Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2665187_0001.png
Mere information på www.oim.dk
EVALUERINGSSKEMA FRIKOMMUNER
Erfaringerne baserer sig på Aalborg Kommunes oplevelser og erfaringer efter evalueringsrapporten blev
udarbejdet og fremsendt til Social og Indenrigsministeriet i slutningen af 2020.
Forsøget blev d. 26. august 2021 forlænget indtil udgangen af 2022.
Forsøgets titel
Mikrolån
Sags eller ansøgningsnummer
Kommune/region/institution
Aalborg
Påbegyndt: dato:måned:år
1. juli 2017
Afsluttet: dato:måned:år
Kører fortsat og frem til udgangen af 2022.
Kontaktperson i institutionen
Kontaktperson i kommunen/regionen
1. Beskrivelse af
forsøget
Mulighed for at tilbyde ledige med en realistisk forretningsidé og
evner for iværksætteri et mikrolån til opstart af virksomhed.
For yderligere henvises der til side 56 i frikommune-evalueringen,
samt side 265 i Bilagsmappe 1
Med dette forsøg har Aalborg Kommune haft mulighed for at
tilbyde en mere individuelt tilpasset indsats til ledige borgere, for
hvem etablering af selvstændig virksomhed var et bedre alternativ
end de eksisterede indsatser i den daværende
beskæftigelseslovgivning. Forsøget er blevet tilbudt jobparate
kontakthjælpsmodtagere og uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere, og omhandler et skræddersyet
iværksætterforløb, økonomisk støtte i form af et lån til opstart
samt mulighed for ydelse i de første måneder efter etablering af
den selvstændige virksomhed.
For yderligere henvises der til side 56 i frikommune-evalueringen,
samt side 265 i Bilagsmappe 1
3 Hvilke konkrete
mål
At borgere bliver selvforsørgende og etablerer virksomhed.
2 Formålet med
forsøget
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665187_0002.png
/succeskriterier
skal forsøget
måles på?
For yderligere henvises der til side 266 i Bilagsmappe 1
4.
I forbindelse med forsøgets opstart 1/7 2017 oprettes der en
Evalueringsdesign
projekttilknytning i Jobcenter Aalborgs fagsystem, hvorved der
ved bevilling af vejlednings- og opkvalificeringsforløb kan
registreres en persongruppemarkering. Markeringen fastholdes
under vejlednings- og opkvalificeringsforløbet og den
efterfølgende mikrolånsperiode, således gruppen let udsøges i
forbindelse med statistik, målinger og evaluering.
For yderligere henvises der til side 270 i Bilagsmappe 1
5. Opfyldelse af
lovens krav
Forsøget er godkendt af ministeren og vurderes derfor at opfylde
lovgivningens formål.
Erfaringer nedenfor er fra perioden efter evalueringsrapporten fra
2020
6. Justeringer af
evalueringsdesign
-
Er der foretaget justeringer af mål og delmål i løbet af
perioden, og hvordan er det gjort?
Selve forsøget har ikke været justeret undervejs ift mål eller
delmål. Der er dog et øget fokus på, hvordan småjobs efter endt
mikrolånsperiode med tilskud til forsørgelse kan sikre et
indkomstgrundlag, hvis ikke virksomheden er fuldt ud
lønbærende.
7. Forsøgets
resultater
-
-
-
-
-
-
Er formålet med forsøget opnået?
Er resultaterne som forventet?
Hvilke barrierer har der været for at gennemføre forsøget?
Hvilke fordele har forsøget haft
Hvordan er evt. frigjorte ressourcer anvendt?
Er lovens formål/betingelserne for dispensationen
opfyldt?
Formålet med forsøget skønnes fortsat at være opnået og effekten
vurderes god.
