Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2665180_0001.png
NOTAT
24 januar 2023
J. Nr. 23/00601
APOC 2 / ams
Opsamling af evalueringer af frikommunefor-
søg på beskæftigelses- og sygedagpengeom-
rådet
Frikommuneforsøg II
konklusioner af kommunernes egne eva-
lueringer
Siden 2016 har alle 11 kommuner i region Nordjylland (Aalborg, Rebild, Morsø,
Vesthimmerland, Frederikshavn, Læsø, Jammerbugt, Thisted, Brønderslev, Hjør-
ring, Mariagerfjord) været en del af et frikommunenetværk ved navn
En mere flek-
sibel og effektiv beskæftigelsesindsats
under ordningen Frikommuneforsøg II.
Der har været et andet frikommunenetværk ved navn
En plan for en sammenhæn-
gende indsats sammen med borgeren.
Netværket omfatter Allerød, Ballerup, Fre-
densborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør og Hillerød Kom-
muner.
Ordningen med Frikommuneforsøg II er udløbet, men en række af forsøgene er
blevet forlænget på bekendtgørelsesniveau med hjemmel i forsøgsbestemmelsen i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats frem til udgangen af 2023.
I 2022 har de deltagende kommuner indsendt evalueringer af forsøgene under Fri-
kommuneforsøg II på beskæftigelses- og sygedagpengeområdet til Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering. Evalueringerne er udarbejdet af kommunerne selv
for perioden 2021-2022. I skemaet nedenfor ses en oversigt over forsøgenes titel,
indhold, hvilke kommuner der har deltaget og konklusioner fra evalueringer af for-
søgene for perioden 2021-2022. Evalueringerne fra frikommunerne selv viser, at
forsøgene har medført positive ændringer, herunder en administrativ lettelse i sags-
behandlingen, tidsmæssige besparelser for kommunen, større gennemsigtighed i
samarbejdet med borgeren og en mere individuel indsats efter borgerens behov.
Forud herfor blev der foretaget en ekstern evaluering fra 2020 af frikommuneforsø-
gene, som Beskæftigelsesudvalget har modtaget. Evalueringen viser, at forsøgene
har skabt større tilfredshed blandt borgere og medarbejdere. Medarbejderne ople-
ver, at deres arbejde er blevet mere fagligt funderet, mindre administrativt tungt og
mere motiverende. Desuden peger evalueringen på, at enkelte forsøg har medført
en økonomisk besparelse for kommunerne.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665180_0002.png
Tabel 1
Frikommuneforsøg II
kommunernes egne konklusioner af evalueringer
Forsøgets titel
Rehabiliteringste-
ams og fritagelse
for rekvirering af
lægeattest
Kommuner
Aalborg, Brønderslev, Frede-
rikshavn, Hjørring, Jammerbugt,
Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Re-
bild, Thisted og Vesthimmer-
land
Hvad indebærer forsøget
I forsøget har kommunerne kunne
undlade at indhente lægefaglig
dokumentation i form af den obli-
gatoriske lægeattest LÆ 265 i sa-
ger der skal behandles i rehabili-
teringsteamet vedr. ressourcefor-
løb, fleksjob og førtidspension
samt jobafklaringsforløb, såfremt
borgerens sag vurderedes til-
strækkeligt sundhedsfagligt be-
lyst.
Kommunernes egne konklusioner
Evalueringen viser, at forsøget har medført
en administrativ lettelse, som ikke har påvir-
ket kvaliteten af sagsbehandlingen. For begge
dele af forsøget gælder, at ressourcerne er
anvendt til at arbejde beskæftigelsesrettet i
sagerne.
Borgerne har oplevet kortere ventetid på, at
en sag kan forelægges rehabiliteringsteamet.
Samtidigt er det oplevelsen, at de tilbud og
Kommunerne har herudover haft indsatser, der inden forsøget sædvanligvis
blev peget på af rehabiliteringsteamet, her-
mulighed for at undlade at fore-
lægge borgernes sag for rehabili- under fx de kommunale sundhedstilbud og
teringsteamet ifm. med overgang muligheden for socialpsykiatriske indsatser,
er velkendte indsatser for sagsbehandlerne
fra sygedagpenge til jobafkla-
både på sygedagpengeområdet og i jobafkla-
ringsforløb (JAF)
ringsforløbene, hvorfor borgeren vejledes om
disse i samme omfang som tidligere.
Forlængelse af res- Frederikshavn og Læsø
sourceforløb
Med forsøget er der mulighed for
at forlænge ressourceforløbet
uden forelæggelse for rehabilite-
ringsteamet i op til 12 måneder
for borgere, når tidligere indstil-
ling fra rehabiliteringsteamet ikke
er gennemført.
Forsøget har givet en administrativ lettelse
for jobkonsulenterne og en positiv oplevelse
for borgeren, som finder det rart ikke at
skulle for teamet igen, når der allerede er lagt
en plan.
Der er heri også en økonomisk gevinst ved at
sagen kun skal forelægges en gang.
Evalueringen viser, at regelforenklingen ikke
har forlænget sagsforløbene, og at det har
medført en administrativ besparelse. Det vur-
deres, at borgerne er kommet i job ligeså hur-
tigt eller hurtigere, som borgere uden for for-
søget.
Forsøget har givet en større gennemsigtighed
i samarbejdet med borgerne, og borgerne har
oplevet at få relevante tilbud på det rette
tidspunkt i ledighedsforløbet.
