Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 81
Offentligt
2671443_0001.png
NOTAT
Opsummering af tilsynet med Udbetaling
Danmark for 2021
8. februar 2023
J.nr. 22/05283
2022-6526
YS
JAM
Tilsyn
I dette notat skitseres de overordnede resultater af tilsynet for 2021. Tilsynsforplig-
telsen med Udbetaling Danmark er et lovfastlagt tilsyn, der følger af § 19 i lov om
Udbetaling Danmark. Efter denne bestemmelse fører beskæftigelsesministeren, i
samarbejde med en række andre ressortministerier, tilsyn med bestyrelsen for Ud-
betaling Danmark. Der er tale om et overordnet tilsyn med, om Udbetaling Dan-
marks bestyrelse driver Udbetaling Danmark i overensstemmelse med lovgivnin-
gen. Tilsynet skal således ikke kontrollere eller monitorere den daglige drift i Ud-
betaling Danmark, da dette er bestyrelsens opgave
.
Tilsynets fokusområder
Tilsynets fokus er effektiv administration, borgernes retssikkerhed, forbedret bor-
gerservice gennem digitalisering og bedre kontrol samt korrekt udbetaling af ydel-
ser.
Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud.
Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
Forbedret borgerservice gennem en digital ydelsesadministration og digital
selvbetjening
4.
Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbetalinger.
1.
2.
3.
Tilsynsmateriale
Tilsynets vurdering af, om bestyrelsen udfører sit hverv i overensstemmelse med
lovgivningen, baseres hovedsageligt på de lovfastsatte tilsynsleverancer. Tilsynet
tilrettelægges som et årligt tilsyn baseret på Udbetaling Danmarks årsrapport, Ud-
betaling Danmarks beretning til tilsynet, revisionsprotokollater fra intern og eks-
tern revision samt en redegørelse fra de relevante klageinstanser om kvaliteten i
sagsbehandlingen og bestyrelsens bemærkninger til disse redegørelser samt en
række nøgletal vedr. Udbetaling Danmark. I det omfang tilsynet bliver opmærk-
somt på særlige udfordringer i Udbetaling Danmark, kan tilsynet anmode bestyrel-
sen om en hyppigere opfølgning.
Tilsynsproces
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i september 2022 sendt tilsyns-
brev for 2021 med spørgsmål til bestyrelsen for Udbetaling Danmark. Udbetaling
Danmarks bestyrelse og administration har svaret på spørgsmålene efter bestyrel-
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om tilsyn med Udbetaling Danmark 2021
sesmødet i oktober 2022. Derefter har styrelsen vurderet bestyrelsens og admini-
strationens svar på tilsynets spørgsmål i et brev, som sendes til bestyrelsen for Ud-
betaling Danmark.
Tilsynet afslutter tilsynet for år 2021 med et brev til bestyrelsen, da tilsynet over-
ordnet set er tilfreds med svarene på tilsynsbrevet. Tilsynsbrevet, nøgletalstabel-
lerne og bestyrelsens svar for tilsynsåret 2021 vil snarest blive offentliggjort på
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemmeside.
Hovedkonklusion
Det vurderes med afsæt i tilsynsmaterialet, herunder bestyrelsens svar på spørgs-
målene i tilsynsbrevet for 2021, at Udbetaling Danmark løser opgaverne effektivt
samtidig med, at Udbetaling Danmark har fokus på at leve op til de retssikkerheds-
mæssige krav og at sikre en god borgerservice.
1.Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud
Udbetaling Danmark administrerer i dag ordninger for mere end 241 mia. årligt til
ca. 2,4 millioner ydelsesmodtagere. Hovedparten af ordningerne er økonomiske til-
skud og forsørgelsesydelser til borgerne. Udbetaling Danmark revideres af en eks-
tern revisor, der har afgivet en revisionspåtegning uden forbehold. Prisen per sag
(enhedsomkostninger) er faldende på stort set alle sagsområder, da der er foretaget
effektiviseringer i driften og effektive IT-løsninger.
GDPR og IT-kontroller
Tilsynet bemærker, at Udbetaling Danmark har fulgt op på en række åbentstående
revisionsbemærkninger vedrørende efterlevelse af GDPR-regler hos it-leverandører
til International sygesikring og generelle IT-kontroller.
2. Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
Det vurderes, at retssikkerheden og kvaliteten i sagsbehandlingen generelt er til-
fredsstillende. Det kommer bl.a. til udtryk ved at stadfæstelsesprocenten i klagesa-
ger hos Ankestyrelsen er på 90 procent, hvilket er højt, og at færre sager er hjem-
vist eller ændret ift. sidste år. Antallet af sager, hvor Ankestyrelsen udtaler kritik,
er derudover faldet markant.
