Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 81
Offentligt
2671442_0001.png
Bestyrelsen for Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T +45 72 21 74 00
E [email protected]
www.star.dk
Bemærkninger til bestyrelsens svar på tilsynsbrevet for regn-
skabsåret 2021
CVR 55568510
J.nr. 22/05283
2022-6526
6. marts 2023
Kære bestyrelse for Udbetaling Danmark
Jeg takker for jeres svar af 5. oktober 2022 på tilsynsbrevet for 2021. Indlednings-
vist vil jeg beklage det sene svar, der skyldes valgudskrivelsen og de efterfølgende
regeringsforhandlinger.
Det er samlet tilsynets opfattelse efter at have gennemgået svaret fra oktober 2022,
at Udbetaling Danmark fortsat løser opgaverne effektivt og samtidig har fokus på
at leve op til de retssikkerhedsmæssige krav og at sikre god borgerservice.
Tilsynet har følgende bemærkninger til bestyrelsens svar på de spørgsmål, der blev
stillet i tilsynsbrevet for 2021:
Tilpasning af sagsbehandlingsfrister
Tilsynet noterer, at bestyrelsen årligt gennemgår Udbetaling Danmarks sagsbe-
handlingstider på alle sagområder og justerer sagsbehandlingsfristerne, så de af-
spejler den reelle sagsbehandlingstid i 80-90 pct. af sagerne. Administrationen føl-
ger sagsbehandlingstiderne og vurderer, om fristerne kan nedjusteres.
Tilsynet har noteret at bestyrelsen i fremsendte materiale af 7. december 2022 har
taget stilling til en tilpasning af sagsbehandlingsfristerne.
Remonstrationsprocent på International pension- og Socialsik-
ring (IPOS)
Tilsynet noterer, at bestyrelsen peger på, at årsagen til stigningen af remonstrati-
onssager på fagområdet international pension- og international socialsikring skyl-
des, at der i en periode var uklarhed om registreringen af remonstrations- og genop-
tagelsessager, hvilket medførte en stigning af remonstrationssager.
Udbetaling Danmark har efterfølgende instrueret relevante kunderådgiver i, hvor-
når sagen skal registreres som en remonstrationssag, og hvornår der er tale om en
genoptagelse på grund af nye oplysninger. Administrationen har oplyst, at proces-
sen for udsendelse af leveattester til pensionister bosiddende i udlandet i visse til-
fælde har været uhensigtsmæssig og har bidraget til stigningen i klagesager og
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om tilsyn med Udbetaling Danmark 2021
medholdssager. Tilretningen af processen forventes at træde i kraft i slutningen af
2022, og det vil medføre en nedgang i antallet af medholdssager på leveattestområ-
det. Bestyrelsen har oplyst, at det forventes, at remonstrationsprocenten samlet vil
falde i 2022 sammenlignet med 2021. Tilsynet vil fortsat i det årlige tilsyn følge
udviklingen i remonstrationsprocenten.
Overholdelse af den lovpligtige 4-ugers genvurderingsfrist
Tilsynet noterer, at årsagen ifølge bestyrelsen til, at der er sket et fald fra 92 pct. i
2020 til 87 pct. i 2021 i overholdelsen af den lovbestemte 4-ugersfrist ved genvur-
dering af klagesager er, at pensionsområdet i 2021 oplevede en markant stigning i
antallet af klagesager på cirka 53 pct. set i forhold til 2020, hvilket svarer til i alt
cirka 700 sager.
Bestyrelsen har derfor medio september 2022 afsat ekstra ressourcer til at få ned-
bragt beholdningen af klagesager på pension og til at sikre, at den 4 ugers genvur-
deringsfrist igen kan overholdes på alle klagesager. Det er på denne baggrund Ud-
betaling Danmarks forventning, at genvurderingsfristen igen kan overholdes ultimo
november 2022.
Tilsynet skal anmode bestyrelsen for Udbetaling Danmark om at oplyse antallet og
den procentvise andel af sager, der ikke overholder den lovpligtige 4-ugersfrist ved
genvurdering af klagesager. Tilsynet ønsker i 2023 en kvartalsvis afrapportering
vedr. barsel, pension og international pension. Der ønskes oplyst særskilte tal i for-
hold til førtidspension/seniorpension, folkepension, international pension og tidlig
pension.
Sagsbehandlingsfejl på pensionsområdet
Antallet af sager, hvor Ankestyrelsen har udtalt kritik er faldet markant. Der er
imidlertid sket en stigning i Ankestyrelsens kritik af sagsbehandlingsfejl på pensi-
onsområdet på 34 pct. for international pension og på 33 pct. for national pension.
Tilsynet noterer, at bestyrelsen har oplyst, at stigningen især skyldes afgørelser
med mangelfuld begrundelse i sager om ældrecheck og mediecheck samt klagesa-
ger, hvor genvurderingsfristen på 4-uger ikke er overholdt.
Tilsynet noterer, at bestyrelsen har svaret, at der er afsat ekstra ressourcer til at be-
handle klagesager, og at der er rettet op på de uhensigtsmæssige sagsbehandlings-
fejl på pensionsområdet. Tilsynet vil fortsat følge kvaliteten af sagsbehandlingen
på alle sagsområder og særligt på pensionsområdet.
Webtilgængelighed
Dette element har ikke været behandlet tidligere i tilsynsprocessen, men er et op-
mærksomhedspunkt som er opstået i januar 2023. ATP har besluttet at udskyde im-
plementering af webtilgængelighed for personer med handicap, herunder på Udbe-
taling Danmarks myndighedsområde. Tilsynet vurderer, at alle borgere skal sikres
den samme retssikkerhed og at Udbetaling Danmark bør prioritere implementerin-
gen af lov om webtilgængelighed, der har været gældende siden 2018. Administra-
tionen har oplyst, at ATP har igangsat initiativer til en plan for implementering af
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 81: Orientering om tilsyn med Udbetaling Danmark 2021
tilgængelighedsstandarder. Tilsynet skal bede om en redegørelse for initiativerne
og den videre proces.
Kontrolindsatsen
I perioden 2020-2021 er kontrolsager med provenu faldet, mens administrations-
omkostningerne er steget fra 49 til 58 mio. kr. Tilsynet vil atter opfordre UDK til at
holde fokus på effektivisering og nedbringelse af administrationsomkostningerne i
kontrolindsatsen. Tilsynet vurderer i den henseende ikke, at Ankestyrelsens prin-
cipafgørelse om administrationen af børnetilskuddet i sig selv kan give anledning
til stigende administrationsomkostninger.
Ift. strategi- og effektiviseringsarbejdet kvitterer tilsynet for, at der er igangsat initi-
ativer, der skal videreføre konsolideringen af Udbetaling Danmarks eksisterende
kontrolstrategi. Det gælder bl.a. arbejdet med at analysere samtlige ydelsesområder
i Udbetaling Danmark med henblik på at vurdere, om niveauet for kontrol efter im-
plementering af nye fagsystemer er tilfredsstillende.
Tilsynsbrevet, nøgletalstabellerne og bestyrelsens svar for tilsynsåret 2021 vil sna-
rest blive offentliggjort på Styrelsens for Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemme-
side.
Venlig hilsen
Jens Erik Zebis
Direktør
3