Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2665181_0001.png
Mere information på www.oim.dk
EVALUERINGSSKEMA FRIKOMMUNER
Del a: Udfyldes før forsøget igangsættes
Forsøgets titel
Frikommuneforsøg II: Én plan for en sammenhængende indsats sammen med borgeren
(Én plan).
Sags eller ansøgningsnummer
?
Kommune/region/institution
Allerød Kommune (Frikommunenetværk: Ballerup, Allerød, Fredensborg,
Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør, Hillerød)
Påbegyndt: dato:måned:år
10. oktober 2016
Afsluttet:
31.12.2020
Kontaktperson i institutionen
Frikommunenetværket:: Janne Kofoed Jørgensen, Ballerup Kommune
Kontaktperson i kommunen/regionen
Gitte Overgaard, socialchef
1. Beskrivelse af
Hvad går forsøget ud på? Målgruppen for forsøget?
forsøget
Besvarelsen af dette evalueringsskema er foretaget på baggrund af erfaringer og
resultater som indgår i ”Slutevaluering af et friforsøg
(2016-2020) udarbejdet
af Vive 14. januar 2021. Rapporten kan tilgås via dette link:
https://www.vive.dk/da/udgivelser/en-plan-for-en-
sammenhaengende-indsats-sammen-med-borgeren-15785/
I evalueringen fra 2021 fremgår følgende:
Borgere med komplekse eller sammensatte udfordringer har ofte
et kompliceret samarbejde med kommunen, hvor de møder
mange forskellige sagsbehandlere og sektoropdelte forvaltninger,
og det kan være forvirrende at holde styr på for borgerne.
Hidtil har hver af disse forvaltninger lavet særskilte handleplaner
for borgerne. Planer, der ikke nødvendigvis har været
koordinerede, og derfor har risikeret at spænde ben for hinanden
og føre til en uhensigtsmæssig parallel sagsbehandling.
I frikommuneforsøget Én plan for en sammenhængende indsats
sammen med borgeren har ni nordsjællandske kommuner
udfordret deres egen styring, organisering, faggrænser og
forvaltningskultur for at skabe en mere sammenhængende indsats
sammen med borgeren.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665181_0002.png
Kommunernes status som frikommuner har gjort dette muligt, da
kommunerne er fritaget for en række regler og paragraffer. For
eksempel er kommunerne fritaget for kravet om at udarbejde
sektorspecifikke handleplaner. De behøver heller ikke at
overholde en række procesmål i for eksempel
beskæftigelseslovgivningen som eksempelvis at mødes efter en
fast kadence med borgerne.
Det har givet kommunerne mulighed for at tænke og arbejde ”ud
af boksen” og se på borgerne i et nyt og mere helhedsorienteret
lys. Kommunerne har for eksempel haft et tæt samarbejde med
borgerne om at skabe en sammenhængende plan og indsats, der
skal hjælpe dem til at opnå en tilknytning til uddannelses- eller
arbejdsmarkedet. Nogle af de mest centrale faktorer i dette arbejde
har været, at kommunerne har eksperimenteret med at skabe mere
tværgående måder at organisere sig på, ligesom de
fagprofessionelle har afprøvet nye roller.
2 Formålet med
forsøget
-
-
Hvad sigter forsøget mod at forbedre og forenkle?
Hvad er de forventede resultater?
I evalueringen fra 2021 fremgår følgende:
Formålet med forsøget var, at udvikle en helhedsorienteret og
tværfaglig tilgang, plan og indsats for den enkelte borger og
dermed skabe en positiv effekt på borgerens oplevelse af forløbet,
det tværgående samarbejde og en effektiv tilrettelæggelse af
indsatserne.
Formålet var således, at udvikle kvaliteten af den service som
leveres til og sammen med borgeren, med afsæt i
helhedsorienterede indsatser og tilgange, der tager udgangspunkt i
borgerens/familiens samlede behov.
3 Hvilke konkrete
mål
/succeskriterier
skal forsøget
måles på?
Målene kan eksempelvis være:
-
Frigørelse af tid og ressourcer (kortere
sagsbehandlingstid mv.)
-
Kvaliteten i opgaveløsningen
-
Tilfredsheden hos medarbejderne
-
Brugertilfredsheden
I evalueringen fra 2021 fremgår følgende:
Allerød Kommune opsatte ikke konkrete dokumenterbare
økonomiske tal på effekten af Frikommuneforøget.
Succeskriterier:
-
Større borgertilfredshed (deraf fald i antallet af klagesager)
-
Færre sager pr. sagsbehandler
-
Et fald i antal bevillinger af støtte efter SEL § 85
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665181_0003.png
-
-
-
4.
