Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2665188_0001.png
Mere information på www.oim.dk
EVALUERINGSSKEMA FRIKOMMUNER
Erfaringerne baserer sig på kommunernes oplevelser og erfaringer efter evalueringsrapporten blev
udarbejdet og fremsendt til Social og Indenrigsministeriet i slutningen af 2020.
Forsøget blev d. 26. august 2021 forlænget indtil udgangen af 2022.
Forsøgets titel
Rehabiliteringsteams – JAF-sager og LÆ265
Sags eller ansøgningsnummer
Kommune/region/institution
Aalborg, Brønderslev (kun forsøg med JAF), Frederikshavn/Læsø, Hjørring,
Jammerbugt, Mariagerfjord, Thisted, Rebild, Morsø og Vesthimmerland (kun forsøg
med LÆ265)
Påbegyndt: dato:måned:år
1. januar 2018
Afsluttet: dato:måned:år
Kører fortsat og frem til udgangen af 2022.
Kontaktperson i institutionen
Kontaktperson i kommunen/regionen
1. Beskrivelse af
forsøget
Fritagelse fra krav om at indhente lægeattest – LÆ265 – i de
tilfælde, hvor der i forvejen foreligger tilstrækkelige
helbredsmæssige oplysninger. Fritagelse fra forelæggelse af visse
sager ift. jobafklaringsforløb for rehabiliteringsteamet.
Med dette forsøg har de deltagende kommuner haft mulighed for
at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen mere fleksibelt, idet de har
haft mulighed for at fritage borgerne fra to regelfastsatte krav i
forbindelse med forelæggelse af borgernes sag for
rehabiliteringsteamet. Dette har specifikt handlet om, at
kommunerne har kunnet undlade 1) at forelægge visse sager for
rehabiliteringsteamet ifm. med overgang til jobafklaringsforløb
(JAF) samt 2) at indhente lægefaglig dokumentation i form af
LÆ265 ifm. forelæggelse af borgerens sag for
rehabiliteringsteamet, såfremt borgerens sag var tilstrækkeligt
sundhedsfagligt belyst. Dette har vedrørt sager ifm. overgang til
ressourceforløb, fleksjob, førtidspension.
For yderligere henvises der til side 44 i frikommune-evalueringen,
2 Formålet med
forsøget
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665188_0002.png
samt side 135 i Bilagsmappe 1.
3 Hvilke konkrete
mål
/succeskriterier
skal forsøget
måles på?
Forventningen til forsøget var, at kommunerne kunne skabe
samme eller bedre effekt med en mere enkel og smidig
sagsbehandling. Derudover var det tanken, at der med forsøget
kunne frigives ressourcer, som kunne anvendes til gavn for de
borgere, der havde brug for en koordineret og tværfaglig indsats.
Desuden var der et ønske om at skabe mere mening for borger
ved hurtigere afklaring, der ikke lod sig bremse af enten en
blanket, der var undervejs, men ikke vurderedes at kunne tilføre
nyt til sagen, eller på ventetid til rehabiliteringsteamet. Dertil kom
en forventning om, at der kunne reduceres i udgifterne til
lægeattester, samt at læger ville kunne spare ressourcer på at
udarbejde LÆ 265.
For yderligere henvises der til side 44 i frikommune-evalueringen,
samt side 135 i Bilagsmappe 1.
4.
Rambøll har udarbejdet evalueringen for de nordjyske kommuner.
Evalueringsdesign
For at kunne beskrive forsøgets udformning, omfang og resultater
i kommunerne både kvantitativt og kvalitativt, er der opstillet et
mixed-methods-design, som bygger på en kombination af
registeranalyser, spørgeskemaundersøgelser blandt medarbejdere
på jobcentrene, telefoninterview med læger samt dybdegående
casebesøg og tværgående fokusgruppeinterviews.
For yderligere henvises der til side 140 i Bilagsmappe 1.
Desuden har Rambøll udarbejdet en effektevaluering baseret på
registerdata.
For yderligere henvises der til side 161 i Bilagsmappe 1.