Fleksible rammer Aalborg, Frederikshavn, Jam-
for ansættelse med merbugt og Læsø
løntilskud i offent-
lige virksomheder
samt dispensation
for forudgående le-
dighed for ansæt-
telse som jobrotati-
onsvikar.
Med forsøget dispenseres for krav
om forudgående 26 ugers ledig-
hed i forbindelse med ansættelse
med løntilskud i offentlige virk-
somheder samt ansættelse som
jobrotationsvikar i offentlige og
private virksomheder.
Ift. fleksible rammer for ansættelse med løntil-
skud, har der ikke har været et stort behov for
forsøget, da de almindelige lovgivningsmæs-
sige rammer er tilstrækkelige til at iværksætte
løntilskud ved offentlige arbejdsgivere tidligt i
et ledighedsforløb.
Ift. fleksible rammer for ansættelse som job-
rotationsvikar, har det været hensigtsmæs-
sigt at dispensere fra kravet om 6 måneders
forudgående ledighed, da personer med kor-
tere ledighed har god gavn af ordningen.
Ledighedsydelse- Aalborg, Jammerbugt, Thisted
fritagelse for re- og Rebild
vurdering i 12. må-
ned indenfor 18
måneder
Fritagelse fra § 74 c i lov om aktiv
socialpolitik, hvor kommunen skal
vurdere om en borger fortsat skal
være en del af fleksjobordningen
(og modtage ledighedsydelse) ef-
ter de har været det i 12 af de se-
neste 18 måneder.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 66: Orientering vedr. evaluering af frikommuneforsøg
2665180_0003.png
Ingen mindstekrav Vesthimmerland
til opfølgning for
førtidspensionister
i løntilskud
Forsøget handler om at kunne
lave opfølgning ift. førtidspensio-
nister, der er ansat i job med løn-
tilskud hvert 2�½. år i stedet for
hvert år. Dvs. at der med forsøget
laves færre opfølgninger.
Virksomhedskonsulenterne i kommunen vur-
derer, at forsøget kan spare tid for dem. De fri-
gjorte ressourcer er anvendt på opfølgning på
borgere ansat i fleksjob, hvor der kunne bru-
ges yderligere ressourcer på fastholdelse i
fleksjob.
Der vurderes ikke at være behov for hyppig
opfølgning, hvorfor opfølgning hver 2 �½ år
vurderes tilstrækkeligt og vil give den kvali-
tet og sikkerhed for borgere der er brug for,
da borger og virksomhed altid kan bede om
en opfølgning ved behov.
Formkrav ved lov-
pligtige samtaler,
herunder hyppig-
hed, form mv.
Aalborg, Brønderslev, Frede-
rikshavn, Hjørring, Jammerbugt,
Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Re-
bild, Thisted og Vesthimmer-
land.
Forsøget indebærer, at frikommu-
nerne selv fastlægger rammerne
for indholdet af kontaktforløbet,
kontaktform og hyppighed af kon-
takten evt. i samarbejde med ar-
bejdsløshedskassen.
Evalueringen viser, at der er positive erfarin-
ger med forsøget, som bl.a. har givet færre af-
lyste samtaler og administrative forenklinger
og muliggjort en tidlig kontakt til de ledige.
Det har også været til gavn for de ledige, da
det har frigivet tid til at afholde jobsamtaler
med et stort individuelt fokus.
Evalueringen viser, at Aalborg Kommune har
positive erfaringer med forsøget, men der har
været meget få deltagere (14 borgere i alt)
med og været en række administrative udfor-
dringer. Det skyldes, at borgerne har skulle
oprette en erhvervskonto for ikke at blive
trukket i ydelse og oprettelse af en erhvervs-
konto i bankerne har trukket ud og taget lang
tid.
Evalueringen viser, at forsøget har bidraget
positivt til borgernes vej mod beskæftigelse,
idet de hurtigt har fået den rette hjælp. Den
eksterne psykiater er afgørende sparring for
psykologen, da denne bidrager til at visitatio-
nen sker korrekt og effektivt. Samlet set vur-
deres det, at den tværfaglige indsats bidrager
med færre gensygemeldinger.
Mikrolån
Aalborg.
Aalborg Kommune har kunnet til-
byde ledige med en realistisk for-
retningsidé og evner for iværk-
sætteri et mikrolån til opstart af
en virksomhed. Forsøget er blevet
tilbudt jobparate kontakthjælps-
modtagere og uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere.
Psykologbehand- Jammerbugt og Thisted
ling i jobcentrene
Forsøget, der er et tværministeri-
elt forsøg mellem BM og
Sundhedsministeriet, går ud på, at
jobcenteret ud fra en konkret vur-
dering kan tilbyde psykologbe-
handling til personer, der modta-
ger sygedagpenge efter lov om sy-
gedagpenge, hvis sygedagpenge-
modtageren har vanskeligt ved at
få dækket sit behandlingsbehov
gennem eksisterende behand-
lingstilbud.
Formålet med forsøget var at ud-
vikle en helhedsorienteret og
tværfaglig tilgang, plan og indsats
for den enkelte borger og dermed
skabe en positiv effekt på borge-
rens oplevelse af forløbet, det
tværgående samarbejde og en ef-
fektiv tilrettelæggelse af indsat-
serne.
Fleksibilitet i tilret- Jammerbugt og Thisted
telæggelsen af op-
følgningssamtaler
Evalueringen viser, at forsøget har givet posi-
tive borgeroplevelser og styrket det tværgå-
ende samarbejde og en smidig tilrettelæg-
gelse af indsatsen.
Kilde: Kommunernes egne evalueringer, 2022.
3