Evalueringsdesign
-
-
En økonomisk reduktion på SEL § 85 støtteområdet
En reduktion af aktiveringsudgifterne, idet indsatserne
bliver mere målrettede og koordinerede
En reduktion af udgifter til forsørgelsesydelser som følge
af et fald i den gennemsnitlige varighed på afsluttede sager
Hvordan tilrettelægges evalueringen?
Hvilke metoder benyttes i evalueringen? Metoderne
kunne fx være:
o
Interviews med brugere og medarbejdere
o
Spørgeskemaer
o
Løbende vurdering af tidsforbrug
I evalueringen fra 2021 fremgår følgende:
VIVE evaluerede indsatsen. Evalueringen byggede på (1)
spørgeskemabesvarelser fra ledere/medarbejdere, der har været
involveret i frikommuneforsøget Én plan. (2) casebesøg i de ni
kommuner, hvor der er gennemført interview med borgere, ledere
og medarbejdere. (3) en evaluering af borgernes progression og
effekter i forhold til at opnå en tættere tilknytning til uddannelses-
og arbejdsmarkedet med afsæt i en spørgeskemaundersøgelse
blandt borgere, der har deltaget i forsøget samt en analyse af 98
casebeskrivelser af borgerforløb.
5. Opfyldelse af
lovens krav
-
Hvordan er lovgivningens formål fortsat opfyldt under
forsøget?
I evalueringen fra 2021 fremgår følgende:
Indsats blev under forsøget fortsat varetaget på grundlag af
gældende lovgivning.
Frikommuneforsøget var hjemlet i lov om frikommunenetværk
og/eller i bekendtgørelser og forsøgsbestemmelser under de
relevante ressortministerier. Under Frikommuneforsøget var der
således dispensation fra dele af eksisterende lovbestemmelser,
men ikke for hovedformålet med lovgivningen.
Del b: Udfyldes efter forsøget er afsluttet
6. Justeringer af
evalueringsdesign
-
Er der foretaget justeringer af mål og delmål i løbet af
perioden, og hvordan er det gjort?
Evalueringen er designet og justeret af VIVE
.
7. Forsøgets
resultater
-
-
-
Er formålet med forsøget opnået?
Er resultaterne som forventet?
Hvilke barrierer har der været for at gennemføre
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665181_0004.png
-
-
-
forsøget?
Hvilke fordele har forsøget haft
Hvordan er evt. frigjorte ressourcer anvendt?
Er lovens formål/betingelserne for dispensationen
opfyldt?
I evalueringen fra 2021 fremgår følgende:
Siden opstart af Frikommuneforsøget i 2016 har Allerød
Kommune haft ca. 440 borgere, der i hele eller dele af perioden
har været tilknyttet projektet. Ved udgangen af juni 2020 var 285
borgere omfattet af forsøget.
Afdelingen Borgerservice har under forsøget arbejdet med
udviklingen af en helhedsorienteret og tværfaglig tilgang, plan og
indsats for den enkelte borger. Vores oplevelser er, at
Frikommuneforsøget har haft en positiv effekt på borgerens
oplevelse af forløbet, det tværgående samarbejde og en effektiv
tilrettelæggelse af indsatsen.
Frikommuneforsøget har endvidere haft en række dynamiske
effekter i kvalitetsudviklingen af den service som leveres til og
sammen med borgeren.
Ved projektets opstart blev budgetforudsætningerne fastlagt til én
engangsinvestering på 0,4 mio. kr. samt en årlig gevinst på 0,5
mio. kr.
Effekten af at deltage i Frikommuneforsøget, for Allerød
Kommune, har været følgende:
-
Større borgertilfredshed
-
Ca. 10 færre sager pr. sagsbehandler
-
Et fald på SEL § 85 støtte (26 bevillinger færre samt
reduktion i antal timer)
-
En økonomisk reduktion på SEL § 85 støtteområdet på
1.3 mio. kr. (inkl. finansiering af øget brug af Åben
Rådgivning)
-
En besparelse på aktiveringsudgifterne, idet indsatserne er
blevet mere målrettede og koordinerede, på anslået ca. 0,3
mio. kr.
-
En anslået besparelse på forsørgelsesydelser på ca. 0,3 mio
kr. som følge af et fald i den gennemsnitlige varighed på
afsluttede sager
-
Færre klagesager (faldet fra 21. sager i 2017 til 14 sager i
2019)
Notat med Allerød Kommunes oplevede besparelser ved
Frikommuneforsøg II er vedlagt.