5. Opfyldelse af
lovens krav
Forsøget er godkendt af ministeren og vurderes derfor at opfylde
lovgivningens formål.
Erfaringer nedenfor er fra perioden efter evalueringsrapporten fra
2020
6. Justeringer af
evalueringsdesign
Der har ikke været justeringer i perioden – målet har hele tiden
været at undersøge, om der kunne opnås de samme/bedre
resultater med færre proceskrav.
Efter aflevering af evalueringen i 2021 er der ikke foretaget
yderligere evaluering.
Aalborg
Vedr. JAF/rehab:
Pga. de midlertidige forlængelsesbestemmelser i Coronaperioden
er det ikke muligt at beskrive udviklingen af varighed i JAF-
7. Forsøgets
resultater
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665188_0003.png
forløbene siden 2020. Men det er kommunens vurdering, at
forsøget har givet mulighed for at sikre en helt anderledes
fremdrift i sagerne. Årsagen er at det beskæftigelsesrettede
perspektiv har kunnet være styrende. Til eksempel har Aalborg
Kommune ikke haft behov for at behandle sager vedr. 1. JAF på
rehabiliteringsmøde i perioden siden evalueringen blev afleveret,
fordi ressourcerne i alle sager bliver brugt på udarbejdelse af
konkrete delmål og mål for hver enkelt borger og med tæt
opfølgning i sagerne med progression for øje. Derfor er der
allerede planer i sagerne ved overgang til JAF, og som oftest også
allerede iværksat den eventuelle tværfaglige indsats, som ellers
skulle have afventet rehabiliteringsmødet.
Vedr. LÆ265:
Det er kommunens vurdering, at forsøget har vist, at en faglig
vurdering af behovet vedr. helbredsmæssig dokumentation i hver
enkelt sag kan foretages af rådgiver i samarbejde med
lægekonsulent/sundhedskoordinator. Samtidig at den individuelt
tilrettelagte tilgang i hver sag understøtter borgerens oplevelse af
et meningsfuldt sagsforløb samt en effektiv tilrettelæggelse af
sagsbehandlingen. Det er kommunernes vurdering at et godt
samarbejde med behandlende læge ikke er betinget af indhentelse
af en bestemt type attest, men af en løbende dialog omkring
muligheden for at iværksætte indsatser, status på behandling og
udviklingsmuligheder.
De arbejdsgangsbeskrivelser som blev udarbejdet ved forsøgets
igangsættelse bliver fortsat anvendt, og der vurderes derfor ikke at
være barrierer forbundet med at fortsætte fritagelsesmulighederne.
Arbejdsgangsbeskrivelserne understøtter rådgivernes vurderinger i
det daglige, således at alle er klar over hvad der skal være styrende
i sagsbehandlingen; den faglige vurdering.
For begge dele af forsøget gælder, at ressourcerne er anvendt til at
arbejde beskæftigelsesrettet i sagerne, dels ift. hyppige samtaler
med borgerne om hvad der skal til for at de kan genindtræde på
arbejdsmarkedet – og dels ift. at sikre gode match på
virksomhederne, for de borgere som har haft behov for en
virksomhedsrettet indsats i forløbet.
Hjørring
Vedrørende: Fritagelse for indhentning af LÆ265 før
drøftelse med Rehabiliteringsteamet
Sagerne der skal drøftes med rehabiliteringsteamet er ofte
opdateret med lægelige oplysninger blandt andet i form at Generel
helbredsattest, Specifik helbredsattest, statusattest,
journaloplysninger og evt. også med speciallægeattest.
Derved sikres samarbejde med læge og sygehus i de relevante
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665188_0004.png
sager.
Der er indhentet LÆ265 i de sager hvor borger har ønsket
kontakt til egen læge, og i sager hvor det er vurderet at der har
været behov for at opdatere de helbredsmæssige oplysninger
inden sagen drøftes med rehabiliteringsteamet.
Med frikommuneforsøget er der sket en hurtigere sagsbehandling
da LÆ265 er en fremmødeattest hvor borger ofte må afvente tid
til lægebesøget i mange uger.
