(8)
Førtidspension _____
(9)
Andet _____
8.2.1 Sygemeldt på deltid eller fuldtid?
(1)
Deltid
(2)
Fuldtid
8.2.2 Er vedkommende tilbage på arbejde på deltid eller
fuldtid?
(1)
Deltid
(2)
Fuldtid
8.2.3 Er vedkommende tilbage i samme arbejde/bran-
che eller i andet arbejde/branche?
(1)
1.
Samme arbejdsplads og samme arbejdsopgaver
(2)
2.
Samme arbejdsplads og samme arbejdsopgaver
med skånehensyn
(3)
3.
Samme arbejdsplads med nye arbejdsopgaver
(4)
4.
Ny arbejdsplads med nye arbejdsopgaver
(5)
5.
Ny arbejdsplads med samme arbejdsopgaver
(6)
6.
Anden branche med andre arbejdsopgaver
9.1 Hvad er hovedårsagen til, at sagen hjemvises på
grund af manglende oplysningsgrundlag?
(1)
Forkert retsanvendelse som følge af manglende oplys-
ningsgrundlag
(2)
Forudbestående/konkurrerende sygdomme - angiv hvil-
ken sygdom _____
(3)
Specifikke lønforhold - angiv hvilke og præciser om det
vedrører forhold før og/eller efter arbejdsskaden
_____
(4)
Specifikke arbejdsforhold - angiv hvilke _____
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0010.png
10
Ingen oplysninger, da fejlen er i ménet - angiv hvad
fejlen er _____
(8)
Ingen oplysninger, da fejlen er i anerkendelsen -
_____
(7)
Tvivl om årsagssammenhængen - angiv i fritekstfeltet,
hvad tvivlen drejer sig om _____
(6)
Andet - angiv i fritekstfeltet, hvad der manglede
_____
(5)
9.2 Uddyb, hvilke oplysninger der manglede, og hvorfor
oplysningerne manglede:
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
9.3 Hvorfor vurderer AST, at oplysningerne skulle ind-
hentes?
(1)
Vi kunne ikke vurdere fradrag
(2)
Vi kunne ikke vurdere indtægten forud for skaden
(3)
Vi kunne ikke vurdere indtægten efter skaden
(6)
Vi kunne ikke vurdere indtjeningsevnen forud for ska-
den
(7)
Vi kunne ikke vurdere skånebehovene/funktionsbe-
grænsningerne
(8)
Vi kunne ikke vurdere årsagssammenhængen
(5)
Andet _____
9.1.1 Hvilken forkert retsanvendelse er der tale om?
(1)
Lagt forkert faktum til grund
(2)
Fradrag
(3)
Deltid
(4)
Selvstændig erhvervsdrivende
(5)
§ 17a i stedet for § 17 eller omvendt
(6)
Andet _____
10. Har en af sagens parter bedt om, at AES indhenter
oplysningerne?
(1)
Ja
(2)
Nej
10.1 Hvilken part har bedt om, at AES indhenter oplys-
ningerne?
(1)
Forsikringsselskabet
(2)
Tilskadekomne
(3)
Arbejdsgiver
10.2 Hvornår i sagsforløbet var anmodningen?
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0011.png
11
(1)
(2)
(3)
(4)
(6)
(7)
(5)
Inden afgørelse om anerkendelse
Inden afgørelse om ménet
Inden afgørelse om påklagede e-tab
Ved klagen
Efter klagen, men inden oversendelse til AST
Efter klagen
Andet tidspunkt - angiv hvornår _____
10.3 Hvilke oplysninger har parten bedt om bliver ind-
hentet?
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
10.4 Har AES indhentet oplysninger?
(1)
Ja
(3)
Delvist indhentet – angiv, hvad AES oplyser som be-
grundelse for ikke at indhente akter
(2)
Nej - angiv, hvad AES oplyser som begrundelse for ikke
at indhente akterne _____
10.3.1 Hvilke oplysninger har AES indhentet?
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
11. På hvilket tidspunkt i sagsforløbet burde oplysnin-
gen have været indhentet?