8. Konklusion på
-
Overordnet vurdering af forsøgets resultater
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665181_0005.png
forsøget
I evalueringen fra 2021 fremgår følgende:
Det er Allerød Kommunes klare vurdering, at kvaliteten er løftet,
der opleves en større borgertilfredshed, og borgerens
gennemsnitlige varighed på forsørgelse er nedbragt.
-
Er der fremkommet uventede resultater?
9. Uventede fund
I evalueringen fra 2021 fremgår følgende:
Frikommuneforsøget har haft en række afledte effekter, ved at
muliggøre, at kommunen har kunnet gå nye veje i forhold til at
sikre den bedste service til borgerne.
I arbejdet med Frikommuneforsøget er det blevet klart, at der var
behov for at styrke arbejdet med forbyggende indsatser, hvor
borgeren kan få hjælp til det der tynger
– uden at blive en ”sag” i
kommunen.
Vi har i perioden åbnet tilbuddet På Vej, som tilbyder kommunale
samt frivillige indsatser til borgere med behov for støtte,
rådgivning og vejledning. Tilbuddene er målrettet borgere der er
sygemeldingstruede, sygemeldte eller ledige. På Vej tilbyder både
forebyggende indsatser og målrettede aktivt beskæftigelsesrettede
indsatser.
Som en del af mulighederne i På Vej tilbydes Åben Rådgivning,
hvor det er nemt tilgængeligt for borgere og pårørende, at søge
om hjælp og støtte. Ved at tilbyde Åben Rådgivning, har det været
muligt at reducere antallet af bevillinger til støtte jf. SEL § 85.
Erfaringen er, at flere ønsker fleksibel hjælp, ikke i hverdagen,
men når de oplever behovet. Differentierede tilbud er derfor en
nødvendighed for at imødekomme borgerens behov og særligt for
at understøtte en empowermentbaseret tilgang, hvor borgeren
tilbydes den nødvendige hjælp til selv at kunne håndtere
problemstillingerne, og ikke ”overbehandles” i et for omfattende
tilbud.
Samtidig betyder differentierede tilbud, at der frigives
medarbejderressourcer til en mere intensiv indsats for de borgere,
som har behov for det.
Antal borgere med bevilling på Servicelovens § 85
Serviceloven § 85
støtte
Antal borgere med
støtte i eget hjem
Udgift til støtte inkl.
udgift i udførende
virksomheder;
2017
95
6.2
2018
90
5.9
2019
74
5.9
2020
69
4.9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665181_0006.png
Allerød Bo og
Støtte
og Social
Rehabilitering
Kommunen oplever et stødt stigende antal borgere, der
henvender sig i Åben Rådgivning. Det forebyggende arbejde i
Åben Rådgivning har betydet, at kun få af disse borgere har haft
behov for yderligere støtte
og kun få har fået en egentlig sag i
kommunen.
Antal borgere i Åben rådgivning:
Åben rådgivning
Antal borgere, der har
henvendt sig i Åben
Rådgivning
Antal borgere uden en sag i
kommunen.
2019
142
2020
207
61
207
De gode resultater, som Frikommuneforsøget har bidraget til, har
ført til et yderligere fokus på forebyggelse og koordineret indsats
på tværs af kommunen
og heraf yderligere organisatoriske
ændringer. Fra at være et Frikommuneforsøg på voksenområdet,
implementeres arbejdsgangene på familieområdet og i samarbejdet
mellem børne- og voksenområdet.
10. Bemærkninger
i øvrigt
Allerød Kommune vedtog i 2021 en samlet politik på social og
beskæftigelsesområdet, baseret på de erfaringer vi har gjort os
under frikommuneforsøget.
Målsætningen er, at hjælpe borgeren med udgangspunkt i den
enkeltes liv, og dét den enkelte lige nu oplever som udfordrende.
Vi sikrer sammenhæng, progression og effektivitet i de indsatser
der iværksættes i samarbejde med den enkelte borger - og sikrer en
faglig tilgang der understøtter den enkeltes selvstændige
livsførelse.
Vi har fokus på at tilbyde hurtig og fleksibel hjælp med afsæt i
borgerens situation. Med afsæt i vores erfaringer fra
Frikommuneforsøg II arbejder vi med tre koordineringsniveauer
på tværs af social og beskæftigelsesområdet for at til byde
borgeren det rette indsatsniveau.
Vi arbejder med ”Tidelig indsats”, hvor borgeren får hjælp uden at
blive en ”sag” i kommunen. Det er
f.eks. Åben Rådgivning som
nævnt ovenfor.