Forsøget har endvidere vist, at
-
vejlednings- og opkvalificeringsforløbet er en god
forberedelse til at starte egen virksomhed op, idet
borgerne opnår nye færdigheder, som vil kunne omsættes
direkte til at lave en realiserbar forretningsplan og i driften
af virksomheden efterfølgende. Forløbet har således
bridraget til at borgerne er gået fra idé til en konkret
forretningsplan.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665187_0003.png
-
-
-
det for en stor del af borgerne gælder, at der er brug for en
mere grundlæggende indføring på området under
vejlednings- og opkvalificeringsforløbet. Der er således
tale om en indføring som ligger ud over, hvad man kan
hente af støtte i det almindelige iværksættermiljø. De
klædes på til at indgå i det almindelige iværksættermiljø
efterfølgende.
området kræver en høj grad af organisatorisk
understøtning, da det er et meget administrativt tungt
område.
nogle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere med
muligheden for etablering af selvstændig virksomhed
finder nogle ressourcer frem, der sætter dem i stand til at
blive selvforsørgende hvis de får den relevante støtte.
Ressourcer som de ellers ikke ville have synliggjort. (Det
skal bemærkes, at aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
ikke har været i målgruppen for frikommuneforsøget. De
er således blevet omvisiteret til revalidend eller jobparat
kontanthjælpsmodtager for at blive omfattet af forsøget.)
Forsøget opgjort i tal:
-
Siden 1. juli 2020 er der gennemført 20 vejlednings- og
opkvalificeringsforløb og der er bevilget mikrolån og
tilskud til forsørgelse til 14 borgere. De øvrige 6 borgere
der deltog på vejlednings- og opkvalificeringsforløbet men
ikke bevilget mikrolån er henvist til en almindelige
beskæftigelsesrettet indsats. Af de 14 borgere der har fået
mikrolån og tilskud til forsørgelse er 8 blevet
selvforsørgende.
Oversigt over borgere der har deltaget på vejlednings- og
opkvalificeringsforløbet eller modtaget mikrolån fordelt på
målgrupper:
Vejledning- og Mikrolån
opkvalificering
Jobparate
12
11
kontanthjælpsmodtagere
Udd.parate
7
3
udd.hjælpsmodtagere
Selvforsørgede
1
0
I alt
20
14
Barrierer i forsøget:
Én af de praktiske og administrative udfordringer der har vist sig i
forsøget er, at borgerne er meget udfordrede ift deres muligheder
for at oprette en erhvervskonto i bankerne. Det kan trække ud i
meget lang tid, før de kan få oprettet en konto. Endvidere koster
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665187_0004.png
det i nogle tilfælde en del penge for borgeren.
Der kan ikke umiddelbart findes objektive forklaringer på det.
Udfordringerne opstår således uanset at der er tale om borgere
med orden i deres økonomi.
En erhvervskonto er ikke lovpligtig for mindre virksomheder. For
målgruppen gælder det, at mange af dem får andre offentlige
ydelser som påvirkes, hvis de anvender egne konti. Fx vil et
mikrolån der indsættes på borgerens egen konto, indtil en
erhvervskonto er oprettet, blive inddraget, såfremt borger har
gæld ved Gældsstyrelsen. Det har således afgørende betydning for
borgerne at virksomhedsøkonomien adskilles helt fra egen
økonomi via en erhvervskonto.
8. Konklusion på
forsøget
-
Overordnet vurdering af forsøgets resultater
Forsøget vurderes at have god effekt og bringe en mindre gruppe
borgere i beskæftigelse.
Forsøget er en udvidelse af den nuværende beskæftigelsesrettede
redskabskasse. Der er således borgere der får støtte til at blive
selvforsørgende som ikke ville have fået denne støtte uden
frikommuneforsøget. Med frikommuneforsøget nås nogle
borgere, som ville have været vanskelige at nå uden
frikommuneforsøget.
Forsøget anbefales derfor at implementere i den almindelige
beskæftigelsesindsats.
9. Uventede fund
-
Er der fremkommet uventede resultater?
Vejlednings- og opkvalificeringsforløbet har understøttet fokus på
borgers ressourcer og kompetencer ift. arbejdsmarkedet. Det har i
nogle tilfælde betydet, at borger har fundet ordinær beskæftigelse
som lønmodtager i stedet. Indsatsen har således haft en
”dobbelteffekt” ift. at understøtte tilbagevenden til
arbejdsmarkedet.