(1)
Forud for anerkendelse
(2)
Forud for varigt mén
(3)
Forud for en af de tidligere afgørelser om tab af er-
hvervsevne
(4)
Forud for den aktuelle afgørelse
(5)
Efter klagen, men inden oversendelse
(6)
AES kunne ikke vide, at oplysningerne skulle indhentes
11.1 Hvilken tidligere afgørelse om tab af erhvervsevne
er fejlen med de manglende oplysninger opstået forud
for?
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0012.png
12
________________________________________
________________________________________
12 Var AES's lægekonsulent inddraget i den påklagede
afgørelse?
(1)
Ja
(2)
Nej
12.1 Var Ankestyrelsens lægekonsulent inddraget ved
behandling af den påklagede afgørelse i Ankestyrelsen?
(1)
Ja
(2)
Nej
13.1 De manglende oplysninger vedrører:
(1)
Forhold, som var til stede inden arbejdsulykken/er-
hvervssygdommens opståen
(2)
Forhold efter arbejdsskadens indtræden
13.2 Er det undskyldeligt, at AES ikke har indhentet op-
lysningerne tidligere?
(Der skal fx svares ja, hvis AES fx ikke burde have ind-
hentet oplysningerne tidligere/ikke havde mulighed for
at indhente oplysningerne tidligere)
(1)
Ja
(2)
Nej
13.2.1 Hvad gør det undskyldeligt, at AES ikke har ind-
hentet oplysningerne?
Forklar, hvorfor de fx ikke kunne have indhentet det tid-
ligere/hvorfor det ikke var relevant tidligere eller lig-
nende.
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
13.2.2 Hvorfor er det ikke undskyldeligt, at AES ikke har
indhentet oplysningerne?mer frem senere?
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0013.png
13
14. Hvorfor har AST ikke selv indhentet oplysningen/op-
lysningerne?
(1)
For omfangsrigt (der skal hentes oplysninger fra for
mange steder)
(2)
Sagen ændrer karakter - angiv hvordan _____
(3)
Oplysninger, AST ikke kan indhente, eksempelvis speci-
allægeerklæring
(4)
Andet _____
14.1 Fra hvor mange forskellige steder skulle indhentes
oplysninger?
_____
15. Sagsresumé
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
16. Egner sagen sig til sagsfremstilling?
(1)
Ja
(2)
Nej
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0014.png
14
BILAG 3
§
Lovgrundlag
ERSTATNING FOR TAB AF ERHVERVSEVNE
§ 17. Har arbejdsskaden nedsat tilskadekomnes evne til
at skaffe sig indtægt ved arbejde, har den pågældende
ret til erstatning for tab af erhvervsevne. Der ydes ikke
erstatning, hvis tabet af erhvervsevne er mindre end 15
pct.
Stk. 2. Ved bedømmelsen af tabet af erhvervsevne tages
hensyn til tilskadekomnes muligheder for at skaffe sig
indtægt ved sådant arbejde, som med rimelighed kan
forlanges af den pågældende efter dennes evner, uddan-
nelse, alder og muligheder for erhvervsmæssig omsko-
ling og optræning.
Stk. 3. Hvis den erhvervsmæssige situation ikke er afkla-
ret, kan Arbejdsmarkedets Erhvervssikring træffe en
midlertidig afgørelse om erstatning for erhvervsevnetab.
Stk. 4. Erstatning for tab af erhvervsevne til et barn med
fosterskade, jf. § 7, stk. 1, nr. 2, eller til et barn med
sygdomme som følge af påvirkning af forældrene før be-
frugtningen eller efter fødslen, jf. § 7, stk. 2, kan tidligst
ydes fra det 15. år.
Stk. 5. Erstatningen tilkendes som en løbende ydelse,
medmindre den kapitaliseres efter reglerne i § 27.
Stk. 6. Ved fuldstændigt tab af erhvervsevne udgør den
løbende ydelse årligt 83 pct. af tilskadekomnes årsløn, jf.
