Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 73
Offentligt
2694082_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Orientering om høringsnotat og tilretninger i andet lovforslag
om
Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen
efter ekstern høring
20. april 2023
J.nr. 22/14505
2023-2865
Kære medlemmer af beskæftigelsesudvalget
Det andet lovforslag, som udmønter dele af
Anden delaftale om nytænkning af be-
skæftigelsesindsatsen,
har været i høring i perioden fra den 28. februar 2023 til den
23. marts 2023. Jeg bemærker, at høringsperioden har været forkortet i forhold til de
vanlige fire uger for at kunne nå fremsættelse den 3. maj med henblik på vedtagelse
i dette folketingsår. Lovforslaget udmønter følgende initiativer i aftalen:
Kontaktforløbet for dagpengemodtagere forenkles, og a-kasserne får ansvaret for
kontaktforløbet i de første tre måneder af ledighedsforløbet for dagpengemodta-
gere.
Lempelsen af uddannelsespålægget permanentgøres. Dermed vil alle kommuner
fremover kunne tilbyde en jobrettet indsats i stedet for et uddannelsespålæg til de
uddannelsesparate og aktivitetsparate unge, som kommunen vurderer er i mål-
gruppen for en jobrettet indsats.
Forenkling af kravene til kommunernes vejledning af borgere om rettigheder og
pligter ift. rådighed og sanktioner.
Derudover indeholder lovforslaget et forslag om, at direktøren for Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering (STAR) får mandat til på vegne af beskæftigelsesmi-
nisteren at udpege medlemmer og suppleanter til de regionale arbejdsmarkedsråd
(RAR) i løbet af rådets funktionsperiode. Det er ikke en del af nytænkningsaftalen.
Der er modtaget høringssvar fra i alt 15 høringsparter, hvoraf fem høringsparter ikke
har haft bemærkninger til lovforslaget. Desuden er der modtaget svar fra ni øvrige
organisationer m.v. Høringen har givet anledning til mindre tilretninger i lovforsla-
get.
Tilretningerne betyder bl.a., at lovforslaget er præciseret således, at der i forbindelse
med opgørelsen af perioden med de første tre måneder i a-kassen også forventes
fastsat regler om overgangstidspunktet fra kontaktforløbet i a-kassen til jobcenteret.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 73: Orientering om høring af andet lovforslag vedr. udmøntningen af Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen (lovudkast)
Tilretningerne betyder herudover, at der på baggrund af bemærkninger fra Ankesty-
relsen er foretaget en præcisering i lovforslagets § 4 om kommunernes vejlednings-
pligt, således at det klart kommer til at fremgå, at det er en betingelse for, at kom-
munen kan sanktionere i ydelsen, at kommunen har vejledt personen skriftligt
herom. Ankestyrelsen har således bemærket, at kravet om skriftlighed ved vejled-
ningen bør fremgå direkte af lov om aktiv socialpolitik af hensyn til sanktionering i
ydelsen.
Til jeres orientering har jeg vedlagt det tilrettede lovforslag, høringsnotat og hørings-
svar. Lovforslaget forventes fremsat i maj 2023 og træde i kraft den 1. januar 2024.
Den sene fremsættelse og vedtagelse sker af hensyn til IT-understøttelse og imple-
mentering i a-kasser og jobcentre, som kræver mindst seks måneder.
Jeg ser frem til fremsættelsen af lovforslaget i maj måned og den efterfølgende lov-
behandling i Folketinget.
De resterende initiativer fra aftalen, som kræver lovændring, er blevet udmøntet i en
særskilt lov, som trådte i kraft den 22. marts 2023. Det gælder udvidet mulighed for
digitale samtaler, mere målrettede tilbud og reduktion af administrationen i kommu-
nerne og forenklinger af administrative krav.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2