Fokus på småjobs sideløbende med etablering af selvstændig
virksomhed når støtteperioden med mikrolån og forsørgelse er
afsluttet har været væsentlig for muligheden for selvforsørgelse
indtil virksomheden blev fuldt ud lønbærende. Der er således i
perioden kommet et større fokus derpå.
10. Bemærkninger
i øvrigt
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665187_0005.png
Vejledning til evalueringsskemaet
Punkt 1-5 udfyldes før forsøgets opstart.
1. Beskrivelse af forsøget
I dette felt foretager I en overordnet beskrivelse af forsøget med udfordringsret. Forsøget kan
eksempelvis dreje sig om at videreudvikle en given serviceydelse. Andre forsøg kan afprøve
alternative arbejdsgange, der kan forenkle medarbejdernes administrative arbejde, så der kan
blive mere tid til kerneydelserne. I skal oplyse, hvilke grupper, hvilke typer opgaver, og hvilke
dele af den offentlige institution/privat leverandør, der omfattes af forsøget.
2. Formål med forsøget
I dette felt beskriver I, hvad det er I vil med forsøget, og hvilke problemer det skal forsøge at
løse. Her beskriver I også, hvad I forventer at få ud af forsøget.
3. Konkrete mål/succeskriterier for forsøget
I dette felt beskriver I forsøgets konkrete mål, og hvilke delmål der er opstillet i forsøget. Det er
vigtigt, at både mål og delmål er så realistiske og konkrete, at I rent faktisk kan måle på dem.
Hvis forsøget for eksempel drejer sig om at øge brugertilfredsheden på et givet område, kan et
konkret mål være at øge brugertilfredsheden med 30 %. eller kortere sagsbehandlingstid, øget
tilfredshed hos medarbejderne m.v.
4. Evalueringsdesign
I dette felt beskrives, hvordan evalueringen af forsøget skal tilrettelægges. I feltet skal man også
beskrive, hvordan og med hvilke metoder man vil få de oplysninger, der skal til for at følge op
på målene og delmålene.
5. Opfyldelse af lovens krav
Hvordan sikrer I, at kommunen/regionen efterlever de overordnede intentioner bag reglen,
selvom I har fået dispensation fra de konkrete regler? Hvordan sikrer I, at forsøget lever op til
eventuelle betingelser, der er stillet for dispensationen?
Punkt 6-10 udfyldes på baggrund af de opnåede forsøgserfaringer.
6. Justering af evalueringsdesign
I et forsøgsprojekt kan det ske, at I opnår de stillede mål før end forventet, eller at forsøgets
forudsætninger ændres. Det er vigtigt, at I får beskrevet, hvis der er foretaget sådanne
justeringer af mål og delmål i løbet af forsøgsperioden, og hvordan man har gjort det. Det er
også vigtigt at få beskrevet den indflydelse og betydning, de ændringer har haft for det samlede
projekt.
7. Forsøgets resultater
I dette felt beskriver I, om I har opnået det med forsøget, I forventede at opnå. Hvis I ikke har
opnået det, I forventede af forsøget: Hvilke grunde har der været til det? I beskriver også,
hvordan I har eller vil anvende de frigjorte gevinster. F.eks. kan gevinster bestå af frigjorte timer
eller af et evt. overskud på driften. I dette felt beskriver I også de barrierer, der har været for at
gennemføre forsøget. Disse barrierer kan være på institutionen, men kan også være i forhold til
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
lokale regler, statslige krav o.l. Her beskriver I, hvilke fordele forsøget har haft i forhold til det
givne område, det pågældende forsøg har handlet om, og om lovens formål/betingelser for
dispensation er opfyldt.
8. Konklusion på forsøget
I dette felt samler I op på det samlede forløb i forsøget og konkluderer i forhold til de samlede
resultater af forsøget.
9. Uventede fund
I dette felt beskrives ”uventede fund”. Det vil sige resultater eller virkninger, I ikke har kunnet
forudse, men som har haft en indflydelse på det samlede forløb.
10. Bemærkninger i øvrigt
I dette felt kan I beskrive alle de forhold, I mener, der har haft indvirkning på forsøget, og som
ikke er indeholdt i skemaet. Feltet er til fri disposition til alle, der vil kommentere på deres
oplevelser med forsøget.