§ 24, og ved nedsættelse af erhvervsevnen en forholds-
mæssig del heraf.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0015.png
15
§
Stk. 7. Den årlige erstatning udbetales med 1/12 måned-
ligt forud. Erstatningen løber fra det tidspunkt, hvor der
er påvist et tab af erhvervsevne, dog ikke fra et tids-
punkt, der ligger, før arbejdsskaden er anmeldt. Udbeta-
ling af løbende erstatning ophører med udgangen af den
måned, hvor tilskadekomne når folkepensionsalderen, jf.
lov om social pension. Er tilskadekomne på tidspunktet
for afgørelsen 2 år eller mindre fra at nå folkepensionsal-
deren, udbetales erstatningen efter reglerne i § 27 som
et kapitalbeløb med den faktor, der er fastsat for en per-
son, der er 2 år fra at nå folkepensionsalderen, ganget
med den årlige løbende erstatning. Det samme gælder
tilskadekomne, der har nået folkepensionsalderen.
Stk. 8. Udbetales erstatningen som et kapitalbeløb efter
reglerne i § 27, stk. 1, 1. pkt., har tilskadekomne ret til
en løbende erstatning fra det tidspunkt, hvor der er på-
vist et tab af erhvervsevne, dog ikke fra et tidspunkt, der
ligger, før arbejdsskaden er anmeldt, og frem til tids-
punktet for omsætningen af erstatningen.
Stk. 9. Reglerne i stk. 7 og 8 anvendes tilsvarende i sa-
ger, der genoptages efter §§ 41 og 42. Der udbetales i
disse sager ikke erstatning fra et tidspunkt, der ligger før
anmodningen om genoptagelse, eller før Arbejdsmarke-
dets Erhvervssikring har genoptaget sagen, jf. § 42.
Det følger af § 17, at såfremt følgerne efter arbejdsska-
den har nedsat tilskadekomnes erhvervsevne, har tilska-
dekomne ret til erstatning for tab af erhvervsevne. Dette
gælder dog ikke i tilfælde, hvor tilskadekomnes erhvervs-
evne er nedsat med mindre end 15%.
Om § 17
Det fremgår endvidere af bestemmelsens stk.2, at der i
den skønsmæssige vurdering af erhvervsevnetabets stør-
relse, skal tages hensyn til tilskadekomnes muligheder
for at skaffe sig indtægt ved sådant arbejde, som med ri-
melighed kan forlanges af den pågældende efter dennes
evner, uddannelse, alder og muligheder for erhvervs-
mæssig omskoling og optræning.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0016.png
16
§
§ 17 a. Tabet af erhvervsevne for personer, der efter en
arbejdsskade er visiteret til fleksjob eller er i fleksjob,
fastsættes på grundlag af forskellen mellem indtjeningen
før arbejdsskaden og ledighedsydelsen eller indtjeningen
i fleksjobbet.
Stk. 2. Indtjeningen før arbejdsskaden udgør det beløb,
som tilskadekomne kunne have tjent på afgørelsestids-
punktet, hvis arbejdsskaden ikke var indtrådt.
Stk. 3. Indtjeningen i fleksjobbet, jf. stk. 1, udgør sum-
men af lønnen fra arbejdsgiveren og tilskuddet fra kom-
munen.
Stk. 4. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring træffer midler-
tidig afgørelse efter stk. 1, når tilskadekomne modtager
ledighedsydelse, eller når der ikke er bevilget permanent
fleksjob. For personer, der er i fleksjob, kan Arbejdsmar-
kedets Erhvervssikring uanset 1. pkt. efter anmodning
fra tilskadekomne træffe endelig afgørelse efter stk. 1,
når Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer, at de er-
hvervsmæssige forhold er tilstrækkeligt afklarede.
Om § 17a
Det fremgår af § 17a, at bestemmelsen finder anven-
delse i tilfælde, hvor tilskadekomne er visiteret til fleks-
job. Tilskadekomnes erhvervsevnetab fastsættes herefter
ud fra forskellen mellem den indtægt tilskadekomne ville
have haft, såfremt arbejdsskaden ikke var sket, og til-
skadekomnes indtægt i fleksjobbet eller den ydelse, som
tilskadekomne modtager mens vedkommende afventer et
fleksjob.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0017.png
17
§
§
ALMINDELIGE REGLER OM FASTSÆTTELSE AF ER-
STATNING M.V.
§ 12. Erstatning og godtgørelse efter §§ 15-18 fastsæt-
tes på grundlag af arbejdsskadens følger. Erstatning og
godtgørelse kan nedsættes eller efter omstændighederne
bortfalde, hvis tilskadekomnes aktuelle lægelige eller so-
ciale situation ikke udelukkende kan henføres til arbejds-
skaden.