Det er vores erfaring at Sundhedskoordinatoren ikke har manglet
lægelige dokumentationer når sagerne er drøftet med
Rehabiliteringsteamet.
Der er desuden en økonomisk besparelse for Jobcentret ved ikke
at være forpligtiget til at indhente LÆ265 som også ville være at
overbelyse sagerne.
Vedrørende: Fritagelse for drøftelse med rehabiliteringsteamet ved
overgang til 1. jobafklaringsforløb
Der bliver foretaget et konkret og individuel vurdering i den
enkelte sag i forhold til om sagen kan omfattes af
frikommuneforsøget. Borger inddrages altid i vurderingen og
sagen drøftes med Rehabiliteringsteamet når dette er vurderet
relevant eller borger har ønsket det.
Frikommuneforsøget har medført at der er frigivet tid til drøftelse
af sager med Rehabiliteringsteamet, hvor der er et reelt behov for
en koordineret og tværfaglig indsats eller hvor der skal indstilles til
Fleksjob eller førtidspension.
For sagsbehandlerne skal der ikke anvendes tid til udarbejdelse af
det forberedende skema og indhentning af LÆ265, hvilket sikre
en hurtigere sagsbehandling i andre sager.
Frederikshavn/Læsø
Formålet med forsøget er opnået og der er ingen oplevede
barrierer ved gennemførsel af forsøget.
Ud over den åbenlyse økonomiske fordel, har forsøget haft den
fordel, at vi har kunnet vurdere, hvilke attester, der har været mere
relevant – og i det hele taget – hvorvidt, vi har behov for
yderligere lægelige oplysninger. Selvom lægerne har tjent på
attesterne, har det givetvis også frigjort tid og ressourcer hos disse,
at de ikke skulle udfylde en attest, der i mange tilfælde ikke giver
mening, da sagen er oplyst behørigt på anden vis – måske via en
status fra egen læge, hvis borgeren har været i kontinuerlig kontakt
med denne. Derudover har der været en markant tidsmæssig
besparelse, som opstår grundet ventetid hos de praktiserende
læger. Vi har klart set det meningsgivende i at indhente
oplysninger fra de specialiserede behandlingstilbud, hvor borgeren
har været i behandling frem for at tvinge en undersøgelse igennem
hos egen læge, som måske knap har set borgeren.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665188_0005.png
Vi mener, at vi sammen med borgeren er bedre klædt på til at
vurdere, hvilke oplysninger, der er relevante hvornår, frem for en
”one-size-fits-all” model. Det har været frigørende for
sagsbehandlerne, at kunne anvende deres faglighed til at oplyse
sagen, og det kan være svært at forklare borgeren, at de nu skal gå
til egen læge for at få udarbejdet en obligatorisk attest, selvom
sagen er belyst behørigt via et antal speciallæger.
Det er vores helt klare vurdering, at vi ikke har oplevet et
kvalitetstab i forsøgsperioden – tværtimod har sagerne været mere
relevant oplyst.
Ud over den økonomiske gevinst så opleves der også en gevinst
ved at have frihed til kun at indhente relevante erklæringer i
sagerne. Der opleves desuden større fremdrift i sagerne.
Thisted
Det vurderes fra Thisted, at formålet med forsøget bestemt er
opnået. Vi vurderer, at deltagelsen i projektet har understøttet
mere relevante rammer til planlægning af målrettede
jobafklaringsforløb uden inddragelse af de ressourcetunge
rehabiliteringsteammøder i de situationer, hvor dette ikke har
været vurderet nødvendigt. Resultaterne er som forventet en
daglig praksis, hvor oplevelsen i forvaltningen er, at ressourcerne
bruges mere fornuftigt, og hvor der er respekt for den
socialfaglige vurdering af, hvorvidt etablering af et tværfagligt
møde med rehabiliteringsteamet er relevant for at udarbejde en
helhedsorienteret og målrettet plan for borgers tilbagevenden til
arbejdsmarkedet. Der ses ikke at have været nogen former for
barrierer forbundet med gennemførslen af projektet. Indholdet
har været meningsfyldt for alle forvaltningens medarbejdere,
hvorfor forandringen hurtigt og gnidningsfrit kunne
implementeres. Medarbejderne italesætter en klar oplevelse af, at
de nu manglende ”pseudo-møder” med rehabiliteringsteamet
(forstået som meningsløse møder hvor teamet ikke havde
mulighed for at pege på nye indsatser eller løsninger) giver synligt
færre frustrationer for de borgere, der ved overgangen til
jobafklaringsforløb ofte allerede føler sig tynget af at skulle
håndtere en overgang, der betyder nedgang i ydelse.