Tilpasning af sagsbehandlingsfrister
Sagsbehandlingstiderne på tværs af centrale ydelsesområder er på et højt niveau og
ligger på de fleste områder under den af bestyrelsen fastsatte frist for, hvor lang tid
det skal tage at behandle 80-90 procent af ansøgningssagerne. Tilsynet bemærker,
at bestyrelsen også fremover bør have fokus på at sagsbehandlingsfristerne løbende
tilpasses, så de afspejler den faktuelle sagsbehandlingstid. Bestyrelsen har i brev af
7. december 2022 taget stilling til en tilpasning af sagsbehandlingsfristerne.
Remonstrationsprocent
Remonstrationsprocenten (omgørelse af klagesager hos UDK) er faldet på alle fag-
områder bortset fra international pension og international Social sikring (IPOS),
hvor remonstrationsprocenten er steget. Tilsynet har noteret sig, at bestyrelsen ef-
terfølgende har oplyst, at Udbetaling Danmark har igangsat tiltag i forhold til en
løsning. Tilsynet vil fortsat følge udviklingen i det årlige tilsyn.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om tilsyn med Udbetaling Danmark 2021
Overholdelse af den lovpligtige 4-ugers genvurderingsfrist
Der er konstateret et fald i 2021 i overholdelsen af den lovpligtige 4-ugers genvur-
deringsfrist i klagesager. Årsagen er, at pensionsområdet oplevede en markant stig-
ning i antallet af klagesager i 2021. Bestyrelsen har i 2022 afsat ekstra ressourcer
til at få nedbragt beholdningen af klagesager på pension og til at sikre, at genvurde-
ringsfristen på 4-uger kan overholdes i alle klagesager. Tilsynet har anmodet om
kvartalsvis afrapportering i 2023 for pensionsområdet med henblik på at følge om
bestyrelsens tiltag har den rette effekt.
Sagsbehandlingsfejl på pensionsområdet
Antallet af sager, hvor Ankestyrelsen har udtalt kritik i 2021, er faldet markant. Der
er dog udtalt kritik af sagsbehandlingsfejl i hhv. 34 pct. og 33 pct. på sagsområ-
derne national og international pension, hvilket er en betydelig stigning af sager
med kritik af sagsbehandlingsfejl på pensionsområdet. Bestyrelsen for Udbetaling
Danmark har i 2022 iværksat tiltag for at løse problemet. Tilsynet vil fortsat følge
kvaliteten af sagsbehandlingen på pensionsområdet.
Webtilgængelighed
Dette element er ikke en del af det oprindelige tilsynsbrev, men er et opmærksom-
hedspunkt fra januar 2023. ATP har besluttet at udskyde implementering af webtil-
gængelighed, herunder Udbetaling Danmarks myndighedsområde. Tilsynet vur-
dere, at alle borgere skal sikres den samme retssikkerhed og at Udbetaling Dan-
mark derfor bør prioritere implementering af kravene i loven om webtilgængelig-
hed. ATP er ved at udarbejde en plan for implementering af tilgængelighedsstan-
darder. Tilsynet har bedt om en redegørelse for den videre proces.
3. Forbedret borgerservice
digital ydelsesadministration
og selvbetjening
Tilsynet noterer, at borgernes tilfredshed med Udbetaling Danmark er steget de se-
neste fire år. Tilsynet bemærker, at bestyrelsen fortsat vil arbejde på at højne til-
fredsheden på de områder, hvor tilfredsheden er knap så høj.
4. Bedre kontrol - forebyggelse af snyd og fejludbetalinger
Udbetaling Danmarks samlede omkostninger til kontrolindsatsen med udbetaling af
sociale ydelser er steget fra 49 mio. i 2020 til 58 mio. i 2021. I samme periode har
kontrolprovenuet været stort set uændret sammenlignet med 2020. Tilsynet har op-
fordret Udbetaling Danmark til at holde fokus på effektivisering og nedbringelse af
administrationsomkostningerne i kontrolindsatsen. Bestyrelsen har svaret, at der er
igangsat initiativer, der skal konsolidere Udbetaling Danmarks eksisterende kon-
trolstrategi. Der er i 2021 og 2022 igangsat et arbejde med at analysere samtlige
ydelsesområder i Udbetaling Danmark med henblik på at vurdere, om niveauet for
kontrol efter implementering af nye fagsystemer er tilfredsstillende. Analysearbej-
det fortsætter i 2023 med henblik på at skabe grundlaget for en samlet revideret
strategi.
3