Stk. 2. Et påvist tab af erhvervsevne, et varigt mén eller
en persons død anses for at være en følge af arbejdsska-
den, medmindre overvejende sandsynlighed taler her-
imod, eller andet er fastsat i denne lov.
Om § 12
Når tilskadekomne har dokumenteret et erhvervsevnetab
efter en arbejdsskade, er udgangspunktet ifølge § 12, at
hele erhvervsevnetab skyldes arbejdsskaden. Dette gæl-
der dog ikke, hvis arbejdsskademyndighederne kan løfte
bevisbyrden for, at hele eller dele af erhvervsevnetabet
med overvejende sandsynlighed skyldes andre forhold
end den anerkendte arbejdsskade. Her gælder således en
omvendt bevisbyrde.
OFFICIALPRINCIPPET
Myndighederne har ansvaret for at oplyse en sag til-
strækkeligt, inden de træffer afgørelse – det er et grund-
læggende princip i forvaltningsretten. Princippet kaldes
oftest officialprincippet eller undersøgelsesprincippet. Det
er ikke lovfæstet, men er udtryk for en almindelig rets-
grundsætning. Formålet med officialprincippet er at un-
derstøtte, at der træffes materielt lovlige og rigtige afgø-
relser.
Officialprincippet hører til de såkaldte garantiforskrifter,
og hvis en sag er utilstrækkeligt oplyst, kan det betyde,
at afgørelsen må tilsidesættes som ugyldig. Det kan også
betyde, at sagen må genoptages, så de manglende un-
dersøgelser kan blive foretaget.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0018.png
18
Ankestyrelsens praksis for indhentelse af oplysninger
Udgangspunktet er, at Ankestyrelsen prøver et spørgsmål om
erstatning for tab af erhvervsevne på samme grundlag som
det Arbejdsmarkedets Erhvervssikring havde til rådighed i for-
bindelse med deres afgørelse. Vi tager udgangspunkt i, at sa-
gen er tilstrækkelig oplyst, når vi modtager den fra Arbejds-
markedets Erhvervssikring.
Hvis der kommer nye oplysninger ind i sagen i forbindelse med
en klage, eller i efter sagen er modtaget hos os, vil vi som ud-
gangspunkt også inddrage disse oplysninger i vores vurdering,
medmindre de medfører en ændring af sagens karakter.
Hvis vi vurderer, at sagen ikke er tilstrækkelig oplyst, har vi
mulighed for selv at indhente de oplysninger, der mangler. Det
vil vi typisk gøre, hvis de oplysninger der mangler, kun udgør
en mindre, supplerende del af oplysningsgrundlaget. Det kan
eksempelvis være en opdateret journal fra egen læge, eller op-
daterede oplysninger om tilskadekomnes aktuelle indtægt.
Vi indhenter ikke nye oplysninger, hvis vi vurderer at de mang-
lende oplysninger kan være af en sådan karakter, at det
grundlag, der lå til grund for Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
rings afgørelse ændrer sig væsentligt. Det kan eksempelvis
være tilfældet, hvis de pågældende oplysninger slet ikke er
inddraget i Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings vurdering, og
der er en risiko for, at oplysningerne har en væsentlig indfly-
delse på vurderingen. I sådanne tilfælde vil vi hjemvise
spørgsmålet om erstatning for tab af erhvervsevne, og bede
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring om at indhente de mang-
lede oplysninger
Herudover er der oplysninger, som vi ikke har mulighed for at
indhente. Det vil eksempelvis være tilfældet, når vi vurderer,
at der mangler en speciallægeerklæring.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0019.png
19
BILAG 4
Tabelsamling
TABEL
4.1
1.4 ER DER FRADRAG I MÉNET?
Procent
Ja
Nej
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
17
68
85
20,0%
80,0%
100,0%
TABEL
4.2
2. HVAD ER RESULTATET I AES' AFGØRELSE OM?
Procent
Afslag på e-tab
Tilkendt e-tab
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
22
63
85
25,9%
74,1%
100,0%
TABEL
4.3
ER DER GIVET FRADRAG?