I Thisted har vi i forsøgsperioden haft et styrket fokus på den
gode overgang fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb via bedre
kvalitet i Min Plan. Der arbejdes målrettet på at første samtale i
jobafklaringsforløbet tager udgangspunkt i en allerede udarbejdet
tydelig plan for dermed at sikre den gode overgang og
kontinuiteten i sagsforløbet. Dette udviklingsarbejde foregår på
tværs af de to medarbejdergrupper, som har samme faglige leder.
Jammerbugt
Formålet med forsøget var at forenkle sagsbehandlingen til gavn
for borgerne, og det er vores vurdering, at dette formål er opfyldt.
I sammenhæng med evalueringen er det fortsat vores vurdering, at
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665188_0006.png
forsøget giver en administrativ lettelse og en større
gennemsigtighed i sagsbehandlingen samt afkorter ventetid på
lægeerklæringer, og dermed borgernes forløb. Dette uden at det er
gået ud over den faglige kvalitet i sagerne. Tilbagemeldinger fra de
praktiserende læger er ligeledes, at de ser en fordel i kun at
udarbejde attester, når det er nødvendigt, ligesom det bliver mere
meningsfyldt for borgerne, at deres sag om jobafklaringsforløb
kun skal forelægges rehabiliteringsteamet, når der reelt set er et
tværfagligt perspektiv i at drøfte sagen.
Mariagerfjord
Sager fra sygedagpenge kan få første jobafklaringsforløb,
uden at skulle omkring rehabiliteringsteam
Formålet med forsøget og den smidig overgang fra sygedagpenge
til jobafklaringsforløb, er, at der hurtigere kan iværksætte en
indsatsplan i jobafklaringsforløbet.
Som forventet er det ca. 98-100 % af sygedagpengesagerne der
overgår til jobafklaringsforløb uden om rehabiliteringsteamet og
indsatsplanerne bliver derfor hurtigere iværksat i stort set alle
sagerne
Mariagerfjord kommune har ikke oplevet nogen form for barriere
eller uhensigtsmæssige resultater i forbindelse med forsøget.
Selvom forsøget primært skulle sikre hurtig igangsættelse af
indsatsplanen i jobafklaringsforløb, så har det også haft andre
positive virkninger. Mange borgere finde det svært eller
belastende, at skulle møde på rehabiliteringsteammøde, de oplever
det derfor mere trygt, at lave indsatsplanen sammen med sin
hidtidige sagsbehandler eller som i nogle tilfælde som et
fællesmøde, mellem afgivende og modtagende sagsbehandler. Der
ud over oplever sagsbehandlerne, at det er tidsbesparende, da de
ikke skal afsætte tid til, at deltage i rehabiliteringsmøderne og
dermed kan bruge flere ressourcer på de øvrige sager.
Ressourcerne er anvendt på de øvrige sager.
LÆ265
I sager der skal forlægges rehabiliteringsteamet, skal sagsbehandler
indhente lægeattest til rehabiliteringsteam (LÆ 265).
Frikommuneforsøget giver kommunen mulighed for selv, at
vurdere hvilke lægelige attester, der er relevant i en konkret sag.
I størstedelen af sagerne indhentes der ikke en LÆ265 forud for
rehabiliteringsteamsmødet i Mariagerfjord kommune, hvilket er en
smule overraskende, da forventningen var, at det ca. var 50 % af
sagerne, hvor der ikke ville blive indhentet en LÆ 265.