Ved indsatser på koordineringsniveau 2 oprettes en sag med en
ansvarlig sagsbehandler. ”Enkelt” indsats forstås som sager med
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665181_0007.png
relativt få involverede i indsatsen.
Ved behov for en indsats på koordineringsniveau
3 ”Tværfaglig
sparring” oprettes der en sag og, og der oprettes en ansvarlig
plankoordinator eftermetoden ”Én borger – én plan”.
Plankoordinator har ansvaret for at koordinere indsatsen med
øvrige involverede medarbejdere samt sikre en målrettet plan for
indsatsen, der favner både et socialpolitisk som et
beskæftigelsespolitiks perspektiv.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665181_0008.png
Vejledning til evalueringsskemaet
Punkt 1-5 udfyldes før forsøgets opstart.
1. Beskrivelse af forsøget
I dette felt foretager I en overordnet beskrivelse af forsøget med udfordringsret. Forsøget kan
eksempelvis dreje sig om at videreudvikle en given serviceydelse. Andre forsøg kan afprøve
alternative arbejdsgange, der kan forenkle medarbejdernes administrative arbejde, så der kan
blive mere tid til kerneydelserne. I skal oplyse, hvilke grupper, hvilke typer opgaver, og hvilke
dele af den offentlige institution/privat leverandør, der omfattes af forsøget.
2. Formål med forsøget
I dette felt beskriver I, hvad det er I vil med forsøget, og hvilke problemer det skal forsøge at
løse. Her beskriver I også, hvad I forventer at få ud af forsøget.
3. Konkrete mål/succeskriterier for forsøget
I dette felt beskriver I forsøgets konkrete mål, og hvilke delmål der er opstillet i forsøget. Det er
vigtigt, at både mål og delmål er så realistiske og konkrete, at I rent faktisk kan måle på dem.
Hvis forsøget for eksempel drejer sig om at øge brugertilfredsheden på et givet område, kan et
konkret mål være at øge brugertilfredsheden med 30 %. eller kortere sagsbehandlingstid, øget
tilfredshed hos medarbejderne m.v.
4. Evalueringsdesign
I dette felt beskrives, hvordan evalueringen af forsøget skal tilrettelægges. I feltet skal man også
beskrive, hvordan og med hvilke metoder man vil få de oplysninger, der skal til for at følge op
på målene og delmålene.
5. Opfyldelse af lovens krav
Hvordan sikrer I, at kommunen/regionen efterlever de overordnede intentioner bag reglen,
selvom I har fået dispensation fra de konkrete regler? Hvordan sikrer I, at forsøget lever op til
eventuelle betingelser, der er stillet for dispensationen?
Punkt 6-10 udfyldes på baggrund af de opnåede forsøgserfaringer.
6. Justering af evalueringsdesign
I et forsøgsprojekt kan det ske, at I opnår de stillede mål før end forventet, eller at forsøgets
forudsætninger ændres. Det er vigtigt, at I får beskrevet, hvis der er foretaget sådanne
justeringer af mål og delmål i løbet af forsøgsperioden, og hvordan man har gjort det. Det er
også vigtigt at få beskrevet den indflydelse og betydning, de ændringer har haft for det samlede
projekt.
7. Forsøgets resultater
I dette felt beskriver I, om I har opnået det med forsøget, I forventede at opnå. Hvis I ikke har
opnået det, I forventede af forsøget: Hvilke grunde har der været til det? I beskriver også,
hvordan I har eller vil anvende de frigjorte gevinster. F.eks. kan gevinster bestå af frigjorte timer
eller af et evt. overskud på driften. I dette felt beskriver I også de barrierer, der har været for at
gennemføre forsøget. Disse barrierer kan være på institutionen, men kan også være i forhold til
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
lokale regler, statslige krav o.l. Her beskriver I, hvilke fordele forsøget har haft i forhold til det
givne område, det pågældende forsøg har handlet om, og om lovens formål/betingelser for
dispensation er opfyldt.
8. Konklusion på forsøget
I dette felt samler I op på det samlede forløb i forsøget og konkluderer i forhold til de samlede
resultater af forsøget.
9. Uventede fund
I dette felt beskrives
”uventede fund”. Det vil sige resultater eller virkninger, I ikke har kunnet
forudse, men som har haft en indflydelse på det samlede forløb.
10. Bemærkninger i øvrigt
I dette felt kan I beskrive alle de forhold, I mener, der har haft indvirkning på forsøget, og som
ikke er indeholdt i skemaet. Feltet er til fri disposition til alle, der vil kommentere på deres
oplevelser med forsøget.