Procent
Ja
Nej
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
32
53
85
37,6%
62,4%
100,0%
TABEL
4.4
HVEM HAR KLAGET OVER AFGØRELSEN OM ERSTATNING FOR TAB AF ERHVERVS-
EVNE?
Procent
Forsikringsselskabet
Borger/partsrepræsentant
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
53
41
85
62,4%
48,2%
100,0%
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0020.png
20
TABEL
4.5
HVAD VAR PROBLEMSTILLINGEN I KLAGEN?
Procent
Utilstrækkeligt oplyst
Årsagssammenhæng
Fradrag
Tabsbegrænsningspligt
Tilkendelsestidspunkt
E-tabet skal være højere
E-tabet skal være lavere
Ubegrundet klage
Andet
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
13
13
26
0
0
25
11
4
3
85
15,3%
15,3%
30,6%
0,0%
0,0%
29,4%
12,9%
4,7%
3,5%
100,0%
TABEL
4.6
HAR AES HAFT MULIGHED FOR AT GENVURDERE AFGØRELSEN OG FORHOLD SIG
TIL KLAGEPUNKTERNE?
Procent
Ja
Nej
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
59
26
85
69,4%
30,6%
100,0%
TABEL
4.7
4.3.1 VAR DER TALE OM:
Procent
Genvurderingsafgørelse
Begge parter har klaget
Begge dele
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
17
7
2
26
65,4%
26,9%
7,7%
100,0%
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0021.png
21
TABEL
4.8
5. INDEHOLDER DEN PÅKLAGEDE AFGØRELSE FLERE DELAFGØRELSER? (F.EKS.
FLERE FORSKELLIGE PERIODER ELLER AFGØRELSER, DER BÅDE INDEHOLDER VARIGT MÉN
OG ANERKENDELSE)
Procent
Ja (angiv hvilke)
Nej
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
16
69
85
18,8%
81,2%
100,0%
TABEL
4.9
5.2 VEDRØRER DE MANGLENDE OPLYSNINGER ALLE DELAFGØRELSER?
Procent
Ja
Nej - angiv, hvilke delafgørelser de vedrører
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
10
6
16
62,5%
37,5%
100,0%
TABEL
4.10
6. ER DEN HJEMVISTE SAG DEN FØRSTE AFGØRELSE OM ERSTATNING FOR TAB
AF ERHVERVSEVNE?
DER MENES DEN HJEMVISTE AFGØRELSE ER DEN FØRSTE AFGØRELSE OM ERSTATNING FRA
AES OVERHOVEDET OG UANSET OM DER ER GIVET AFSLAG ELLER TILKENDT ERSTATNING.
Procent
Ja
Nej
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
54
31
85
63,5%
36,5%
100,0%
TABEL
4.11
7. HAR ANKESTYRELSEN TIDLIGERE TRUFFET AFGØRELSE OM TAB AF ERHVERVS-
EVNE?
Procent
Ja, hvor mange
Nej
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
11
74
85
12,9%
87,1%
100,0%
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0022.png
22
TABEL
4.12
7.2 VAR SAGEN TILSTRÆKKELIGT OPLYST PÅ DAVÆRENDE TIDSPUNKT?
Procent
Ja (uddyb evt.)
Nej (uddyb evt.)
I alt
81,8%
18,2%
100,0%
Antal sager
9
2
11
Note: Spørgsmålet skal sammen med de øvrige spørgsmål under 7 være med til at belyse, om det er nye forhold som er fremkommet
efter de tidligere som er baggrunde for at sagen var utilstrækkeligt oplyst, eller om det er et forhold som har været til stede før
den hjemviste afgørelse
Kilde: Ankestyrelsen 2022
TABEL
4.13
7.3 HAR ANKESTYRELSEN I TIDLIGERE AFGØRELSE(R) FORHOLDT SIG TIL DET
KLAGETEMA SOM VAR GJORT GÆLDENDE I DEN AFGØRELSE, HVOR VI ENDTE MED AT HJEM-
VISE?