Det er vanskeligt at fastslå om der er frigjort ressourcer ved
forsøget, da der ofte bliver indhentet andre relevante lægelige
oplysninger, men Mariagerfjord oplever det som en styrkelse af
sags oplysningen, at sagsbehandler har mulighed for at indhente
en mere relevant attest.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665188_0007.png
Rebild
Overgang til JAF
Vi har haft fokus på god overlevering til ny rådgiver med en klar
plan
En del borgere var undrende over at skulle på rehab. Det har vi
undgået med denne fritagelse.
Vi har brugt færre ressourcer, idet det er tidskrævende at gøre en
sag klar til rehab.
Fokus på god overlevering. Derudover har rådgiverne haft mange
sager på ift. Fleks/FØP reformen og disse kunne prioriteres at få
på i stedet.
LÆ265
Der er opnået større fleksibilitet og bedre kvalitet i sagerne – vi
indhenter det der giver mening og bedst belyser sagerne
Der er desværre lang vente tid på alle attester fra læger og
sygehuse
Forsøget har givet fleksibilitet og tydelighed over for borgerne. Vi
anmoder om det der er behov for.
Morsø
Svarene er givet i Rambøls evaluering af frikommuneforsøget ved
afslutning af selve forløbet.
Frikommuneforsøget i Morsø kommune er videreført uændret
efter afslutningen af forløbet i 2020 som der blev givet
lovhjemmel til.
Det kan nævnes, at det fortsat er vurderingen, at det giver en stor
smidighed og forenkling i sagsarbejdet at kunne dispensere fra
disse lovkrav.
Vesthimmerland (kun LÆ265)
Forsøget vurderes at have givet en bedre udnyttelse af
eksisterende lægeattester og skabt en mere fleksibel praksis baseret
på konkrete faglige vurderinger og behov i de enkelte sagsforløb.
Oplevelsen er at der er indhentet færre LÆ-265, ligesom at det
vurderes, at de lægelige oplysninger som er blevet indhentet, i
endnu højere grad er relevante/brugbare.
Forsøget har sparet borger for tid og besvær med lægebesøg for at
lægen kunne besvare erklæringen. Det har givet hurtigere
sagsbehandling, da der ikke skal afventes lægeerklæring.
Forsøget har ikke umiddelbart frigjort flere ressourcer.
Brønderslev (kun JAF)
Fritagelsen af jobafklaringssager for forelæggelse i
rehabiliteringsteamet har betydet en tidsbesparelse for både
rådgiver og borger. I de sager, hvor borgeren alene har
helbredsmæssige og beskæftigelsesrettede udfordringer, bidrager
en forelæggelse for rehabiliteringsteamet ikke med ny viden til
sagen. I de tilfælde er det et unødigt og tidskrævende ekstra led for
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665188_0008.png
både borger og myndighed. Med frikommuneforsøget kan
kommunen hurtigere tilrettelægge en målrettet indsats for
tilbagevenden til arbejdsmarkedet i samspil med borgeren. Hvis
borgeren ønsker det, er deltagelse i rehabiliteringsteamet altid en
mulighed. Der er endnu ingen borgere, som har tilvalgt et
rehabiliteringsteammøde, hvor jobcentret har vurderet, at det ikke
var nødvendigt.
Det er vurderingen, at kommunen årligt sparer cirka 12 mødedage
i rehabiliteringsteamet, ligesom rådgiver ikke bruger ressourcer på
forberedelse.
8. Konklusion på
forsøget
Aalborg
Det er vurderingen at forlængelsesperioden ville vise samme
billede som selve forsøgsperioden, såfremt der havde været
foretaget registrering/konkret evaluering.
Hjørring
Frikommuneforsøgene har vist at der sker korrekte vurderinger i
forhold til nødvendigheden af at indhente yderligere lægelig
dokumentation før sagerne skal drøftes med Rehabiliterings-
teamet.