Procent
Ja – uddyb hvad har vi sagt og hvornår
Nej
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
3
8
11
27,3%
72,7%
100,0%
TABEL
4.14
8.1 HVAD ARBEJDEDE TILSKADEKOMNE SOM, DA HAN/HUN KOM TIL SKADE?
Procent
Ufaglært
Faglært
Akademisk uddannelse
Selvstændig
Under uddannelse
Fleksjob
Andet
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
42
27
8
1
6
0
1
85
49,4%
31,8%
9,4%
1,2%
7,1%
0,0%
1,2%
100,0%
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0023.png
23
TABEL
4.15
8.2 HVAD VAR DEN ERHVERVSMÆSSIGE SITUATION PÅ AES' AFGØRELSESTIDS-
PUNKT?
Procent
Sygemeldt (både fuldtid og deltid)
Raskmeldt men ikke i arbejde
Tilbage i arbejde (raskmeldt)
Ledighedsydelse
Efterløn
Fleksjob
Revalidering
Seniorpension
Førtidspension
Andet
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
33
3
22
4
1
4
4
0
9
5
85
38,8%
3,5%
25,9%
4,7%
1,2%
4,7%
4,7%
0,0%
10,6%
5,9%
100,0%
TABEL
4.16
8.2.1 SYGEMELDT PÅ DELTID ELLER FULDTID?
Procent
Deltid
Fuldtid
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
0
33
33
0,0%
100,0%
100,0%
TABEL
4.17
8.2.2 ER VEDKOMMENDE TILBAGE PÅ ARBEJDE PÅ DELTID ELLER FULDTID?
Procent
Deltid
Fuldtid
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
8
14
22
36,4%
63,6%
100,0%
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0024.png
24
TABEL
4.18
8.2.3 ER VEDKOMMENDE TILBAGE I SAMME ARBEJDE/BRANCHE ELLER I ANDET
ARBEJDE/BRANCHE?
Procent
1.
2.
hensyn
3.
4.
5.
6.
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
4
4
2
5
3
4
22
Samme arbejdsplads og samme arbejdsopgaver
Samme arbejdsplads og samme arbejdsopgaver med skåne-
Samme arbejdsplads med nye arbejdsopgaver
Ny arbejdsplads med nye arbejdsopgaver
Ny arbejdsplads med samme arbejdsopgaver
Anden branche med andre arbejdsopgaver
18,2%
18,2%
9,1%
22,7%
13,6%
18,2%
100,0%
TABEL
4.19
9.1 HVAD ER HOVEDÅRSAGEN TIL, AT SAGEN HJEMVISES PÅ GRUND AF MANG-
LENDE OPLYSNINGSGRUNDLAG?