Der bliver ikke efterlyst manglende lægelige dokumentationer når
sagerne drøftes med sundhedskoordinator på
rehabiliteringsteammøder når der indstilles til bevilling af fleksjob
eller førtidspension og LÆ265 ikke er indhentet.
Der sker en hurtigere sagsbehandling når der kun skal indhentes
LÆ265 hvor det vurderes nødvendigt.
I sager der bevilges 1. jobafklaringsforløb sker der en vurdering af
om der er behov for en koordineret tværfaglig indsats, og disse
sager bliver drøftet på Rehabiliteringsteammøde.
Det giver god mening at det kun er disse sager der tilmeldes til
drøftelse med Rehabiliteringsteamet da tidsfristen på 4 uger,
bevirker at disse sager bliver fremprioriteret. Denne
fremprioritering er til ugunst for øvrige sager/borgere der er
tilmeldt til drøftelse med rehabiliteringsteammødet og som evt. vil
blive indstillet til ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
Thisted
Fra Thisted har vi udelukkende positive erfaringer med forsøget.
Såvel ledelse som medarbejdere tilkendegiver utvetydigt, at
forsøget giver mening på alle niveauer. Der er også bred enighed
om, at løsningen kommer borger til gode. Det opleves som
tilfredsstillende at forestå en sagsbehandling, hvor ressourcerne
anvendes relevant og på baggrund af konkrete og individuelle
socialfaglige vurderinger. Samtidigt er det oplevelsen, at de tilbud
og indsatser, der inden forsøget sædvanligvis blev peget på af
rehabiliteringsteamet, herunder fx de kommunale sundhedstilbud
og muligheden for socialpsykiatriske indsatser, er velkendte
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665188_0009.png
indsatser for sagsbehandlerne både på sygedagpengeområdet og i
jobafklaringsforløbene, hvorfor borgeren vejledes om disse i
samme omfang som tidligere.
Jammerbugt
Resultaterne af forsøget har været at det har været faglige
overvejelser om lægelig belysning af sagen, der har været
omdrejningspunktet for attest rekvirering, mere end en
systematisk automatiseret rekvirering.
Fritagelse for forelæggelse af visse JAF sager for
rehabiliteringsteamet har bidraget til at indsatserne har kunnet
videreføres eller iværksættes samtidig med overgang til
Jobafklaringsforløbet, uden at sagen har skullet afvente
rehabiliteringsteamets indstilling.
Mariagerfjord
Overordnet for begge dele af forsøget, kan Mariagerfjord ikke
pege på ulemper men kun fordele. Resultaterne af
frikommuneforsøget og de ændrede arbejdsgange det har medført,
har vist sig at stemme godt overens med de forventninger
Mariagerfjord kommune havde forud for forsøget.
Rebild
Ift. fritagelse for JAF
Vi har fritaget næsten alle borgere for at komme på rehab ifb. med
overgang til jobafklaring. Siden 2020 er der kun et par stykker der
er kommet på, idet der var brug for det tværfaglige.
Det har givet en smidigere sagsbehandling og mindre tidspres for
at sagen kunne komme på inden for 4 uger. Det har medført
mindre forvirring for borgerne, der i forvejen synes det er
mærkeligt at skulle på jobafklaring, når de jo fortsat er sygemeldte.
Vi har sparet ressourcer, som i stedet er brugt på anden
sagsbehandling og på de mange andre borgere der skulle på rehab
ift. fleks/FØP reformen. Det ville have medført meget lange
ventelister på rehab på over 4 måneder hvis jobafklaring skulle
have været behandlet.
Derudover har rehab sjældent kunne pege på andre tiltag, end de
igangværende fra sygedagpenge. At have jobafklaring behandlet på
rehab. har desværre ikke haft den værdi der var tiltænkt men i
stedet forhalet sagerne, både fordi man har afventet rehab mødet,
men også fordi der let kan komme et andet fokus end
uarbejdsdygtighed.
Ift. LÆ265
Vi har været tilfredse med at deltage i forløbet. Det giver større
mulighed for faglige vurderinger og anmode om de nødvendige
oplysninger fra relevante læger. Der spares en ekstra arbejdsgang
idet vi kan undlade attesten, når der er andre relevante
oplysninger.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665188_0010.png
Vesthimmerland
Overordnet vurderes forsøget at give en mere fleksibel og
meningsfuld brug af eksisterende attester, ligesom det vurderes at
kunne bidrage til at reducere det samlede antal attestanmodninger.
Der opleves en hurtigere sagsbehandling og for borgerne kortere
ventetid på at en sag kan forelægges rehabiliteringsteamet
Brønderslev
Frikommuneforsøget giver større fleksibilitet i sagsbehandlingen,
og bedre mulighed for et fagligt skøn. Grundet besparelserne til
forberedelse og mødeaktivitet, kan der bedre tilrettelægges en
hurtig og målrettet indsats for tilbagevenden til arbejdsmarkedet i
samspil med borgeren.
9. Uventede fund
Aalborg
Da Coronapandemien ramte DK i 2020, blev der indført en række
midlertidige lovgivninger på beskæftigelsesområdet, som bl.a.
betød at der ikke var sager som overgik til JAF i perioden marts
2020 til juni 2021. Samtidig var der et stort pres på de
praktiserende læger, hvor man ikke kunne møde fysisk op til en
konsultation. I en lang periode var det derfor ikke muligt at
indhente fremmødeattester fra lægerne.
Da de mange sygedagpengesager skulle revurderes i sommeren
2021, havde kommunerne uden for forsøget et meget stort
arbejde med at udfærdige forberedende skema i sagerne, samt at få
behandlet sagerne på møde inden for fristen. I
forsøgskommunerne opstod der ikke på samme måde en
administrativ ”pukkel”, og kommunerne kunne derfor fortsætte
med den individuelt tilrettelagte tilgang, som virker.
Kommunerne havde ligeledes allerede inden pandemiens udbrud
oparbejdet en god erfaring med at samarbejde med lægerne på
anden vis end ved indhentning af LÆ265. Sagsarbejdet gik derfor
ikke i stå i frikommunerne pga. manglende mulighed for at
indhente attest.
Coronasituationen var fuldstændig uden sidestykke, og det
forventes ikke at vi kommer i en lignende situation igen de næste
mange år. Men eksemplerne viser, at det er vigtigt at have en
lovgivning, som i mindre grad detaljestyrer kommunernes indsats i
hver enkelt sag, sådan at det i videst omfang er muligt at
tilrettelægge indsatsen ud fra de aktuelle forhold.
Aalborg
Det foreslås at brugen af rehabiliteringsmøder generelt ændres til
at være en mulighed (frem for en pligt), når sagerne har en
kompleksitet som gør, at der er behov for en tværfaglig drøftelse
af borgerens situation.
10. Bemærkninger
i øvrigt
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665188_0011.png
Som det er aktuelt, skal velbelyste sager, hvor jobcentret ikke kan
pege på udviklingsmuligheder, drøftes på møde. Det betyder at
mange sager potentielt oversagsbehandles; f.eks. når der er tale om
fleksjob med arbejdsgiver. Det kan skabe usikkerhed for både
borgere og virksomheder, som blot ønsker at indgå en
ansættelsesaftale til fælles bedste. Ud fra en værdighedsbetragtning
ville det være oplagt at lovgivningen indrettes uden meningsløse
møder.
Thisted
Vi har i Thisted givet sagsbehandlerne i jobafklaringsforløbene
mulighed for at forelægge en sag for rehabiliteringsteamet i de
tilfælde, hvor de ikke vurderer, sagen er klar til en ordinær
behandling efter FØP/fleks-reformen, men hvor de finder det
svært at lægge en fremadrettet plan og vurderer, der er behov for
en tværfaglig vurdering. Der er stor tilfredshed med denne
mulighed, som ikke ses anvendt særligt ofte, men som dog
italesættes af sagsbehandlerne som en god mulighed i de sager, der
fx viser sig mere komplekse, end hvad der sås ved overgangen til
jobafklaringsforløbet.