Procent
Forkert retsanvendelse som følge af manglende oplysningsgrundlag
Forudbestående/konkurrerende sygdomme - angiv hvilken sygdom
Specifikke lønforhold - angiv hvilke og præciser om det vedrører forhold før
og/eller efter arbejdsskaden
Specifikke arbejdsforhold - angiv hvilke
Ingen oplysninger, da fejlen er i ménet - angiv hvad fejlen er
Ingen oplysninger, da fejlen er i anerkendelsen -
Tvivl om årsagssammenhængen - angiv i fritekstfeltet, hvad tvivlen drejer
sig om
Andet - angiv i fritekstfeltet, hvad der manglede
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
2
40
9
11
2
1
14
6
85
2,4%
47,1%
10,6%
12,9%
2,4%
1,2%
16,5%
7,1%
100,0%
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0025.png
25
TABEL
4.20
9.3 HVORFOR VURDERER AST, AT OPLYSNINGERNE SKULLE INDHENTES?
Procent
Vi kunne ikke vurdere fradrag
Vi kunne ikke vurdere indtægten forud for skaden
Vi kunne ikke vurdere indtægten efter skaden
Vi kunne ikke vurdere indtjeningsevnen forud for skaden
Vi kunne ikke vurdere skånebehovene/funktionsbegrænsningerne
Vi kunne ikke vurdere årsagssammenhængen
Andet
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
34
7
6
3
10
24
1
85
40,0%
8,2%
7,1%
3,5%
11,8%
28,2%
1,2%
100,0%
TABEL
4.21
9.1.1 HVILKEN FORKERT RETSANVENDELSE ER DER TALE OM?
Procent
Lagt forkert faktum til grund
Fradrag
Deltid
Selvstændig erhvervsdrivende
§ 17a i stedet for § 17 eller omvendt
Andet
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
1
0
0
0
0
1
2
50,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
50,0%
100,0%
TABEL
4.22
10. HAR EN AF SAGENS PARTER BEDT OM, AT AES INDHENTER OPLYSNINGERNE?
Procent
Ja
Nej
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
19
66
85
22,4%
77,6%
100,0%
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0026.png
26
TABEL
4.23
10.1 HVILKEN PART HAR BEDT OM, AT AES INDHENTER OPLYSNINGERNE?
Procent
Forsikringsselskabet
Tilskadekomne
Arbejdsgiver
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
17
2
0
19
89,5%
10,5%
0,0%
100,0%
TABEL
4.24
10.2 HVORNÅR I SAGSFORLØBET VAR ANMODNINGEN?
Procent
Inden afgørelse om anerkendelse
Inden afgørelse om ménet
Inden afgørelse om påklagede e-tab
Ved klagen
Efter klagen, men inden oversendelse til AST
Efter klagen
Andet tidspunkt - angiv hvornår
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
0
0
1
16
1
0
1
19
0,0%
0,0%
5,3%
84,2%
5,3%
0,0%
5,3%
100,0%
TABEL
4.25
10.4 HAR AES INDHENTET OPLYSNINGER?
Procent
Ja
Delvist indhentet – angiv, hvad AES oplyser som begrundelse for ikke at
indhente akter
Nej
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
1
1
17
19
5,3%
5,3%
89,5%
100,0%
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0027.png
27
TABEL
4.26
11. PÅ HVILKET TIDSPUNKT I SAGSFORLØBET BURDE OPLYSNINGEN HAVE VÆ-
RET INDHENTET?
Procent
Forud for anerkendelse
Forud for varigt mén
Forud for en af de tidligere afgørelser om tab af erhvervsevne
Forud for den aktuelle afgørelse
Efter klagen, men inden oversendelse
AES kunne ikke vide, at oplysningerne skulle indhentes
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
2
1
6
69
4
3
85
2,4%
1,2%
7,1%
81,2%
4,7%
3,5%
100,0%
TABEL
4.27
12 VAR AES'S LÆGEKONSULENT INDDRAGET I DEN PÅKLAGEDE AFGØRELSE?
Procent
Ja
Nej
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
2
83
85
2,4%
97,6%
100,0%
TABEL
4.28
12.1 VAR ANKESTYRELSENS LÆGEKONSULENT INDDRAGET VED BEHANDLING AF
DEN PÅKLAGEDE AFGØRELSE I ANKESTYRELSEN?
Procent
Ja
Nej
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
21
64
85
24,7%
75,3%
100,0%
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Orientering om praksisundersøgelse på arbejdsskadeområdet
2671457_0028.png
28
TABEL
4.29
13.1 DE MANGLENDE OPLYSNINGER VEDRØRER:
Procent
Forhold, som var til stede inden arbejdsulykken/erhvervssygdommens op-
ståen
Forhold efter arbejdsskadens indtræden
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
20
65
85
23,5%
76,5%
100,0%
TABEL
4.30
13.2 ER DET UNDSKYLDELIGT, AT AES IKKE HAR INDHENTET OPLYSNINGERNE
TIDLIGERE?
Procent
Ja
Nej
I alt
3,5%
96,5%
100,0%
Antal sager
3
82
85
Note: Der skal fx svares ja, hvis AES fx ikke burde have indhentet oplysningerne tidligere/ikke havde mulighed for at indhente oplys-
ningerne tidligere
Kilde: Ankestyrelsen 2022
TABEL
4.31
14. HVORFOR HAR AST IKKE SELV INDHENTET OPLYSNINGEN/OPLYSNINGERNE?
Procent
For omfangsrigt (der skal hentes oplysninger fra for mange steder)
Sagen ændrer karakter - angiv hvordan
Oplysninger, AST ikke kan indhente, eksempelvis speciallægeerklæring
Andet
I alt
Kilde: Ankestyrelsen 2022
Antal sager
45
1
33
6
85
52,9%
1,2%
38,8%
7,1%
100,0%