Jammerbugt
Det er vores vurdering, at en permanentgørelse af
frikommuneforsøget vil bidrage til en mere kvalificeret
sagsbehandling på området.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665188_0012.png
Vejledning til evalueringsskemaet
Punkt 1-5 udfyldes før forsøgets opstart.
1. Beskrivelse af forsøget
I dette felt foretager I en overordnet beskrivelse af forsøget med udfordringsret. Forsøget kan
eksempelvis dreje sig om at videreudvikle en given serviceydelse. Andre forsøg kan afprøve
alternative arbejdsgange, der kan forenkle medarbejdernes administrative arbejde, så der kan
blive mere tid til kerneydelserne. I skal oplyse, hvilke grupper, hvilke typer opgaver, og hvilke
dele af den offentlige institution/privat leverandør, der omfattes af forsøget.
2. Formål med forsøget
I dette felt beskriver I, hvad det er I vil med forsøget, og hvilke problemer det skal forsøge at
løse. Her beskriver I også, hvad I forventer at få ud af forsøget.
3. Konkrete mål/succeskriterier for forsøget
I dette felt beskriver I forsøgets konkrete mål, og hvilke delmål der er opstillet i forsøget. Det er
vigtigt, at både mål og delmål er så realistiske og konkrete, at I rent faktisk kan måle på dem.
Hvis forsøget for eksempel drejer sig om at øge brugertilfredsheden på et givet område, kan et
konkret mål være at øge brugertilfredsheden med 30 %. eller kortere sagsbehandlingstid, øget
tilfredshed hos medarbejderne m.v.
4. Evalueringsdesign
I dette felt beskrives, hvordan evalueringen af forsøget skal tilrettelægges. I feltet skal man også
beskrive, hvordan og med hvilke metoder man vil få de oplysninger, der skal til for at følge op
på målene og delmålene.
5. Opfyldelse af lovens krav
Hvordan sikrer I, at kommunen/regionen efterlever de overordnede intentioner bag reglen,
selvom I har fået dispensation fra de konkrete regler? Hvordan sikrer I, at forsøget lever op til
eventuelle betingelser, der er stillet for dispensationen?
Punkt 6-10 udfyldes på baggrund af de opnåede forsøgserfaringer.
6. Justering af evalueringsdesign
I et forsøgsprojekt kan det ske, at I opnår de stillede mål før end forventet, eller at forsøgets
forudsætninger ændres. Det er vigtigt, at I får beskrevet, hvis der er foretaget sådanne
justeringer af mål og delmål i løbet af forsøgsperioden, og hvordan man har gjort det. Det er
også vigtigt at få beskrevet den indflydelse og betydning, de ændringer har haft for det samlede
projekt.
7. Forsøgets resultater
I dette felt beskriver I, om I har opnået det med forsøget, I forventede at opnå. Hvis I ikke har
opnået det, I forventede af forsøget: Hvilke grunde har der været til det? I beskriver også,
hvordan I har eller vil anvende de frigjorte gevinster. F.eks. kan gevinster bestå af frigjorte timer
eller af et evt. overskud på driften. I dette felt beskriver I også de barrierer, der har været for at
gennemføre forsøget. Disse barrierer kan være på institutionen, men kan også være i forhold til
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
lokale regler, statslige krav o.l. Her beskriver I, hvilke fordele forsøget har haft i forhold til det
givne område, det pågældende forsøg har handlet om, og om lovens formål/betingelser for
dispensation er opfyldt.
8. Konklusion på forsøget
I dette felt samler I op på det samlede forløb i forsøget og konkluderer i forhold til de samlede
resultater af forsøget.
9. Uventede fund
I dette felt beskrives ”uventede fund”. Det vil sige resultater eller virkninger, I ikke har kunnet
forudse, men som har haft en indflydelse på det samlede forløb.
10. Bemærkninger i øvrigt
I dette felt kan I beskrive alle de forhold, I mener, der har haft indvirkning på forsøget, og som
ikke er indeholdt i skemaet. Feltet er til fri disposition til alle, der vil kommentere på deres
oplevelser med forsøget.